D&D realistiskt?
Som sagts tidigare är inte D&D ett spel som utger sig för att vara eller vill vara realistiskt. Det är ett spel där man (oftast) spelar hjältar som utför hjältedåd och då finns det inte utrymme för så mycket realism. Hur skulle det vara om en hjälte träffade på några gobliner som ville råna honom och en av dem lyckades träffa honom med en pil vilket han dör av? vilken heroisk död är det? Näe i D&D är inte
realismen det ultimata målet utan det är ett lätt och användarvänligt system som är gjort för att strider ska flyta bra och gå snabbt, eftersom det oftast blir mycket strider i ett spel som detta. Jag säger inte att det inte går att spela D&D utan att strida varje minut av spelet eller att man ens behöver strida alls, men allt som oftast blir det någon strid, eller åtminstonde en, per spelmöte.
Sen kan man kritisera levelsystemet hur mycket man vill om man söker realism för nästan inget är särskilt realistiskt. Hur realistiskt är som ett popolärt exempel hitpoints? Hur realistiskt är det egentligen att en monk slår hårdare med händerna efter ett par levels än ett svärd? och hur realistisk är munkens snabbt ökande hastighet? Det finns hundratals saker att klaga på i D&D om man vill ha realism i rollspel.
Okej, jag vet att du inte sökte en sådan debatt men jag var tvungen när du talade om realism i D&D för det finns inte mycket. Men jag håller med magnus och Dante, det är vad man gör det till. Spelledaren har alla möjligheter att begränsa spelarna. Om du, som spelledare?, vill att dina spelare inte ska multiklassa utan någon bra anledning, låt dem inte göra det innan de har kommit på en bra anledning till varför de ska multiklassa. Skills ska man se till vad man har använt innan man höjer dem, om man vill göra det så realistiskt som möjligt alltså, vi brukar få höja lite som vi vill, men vi sträver inte efter realism när vi spelar D&D.
Dessutom får ju inte en wizard sina spells direkt när han går upp level, vilket sorcerer gör, utan han måste studera dem hos en annan magiker eller i en annan magikers spellbook. I sorcererns fall handlar det ju om en medfödd gåva som utvecklas allt eftersom, en wizard har möjligheten att kasta magi men måste studera för att lära sig.
/Jonas, som inte tycker orden rwalism och dungeons & dragons går så väl ihop