Nekromanti level adjustment regelfråga

Dalaupprorets centrum och bostadsorten för Troberg
hej hej!

skulle behöva lite info försöker att hitta klargörande på vilka effekter level adjustment har. Dvs om jag skapar en drow level 1 fighter. Enlight reglerna, vad gäller, hur mycket xp behöver an för att bli level 2, hur mycket får han om han slår en stackars cr 1 orch till döds? räknas han som level level 3 för att räkna ut exp eller är han fortfarande level1? dvs det enda som förändras är hur mycket exp han behöver för att levla?

vilka andra aspekter finns det på level adjustment förutom exp? för han högra nivå på sin start utrustning eftersom han räknas som level 3? om han nu gör det...

Duddmannen

Hero
Jag har svårt för att veta om jag har rätt, för mina böcker är inte 3.5 (än).

Jag tror att det lättaste är att räkna personen som level tre, exempelvis som Drow 2/Fighter 1. Det är i alla fall det sätt som jag tänker på när det gäller level adjustment.

Han räknas som level 3. Dvs, för att bli level 2 i sin klass så måsta han dra in exp där en human skulle gå från 3 till 4.

Bombu

Hero
Dvs om jag skapar en drow level 1 fighter
han räknas som villken level 3 karaktär som helst.

han anses vara lika mäktig som en elf/human etc level 3 karaktär.

han behöver lika mycket xp för att gå upp en nivå som en vanlig nivå 3 karaktär behöver för att gå upp till nivå 4.

I ett äventyrargäng anses han vesäntligt (2 levels för högt) mäktigare än andra nivå 1 karaktärer.

Pom

Swashbuckler
Startutrustning för folk över level 1

Är man över level 1, även om det bara är genom level adjustment, då är det rimligt att man har samma kvalitet på sin utrustning som ens kamrater. Det finns en tabell i DMG (sid 135) som anger hur mycket pengar man totalt har att köpa magiska och omagiska saker för. Där rekommenderas 900gp om man är på level 2 och 2700gp om man är på level 3.

Den där tabellen skall förstås filtreras genom DM. Olika DM och olika kampanjer kan ha mycket olika syn på det där. Själv låter jag mina spelares PC levla oftare än rekommenderat, så de har i regel mindre magiska föremål än andra på motsvarande level. (Särskilt i den lågmagiska Xenakampanj jag nu kör, där i princip ingen har magiska föremål alls, oavsett level. :gremgrin: )