Nekromanti [Leviathan] Svordomar

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Nu när jag sitter och skriver på Svart svan till Leviathan så försöker jag få in lite mer världsinformation också. Medel att hjälpa till att komma in i världen. Något av de mest grundläggande sakerna för att göra det brukar vara språk och uttryck, och bland de första sakerna som man lär sig göra det med är genom att svära.

I Leviathan är religion förbjudet och det har förstås även påverkat svordomarna också. Jävlar, fan och helvete är ju influerade av kristen tro och det är saker jag vill bort från. Jag vill ha andra svordomar. När jag då försöker tänka på hur jag svär så inser jag att det är i princip dessa (och könsord) som jag själv använder. Med andra ord, jag är så jävla tråkig. Så jag tänkte att andra froumiter är mer påhittiga? Vad för svordomar kan vi få fram tillsammans tro? :)

anth

Vetefan
Även där man inte får svära så svär man.
Skillnaden är att får man inte häda så använder man andra kraftuttryck.
Får man inte säga "Helvete" så säger man "Hälsingland!"
Får man inte säga "Horn-Per!" så säger man "Göta-Petter!"
Kapten Haddock i Tintin är ett bra exempel.

Innan man börjar komma på tillåtna svordomar är det nog lättare om du listar de som anses vara förbjudna i världen.
Ex:
Jag har träffat amerikaner som inte kan uttala en mening utan att ha med ordet "fuck", jag har träffat amerikaner som reser sig och lämnar sällskapet om någon använder ordet "fuck".

Du säger att religioner är förbjudna, vad betyder det?
Är det böter, fängelse eller dödsstraff om man blir påkommen med att be till gud?
Är uttryck som "Herre Gud!", "Jesus!", "Jävlar!", "Helvete!" förbjudna? D.v.s. räknas det som religiöst uttövande att använda religiösa kraftuttryck?
Vilka religioner finns )som är förbjudna)?
Vad är vanliga människors syn på religion? Hur fungerar hemliga religiösa sekter?

Jag vet att det finns minst ett par trådar om svordomar på forumet, men sökfunktionen är ju som den är.

Robert Jonsson

anth;n191272 said:
Även där man inte får svära så svär man. Innan man börjar komma på tillåtna svordomar är det nog lättare om du listar de som anses vara förbjudna i världen.
Så är det ju. Tanken är ju att det vid det här laget har kommit fram nya svordomar också (det lär komma inom de första åren, och nu har det gått över tre årtionden sedan religionen förbjöds). Det är därför som jag behöver lite hjälp. :)

anth;n191272 said:
Du säger att religioner är förbjudna, vad betyder det?
Är det böter, fängelse eller dödsstraff om man blir påkommen med att be till gud?
Allt det ovanstående. Tekniskt sett skulle väl det inte bli dödsstraff att säga "Fan, jävla helvete" men det är socialt tabu. I Leviathan listas fyra nivåer av brott: ringa, enklare, grövre och extrema brott. Det innebär i den här aspekten: återkommande svärande i officiella sammanhang skulle klassas som ett ringa brott. Att aktivt tro i sitt eget hem och dyrka en gud skulle räknas som enklare brott, vilket bestraffas med böter (eller fängelse om man inte har råd med böterna). Att handla med religiösa artefakter som krucifix, bönemattor, biblar, buddha-statyer och liknande skulle ses som ett grövre brott, vilket resulterar i fängelse. Extrema brott skulle då vara att aktivt bedriva en sekt som värvar folk till den och bedriver organiserad religionsutövning, vilket då kan leda till avrättning (eller fängelse & straffarbete för resten av livet).

anth;n191272 said:
Är uttryck som "Herre Gud!", "Jesus!", "Jävlar!", "Helvete!" förbjudna? D.v.s. räknas det som religiöst uttövande att använda religiösa kraftuttryck?
Som jag sa ovan, de skulle knappast fällas i sig men de är sociala tabu. Med tiden kommer de också bli förlegade och sluta användas (som Nedrans, Järnspikar och liknande). Men det är svårt att göra som en spelare som befinner sig i en kontext där det används. Så det är därför som jag vill ha in lite alternativ kring det.

anth;n191272 said:
Vilka religioner finns )som är förbjudna)?
Alla de stora, etablerade religionerna är det.

Det finns förstås gråzoner som uppstått efter förbudet. Till exempel finns de folk som höjt upp de ikoniska hjältarna (krigshjältar) till en nästintill gudalik status. Det är oklart var gränsen går där.

anth;n191272 said:
Vad är vanliga människors syn på religion? Hur fungerar hemliga religiösa sekter?
För över tre årtionden sedan utplånades de som var mest troende (vilket skildras i Skuggstaten). Det lämnade världen oerhört sekulariserad. Visst fanns det kvar de som hade tro, men eftersom det förbjöds blev de mer isolerade och fundamentala.

