Det beror ju helt på hur ofta man spelar och hur mycket varje gång.
Den tumregel konstruktörerna utgick ifrån var att 13 "normalsvåra" utmaningar (
Encounters) bör ge erfarenhetspoäng nog att gå upp en grad. Naturligtvis betyder "normalsvår" olika saker vid olika grader, men man menar alltså en utmaning som är anpassad för den mäktighet man besitter.
Om man sedan klarar av att spela 13 utmaningar på en vecka eller en dag eller en månad, beror ju helt på hur intensivt man spelar. För de flesta ligger det nog närmare en månad än en vecka. Det innebär ju i så fall att det tar nästan två år att nå upp till 20:e graden.
Det är förmodligen ganska bra om det inte går för fort heller. Spelarna behöver ju tid att lära sig att utnyttja de nya förmågor de erhåller med nya grader och spelledaren behöver definitivt tid att lära sig dem!
Vilken grad som är roligast eller vanligast varierar stort. I gamla AD&D "fastnade" man oftast runt grad 9-10 eftersom mängden erfarenhetspoäng till nästa grad blev nästan omöjlig att införskaffa. Nu känns det mera rimligt att spelet fortsätter uppåt.
Själva har vi rollfigurer runt grad 12 och är väldigt nöjda med det...
/Mikael