Några tips (har själv kört en stadskampanj, satt i ett annat spel och stad).
Landmärken: Försök att kolla vilka landmärken som finns och ta med dem i beskrivningarna, de är ofta lätta att orientera sig efter, för spelarna. "Värdshuset nära Arandos staty" exempelvis. Minnesvärda platser är lika viktiga som SLP:na.
Specifika kvarter: Ge alla kvarter sin egen känsla, typ som smideskvarteret med sitt ständiga slamrande, djurmarknaden med sina ljud och odörer. Kontrastera gärna med hur still dessa är på natten också.
Ge rollpersonerna ett eget hus eller lägenhet eller liknande högkvarter (de kan ha ett varsitt också givetvis). Spelare verkar gilla att vara husliga ibland.
Årstider: Understryk skillnader i årstider, det brukar vara färre marknadsdagar och mindre färskmat på vintern (om staden är i ett tempererat område).
Högtider: Låt högtider och helgdagar synas ordentligt, stora gemensamma dylika med tornerspel, stora marknader, och mindre som kanske någon religiös högtid med någon procession genom huvudgatan.
Standardkartor: Stadskarta är ju givet, men standardkartor är också bra att ha i reserv. Typ, ett bostadshus, ett värdshus, en affär, ett tempel, en herrgård.
Händelser: Låt området utvecklas, husbränder, affärer som upphör, nya som öppnar, folk som blir sjuka, barn som föds, npn ny staty som avtäcks, lagar som ändras, hus som byggs etc etc.