Nekromanti Levande stadskampanj

Belsebubben

Veteran
Jag ska precis sparka igång en stadskampanj för första gången. Har valt att förlägga den i Katharsis, för där lär det väl aldrig vara en död stund. Men jag undrar om det finns några tipps där ute om hur man levandegör en stad. Ett brett spektrum av SLP, bra kartor osv är ganska självklart. Vad jag är ute efter är om någom har gjort något liknande och kan tipsa om saker som blev lyckade. Men tips av allaslag är välkommna.

Ha dé

Helmgast
Har du 'Jarla: Äventyr & Stadskampanj'? [ANT]

Om inte så kan den vara nåt för dig.

Mogger

Hipsteranka
Tips

Eller varför inte "Middenheim - City of Chaos" som visserligen är till WFRP men är en sällsynt bra stadsmodul.

Vad jag själv tycker är viktigt är inte så mycket kartor, de ger ofta ett felaktigt intryck av staden, utan att ge levande beskrivningar av hur staden ser ut och vilken känsla som genomsyrar den. Är den hotfull eller gästvänlig? Finns det några speciella kulturella drag? Hur ser husen ut?

När min spelare besökte Calnia (och Consaber) första gången lät jag de hamna i situationer som endast kan uppkomma där. Någon hamnade mitt i en rafflande Huringmatch, en annan fick anledning att besöka Legio Colonans akademi o.s.v.

Det klassiska brukar vara att det pågår någon slags festival/marknad/tornerspel eller liknande för att få igång spelandet.

DanielSchenström

Swashbuckler
Några tips (har själv kört en stadskampanj, satt i ett annat spel och stad).

Landmärken: Försök att kolla vilka landmärken som finns och ta med dem i beskrivningarna, de är ofta lätta att orientera sig efter, för spelarna. "Värdshuset nära Arandos staty" exempelvis. Minnesvärda platser är lika viktiga som SLP:na.

Specifika kvarter: Ge alla kvarter sin egen känsla, typ som smideskvarteret med sitt ständiga slamrande, djurmarknaden med sina ljud och odörer. Kontrastera gärna med hur still dessa är på natten också.

Ge rollpersonerna ett eget hus eller lägenhet eller liknande högkvarter (de kan ha ett varsitt också givetvis). Spelare verkar gilla att vara husliga ibland.

Årstider: Understryk skillnader i årstider, det brukar vara färre marknadsdagar och mindre färskmat på vintern (om staden är i ett tempererat område).

Högtider: Låt högtider och helgdagar synas ordentligt, stora gemensamma dylika med tornerspel, stora marknader, och mindre som kanske någon religiös högtid med någon procession genom huvudgatan.

Standardkartor: Stadskarta är ju givet, men standardkartor är också bra att ha i reserv. Typ, ett bostadshus, ett värdshus, en affär, ett tempel, en herrgård.

Händelser: Låt området utvecklas, husbränder, affärer som upphör, nya som öppnar, folk som blir sjuka, barn som föds, npn ny staty som avtäcks, lagar som ändras, hus som byggs etc etc.