Nekromanti Levellöst spel i samma anda som Drakar & Demoner 6

Vill först av allt börja med att påpeka att det här är mitt första inlägg på forumet! Har varit spelledare i många år men aldrig fått för mig att bli medlem här. Bättre sent än aldrig, va?

Nu till trådens syfte: jag söker ett spel i samma anda som Drakar & Demoner 6: Reviderad (och i förlängning då även Expert). Jag har redan "uppföljaren" Trudvang, men blev aldrig helt såld på det. Det förenklade magisystemet uppskattades dock då det gamla kändes lite snårigt.

Mina spelare är ganska "Old School" i deras tänk och är inte särskilt imponerade av de nyare rollspelens fokus på "karaktärsdrivna händelseförlopp" (om det nu är rätt term). Jag tänker nu på spel som The Burning Wheel eller Legends of Anglerre. Som spelledare gillar jag båda varianter: spelarstyrt och SL-styrt (även om det gyllene medelvärdet alltid fungerar bäst). Jag har dock misslyckats med att övertyga mina spelare att pröva på de här "nya fasonerna", och i ärlighetens namn SL:ar jag som bäst när jag kör något mer traditionellt.

Jag började snegla på Pathfinder, men insåg sedan att det i princip är ett upphottat Dungeons & Dragons. Jag har aldrig tyckt om hela level-grejen och tycker det gör sig bättre på datorn.

Så, att till slut komma till slutklämmen: känner ni ädla Forumiter till något spel som kör utan Levels och som påminner om DoD 6: Rev (och DoD6: Expert)? Det behöver inte vara svenskt (det finns ju inte så många av den typen, tyvärr!).

P.S Jag har slängt runt en massa termer som "traditionellt" och "old school" och menar då sådant som jag uppfattar på det viset. Jag vill inte råka starta några konflikter över felaktigt bruk av termer!
D.S

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Saga är ett svenskt spel som kör med väldigt klassisk fantasy och regler som antagligen inte känns krångliga att greppa även om man bara har spelat DoD (slå med 1T20 under färdighetsvärde och så). Jag har dessutom för mig att någon här på forumet jobbade på en anpassning för att spela i Trudvang, men jag vet inte hur långt den har kommit, ifall den fortfarande är aktiv och huruvida den har publicerats. I vart fall, Saga kostar 99 spänn från SF-bokhandeln, så det är ingen stor utgift om du är intresserad.

Jahaja, då blev man ninjad av krank.

G

Guest

Guest
Som skrivet ovan; Saga.

Här finns lite nerladdningsbart material om du vill kika på reglerna etc. (Den tidigare nämnda trudvang modulen finns även här in alles)

LÄNK

Botulf

Hero
Saga som ovan redan omnämnts är ett trevligt enkelt spel. Och tillägget Saga Trudvang är väldigt bra alternativ till DoD Trudvang om du vill fortsätta med den kampanjvärlden. Annars så är Sagas "huvudland" Albion väldigt anglosaxiskt, keltiskt och nordiskt präglat lågfantasy . Saga Games håller även på att utveckla ett nytt spel vid namn Fantasy! som har oldschool tema. Fast utan levelsystem.

Annars finns även det mer regeltunga alternativet Eon som har en klassisk fantasyvärld med en hel del publicerat material. Vilket är väl ungefär som Drakar och Demoner(Äventyrsspels) plus femdubbelt extra allt. Mycket detaljerade regler och har massor av världsinformation. Antagligen mer än någon annan svensk rollspelvärld.

Gemini är ett svenskt mörkt fantasyspel från 90-talet med mysig stämning, hög igenkänningsfaktor till DoD i regler och ett trevligt magisystem med utrymme för improvisation men saknar inte traditionella besvärjelistor. Väldigt mörk och eländig atmosfär och annorlunda twist på vissa saker.

Matiné kan annars vara värt att slänga ett öga på. Ett generiskt system utan värld med ursprung i DoD(bland annat) fast anpassat mer för swashbuckling/action, improviserad magi osv.

Även Västmark kanske kan tilltala. Regelmässigt annorlunda än DoD/BRP men kan vara värt att kolla in. Världen verkar centrerad mycket kring en påhittad ö i medeltida fantasyeuropa.

Ett annat alternativ är att leta upp ett exemplar av DoD91. Eller någon annan äldre version i kombination med DoD Expert(orginalet). Sedan skaffa Ereb Altor och spela i vikingalandet Jorduashur.

Viking kanske kan vara värt att överväga men det ligger utanför fantasy och är mer historiskt präglat (vad jag vet).

Om man ska se utanför svenska spel så kan man ju även gå tillbaka till ursprungskällan för DoD. Chaosiums Basic Roleplaying(BRP) och de klassiska fantasyspelen baserat på detta system såsom Runequest*, Stormbringer och Pendragon mf. Runequest och Stormbringer har getts ut i nyare utgåvor av Mongoose Publishing för inte så länge sedan. Eller helt enkelt vända sig till boken Basic Roleplaying från Chaosium som samlar regler från flera olika BRP spel i en bok ("stora gula boken") och har flera supplement för utökade regler och kampanjvärldar eller genres. Grundboken har allt för att spela i tradionellt DoD-stuk, men även andra genres än fantasy.

*Runequest värld borde nog vara det som är mest likt Drakar och Demoner 6 gällande kampanjvärld av de engelskspråkiga BRP spelen. Men jag kan ha fel. Det finns nog även någon vikingamodul till BRP boken men om den lutar åt fantasy eller strikt historiskt vet jag inte.

Storuggla

Champion
Saga, som så många andra sagt. Annars Runequest 2. Epic Roleplaying skulle även fylla samma nisch, men det är något svårare att få tag i.

Storuggla, sol i skärm

Tack för alla förslag!

Jag har funderat på att snoka närmare på Saga, men då jag har DoD6 och många av dess tillbehör har det aldrig känts helt motiverat. Varför konvertera ett annat system när jag redan sitter på DoD6? Sagas tillhörande värld har dessutom känts lite för generisk. De upprepade upplysningarna om Saga har dock fått mig att tänka om och jag ska snoka lite mer på det. Det är ju som sagt väldigt billigt och ingen större förlust om det skulle visa sig att det inte faller en i smaken.

Vad har ni för spelerfarenheter av Saga? Om ni har spelat både DoD6 och Saga, vilket föredrog ni?

Som ett avslutandet addendum skulle jag vilja förtydliga mitt sökande lite: även om miljön och spelvärlden Trudvang (jag har aldrig spelat de äldre DoD spelen) är mycket trevlig och den jag har mest spelerfarenhet av så syftade jag mest på regelverket till DoD6. Egentligen är jag öppen för alla levellösa fantasyrollspel, bara de är bra! :gremtongue:

Vill återigen tacka för responsen!

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Svarte faraonen said:
Jag har dessutom för mig att någon här på forumet jobbade på en anpassning för att spela i Trudvang, men jag vet inte hur långt den har kommit, ifall den fortfarande är aktiv och huruvida den har publicerats.
Det var Andy här på forumet som skrev ihop Saga Trudvang, som finns att ladda ner på Saga Games nedladdningssida. Innehåller ett äventyr av Vitulv också!

Arfert

Facit
Vad alla tjatar om att saga skulle vara generiskt... kommer bara på en handfull spel som har en liknade spelvärld. Med fokus på människor och cultural gaming. Dragon Warriors, Harn, Ars Magica.. Prince Valiant och Pendragon till vissa element. Eon kanske, i alla fall i början. Song of Ice and Fire rpg. Och nåt till jag glömt.

Men inte majoriteten av fantasyrollspel, de är för mycket high fantasy med massor av magi överallt och andra raser.

Botulf

Hero
"Vad har ni för spelerfarenheter av Saga? Om ni har spelat både DoD6 och Saga, vilket föredrog ni?"

Sett till den trassliga snårskog DoD6´s regler utgör så kan Saga kännas befriande regeltunt, sammanhängande och strömlinjeformat i jämförelse. Det är det största fördelen rent regelmässigt jag kan komma att tänka på. Helt klart bättre genomtänkt mekanik och lägger inte till onödig komplexitet där det inte behövs.

Wulfrik said:
Sett till den trassliga snårskog DoD6´s regler utgör så kan Saga kännas befriande regeltunt, sammanhängande och strömlinjeformat i jämförelse. Det är det största fördelen rent regelmässigt jag kan komma att tänka på. Helt klart bättre genomtänkt mekanik och lägger inte till onödig komplexitet där det inte behövs.
Sold!

Rickard

Urverk speldesign
Wulfrik said:
Matiné kan annars vara värt att slänga ett öga på. Ett generiskt system utan värld med ursprung i DoD(bland annat) fast anpassat mer för swashbuckling/action, improviserad magi osv.
Matiné inriktar sig på filmaction, men jag har fått höra en kommentar från en tränare ur UHFS att det är faktiskt även är ett av de mer realistiska system han läst (fritt från minnet). Systemet har flexibla strider med taktiska inslag. Det är ett ruskigt snabbt system och lägger över en hel del av beskrivningsmomenten på spelarna, för att avbelasta spelledarrollen. Detta gör att spelarna själva får glänsa med hur balla rollpersonerna är.

På hemsidan finns det en stridsgenomgång och en pdf som innehåller hela Matiné-mekaniken och det går att köpa boken för 250 kr + frakt på Matinés Facebook-sida.

I övrigt har Matiné ett magisystem jag inte har sett någon annanstans, där spelaren själv väljer en effekt utifrån ett tema och spelledaren ger utmattning utifrån riktlinjer. Se Rollpersonshäftet på hemsidan för kort presentation. Spelet hanterar utrustning via tärningsslag, så karaktärsskapandet inte behöver genomgå den proceduren. På samma sätt hanterar systemet gifter och alkemi. Spelaren bestämmer en effekt och sedan slår man tärningsslag för att se om rollpersonen har dekokten/elixiret. Regler som personlighetsdrag, förmågor och färdigheter är skrivna utifrån hur de tar form i spelvärlden. Utöver detta krävs det rätt lite bokföring, tack vare en del designlösningar (använda gem och initiativbrädet).

/Han som har fått de mest positiva kommentarerna om systemet från folk som spelat Eon

Jag har tittat lite på Runequest och upptäckte snabbt att det finns fyra (tror jag) versioner, där den fjärde verkar vara den minst väl mottagna. Av de tillgängliga versionerna, vilken skulle ni rekommendera?

Storuggla

Champion
Jag räknar till fem utgåvor, men okej. Du vill iaf ha den senaste, Runequest 2 utgiven av Mongoose Publishing. Den är den senaste och helt hänsynslöst den bästa av de som finns i tryck.

Storuggla, förbenade autocorrect

anth

Vetefan
Den senaste, RQ2, är bäst.
Till den finns även ett supplement som heter Viking, vilket kanske kan passa till Trudvang.

RQ bygger på BRP, samma regelmotor som DoD2 (svarta Elric-boxen) bygger på.
Är du bekant med svarta Elric-boxen kommer du snabbt in i RQ2.
Tro dock inte att DoD2 är detsamma som RQ2 - det är 30 år mellan de två och mycket har hänt under tiden.