Nekromanti [Leviathan] Fungerar företagsfluffet?

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Arbetetet med Leviathan fortsätter och jag håller just nu på att skriva på världen och fluffet kring det. Tanken är att erbjuda ett smörgåsbord med saker som man kan använda i sina kampanj. Här kommer det som krank brukar benämna som fästytor. Nedan postar jag en beskrivning av ett företag som figurerar i världen och tänkte höra om ni finner beskrivningen användbar i spel? Ger den er någonting att spinna vidare på? Om inte, har ni tips på hur det skulle kunna förbättras?

ALPHA PHARMACEUTICALS

Alpha Pharmaceuticals skapades under 2020-talet ur det gamla läkemedelsföretaget Alpha et Omega Industries som delades i två bolag efter interna stridigheter om företagets fokus. Alpha Pharmaceuticals tog med sig sina patent och expertis inom avancerad medicinsk forskning, vilket gjorde dem till en stark aktör inom den medicinska forskningsvärlden. Vad som skrivit in dem i historieböckerna är näringsgasen som löste problemen med långvariga vistelser nere i baserna. Vissa menar att utan näringsgasen skulle människan aldrig ha överlevt exilen från land. Eftersom Alpha Pharmaceuticals sitter på patenten för näringsgasen är företag tvungna att köpa licenser för att få tillverka sådant, vilket gjort deras ekonomiska välfärd tryggad.

Företaget söker ständigt efter nya sätt att förbättra människans levnadsförhållanden, och tack vare exilen har Alpha Pharmaceuticals fått möjlighet att åsidosätta de etiska forskningsreglerna som GEMA satt upp. Forskningen har trappats upp för att nå målen och för att nå målen har man börjat med mänskliga experiment. Det rör sig främst om de som ingen kommer att sakna, men i vissa fall även sina egna anställda. Å andra sidan kompenseras samtliga anställda med goda förmåner, så det är få som klagar på de omständigheter där ens kollegor blir utvalda. Istället håller man tummarna för att man inte blir en av de ”lyckligt lottade” och njuter av sitt sina förmåner.

Filosofi
Den som låter sig begränsas av etik och moral, begränsar sin egen potential. Endast de som vågar nå sin fulla potential kan göra de stora framstegen i mänsklighetens utveckling. Det är ledorden för en anställd på Alpha Pharmaueticals. Vetenskapen är grundstommen hos de anställda, men de är också beredd att göra offer för forskningsidealen eftersom det ger bättre resultat. Ett smärre lidande för enstaka individer, men ett stort steg för mänskligheten; det är så Alpha Pharmaceuticals ser sitt jobb. Ändamålen helgar medlen helt enkelt.

Rekrytering
Alpha Pharmaceuticals värvar sina anställda redan i unga åldrar. De har ett utbildningsprogram där familjer låter sina barn avlägga ett prov vid någon av företagetsbaserna för att se om de besitter rätt anlag. Antas barnen får dessa en god utbildning och anställs efter utexaminering i 10 år hos företaget innan de är fria att gå var de vill. På så sätt får barnen en mycket god uppväxt, oavsett föräldrarnas tidigare levnadsstandard. För är det något som Alpha Pharmaueticals inte bryr sig om så är det föräldrarans status: det viktiga är hur pass väl barnen passar in på företaget och vad de kan komma att bidra med.

Vissa illvilliga rykten menar att Alpha Pharmaceuticals medvetet riktar in sig på barn för att enklare kunna indoktrinera dem att bli lydiga slavar. Läkemedelsföretaget själv avfärdar sådana uttalande som falska. Genom att investerar i den nästa generationen, ger man alla människor ett hopp. Trots misären och depressionen som många människor lever i finns det hopp om att slita sig fri från fattigdomens bojor och göra något av sitt liv. Hopp är något som mänskligheten behöver nu mer än någonsin menar företaget. Oavsett vilket påstående som stämmer är det få som lämnar den trygghet som företaget erbjuder efter att de 10 åren av obligatorisk anställning har avtjänats.

Vardagsrutiner
För de unga studenterna består merparten av dagen utav avancerade studier. Alpha Pharmaceuticals har mycket skickliga pedagoger med särskilt inriktning på att skapa förståelse inom vetenskapliga och medicinska områden. I början handlar det om dagar med 10-12 timmars studier under ganska stela former, men i tonåren får eleverna mer inflytande över sin utbildning då de väljer inriktning. Vid 16 års ålder examineras man och påbörjar sin anställning hos företaget.

Anställda arbetar tillsammans med sina kollegor i olika forskningsprojekt. Projektledaren är alltid en forskare som valt att fortsätta arbeta för Alpha Pharmaceuticals efter de obligatoriska 10 åren. Hon är ansvarig för att man uppnår företagets deadlines. Även om det fortfarande är långa och hårda dagar är arbetstiderna oftast kortare och mer fria, lite beroende på projektledarens önskemål. I vissa fall är det fokuserade forskare som fanatiskt försöker finna forskningsframgångar och försummar kollegornas fritid. I andra fall rör det sig om mer avslapnade priojektledare som låter alla få gott om fritid för att de på bäst sätt ska kunna stimulera sina egna tankar och bidra med mer till projektet.

Resurser
Alpha Pharmaceuticals har tack vare näringsgasen skapat sig en stark finansiell grund att stå på. De ekonomiska musklerna är inte riktigt lika starka som de hos Anastasia Robototehnika eller Capshaw Commonwealth Security, men tillräckligt för att de ska kunna få vara lite flexibla med forskningsetiken. Man har ett outtalat samförstånd att så länge företaget sköter det på ett snyggt sätt undviker GEMA att ingripa. Det har i sin tur lett till att Alpha Pharmaceuticals växt sig allt starkare sedan dess att mänskligheten hamnade i exil.

Belöningar
Alla elever får göra reguljära läkarbesök så att de inte ska utveckla några fysiska eller psykiska sjukdomar. Återigen menar skeptiska röster att Alpha Pharmaceuticals sysslar med storebrorsfasoner, men företaget har med hjälp av läkarbesöken tidigt kunnat korrigera allt från enklare handikapp som nedsatt syn till svåra sjukdomar hotat bryta ut senare i livet, som alzheimers.

De anställda får fortsatt läkarvård, men väljs ibland även ut till särskilda medicinska experiment där ytliga saker som hårbortfall och nekrotisk vävnad kan läkas. I vissa fall även experimenten ge kroppen viss immunitet mot sjukdomar med hjälp av genetiska modifikationer eller möjlighet att andas under vatten med hjälp av gälar. Det finns en uppsjö av möjliga belöningar som kan ges och det går alldeles utmärkt att låta sig inspireras av såväl wierd science till mutationer. Ofta är experimenten fortfarande experimentella och har någon form av nackdel.

Funktion
Har karaktärerna en vetenskapsbas är Alpha Pharmaceuticals en utmärkt rival, då deras verksamhet kan krocka med karaktärernas forskning. Eftersom de är konkurenter kan de försöka stjäla karaktärernas forskning eller, ännu värre, försöka att sabotera den. Kanske konkurerar de båda om att få samma kontrakt eller så arbetar de åt olika sidor. Vem når resultat först?

Som hot kan det istället handla om hur något av Alpha Pharmaceuticals medicinska experiment gått åt skogen. Kanske är det en farsot som sprider sig i trakten kring karaktärernas bas? Kanske har en försökspersonen förvandlats till någonting groteskt och omänskligt som nu sprider skräck på karaktärernas bas? Det går givetvis att använda Alpha Pharmaceuticals som direkta antagonister vars mål är ta över karaktärernas bas, men det är mer spännande att använda de weird science-influenser som företaget kan erbjuda.

Är Alpha Pharmaceuticals istället karaktärernas chefer kan deras uppgifter variera rejält beroende på vilken bas man har. Har de en forskningsbas bedriver de någon form av medicinsk forskning som ska revolutionera världen. Är det istället en botanisk bas karaktärerna har odlar de ingredienser som ska användas till andras forskningsexperiment eller tillverkning. Har karaktärerna en fabriksstation producerar de näringsgas eller något av Alpha Pharmaceuticals många läkemedlen. Säljer karaktärerna någon av företagets varor har de troligen en handelsstation, men det kan även vara en rekreationsbas. Det är däremot betydligt mer ovanligt att Alpha Pharmaceuticals har rena kupolstäder eller militärbaser.

Rickard

Urverk speldesign
Funktion
Har karaktärerna en vetenskapsbas är Alpha Pharmaceuticals en utmärkt rival, då deras verksamhet kan krocka med karaktärernas forskning. Eftersom de är konkurenter kan de försöka stjäla karaktärernas forskning eller, ännu värre, försöka att sabotera den. Kanske konkurerar de båda om att få samma kontrakt eller så arbetar de åt olika sidor. Vem når resultat först?

Som hot kan det istället handla om hur något av Alpha Pharmaceuticals medicinska experiment gått åt skogen. Kanske är det en farsot som sprider sig i trakten kring karaktärernas bas? Kanske har en försökspersonen förvandlats till någonting groteskt och omänskligt som nu sprider skräck på karaktärernas bas? Det går givetvis att använda Alpha Pharmaceuticals som direkta antagonister vars mål är ta över karaktärernas bas, men det är mer spännande att använda de weird science-influenser som företaget kan erbjuda.
Det här ska stå först. Det är först här jag får reda på varför jag ens ska läsa om det här företaget. Hur jag ska använda företaget i mina scenarion. Fast här skriver du mig på näsan i hur jag ska använda det vilket gör att du kväver min kreativitet.

Själv skulle jag ha skrivit något i stil med följande:

"Här har du ett ont läkemedelsföretag. Det ryktas om att de hjärntvättar sina tonåriga nyrekryter samt bedriver experiment på människor och djur. Bygg nu ett scenario kring detta eller släng in dem så fort du har ett scenario kring läkemedel, välstånd eller forskning."

Notera att jag utelämnade saker som konkurrenter. Något många spelmakare gör fel (Vampire) är att skriva ut relationerna mellan fraktionerna. Det gör att informationen blir oflexibel och inspirationshämmande - klassisk läroboksvarning med andra ord.

Robert Jonsson said:
Alpha Pharmaceuticals skapades under 2020-talet...
Här förlorar du mig. Bara här säger att texten kommer att bli en historielektion. På tok för många rollspelsmakare gör läroböcker istället för att skapa inspiration.

Läroböcker är ett stort no-no. Fast det är inte så konstigt att många rollspel är som läroböcker. Folk har ingen annan förebild att gå efter.

[ wall of text ]
Här orkar jag inte läsa. Inspiration kan man skapa med fyra meningar. Ingenting i texten fick mig heller vilja att läsa vidare. Med andra ord. Skriv kortare. Mycket kortare.

/Han som undrade om han ens skulle ta med de två sista citeringarna, men tänkte att det kunde vara värt att nämna

Rickard

Urverk speldesign
Han said:
Läroböcker är ett stort no-no. Fast det är inte så konstigt att många rollspel är som läroböcker. Folk har ingen annan förebild att gå efter.
Jag kan dock säga att det finns förebilder att gå efter. Dispositionsmodeller för förmedlande artiklar exempelvis.

/Han som noterar att första punkten i varje dispositionsmodell finns ett tydligt klargörande varför man ska läsa texten

Nässe

Myrmidon
Tycker generellt det ser bra ut.

Om jag får önska skulle jag önska:

Mer tex i fäst-yte stycket i slutet, lägg mer krut där och var mer konkret. Det är bra grejer du skriver men jag skulle ha hjälp av mer konkreta detaljer.

Det mest intressanta av allt, wierd science förklaras inte alls, jag vill ha name- dropping av feta grejer, coola exempel och kanske någon spektakulär katastrof som orsakats. Hela texten känns just lite torr och man kan tänka sig en massa balla saker mellan raderna, men det får man inte se. En smaksak så klart, men jag skulle vilja ha mer "säljande" detaljer.

Vad sägs om uttalade mål och drivkrafter?

Det är roligt när saker beskrivs som både onda och goda, så man blir lite förvirrad, kan man göra mer med det?

Edit: mål beskrivs ju redan, förbättra för mänskligheten. Vet inte om det skulle tjäna på att göras mer konkret?

Robert Jonsson

Tack så väldigt mycket för feedbacken. Även om du och jag verkar ha lite annorlunda åsikter om vad som fungerar. Jag håller till exempel inte med dig om att Vampire är dåligt - tvärtom, jag ser det som ett föredömligt sätt att visa hur man använder dem mot varandra. Men jag tolkar det å andra sidan inte som lag, utan som en generell grund att bygga vidare på.

Anledningen till att jag har funktionerna sist är för att det innan själva presentationen av företagen finns en introduktion som beskriver just varför det här är intressant för berättaren: dels användas som hot/rival/chef, dels som världsfluff (både att vissa på vad de stora företagen är i uppslagsbok-version och som exempel hur man kan konstruera egna - och ja, historielektion också som du hatade... :gremwink: ). Så, varför det är relevant kommer alltså innan företagspresentationerna, men jag la inte in det med i inlägget eftersom det var främst företagsbeskrivningen som jag var ute efter feedback på. Det kan dock vara värt att fundera på att flytta funktion först i beskrivningen dock så man färgas av det intrycket då man läser resten av beskrivningen.

Ditt förslag på hur funktionen kan utformas är också något jag får fundera över. Nässe verkar snarare vilja ha mer konkreta förslag på exempel, vilket jag uppfattar går stick i stäv mot det du önskar (Nässe får gärna rätta mig om jag har fel). Jag ser en poäng med båda. Hursomhaver, stort tack för du tog tid!

Robert Jonsson

Nässe said:
Om jag får önska skulle jag önska:
Jag uppskattar alla former av önskemål, så önska på! :gremsmile:

Nässe said:
Mer tex i fäst-yte stycket i slutet, lägg mer krut där och var mer konkret. Det är bra grejer du skriver men jag skulle ha hjälp av mer konkreta detaljer.
Med slutet, menar du funktionen i berättelsen antar jag? Så jag är rätt ute tänkte jag. Av Hans inlägg lägger jag märke till att han snarare ville ha mindre konkreta exempel, så jag gissar ni befinner er på två olika sidor av saken att se på och jag använt fegislinjen (dvs. gått i mitten och försöka tillfredsställa båda - utan att veta om det).

Detsamma gäller även det du skriver om weird science-delen också. Jag har försökt tillfredsställa båda sidor och hamnat i torr-träsket. Får ta och åtgärda det.

Nässe said:
Vad sägs om uttalade mål och drivkrafter?

Edit: mål beskrivs ju redan, förbättra för mänskligheten. Vet inte om det skulle tjäna på att göras mer konkret?
Ska se över det hela och se om det inte kan göras mer målande och intressant.

Nässe said:
Det är roligt när saker beskrivs som både onda och goda, så man blir lite förvirrad, kan man göra mer med det?
Ja, tanken är att ge en liten gråskala av det hela så varje berättare kan skruva det lite åt hållet hon vill. I ena kampanjen kan Alpha Pharmaceutical vara riktiga helyllegossar som faktiskt är goda, för att i en annan vara riktigt manipulerande utsugare. Svart-vitt paradigmet är inte helt spännande alla gånger.

Stort tack för din feedback. Den får mig att genast börja tänka på hur man kan göra texten mer intressant och målande att läsa!

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Robert Jonsson said:
Jag håller till exempel inte med dig om att Vampire är dåligt - tvärtom, jag ser det som ett föredömligt sätt att visa hur man använder dem mot varandra. Men jag tolkar det å andra sidan inte som lag, utan som en generell grund att bygga vidare på.
+1

Jag gillar dessutom när klanbeskrivningarna i Vampire innehåller lite sköna fördomar com cirkulerar inom varje klan om de andra klanerna. Sånt är gött som fan.

//Krank, som ska ta sig tiden att läsa igenom företagsfluffet imorgon eller så.

Tell

Hero
jättebra text i största allmänhet. Ett par punkter kan behöva funderas omkring:

1 Patentlagstiftning. Det är ovanligt att länder har permanenta patent - vanligen är detta någonting som löper ut efter en viss tid, och det innebär att gasen, om den har tillverkats på licens, kommer att produceras av alla (eftersom tillverkning på licens innebär att man ger ut recept till tillverkaren). Det är nog en bra sak om du lägger på ytterligare patent, eller förklarar hur man behåller marknadsandelar och lönsamhet.

1.1 En gas som föder människor bör göra samma sak med djurarter, och kanske växter. Hur har detta påverkat världen?

1.2 Vad har hindrat FN och diverse idealistiska politiker från att lägga beslag på gasen för att utrota mänsklig svält? Eller, om detta är något man har samarbetat omkring, hur har det påverkat företaget (givet den etiska legitimitet det bör ha skapat)?

1.3 Vilka är fitness/beauty-industry applikationerna av gasen? Att se bra ut är nummer tre kring hur samhällen tenderar att spendera överskott trots allt (1 är statusprylar åt ledningen, och 2 är försvar av gruppne), så det skulle förmodligen finnas en god spinn på något som ger dig alla kalorier du behöver utan att någonsin behöva äta.

2 Utbildningstiden är väl kort. Sex år, även med helstudier, räcker knappt till en filkand, om du börjar med en tio-åring. Om du vill ha dem att vara forskningsassistenter vid sexton, behöver du börja tidigare; annars föreslår jag att du förlänter utbildningen till 20 års ålder, där de sista fyra åren enkom ägnas åt en utvald specialitet.

3 Om jag minns rätt, så är ca 50% av intellektuell kapacitet träning hur som hälst (dvs. två imbiciller kan producera ett barn med ca 35 i basplåt (i motsats till 50 hos vanligt folk), men sagda unge kan med vilja och träning fortfarande uppnå iq 150). Detta innebär att du behöver testa motivation/psykologi snarare än genetik, förutsatt att det inte är någon subplot. Och att du hälst behöver få tag på dem innan sju års ålder (dvs, då deras psyke är riktigt plastiskt). Vill du börja med dem som tioåringar behöver du starka den-mothers, eller terapeuter, som kan hjärntv... eh, bota dem, från eventuella dåliga minnen.

Vad du skulle kunna göra, är att lägga till avdelningar i andra specialiteter - life-science är jätteintressant, men för att kommersialisera den så är det bra med omvärldsbevakning för att ta fram applikationer. Detta innebär också att du får en vidare rekryteringsbas.

Tell

Hero
Om man tänker vidare, så lär bolaget ha skapat en större kår av tidigare anställda som valt att lämna, men trots detta har en god bild av företaget. Lägg på en holdingfunktion, där företaget finansiserar avknoppade vetenskapsmäns idéer till bolag i utbyte mot en mindre ägarandel (det måste vara mindre, vad gäller entrepreneurskap så väl som banbrytande vetenskap (i motsats till grundforskning), vill du ha kreativt folk, vilka vanligen arbetar illa under auktoriteter).

En sådan funktion, innebär en årlig return på ca 25% (om vi antar att man köper 25% av bolaget) av den utdelade vinsten.

OM vi tänker i termer av 90 barn per år, fördelade på 6 grupper à 15 pojkar eller flickor (tävlan är bra, uppdelning av barn leder till tävlan, liksom könssegregering av barn), och antar att hälften av dem lämnar företaget efter avslutat trainee-ship (10 år), så innebär det 45 potentiella företag per år.

Antag att de tio bästa hamnar på akademier eller i andra företag eller i regeringar, och att de sämsta tio misslyckas och (eller) köps upp. 25 företag/år.

Lifescience branshen tenderar att fungerara i pass/fail, dvs antingen bygger man uupp stora pengar, eller också inga alls. Ur minnet, så gick Q-med från en omsättning om 100k/år, till 20 mkr under ett verksamhetsår; men det var ett tag sedan jag tittade på dem, så jag kan minnas fel. Antag hursomhälst två eller tre lyckade företag per år och 25-grupp. Det innebär ca 2mkr per företag och omsättning, vilket ger en rimlig förväntad utdelning på ca 200k kr/år. 25% av detta är 50kkr/år/företag, dvs. 1,250 mkr - redan nog att finansiera ett mindre lärarlag.

Antag att ca .4 företag lyckas i gruppen pass fail, per år efter det, upp till hälften -->6.25 mkr per årskull vid full styrka. Addera vinsterna från övriga årskullar. Detta är pengar som företaget inte har jobbat för. Om jag har räknat rätt, så bör du kunna finansiera rekryteringsverksamheten och utbildningen på basis av årskullarna inom loppet av den inledande 25årsperioden för ett standardpatent, givet att grundmatrielen redan är inköpt.

Dessutom har du 25% av en stor del av sektorn i allmänhet, och ett fantastiskt nätverk av expertkonsulter, vilket innebär att du har ett starkt lobbynätverk vad gäller att påverka samhället i stort.

Robert Jonsson

Orfeus said:
1 Patentlagstiftning. Det är ovanligt att länder har permanenta patent [...] Det är nog en bra sak om du lägger på ytterligare patent, eller förklarar hur man behåller marknadsandelar och lönsamhet.
Bra påpekande. Ska gå igenom det och förtydliga det hela.

Orfeus said:
1.1 En gas som föder människor bör göra samma sak med djurarter, och kanske växter. Hur har detta påverkat världen?
Jag har inte reflekterat alls över hur den ska påverka djuren: tanken har dock varit att djur ska vara ovanligt och lite av en lyx att ha. Så jag måste meditera på det där lite grann. Näringsgasen intas dock vanligen genom munstycke där du andas igenom, vilken spontant känns som en begränsning för djuren.

Orfeus said:
1.2 Vad har hindrat FN och diverse idealistiska politiker från att lägga beslag på gasen för att utrota mänsklig svält? Eller, om detta är något man har samarbetat omkring, hur har det påverkat företaget (givet den etiska legitimitet det bör ha skapat)?
I Leviathan finns GEMA som ledande organisation. Innan Leviathan startar levde människorna i en värld där (i stort sett) alla hade jobb, bra sjukvård, hög utbildning och social trygghet. Där såg GEMA till att alla blev försörjd med mat och alla behov. GEMA stod för de utgifter som behövdes. Sen startade kriget som drev mänskligheten från ytan ned i världen. Deras resurser ligger nu på att skydda mänskligheten från att utrotas av hoten ovanför ytan och eftersom de inte har obegränsade resurser är de tvungna att prioritera vad de ska göra: stoppa mänskligheten från att utrotas blev den som vann. Följden har blivit att företagen har växt sig starkare med tiden och skaffat sig starka maktpositioner. Alpha Pharmaceuticals är en av dessa.

Orfeus said:
1.3 Vilka är fitness/beauty-industry applikationerna av gasen? Att se bra ut är nummer tre kring hur samhällen tenderar att spendera överskott trots allt (1 är statusprylar åt ledningen, och 2 är försvar av gruppne), så det skulle förmodligen finnas en god spinn på något som ger dig alla kalorier du behöver utan att någonsin behöva äta.
Jag har inte reflekterat alls över den. Rent krass är världen fylld av 70% som knappt hinner göra något annat än att arbeta och sova för attt överleva vardagen, 25% som har en relativt dräglig vardag som kan unna sig lite grann och sen en liten klick högst upp som är lyckligt lottade, typ. Hittills har jag endast sett det ur en praktisk applikation, med andra ord, i syfte att lösa en del problem. Lyx i Leviathans värld är snarare tänkt att faktiskt få tugga maten. :gremsmile:

Orfeus said:
2 Utbildningstiden är väl kort. Sex år, även med helstudier, räcker knappt till en filkand, om du börjar med en tio-åring. Om du vill ha dem att vara forskningsassistenter vid sexton, behöver du börja tidigare; annars föreslår jag att du förlänter utbildningen till 20 års ålder, där de sista fyra åren enkom ägnas åt en utvald specialitet.
Tanken var att man då, till skillnad från nu, inte hade någon fritid utan bara pluggade mer eller mindre nonstop, men ditt förslag låter rimligt så jag tar det rakt av.

Orfeus said:
3 Om jag minns rätt, så är ca 50% av intellektuell kapacitet träning hur som hälst [...] Detta innebär att du behöver testa motivation/psykologi snarare än genetik [..] Vill du börja med dem som tioåringar behöver du starka den-mothers, eller terapeuter, som kan hjärntv... eh, bota dem, från eventuella dåliga minnen.
Jag försökte dansa runt att tydligt skriva "De letar efter lämpliga barn som är enkla att hjärntvätta och bäst kan bli lojala individer med god forskningspotential" i texten. Jag är som sagt var ute efter att försöka hålla det relativt öppet för tolkning åt båda hållen så man kan skruva dem åt önskat håll. Ska dock se över det lite extra.

Orfeus said:
Vad du skulle kunna göra, är att lägga till avdelningar i andra specialiteter - life-science är jätteintressant, men för att kommersialisera den så är det bra med omvärldsbevakning för att ta fram applikationer. Detta innebär också att du får en vidare rekryteringsbas.
Life-science var helt nytt för mig. Lust att utveckla lite om vad det är?

Robert Jonsson

Ah. Här kom det ett litet förtydligande med Lifescience. Överlag tycker jag allt du skriver ser intressant ut så det ska bakas in. Tack! :gremsmile:

Rickard

Urverk speldesign
Robert Jonsson said:
Men jag tolkar det å andra sidan inte som lag, utan som en generell grund att bygga vidare på.
Fast då är frågan, är din åsikt i majoritet? Jag ogillar att få klossar som jag måste bryta ned. Ge mig istället (världs)komponenter som jag kan bygga med utifrån en given (scenario)struktur.

Anledningen till att jag har funktionerna sist är för att det innan själva presentationen av företagen finns en introduktion som beskriver just varför det här är intressant för berättaren:
Jo, det förstod jag men min åsikt kvarstår. Visa varför spelledaren ska använda företaget först av allt. Skapa ett intresse att vilja läsa vidare.

Ditt förslag på hur funktionen kan utformas är också något jag får fundera över. Nässe verkar snarare vilja ha mer konkreta förslag på exempel, vilket jag uppfattar går stick i stäv mot det du önskar
Det Nässe skrev och det jag skrev går inte emot varandra.

Nässe: Var konkret. Lägg mer tyngd på slutet. Mer säljande. Fler detaljer. Mål och drivkrafter.

Det jag vill ha är att du ska direkt väcka intresse (lägg det gottiga först), du ska lägga mer tyngd på varför spelledaren ska använda företaget och du ska inte skriva folk på näsan hur de ska använda företaget. Fler detaljer om företagets prylar är inte att skriva folk på näsan. Det är att skapa fler komponenter. Att skriva hur spelledaren ska använda informationen och eventuella konkurrenter är att skriva spelledaren på näsan. För mig blir det då lite rädda oss från Tulli-varning. (Återigen, White Wolf)

/Han som kände att han behövde förtydliga