Nekromanti Level adjustment extra hitdice för raser

Dalaupprorets centrum och bostadsorten för Troberg
Gillar dem inte alls! Då de effektig gör det omöjligt att spela till exempel en kentaur som låg level.

Har funderat på olika sätt att fixa detta, allt från att bara skita i det, dom är ju hjältar så dom kan få en bättre start genom level adjustment till att låta dom bara levla långsamarare. Förlora level adjustment *10% i exp...

Har ni några andra bra förslag/houserules som tillåter spelarna att vara de lite extra speciella raserna på låg level?

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Savage Species …

Savage Species innehåller det du är ute efter, dvs. möjligheten att spela diverse varelser med antingen många HD eller hög LA från level 1. Hemligheten heter monster levels

I den Eberron-kampanj jag kör (eller körde, den ligger på is just nu) är en av rollpersonerna en minotaur från Droam. Han började med 1 HD och storlek medium, och så växer han till sig allteftersom han levlar. Vid level 8 blir han en fullfjädrad minotaur med 5 HD och +3 LA. Efter det kan han börja ta class levels som vilken annan rollperson som helst.

Savage Species innehåller monster levels för en mängd coola varelser (jag tror att kentaurer finns med) samt regler för att skapa dem för andra varelser.

Hunk

Hero
En liten brasklapp

Jag har för mig att Savage Species är gjord för 3.0 och inte 3.5, så vissa modifikationer måste man kanske göra avseende damage reduction. Mig skulle detta inte göra något, men det kan kanske störa vissa.

Tycker också att en hel del monster blir sämre (några väsentligt) än de vanliga PHB-raserna på samma erfarenhetsnivå, men det går säkert att modda utan större problem.

Re: En liten brasklapp

AAh det där med damred är ingen fara... tänkte inte använda raser med damage reduction. Och om jag skulle så är det ju som sagt lätt att fixa... eller bara köra 3.0 varianten...

Hmm att dom blir sämre är bara ett plus! Vill ge spelarna möjligheten att välja något annorlunda, inte ge dem fördelar! Så blir dom sämre och fortfarande vill vara lite speciell! Fine by me :gremsmile:

Re: Savage Species …

Helt suverän bok!
Nu hoppas jag ju bara att WoC skippar level adjustment systemet i framtiden och kör med racial classes istället!
Mycket smidigare och tillåter mina spelare att ha en drow från level 1...

Funderar nästan på om man skulle ta och sätta sig ner och skriva om samtliga vanliga spelar raser med level adjustment på detta sättet... Någon som är intresserad av att hjälpa till? Tänkte då i första hand på Forgotten Realms, och dragonlance... Men även andra världar skulle kunna vara intressanta.

Om någon känner för att wow det här vill jag verkligen göra, så kan jag förse oss med en snabb uppkoppling att lägga resultatet på. Eller ja har en 10mbit webserver iaf...

Jag ska se hur mycket motivation jag får när jag väl är hemma, och är folk intresserad så lägger jag väl upp en länk här senare. Och såklart om ni har någon färdig ras liggande så lägger jag ju gärna upp den också.

Dante

Staff member
Ett krux …

Om du gör monster levels åt vanliga folkslag måste du tänka på följande: Det funkar inte för varelser med 1 HD och LA.

Varelser med 1 racial HD byter i normalfallet bort den mot en class HD när den tar sin första class level. Eftersom du inte kan ta någon class level innan du tagit alla monster levels måste du göra som följer (jag använder drow [1 HD, +2 LA] som exempel):

Drow level 1: 1 racial HD + lite specialförmågor
Drow level 2: lite fler specialförmågor
Drow level 3: de sista specialförmågorna

Först på level 4 kan du ta en class level, och du får då en rollperson med 2 HD och effective character level 4.

Utan monster levels kan du börja spela en drow redan på level 3: 1 HD och effective character level 3.

Alla varelser med 1 HD och LA får alltså ett antal monster levels som motsvarar deras LA + 1.

Ovanstående gäller inte varelser med mindre än 1 HD. När en sådan varelse tar sin första class level byts dess racial HD ut mot en class HD (den förlorar alltså sina tidigare hp, men ersätter dessa med max. hp för den class den valt – precis som för en nyskapad rollperson).

Dante

Staff member
Fellänkning? …

Jag tror du menade att länka hit.

Hmm … det där var ju ett annat sätt att lösa det hela på. Att göra en level 1-gubbe med nerfade racial abilities och sedan ta racial levels. Mycket bättre än mitt eget dravel.

Så lyssna inte på mig – gör i stället som Sean K Reynolds.

G

Guest

Guest
Men nu förstår jag inte vad du pratar om? LA innebär ju inte att du inte kan spela från level 1. Du ökar ju bara den relativa XP mänden mellan de olika levlarna sedan när du stiger.

Så du kan visst spela Kentaur, Drow, eller Deep Gnome från level 1.

rks

Warrior
Sammanblandning av class levels och character levels, Caligula.

Character levels är ALLA dina levels. En sådan har en drow två när den kommer i spel, vanligtvis då den också har en class level (level 1 fighter eller så). Totalt 3 character levels, 1 class level och en level adjustment +2 (för att det är en drow, som har en massa godisförmågor).

Det finns regler för att spela en drow (eller annan LA+-varelse) på ett annat sätt, från character level 1. Det är dessa som länkas till nedan.

Bombu

Hero
Character levels är ALLA dina levels. En sådan har en drow två när den kommer i spel, vanligtvis då den också har en class level (level 1 fighter eller så). Totalt 3 character levels, 1 class level och en level adjustment +2 (för att det är en drow, som har en massa godisförmågor

Nu kanske jag svarar på nått du inte påstått, isåfall bortse från detta.

Men Class level har "inget" med LA att göra.

En level 1 drow (säg fighter) har 1 en Class level

Hon har LA +2 och anses därför passa i ett sällskap med andra spelarfigurer på nivå 1+2 =3.

Drown passar alltså i ett gäng med nivå 3 alver/dvärgar/människor.

Men hon kommer att vara en nivå 1 drow, ha en nivå fighter men med specialförmågor som en drow.

Hon tjänar XP som en nivå 3 figur och behöver lika mycket XP som de andra level 3 nivåarna för att stiga en nivå.

Bombu