Nekromanti Levande vapen som rollperson

Ackerfors

Alas, your rapids!
I Fenix #7 finns det en artikel om att man kan spela som ett vapen. "Wohaaacoool!" tänker jag givetvis, då det är nytt, fräscht och annorlunda jämfört med gamla vanliga D&D-spelandet. Artikeln beskriver regler, raser, klasser och bygga vidare, men tyvärr lämnas det mest intressanta ganska oklart: hur samspelet mellan bäraren och vapnet ska fungera.

Jag och några polare hade hur som helst tänkt att spela på det här sättet, men det är knepigt, speciellt om Spelare Varelse är "bossig" som spelare. Hur stort inflytande har egentligen vapnet på det som händer? Kan vapnet påverka något, om det skulle visa sig att Spelare Varelse inte lyssnar på vapnet. Berätta gärna hur ni tycker att samspelet ska fungera eller om ni har provat och spela så, hur det gick.

Äh, ja, det här är ju rätt förvirrat, som vanligt från min sida. Nåja... Det jag egentligen vill veta är om någon spelat så och hur det gick.

Mask_UBBT

Hero
Levande föremål

Jag har snackat och spånat lite med Kalcidis om det här, och kommit fram till vissa saker:

<ul type="square">[*] Kunskap är makt, och egentligen en av de få sorternas makt som vapnet/föremålet kan ha. Om man ger svärdets spelare kunskaper som inte varelsespelaren har, exempelvis genom att vapnet har vissa färdigheter(tankeläsning, botanik eller något annat skit) och spelaren byter massa lappar med vapenspelaren, så har plötsligt vapenspelaren ett oerhört inflytande på handlingen. "Vad ska jag berätta för honom? Hur passar den här kunskapen ihop med mina mål? Ska jag ljuga?"
[*] Vapenspelaren skulle, i mina ögon, passa bäst som en sorts mini-spelledare. Om svärdet kanske har förmågan att styra personer såsom härskarringen(Öh, nu blir Isildur dödad, så ligger jag i den här pölen i några år, etc.) så kan det bli skittufft att spela för och emot, och kräver bara en lapp eller ett snack med SL. Illusioner, någon? "Jag trodde ni var ett monster, madame, det var min korkskruv Günterbauer som lurade mig, förlåt för olägenheterna och köttsåren och så..."
[*] Nu gled vi tidigare in lite på möjligheterna att svärdet får styra personens handlingar då och då. Jag menar, om varelsespelaren är bra nog att lådsas om att han inte vet något så finns ju alltid möjligheten att vapnet får styra personen när denne sover, eller dylikt. Om spelarna då drar åt olika håll så kan det leda till ganska häftiga effekter, såsom freddy kreuger-artade "vi kan inte sova, då tar han oss"- scenarier.[/list]

Jag har lite mer, men det tänker jag inte säga vad det är. Överhuvudtaget tycker jag att man, med lite vaselin och en trucklast skohorn, troligen ska kunna fixa lite egna klasser och sådant, och kanske även bredda/modda seters ras till att omfatta alla möjliga föremål...

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Antagonistiskt

Jag läste den artikeln också, den var väl okej, tycker jag. :gremlaugh:

Enligt min erfarenhet skulle nog det vara roligast om man hittar två spelare som kan vara antagonister, som vill lite olika saker. Jag skulle säga att man kan använda sig av sociala färdigheter där man faktiskt sätter spelare mot spelare, alltså den som slår bäst på Bluff eller Dimplomacy eller så är den som bestämmer.

Funkar bäst om man har spelare som verkligen gillar att kivas, och som tycker att det är kul att det inte alltid blir som han/hon själv vill.

M.

rks

Warrior
Jag tänker mig ett sådant samspel mellan rollperson/vapen mer kanske som en slags follower som man kan få genom leadership. Anta vapnet räknas som en halv cohort eller så och bistår med goda råd, olika färdigheter eller liknande. Det kanske talar några språk som rollpersonen inte talar, kanske kan läsa (om det råkar tillhöra en barbar) eller annat.

Om ni spelat Neverwinter Nights (Hordes of the Underdark) så minns ni säkert det där långsvärdet +4 som hade stridsrop och annat hyss för sig, inte minst när man högg i någon drow och det ropade något i stil med "Elf always taste good in the morning!" :gremgrin:

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Eller tvärtom

När jag skrev artikeln såg jag framför mig hur det lättaste sättet är att svärdet använder låglevel-bärare, och sedan låter man svärdet kontrollera allt som händer.

Fast det är jäkligt coolt om man kan få det som en cohort/follower. Riktigt cool idé.

M.

Winterquist

Veteran
Jag har enbart läst artikeln i Fenix extensivt, men jag insåg varjefall att den var attans bra. Ganska tufft å spela vapen. Dessutom har jag aldrig spelat D&D (tjena... vad har du å tillföra?) men som spelare i Ars Magica har jag bittert fått erfara att magiska vapen är mäktiga prylar. Dock kom Fenix #7 för sent... vapnet är numer väl begravet.

Men i och med artikeln kom jag å tänka på en sak. I det gamla avsomnade spelet "Wraith" från WW spelade varje spelare en annan spelares "skugga" (jisses!). Varje rollperson hade en skuggbild av sig själv som med olika fula knep skulle dra ned rollpersonen i inetetheten (oblivion). Detta skulle vara ett coolt sätt att gestalta ett vapens förföriskhet... eller nåt?

//e

PS.
Detta är mitt första inlägg sedan någon gång före kriget. Känns skönt å va tillbaka. Finns det någon möjlighet att få sitt jättegamla användarnamn tillbaks, månne?

Jag har faktiskt spelat ett levande longsvärd i just DnD :gremsmile:

Gaston, det talande svärdet.

En av de andra spelarna hittade honom djupt under en myr där han legat i 500 år sedan hans senaste ägare blev dödad av draken i träket.
Jag var sur och bitter över att inte haft något annat än maskar att prata med men samtidigt oerhört sällskapstörstig och pratglad, man blir det av 500 år av ensamhet :p
Samt att jag hade utvecklat en extremt sarkastik sida som kom fram när jag till min fasa upptäckte att min nya ägare var lvl 1!! :gremooo:
Vi spelade bara ett kvällsäventyr men det var en av de bästa karaktärer jag någonsin haft. Hmm, kanske jag borde ta upp honom igen... :gremgrin:

Det gör han kanske ja, jag kommer inte ihåg att han har ett talande svärd. Man kanske inte får höra så mycket om det då?

Re: Totalt OT & ANT

:gremlaugh: Man tackar antar jag är på sin plats! Det finns nästan en liten story bakom det. Jag har lääänge använt namnet Greger inom fantasy spel, gammalt, grötigt och gott! Sen var det nångång, kanske var det ett userID till StarCraft när det kom som jag tyckte "nej, men jag måste ju ha ett sci-fi:igt namn!"
Fullkomligt logiskt blev det ju LaserGreger :gremcool:

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Det förekommer mig veterligen aldrig senare, så allt man får höra om Kring finns i den boken. Har för mig att han någon gång berättar sin livshistoria för Twoflower. Den innefattar bland annat en mycket lång sejour i ett kollager.

Jaggernaut

Hero
Ännu mer OT & ANT dessutom, fast inte lika mycket.

Greger!? lasergreger!?...

...Ni har precis förstört min världsbild :gremfrown: Har alltid läst ut det som lasergrejer.

Re: Ännu mer OT & ANT dessutom, fast inte lika mycket.

Jag är ledsen för din världsbild Jugger :gremshocked: Men se ett avsnitt Invader Zim tex. så får du snabbt en ny! :gremgrin: