Nekromanti [Leviathan] Introduktion till ett nytt rollspel

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
LEVIATHAN
Ett rollspel bortom blod, svett och tårar

Efter att vid ett par tillfällen i vrållådan nämnt att jag arbetar på ett nytt rollspel, Leviathan, började jag fundera på om jag skulle posta något om det här på forumet för lite feedback. Det som slutligen fick mig att posta var att Sölvebring och krank gav mig en spark i baken, so here it goes...

VAD HANDLAR SPELET OM?

Elevator pitch: "Karaktärerna måste tillsammans bygga sig en bas för att överleva exilen djupt ned i havet. Tillsammans är de starka, söndrade de falla."

Beskriver vi det närmare är Leviathan ett rollspel i en framtid där människan tvingats ned i havet för att överleva. Jorden styrs av ma'harerna, ett folkslag med enorm expertis inom såväl ockultism som teknologi. De har åkallat fruktansdvärda monster som ödelagt jorden. GEMA, mänsklighetens främsta beskyddare, har skapat en säkerhetszon som ma'harerna och monstren inte kommer åt det: djupt nere i havet.

GEMA skyddar människorna, men det förhindrar inte människorna från interna konflikter. Maktkamper och ränksmidande är vardagsmat under havet. Ensam är svag. Endast tillsammans kommer man att överleva.

VAD I ROLLSPELET FÖRSTÄRKER STÄMNINGEN?

Det första som man gör när man sätter sig ned innan berättelsen är inte att skapa karaktär. Istället är det att tillsammans skapa basen där karaktärerna lever. Det görs i två olika faser: bakgrund (här etableras varför man har en bas, om det är för ett särskilt syfte och vilka som äger den) och bygget (här bestämmer aktörerna vad som basen utgörs av - allt från personal och utrustning till vad för olika områden basen utgörs av).

HUR BELÖNAS MAN FÖR ATT FÖLJA SPELETS STÄMNING?

Efter att karaktärerna skapats och har börjat spela kommer de inte utvecklas och få några erfarenhetspoäng. Enda sättet karaktärerna utvecklas är att utveckla basen. Genom att bygga ut basen får man möjlighet att höja färdigheter och egenskaper. För att kunna bygga ut basen krävs det att man samarbetar mot mål som stärker basen. Med andra ord, det enda sättet för karaktärerna att bli bättre är att arbeta tillsammans för att få en starkare bas.

VAD GÖR AKTÖRERNA I ROLLSPELET?

Aktörerna får tillsammans skapa en bas och där lära sig att samarbeta och kompromissa om sina egna idéer om de ska överleva. De som älskar att pilla med utrustning och detaljer utanför spelmötet får ypperliga möjligheter till det här. Det är en gruppupplevelse där man arbetar tillsammans med varandra mot ett mål.

VAD GÖR KARAKTÄRERNA I ROLLSPELET?

Karaktärerna måste skapa en tryggare vardag för sig, vilket de gör genom att skapa sig en säkrare bas. För att göra det måste de spendera resurser på att rusta den och dessa resurser får man i berättelsen genom att interagera med världen. Några exempel på berättelser som det kan ske genom är är:

- Diplomati
- Handel
- Krigsföring
- Monsterjakt
- Politik
- Spionage

Rent praktiskt byggs berättelsen på vad aktörerna väljer att företa sig. I slutet av varje spelmöte säger aktörerna hur de vill förstärka basen nästa gång och berättaren tar då och skapar en passande berättelse. Om karaktärerna vill få mer personal utformar berättaren en berättelse där de kan få det. Beroende på deras grupp kan det t.ex. ske genom handel (man anställer folk) eller krigsföring (man beskyddar en annan bas och i utbyte får personal). Aktörerna hjälper på så sätt berättaren att visa vad för sorts berättelser de vill uppleva.

HUR PÅVERKAS STÄMNING GENOM BELÖNINGAR OCH BESTRAFFNINGAR?

Karaktärsutvecklingen baseras helt på att karaktärerna samarbetar. Karaktärerna blir inte bättre om de bryter mot vad som spelet förväntar sig (dvs. arbeta tillsammans som en grupp). Det gör att de även bestraffas, eftersom motståndet växer sig starkare med tiden. Växer inte karaktärerna i jämnvikt kommer de snart att bli väldigt svaga och därmed förgöras av fienderna. Är gruppen dysfunktionella stärks dessutom temat eftersom de går under (spelets stämning är "ensam är svag, tillsammans är vi starka").

FEEDBACK?

Jag tar gärna emot feedback, frågor och tankar om vad som presenterats. Är det något som låter intressant? Oklart? Puckat? Kom igen, riv och slit i det här nu. :gremwink:

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Jag tycker att det låter grymt häftigt. Om du inte läst Genesis' Utpost så borde du försöka göra det; det har ashäftiga mekaniker för just samarbeta/motarbeta...

Min erfarenhet är att man inte behöver uppmuntra interna stridigheter. Det räcker med att göra det möjligt att ha konflikter mellan spelare, och inte bestraffar den som drar igång konflikten.

Hade du tänkt dig att samarbeta/ha konflikter ska vara en grundläggande grej?

Robert Jonsson

krank said:
Jag tycker att det låter grymt häftigt. Om du inte läst Genesis' Utpost så borde du försöka göra det; det har ashäftiga mekaniker för just samarbeta/motarbeta...
Jag är medveten om Utpost (jag hade faktiskt lyxen att spela det med honom innan han försvann till Kina). Det var ett härligt spel, även om de riktade in sig på lite olika saker.

Utpost var utmärkt för ett engångsscenario. Leviathan kommer endast till sin rätta om man spelar det som en kampanj. Det är dock en möjlighet (rentav troligt) att jag lägger in någon form av mekanik för de växande hoten, men vid det här läget har jag inte hunnit börja fundera på hur den ska se ut.

krank said:
Min erfarenhet är att man inte behöver uppmuntra interna stridigheter. Det räcker med att göra det möjligt att ha konflikter mellan spelare, och inte bestraffar den som drar igång konflikten.
Nej, precis. Interna konflikter är något som väldigt naturligt uppstår av sig själv. Regelsystemet uppmuntrar inte det, utan belönar istället när man lyckas lägga det åt sidan och arbeta tillsammans.

Det är också av den anledningen som jag inte vill att karaktärerna får erfarenhetspoäng att förbättras med på klassiskt sätt "Du får 1 poäng för gott rollspel, 1 poäng för att du nästan dog etc.". Att karaktären utvecklas är något som sker då man gör vad som främjar spelets stämning.

krank said:
Hade du tänkt dig att samarbeta/ha konflikter ska vara en grundläggande grej?
Som jag skrev ovan, jag tror konflikter kommer av sig själv, men just samarbete är en viktig sak (skulle nästan kunna säga det är ett tema för spelet). Man arbetar tillsammans för att förstärka basen. Givetvis kommer alla spelare ha olika idéer om hur det bör gå till och redan där har du en splittring mellan dem. För allas bästa gäller det att finna en kompromiss. Gör man inte det kommer det att straffa sig i längden.

tull

Hero
...måste bara veta! :gremsmile:

Är namnet en referens till Hobbes verk eller till det bibliska monstret? Kan man inte få en motivation till valet av namn. Folk gör det alldeles för sällan.

Robert Jonsson

Persson said:
Är namnet en referens till Hobbes verk eller till det bibliska monstret? Kan man inte få en motivation till valet av namn. Folk gör det alldeles för sällan.
Givetvis kan jag göra det, eftersom det finns en tanke med namnet.

1. GEMAs största krigsskepp som beskyddar människorna mot monstren på land heter Leviathan.

2. Leviathan i sig kan stå som en symbol för monster som hemsöker och plågar världen.

3. GEMA är och blir på många sätt även den stat som Hobbes talar om sitt verk. Den har redan en stor dominans över världen med frågan om säkerheten mot ythotet. Och deras makt kommer att växa under spelets tidslinje.

Så lite av båda, men kanske något mer åt Hobbes verk.

Dimfrost

Special Circumstances
En kort kommentar bara: det finns ett jättestort (nåja, trådarna är långa iaf) fan-projekt på rpg.net som bygger ett WoD-spel vid namn Leviathan. Jag har skrivit lite om min tolkning av det färdiga spelet. Det behöver förstås inte vara något problem, det är inte så att namnet är copyrightat. :gremsmile: Dessutom är det ett bra namn.

solvebring

Superhero
Trevligt! Verkar ju riktigt coolt det här.
Tycker det verkar väldigt intressant med rollspel där man ska bygga upp rollpersonernas miljö/tillvaro istället för dem i direkt bemärkelse. Inte för att jag känner till så många spel där man gör så mer än möjligen Ars Magica (om jag minns rätt?) vilket jag dock aldrig spelat eller så. Har sett det någonstans och tror mig minnas att Wilper nämnt det för mig i vrålan någon gång.

Det jag kan tycka verkar krångligt med detta är väl att bygga ett bra system för det. Fast som sagt har jag ingen inblick i den typen av spelmekanik, vilket jag då antar att du själv har eftersom du är på G med ett sådant rollspel.

Grundidén verkar dock förövrigt rätt så tuff. Jag gillar konceptet. Det enda jag inte kan förmå mig att gilla lika mycket är namnet. Jag tycker visst att det är ett bra namn fast kanske inte på just ditt spel. Smaken är dock som baken så det är väl inte så mycket att säga om det. Om jag nu ändå kanske ska motivera min åsikt så är det just det att den här undervattensvärlden, den här basen i havet, känns inte alls Leviathan för mig. Även om det är odjur, mörka intriger och dylika med i bilden och grundkonceptet. Leviathan känns riktigt tungt, mörkt och hemsk. Kaotiskt. Det känns mer som ett renrakat skräckrollspel i mina öron. Kanske kommer det av att jag lyssnar en del på Black Metal och för det mesta kommer att tänka på bockfoten och mosig kaosgrind själv när jag hör ordet. :gremsmile:

Såg dock ovan att du motiverar spelets namn. Då får jag medge att det makar lite mer sense. Fast fortfarande, inte ett ord som jag associerar ett sådant spel med tyvärr. Fast det är ju ditt rollspel, inte mitt. :gremwink:

Kort och gott så gillar jag det här och tror att det kommer bli ett bra rollspel om du får till rätt mekanik och stämning. Mycket bra tema förresten: Ensam är svag, enade är vi starka. Lycka till!

Übereil

Swashbuckler
solvebring said:
Inte för att jag känner till så många spel där man gör så mer än möjligen Ars Magica (om jag minns rätt?) vilket jag dock aldrig spelat eller så.
Du inte bara minns rätt, jag tror du hittat huvudinfluensen till den delen av spelet.

Übereil

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
solvebring said:
Leviathan känns riktigt tungt, mörkt och hemsk. Kaotiskt. Det känns mer som ett renrakat skräckrollspel i mina öron. Kanske kommer det av att jag lyssnar en del på Black Metal och för det mesta kommer att tänka på bockfoten och mosig kaosgrind själv när jag hör ordet. :gremsmile:
Antagligen - själv tänker jag mest på sjöodjur, The Abyss, en summon i Final Fantasyspelen. Inte så jättemycket skräck - lite kanske.

Robert Jonsson

solvebring said:
Tycker det verkar väldigt intressant med rollspel där man ska bygga upp rollpersonernas miljö/tillvaro istället för dem i direkt bemärkelse.
Roligt att du verkar tycka att grundidén är intressant. Jag hoppas att kunna utveckla den delen till vad som gör Leviathan till någonting mer eget än andra spel. Det är helt klart spelets hook.

solvebring said:
Inte för att jag känner till så många spel där man gör så mer än möjligen Ars Magica (om jag minns rätt?) vilket jag dock aldrig spelat eller så. Har sett det någonstans och tror mig minnas att Wilper nämnt det för mig i vrålan någon gång.
Ars Magica är definitivt en influens (som Ubereil också påpekar är det en stor inspiration), men även spel som Angel the Roleplaying Game och Conspiracy X har en hel del regler där spelarna skapar en grupp och högkvarter tillsammans där berättelsen utgår från. Så det är inte unikt på något sätt, men det är å andra sidan inte allt för vanligt heller.

solvebring said:
Det jag kan tycka verkar krångligt med detta är väl att bygga ett bra system för det. Fast som sagt har jag ingen inblick i den typen av spelmekanik, vilket jag då antar att du själv har eftersom du är på G med ett sådant rollspel.
Jag har en hel del tankar i huvudet kring dem och har börjat arbeta på att få ned dem i digital form bit för bit. Jag kommer börja posta dem allt eftersom jag blir klar med dem.

Principen är dock enkel: man bygger basen i olika steg. I varje steg får spelarna göra val kring sin bas. Valen är inte bara ytliga saker, utan är tänkt att forma antingen hur berättelsen kommer att se ut eller vad för möjligheter karaktärerna får att använda tillvalen de gjort.

Med andra ord, det ska vara en upplevelse att skapa basen. Det ska vara roligt och skapa diskussioner bland spelarna. Kan man spendera ett spelmöte att bygga basen tillsammans och skapa en bakgrund för berättelsen, utan att känna "när ska vi börja spela?" så har jag lyckats. Men det är en bit innan dess.

solvebring said:
Det enda jag inte kan förmå mig att gilla lika mycket är namnet. Jag tycker visst att det är ett bra namn fast kanske inte på just ditt spel.
Jo, jag är medveten om att det kan ge "felaktiga" associationer. Du är inte den första som får de associationer som du skriver. Jag har motiverat namnet ovan och kan tillägga att jag är okej med association "monster" till Leviathan, eftersom det är en stor del av mytologin. Utan monstren så skulle människan inte befinna sig nere i havet. Att du skriver "tungt, mörkt och hemsk" är i och för sig associationer som kanske inte är helt fel. Världen ska vara skitig och jävlig, för det gör ju att du måste kämpa för att nå något bättre.

Stort tack för feedbacken, btw!

Robert Jonsson

Det kommer absolut komma mer poster allt eftersom arbetet fortsätter att utvecklas. Jag är nästan klar med det första steget att skapa sin bas och jag kommer posta den här på forumet då. Jag hinner troligen inte i morgon (eller tekniskt sett idag), men på söndag kommer nog en post om det.

solvebring

Superhero
Okej, det låter verkligen trevligt. Det är just den delen jag är extra nyfiken på eftersom min erfarenhet av just sådant rollspelande som sagt är knapp. Ser fram emot det.