Nekromanti [Leviathan] Framtidens informationsteknologi

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
(Kort disclaimer: Leviathan är ett rollspel jag skriver på, där mänskligheten flytt ned i havet för att undkomma monstren som invaderat världen.)

Just nu sitter jag och skriver om hur informationsteknologin ser ut i Leviathans värld. Tanken är att det ska vara lite futuristiskt, men inte helt overkligt. Jag tänkte slänga ur mig grundpremissen här och se vad folk tycker och tänker.

Innan exilen i havet

Tänk dig att världen uppnått näst intill en utopi. Det finns inga direkt krig längre (utan det handlar mer om diplomatiska konflikter på sin höjd) och att en central organisation i stil med FN håller världen lugn och mänskligheten i relativt goda levnadsförhållanden.

I den här världen har man ett utvecklat internet (nät) där alla kan logga in på de publika terminalerna som finns (tänk er som telefonkiosker förr). Dessa finns även i hemmet och det är från dem som du reglerar allt från mejl, bankkonton, sociala funktioner, underhållning, spel och så vidare. Mycket av ditt liv sköter du via datorterminalerna.

För att nå dessa tjänster har varje medborgare sitt eget personliga login. Istället för ett lösenord, loggar man in med en avläsare som scannar ens dator. Utrustningen är lite mer avancerad än de som förekommer i filmer t.ex. så det går inte bara ta blod/hår/sperma för att logga in på en annans konto. Men varje konto är knutet till en individs DNA.

Efter exilen

Efter exilen ned i havet blev internet inte längre lika stabilt. Snart började man att skäras av från det, antagligen för monstren på ytan slog sönder servrar och liknande, men även för satelliter förstördes. I alla fall dog internet på många sätt, men inloggningen levde kvar.

På de olika baserna och kupolstäderna har nu lokala nätverk upprättats och fyller folkens behov av internet. Fortfarande används samma inloggningsmetod, men det är betydligt mer begränsad än tidigare och de lokala nätverken tillåter även företagen större kontroll över vad som man kommer åt. Kontot är fortfarande knutet till GEMA och ger individen viss säkerhet så inte företagen bara kan länsa konton och identiteter, även om de förstås kan ta ut ockerpriser och liknande.

Vad vill jag ha ut av posten?

Ovanstående är den översiktliga tanken jag har i huvudet nu. Jag vill ha en liten futuristisk tappning av det hela, men samtidigt vill jag inte ha något totalt orealistiskt. Så min fråga är: Vad tycker ni om detta: vad hatar/älskar ni? Vad ser ni för problem med det?

Ram

Skev
Hur tänker du dig att det skall användas? Hur används det av personerna i världen, hur tänker du dig att det skall ge balla möjligheter och problem speltekniskt?

Spontant är det ett par saker som ploppar upp. För det första så borde centralicerad DNA-inloggningsdata vara svårare att upprätthålla när infrastrukturen fått sig en flock törnar. Vem upprätthåller databasen, liksom...? Borde man inte ta ett steg tillbaka till någonting enklare, åtmintone som backup?

För det andra så borde eventuellt ett par nya tekniker för att skicka data genom vatten ha uppstått. Kvasivetenskapliga som ger möjligheter till problem. :gremsmile:

Bara ett par tankar.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
"Login"? Varför inte inopererade RFID-kretsar eller liknande? Man borde kunna operera in DNA-scannermojjer i kroppen, så man slipper spotta/blöda/scanna/whatever. Och så skicka datan till terminalerna.

Fasta terminaler? Är det futuristiskt? Iofs lite skön retrofuturism, och sånt är ju aldrig helt fel. Ska man se till de saker man idag tror kommer inom ett par år så är det ju mer typ glasögon med inbyggd HUD, kläder som också är datorer (alltså, dator-tyg), interfaces som projiceras direkt på kläderna, och sånt. För att inte tala om att man redan har teknik för att - primitivt, men ändå - styra datorer med hjärnan. Med hjärnan

Vad är anledningen till att de här teknologierna inte slagit igenom?

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Ram said:
Hur tänker du dig att det skall användas? Hur används det av personerna i världen, hur tänker du dig att det skall ge balla möjligheter och problem speltekniskt?
Det finns flera möjligheter. Först och främst, genom att decentralisera allt kan man inte få tag i allt över allt. Som karaktärer tvingas man därför att besöka andra platser för att komma åt information, vilket gör att man upplever mer av världen. Det blir alltså ett skäl att utforska.

Sedan har decentraliseringen en annan funktion, då det sätter stämningen. Decentraliseringen skapar isolering när man upplever man inte enkelt kan kontakta någon annan.

Sedan kan varje bas/kupolstad få sin specifika stämningar: "Minns ni inte vi hörde talas om Harvard-basen, den som sägs ha den akademiska elitens samlade verk i sig? Där kanske det står något som kan hjälpa oss med den här sjukdomen?" eller "Vi bara måste åka till Jericho igen. Minns ni inte det där helt sjuka spelet vi lirade där? Fan att de inte säljer med den så vi kan lira här.".

Jag ser också DNA-kontot som ett enkelt sätt att bokföra mycket på också. Liksom, man kan ha information lagrad "i sig". Varje gång man loggar in kan man nå sin samlade information på. Inser nu att det borde finnas någon form av lagringskapacitet i sig i så fall. Tänkvärt. Får grubbla på det.

Men det är en sak jag vill få ut: man kan köpa på sig olika "upplevelser" (alltså, som vi idag kallar för film, TV-serier, spel etc.)och information. Sådant man kan "ta med" sig från en bas till annan. Det i sig öppnar även nya handelsmöjligheter där man kan resa mellan baser och sälja saker. Hmm... Nu tänker jag på filmen.... Strange Days, tror jag det är, där man handlar med minnen från andra personen. Ännu mer att fundera på där. Tack Ram! :gremsmile:

Ram said:
Spontant är det ett par saker som ploppar upp. För det första så borde centralicerad DNA-inloggningsdata vara svårare att upprätthålla när infrastrukturen fått sig en flock törnar. Vem upprätthåller databasen, liksom...? Borde man inte ta ett steg tillbaka till någonting enklare, åtmintone som backup?
Hur går talesättet? "Once you've gone black, you never go back"? :gremwink: Det finns en grundläggande system som fungerar och som systemen i baserna och städerna bygger på. Liksom, systemet fungerar utmärkt och mycket är baserat på det - bortsett att det inte finns ett stort nätverk. Vill man då hoppa tillbaka typ 20 år i utvecklingen?

Sen kan jag gissa att det finns en förmån för företagen att behålla det i situationer de har med GEMA att göra också. Det bör definitivt fogas in en förklaring dock. Tar åt mig av dina funderingar där!

Ram said:
För det andra så borde eventuellt ett par nya tekniker för att skicka data genom vatten ha uppstått. Kvasivetenskapliga som ger möjligheter till problem. :gremsmile:
Säkerligen kommer det att bli så med tiden, men det är ändå en rätt ny situation man befinner sig i så jag ser det som hyfsat motiverad i världen att det inte existerar ännu...

...och det hjälper syftet med att skapa en känsla av isolering där nere i havet. Jag vill just att det *inte* ska gå att enkelt kommunicera med varandra. Man kan inte svara "Just Fucking Google It" längre, utan istället kanske man måste packa väskan och leta upp en specifik bas som sägs ha informationen man letar efter (=ett eget äventyr).

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Robert Jonsson said:
Strange Days, tror jag det är
Strange Days är en underskattad klassiker. Helt makalöst bra är den.

Robert Jonsson said:
Hur går talesättet? "Once you've gone black, you never go back"? :gremwink: Det finns en grundläggande system som fungerar och som systemen i baserna och städerna bygger på. Liksom, systemet fungerar utmärkt och mycket är baserat på det - bortsett att det inte finns ett stort nätverk. Vill man då hoppa tillbaka typ 20 år i utvecklingen?

Sen kan jag gissa att det finns en förmån för företagen att behålla det i situationer de har med GEMA att göra också. Det bör definitivt fogas in en förklaring dock. Tar åt mig av dina funderingar där!

Mixed-level tech! Man bär omkring på vad för jävla lagringsmedia man hittat, som man sen använder för att driva/koppla till hightechprylar via nån hemmabygd adapter, som man sen driver med handkraft. Till exempel. Jag gillar som fan tanken på att man kör lite "cobbled together"-stuket med improviserad teknologi. Man får gå tillbaks delvis, men vill gärna behålla vissa saker, typ interfaces och DNA-lösningen, men sida vid sida med sånt står uppgrävda gamla 486:or och snurrar, och mekaniska hårddiskar fraktas i stora stötsäkra väskor...