Nekromanti Letar efter ett skumt rollspel...

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Eller, jag vet inte riktigt vad det ska kallas... Jag minns att jag läste om ett "play-by-wiki-spel" som gick ut på att deltagarna skrev artiklar till en spelvärld, som gemensamt växte fram... Varje deltagare skulle introducera ett antal nya "döda" länkar och så skulle man bygga på varandras...

Bah, mer minns jag inte.

Någon som vet mer?

Simon

Swashbuckler
Lexicon

Lexicon kallas det. Här finns Skymningshems version av spelet, men det finns i många former utspritt på nätet.

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Det här tror jag är originalversionen. Det var i alla fall den första gången jag stötte på det och den första länken till det på det här forumet. Jag har spelat ett par omgångar av det. Tyvärr har ingen omgång blivit helt avslutad (på grund av att spelare hoppat av eller tröttnat). Det krävs rätt engagerade spelare för att fullfölja en omgång Lexicon, men det är ett väldigt intressant sätt att bygga upp en spelvärld.

Den här omgången är verkligen nära att bli klar. Det saknas bara 11 artiklar. (Och Dnalor och Krille får skriva dem precis när de vill! :gremwink:)

/tobias

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Tackar, Simon och Gurgeh!

Jag sitter och funderar på att dra igång en omgång Play-by-Forum Nobilis lite enligt samma linjer (varje person måste introducera X antal koncept och/eller personer, som sedan ska omnämnas eller utvecklas av övriga)... Praktiskt att se hur de löst saken =)

terje

xenomorf mystiker
Ja nu har du ju redan fått din fråga besvarad, men jag tar chansen att nämna det lexikonspel som jag och några vänner ägnat oss åt: Lexicon Imperatorium Exodi.

Två favoriter bland artiklarna är
Yaldapadda
Porcine Incidenten

Ett problem vi stött på i spelet var att artiklarna blev mer och mer ambitiösa och omfattande tills vi till slut inte hade tid och energi att upprätthålla den nivån. Jag hoppas att vi ska lyckas återuppta spelet och begränsa oss till en rimligare nivå.