Nekromanti Levelsystem med en twist (DnD-exempel)

Lambi

Swordsman
Jag har funderat en del om levelsystem. Skumma ar dom. Jag har funderat pa DnD, Vampire och Exalted. Vampire ar det mest logiska, avstand fran Caine rent vampyr-genetiskt(typ).

Exalted, man gor med tuffa manovrar samtidigt som man ater barbarer till frukost, och sen blir man ballare rent allmant. Tja... spelet ar skoj anda sa vafan.

DnD ar som det ar... Ja. Man dodar kobolder och loser problem, och vips sa tal man dubbelt sa mycket. POOF! Jag borjade spinna vidare pa detta och kom fram till att om det anda ar sa tokigt orealistiskt sa kan man gora en liten svamprokt discworld-version av det hela. Min lilla idé (som ar applicerbar pa alla levelbaserade system, bara man inte vill ha bort for-mycket-humor-och-skratt-pa-spelmotena-delen av spelandet). Det blir alltsa ett ´ar du tuff sa blir du tuffare´-system.

Varlden: Gudarna styr over manniskorna (och alverna och dvargarna och rajraj-gnÖmerna etc). Dom ar uttrakade, for alla manniskor gor som dom ska, ar snalla etc. De kommer darfor pa ett system som gor att manniskorna borjar bete sig. Levelsystemet! Man blir tuffare och ballare ju mer konstiga saker man gor. De andrar systemet varje 500 ar eller sa. Det tar ett par ar innan man kan nasta system, men efter ett par artionden ar det allmant kannt. Man lar sig hur man levlar.

Levlar och vad man maste gora: (gem star for saker man gor i en grupp och alla far det).
1: * Din allsmaktige übergud skapar dig med penna, papper och lite koffein
2: * Saga en tuff punch-line * splattra ett monster
3: * Saga tre tuffa punch-lines * Splattra tva monster * se eller utfora magi
4: * Lura nagon eller forhindra att nagon blir lurad. * Hitta en skatt (gem.) * Se en odod
5: * Forolampa nagon med hogre social rang * Benamna dig som aventyrare infor andra aventyrare * Utmana nagon pa duell av nagot slag
6: * Vara med och doda monster av en viss Challenge Rating. * Saga nagot riktigt javla tufft * Hitta ett av SL´s onda tankeproblem och losa det.
7: * se en drake pa riktigt * Fa redigt med spo * Gora ett meningslost uppdrag bara for att fa levla
8: * Forolampa SL sa mycket sa han straffar dig. * Hota en prast till livet * Hamta kaffe at SL. * Utfora en komplett grottrojning
9: * Spela spel med en Ogre utan att denne vid nagot tillfalle tar till vald (snacka om att Ogres skulle bli less pa alla aventyrare efter ett tag). * Bygga ett tempel at en icke-existerande gud sa att denne borjar existera * Rova bort en oskuld (gem) * Fa spo av ett monster och skrika "we´ll get you" nar ni flyr (gem).
10: * Hitta ett magiskt foremal * Overtala en bondare (aka Lvl 0-are) att bli aventyrare * Skapa en grottningsgrotta for andra att roja ut inkl. monster och magiska foremal (gem.)
11: * Vara glad ett helt spelmote. * Splattra ett javligt tufft monster. * Bli uppraggad * Ge bort ett magiskt foremal till nagon du inte kanner.
12: * Hamta kaffe at SL (javligt viktigt, sa vi tar det igen).
etc etc etc

Jag tror att det skulle bli tokigt roligt. Varlden skulle bli helt totalt svamprokt ocksa. Ar det nagot att hanga i julgranen elelr ska man glomma det direkt?

GrottrolletNaug

Swashbuckler
"Jag har funderat en del om levelsystem. Skumma ar dom. Jag har funderat pa DnD, Vampire och Exalted. Vampire ar det mest logiska, avstand fran Caine rent vampyr-genetiskt(typ)."

Hmm? Vampire och Exalted har ju inga levelsystem. Hur menar du?

/Naug, ogillar levlar

Foggmock

Myrmidon
Usagi Yojimbo har ett system i den här stilen på färdigheter. Spelaren tillsammans med SL sätter upp tre mål man måste uppnå, och när de är uppnådda höjer man färdigheten och sätter upp tre nya mål.

Lambi

Swordsman
ah, glomde forklara lite dar

Tankte pa generationer och Essence.
Generation forklarade jag lite, men inte Essence.

Lambi

Swordsman
crap, jag var inte forst

Later som en bra variant. Aningen seriosare an mitt forslag dock ;P

Ar spelet bra i ovrigt?

Foggmock

Myrmidon
Re: crap, jag var inte forst

Det är en variant av Fuzion, Instant Fuzion, och det är smidigt, snabbt och utan direkt tungvikt på reglerna. Strider utförs med taktikkort och tja.. jag har haft rätt roligt de gångerna jag spelat det iallafall, även om det råkade bli samma äventyr båda gångerna :gremlaugh: