NYHET Lets play av The Murder of Mr. Crow

Rickard

Urverk speldesign
Jag satt och slö-googlade mina spel och upptäckte att i år spelade ett gäng mitt spel där gruppen tillsammans skapar ett mordmysterium.

Går även att lyssna på Spotify.

Jag har tidigare haft folk som spelat spelet både på Gameboard Geeks och som har haft spelet på sin pod, men än efter tio år efter att jag skapat det så hittar folk tydligen fortfarande spelet. Det känns lite som om mitt tvåsidorsspel har fått ett eget liv.

Last edited:

Rickard

Urverk speldesign
Är nog även det enda av dina spel som jag spelat, och det är riktigt bra!
Ja, det enda jag är något missnöjd med är slutet, där det kan bli något av ett anti-klimax. Satt och lyssnade på Parallel Lives och de hade en del bra poänger i sina analyser av spelet. Det kräver att personer förstår att de ska bygga en bra och intressant historia, annars får man inte samma glädje av spelet. Gör man det gonzo blir det mest "tihi, vad tokigt", men man får inte ut lika mycket av det.

När jag lyssnade på Parallell Lives fick jag idéer kring ett ha ett appendix som föreslår fyra olika miljöer:
- sagovarelser som bor i en stubbe.
- engelska bygden med överklassfolk.
- filmnoir, fast i cyberpunkmiljö (öppnar för kloning, tidsresor, etc).
- det klassiska med animorfa varelser.

Varje förslag ska även ha ett förslag på en vinkling, som att Mr. Crow är en elak person eller att det är företag som är ute efter Mr. Crow.

Har också funderat på att "förhöret" inte anklagar vittnet i sig utan att man pratar om ett annat vittne, just för att få bort försvarskänslan som många får. Fick den idén när jag lyssnade på actual play-videon.

Blir det en tredje version kommer jag att ta betalt för det, bara för att spelet i sig ska få ett värde. De tidigare varianterna finns ändå gratis.

Last edited: