Nekromanti [Leviathan] Golgata

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,394
Location
Örebro
Skrivandet på Svart svan har nu kommit så långt att jag börjar med beskrivningen på megapolen Golgata, en fristad för religiösa personer och eftersom det står utanför GEMA:s lagar har det också blivit den starkaste piratstaden med en egen flotta. Staden styrs av en triad av judiska, muslimska och kristna personer som är enade mot en gemensam fiende (GEMA) som förbjudit deras tro. Jag har hyfsad god koll på den kristna delen av tron, men sämre koll på judiska och muslimska så tänkte höra lite med forumet om de har bättre koll än mig.

1. Vad för kulturella drag associerar ni med tron? (Tanken är att försöka väva in dem med samtliga religioner och låta de vara mer korsbefruktade med varandra än i nutid, men för att kunna göra det är det ju bra om jag har viss koll på annat än kristendom.)

2. Vad för spännande myter från religionen har fastnat hos er? (Sådana kan sätta prägel på namnbruk på platser, personer och liknande i skildringar så tanken är att väva in en del sådant i stadsbeskrivningen.)

3. Vad för viktiga platser finns det inom respektive tro som kan vara intressanta? (Synagoger och moskéer är mest uppenbara, men finns det fler platser som är viktiga?)

Det här är vad som finns skrivet om Golgata i Leviathan:

Golgata är en av de sju megapolerna och den enda staden som öppet förkastat GEMA. De har bildat ett hem för alla de som vill dyrka sin religion öppet. De leds av triaden, vilka utgörs av rabbi Tatyana Alkaev, imam Liu Qiang och påven Sadie Carpenter. Dessa samarbetar för att hålla Golgata öppen för alla trosinriktningar. Det har lett till att de fått sluta allianser med pirater, smugglare och andra brottslingar för att kunna ha ett så starkt försvar att ett direkt anfall av GEMA skulle bli för kostsamt för dem.
Det här förhindrar inte GEMA från att ständigt registrera skepp och besökare till Golgata. Upptäcks man av GEMA med en färd dit kan man med andra ord räkna med att få besök efter att ha lämnat Golgatas territorium. Det gör att många troende endast löser enkelbiljetter dit eller dedikerar sitt eget skepp till att tjäna Golgata då de anlänt eftersom det inte finns något att hämta i GEMA:s territorium längre.
 
Joined
17 May 2000
Messages
1,301
2. Byt namn på megapolen. Har svårt att föreställa mig att judiska och muslimska ledare tycker "Golgata" är ett särskilt interreligiöst namn. "Sion", "Jerusalem", "Abraham" eller "Eden" tror jag skulle vara namn som är lättare att enas kring.

Återkommer när jag tänkt lite till.

Disclaimer: Jag vet nästan inget om rollspelet Leviathan. Typ bara att det utspelar sig under havsytan.
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,394
Location
Örebro
Ingen fara! Alla idéer är uppskattade. :)

Tyvärr lite för sent att byta namn på staden då det redan är böcker och kartor tryckta med namnet. Dock säger det ju någonting om vilka som döpte staden kanske och går att bygga vidare på det. Själv tänkte jag mig inte på en eventuell konflikt då jag döpte det, utan såg det mer till tematisk. Så här är lite världsinformation från Leviathan:

I världen skedde en global terrorvåg år typ 35 år innan spelet utspelade sig. Allt började med att hela mellanöstern gjordes till en radioaktiv krater, och följdes sedan av terrordåd och attacker mot religiösa (av alla religioner). Merparten strök med under dessa förföljelser innan organisationen Skuggstaten kunde stoppas. Religionerna var kraftigt försvagade efteråt och världsorganisationen bestämde att denna tragedi fick aldrig upprepas igen och förbjöd religionen. Merparten av de religiösa hade då redan mördats, så motståndet var minimalt. En minoritet skapade dock Golgata som en plats utanför GEMA:s lagar för att kunna samla alla och med åren har den växt sig större och starkare.
 
Joined
17 May 2000
Messages
1,301
Då låter det ju som att det var en kristen grupp som först bildade staden, men att judiska och muslimska representanter snabbt var på plats och hjälpte till. Kanske har staden ett annat namn internt, men på GEMAs kartor heter den Golgata. Strunt samma.

Jag föreställer mig att det skulle se ut på följande sätt.
Ledningen för staden inser att religiös samexistens är möjlig, men inte enkel. Konflikter mellan religioner uppstår när en part får mer makt än ändra. Därför är det viktigt att den politiska makten fördelas jämnt, och att varje grupp har ett fysiskt, kulturellt och politiskt utrymme att leva på.
Övriga religioner. Judendom, kristendom och islam har haft lättare att förstå varandra, och i det här fallet samarbeta om stadens ledning. I toleransens namn har övriga religiösa organisationer fått representanter i ett gemensamt råd med rådgivande funktion till triaden. De största av dessa grupper tycker att de kunde få vara med i triaden, och de religiösa som inte är organiserade alls har inget formellt att säga till om.
Samexistentialister. Finns inom alla grupperna. Tycker att det är något vackert i att dessa olika religioner och livsåskådningar tvingas bo på samma yta och möta varandra. Att religion totalt sett förbjöds var det bästa som kunde hända för alla som tror på något mer än det vi kan uppfatta med våra sinnen. Nu får vi äntligen en riktig möjlighet att låta våra olika trosföreställningar berika varandra. Utifrån dina frågeställningar låter det som att den här gruppen får mest politiskt utrymme och uppmuntran från ledningen.
Pragmatiker. Pragmatikerna finns också inom alla grupperna. De befinner sig åsiktsmässigt i en spännvidd mellan samexistentialisterna och de kompromisslösa. De håller sin egen religiösa tradition lika viktig som andras rätt att leva i staden och utöva sin tro. De kan ifrågasätta någon annans tro på ett filosofiskt eller humoristiskt plan, men inser att hela samhället förlorar på om det blir allvarliga bråk.
Kompromisslösa. Trivs på sätt och vis bättre med piraterna som inte tagit ställning, än med de andra religiösa i staden. Samexistens låter ju vackert, men det är inte möjligt utan att samtidigt förråda sin egen tro. Triaden är eller står på gränsen till synkretism. De flesta kompromisslösa håller sig till sina egna samlingar, eller försöker driva opinion inom den egna religionen. Ett fåtal riskerar att gå över gränsen och begå hackerattacker, avlyssning, handgripligheter eller annat olagligt fuffens mot andra religiösa grupper.
Kompromisslösa samexistentialister. Kombinera ovanstående.
Mission. Inom både kristendom och islam är mission en central del. I det här fallet råder dock ett missionellt stillestånd mellan grupperna (och judendomen som också är med och bestämmer). Ingen organiserad mission får bedrivas med någon av de andra grupperna som mål. Däremot är det givetvis fritt fram för mission bland "övriga religiösa", och särskilt bland piraterna. Vissa äventyrslystna missionärer försöker ordna missionsresor in på GEMAs territorium.
Guds barnbarn. Även om tron är viktig för någon, så är det inte alltid detta förs vidare till nästa generation. Vissa saknar sina föräldrars tro på insidan, men lever utåt enligt de religiösa traditionerna (ibland med glädje, för att traditionen trots allt är viktig). Andra gör ett dramatiskt uppbrott från familjens religion, ibland för att bli pirater. Ibland är det mer piraternas äventyrliga liv som lockar än föreställningen att familjens tro är fel. Problem kan uppstå när missionärer riktar in sig på någon de tror är pirat, men formellt sett fortfarande tillhör någon av de tre stora grupperna.
 
Joined
17 May 2000
Messages
1,301
Om jag förstod dig rätt så är det gruppen jag kallar "samexistentialister" som får mest utrymme. Jag försöker fortsätta tankarna utifrån idén.

Robert Jonsson;n197375 said:
1. Vad för kulturella drag associerar ni med tron?
Det finns ju en del livsstilsfrågor som religionerna kan enas kring, t ex livslånga monogama parrelationer (med diskussioner om en-/tvåkönighet), respekt för andras egendom och fysiska integritet (vilket iofs borde göra piraterna till en enorm flodhäst i styrelserummet), ärlighet och ansvarstagande.
Gemensamma regler kring mat följer troligen "minsta gemensamma nämnare", dvs. det som är förbjudet hos en plockas bort från hela staden. Jag vet inte hur folk i megapolerna får fram mat, men det borde gå att fixa något som är både kosher och haram. Det blir en icke-fråga så fort de kristna vant sig av med blodpalt och leverbiff.

Robert Jonsson;n197375 said:
2. Vad för spännande myter från religionen har fastnat hos er? (Sådana kan sätta prägel på namnbruk på platser, personer och liknande i skildringar så tanken är att väva in en del sådant i stadsbeskrivningen.)
Hängivna samexistentialister kommer kanske ge sina barn namn från flera traditioner. Aron Muhammed Petrusson, Aisha Maria bat-Riveqa osv. De kompromisslösa kommer förstås tycka det är jätteskumt.
En skola skulle kunna sätta upp ett julspel som pusslar ihop den kristna och muslimska varianten av Jesu födelse, med både herdar, vise män, en dadelpalm (spelad av Aisha Maria bat-Riveqa) och en vattenström, och man får aldrig veta om Maria och Josef var gifta eller inte.

Robert Jonsson;n197375 said:
3. Vad för viktiga platser finns det inom respektive tro som kan vara intressanta? (Synagoger och moskéer är mest uppenbara, men finns det fler platser som är viktiga?)
De tre religionerna har ju samlingsplatser för gudstjänster.
Lokaler för gemensamma gudstjänster skulle förmodligen kallas något som inte har historisk laddning med sig (inte "kyrka", "moské" eller "synagoga"). "Tempel" skulle nog inte heller funka, mtp det historiska templet i Jerusalem som är SUPERviktigt för judar och muslimer. (Vilket btw bara var en avbild av Guds himmelska tempel, nu när det fysiska templet ligger i botten av en radioaktiv krater.)
Lokalerna kallas för "Place of worship", helt enkelt. Eller "pow" om du är hipp. ("Följ gatan här, sväng höger vid powen och sen två kvarter rakt fram.") Eller "bönehus" om Leviathan inte använder engelska termer (ingen där känner till något om skandinavisk väckelsehistoria ändå).

Men dessutom: pilgrimsfärder är viktiga inom alla religionerna. Det behövs interreligiösa pilgrimsmål. Eventuellt kanten av den där kratern i Mellanöstern – vet inte hur det funkar med resor till havsytan.
Samexistentialisterna gör en grej av detta – åk dit och kontemplera hur det gick när vi inte kunde hålla sams.

Nu måste jag ta paus och äta lite innan det spårar totalt.
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,394
Location
Örebro
Så mycket intressanta saker i två poster så jag inte riktigt vet var jag ska börja.

Jag gillar poängen du tog upp först att GEMA är de som kallar den för det ursprungliga namnet Golgata, medan att befolkningen istället kallar sig för något annat. Mest passande kanske är Eden. Jag får det att åg ihop logiskt i alla fall.

Du skriver "varje grupp har ett fysiskt, kulturellt och politiskt utrymme att leva på" och spontant som jag tänker det att det finns en stor kupolstad med tre större distrikt (en kristen, en muslimsk och en judisk), men att det finns många andra mindre baser sammanlänkade och påbyggda kring det så staden har växt sig allt större med tiden. Så de tre kärnreligionerna balanserar sig mot varandra är inkluderat, och det kan orsaka viss slitning mot minoritetsreligionerna som inte har samma yta och favörer - vilket kan skapa ständiga politiska intriger om i rådet. Öppnar för bra spelmöjligheter. Gillart!

Uppdelningen i Samexistenialister, Pragmatiker och så vidare öppnar upp för tydliga grupperingar och förståelser för dem, så ytterligare en mycket god idé. Är det okej om jag stjäl dessa in till texten om Golgata? (Givetvis får du credd för dem.)

Utifrån det du skriver i andra posten om samexistenialisterna och mat så finns det i Leviathan någonting som kallas för näringsgas, ett supplement som ersätter vanlig mat. Utöver det så är det mycket algsoppor och liknande. Djur är väldigt ovanligt så fläsk är till exempel inte ett orosmoment. Däremot kan jag tänka mig att näringsgas kan smaksättas på passande sätt.

Angående trosplatser: jag tänker mig att det finns specifika i de olika stadsdelarna, men att det absolut kan fungera med allmänna bönehus som du föreslog. Vad jag dock tänkte på var andra platser som kanske inte direkt var där du bad. Som exempel ur kristendomen: kyrkogårdar, församlingshem, kloster och liknande. Det är inte en kyrka, men det är ändå viktiga platser inom tron.

I Leviathan har GEMA förbjudit folk att åka upp till ytan (eftersom det kan provocera fienden), men om de religiösa redan bryter mot lagen lär de knappast bry sig om att följa dessa vid pilgrimsfärder. Jag gillar tanken på att de strävar att ta sig till mellanöstern och besöka den radioaktiva kratern för att samla souvenirer därifrån. Kanske är jag skadad av att jag spelar Fallout 4 just nu där radioaktivitet är ett starkt tema, men det känns rätt logiskt om alla religiösa platser ovanför ytan blev härjade av hemskheter att koppla ihop religion med radioaktivitet. Tack för det förslaget. :)
 
Joined
17 May 2000
Messages
1,301
Robert Jonsson;n197660 said:
Utifrån det du skriver i andra posten om samexistenialisterna och mat så finns det i Leviathan någonting som kallas för näringsgas, ett supplement som ersätter vanlig mat. Utöver det så är det mycket algsoppor och liknande. Djur är väldigt ovanligt så fläsk är till exempel inte ett orosmoment. Däremot kan jag tänka mig att näringsgas kan smaksättas på passande sätt.
Inom (frfa ortodox) judendom är det en stor grej att sortera vilka moderna företeelser som faller under vilka regler i Torah. Det finns (minst) ett rabbinråd som publicerar officiella rekommendationer exempelvis för vad som räknas som arbete på sabbaten (att låta en metalldetektor scanna dig är t ex OK), eller att kosher-certifiera restauranger. En motsvarande grupp skulle naturligtvis kolla algsopporna, så att allt animaliskt innehåll kommer från organismer som har både fenor och fjäll, och sedan sätta endera märkningen på den. Vegetarisk mat är alltid lugnt.

Robert Jonsson;n197660 said:
Jag gillar tanken på att de strävar att ta sig till mellanöstern och besöka den radioaktiva kratern för att samla souvenirer därifrån. Kanske är jag skadad av att jag spelar Fallout 4 just nu där radioaktivitet är ett starkt tema, men det känns rätt logiskt om alla religiösa platser ovanför ytan blev härjade av hemskheter att koppla ihop religion med radioaktivitet. Tack för det förslaget. :)
Om kratern ligger tillräckligt nära kusten går det kanske att åka in i kratern utan att gå över vattenytan. Och att plocka ev. souvenirer från botten. Det viktiga med en pilgrimsfärd är inte souvenirerna utan att besöka en plats där något viktigt har hänt.
 
Joined
17 May 2000
Messages
1,301
Bland vissa historiker talas om en tidsperiod i Spanien som kallas "La Convivencia", då judar, kristna och muslimer kunde leva i samexistens och (relativ) harmoni. Gör en googling på det som du vill veta mer. Det är en hypotes som är ifrågasatt, men kanske användbar för ditt rollspel.
Enligt hypotesens förespråkare så funkade det för att alla grupperna hade något viktigt att bidra med i samhället, och de hade en gemensam filosofisk plattform som inte var någon av de tre religionerna, utan aristotelisk filosofi. Särskilt tankar kring samhällsbygge baserades på Aristoteles och Platon.

Egentligen tror jag att ett statsbygge utfört av representanter för tre olika religioner skulle resultera i en sekulär stat. Staten måste vara sekulär för att ge de religiösa grupperna utrymme att fritt utöva respektive tro, och inte ge politiska fördelar till någon grupp baserat på religion.
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,738
Location
Helsingborg
Som ett tillägg till MiS post så tror jag att det finns en eller flera synkretistiska falanger i staden, kanske med olika betoningar på vad Golgata/Eden är. Är det domedagen som har kommit? Är Golgata en noaks ark? Är golgata helt enkelt den smärtans väg, en trosprövning, som de trogna måste genomlida innan gud nerstiger till världen för att likt Jesus ta de trogna upp till himmelen?
De är nog alla emot GEMA, men om GEMA är antikrist/shaitan eller inte lär det ju finnas olika meningar om.
 
Top