I Leviathan är de troende laglösa och de flesta har sökt sig till megapolen Golgata där det är accepterat med religion. GEMA har inte ingripit mot dem för resurserna inte räcker till för ett sådant stort angrepp mot stadens piratflotta. Det här gör att de flesta religiösa är centrerade till en plats, medan resten av världen endast har väldigt få religiösa personer.

anth;n191272 said:
Jag vet att det finns minst ett par trådar om svordomar på forumet, men sökfunktionen är ju som den är.
Indeed. :(

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Bonnlurk, läbbiga skurk, ynkliga parasit
Pottsork, snuskiga stor, din ruttna rot är full av kork
Avskum, spattig och krum, du är så jävla dum

Lägg ägg, slibbiga drägg, skitstövel och bandit...
Slashas, ditt vidriga as, piss och pest och senapsgas...
Sopprot, helidiot, fan vad det bär emot...

Osv osv. Svordomsvisan är, liksom nämnde Haddock, en god förebild. =)

Annars tror jag ju mycket på att titta på sociala mönster och maktojämlikheter i spelvärlden, vad som anses fult etc. Jag myntade ju till exempel "kanalpaddlare" baserat på aningslösa, överklassungdomar som lever priviligerade, skyddade liv.

Skulle man kunna göra svordomar som var kopplade till det som är fult och dåligt, dvs religion i det här fallet?

Korskramare
Knäslitare
Fisk (från den kristna fisksymboliken)
Teist

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Jag funderar också lite på de för spelvärlden specifika omständigheterna; att man ständigt är under vatten, utsatt för tryck.

"Ta ett nakenbad!" kan till exempel funka som "dra åt helvete" eftersom det åsyftar att man rör sig i vattnet utanför utan dräkt.

"Saltbadare" kan funka som "dumhuvud" enligt samma premisser.

Robert

Warrior
krank;n191298 said:
Jag funderar också lite på de för spelvärlden specifika omständigheterna; att man ständigt är under vatten, utsatt för tryck.

"Ta ett nakenbad!" kan till exempel funka som "dra åt helvete" eftersom det åsyftar att man rör sig i vattnet utanför utan dräkt.

"Saltbadare" kan funka som "dumhuvud" enligt samma premisser.
Ja men precis! Jag får erkänna att jag inte tittat på Leviathan men utgå från vad som är riktigt dåligt i din spelvärld.

T.ex. så kanske "stick och dränk dig" uppgraderas på svordomsskalan?

Du är en upplyst människa och därför tänker jag mig att det förtryck mot kvinnor som vi bedriver inte finns i din spelvärld varför ord som "kärring" och "fitta" inte behöver vara nedsättande. Däremot bör väl någon finnas på botten (hö hö) och använd dem som utgångspunkt. Någon religiös finns kanske kvar och att kalla någon för kristen kanske är oerhört nedsättande?

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Robert Jonsson;n191264 said:
När jag då försöker tänka på hur jag svär så inser jag att det är i princip dessa (och könsord) som jag själv använder.
Det är ju standard i sverige =) Men vi har även urin och avföring i olika former samt djur, ibland i kombination:

Piss och skit är ju rätt vanliga, pissråtta, skitstövel etc...

Beroende på när människan gick under ytan (jag är rädd att jag inte minns riktigt) så kan du ju fortfarande ha äldre människor som fortfarande håller sig med "ytliga" referenser i svårdomar och ordspråk, men ju yngre folk blir dessto mindre koppling har de (antingen direkt eller via nära släktingar) till ytan och torde övergå mer och mer till subnautiska kopplingar.

Skit och piss kommer ju alltid vara skit och piss, och det samma gäller könsorganen. Men kanske i kombination med annat så som pissmört, skitfisk, rövål, krabbknullare och kanske rent av algslickare (nedlåtande term som hänvisar till de allra fattigaste som nätt och jämt lyckas överleva genom att slicka alger från läckande vattenledningar).

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Visst ja, det kan ju också vara kul att ta nutida uttryck men ändra deras innebörd utifrån de ändrade förutsättningarna:

En solskenshistoria skulle ju exempelvis kunna ha börjat betyda att något är helt poänglöst (eftersom det inte finns något att hämta ovanför ytan längre) eller kanske rent av något är totalt skitsnack (precis som alla de där påhittade sagorna de gamla berättar om livet ovanför ytan som knappast kan ha funnits på riktigt).

Krille

Super Moderator
"Har du en läcka i hjärnskrovet, eller?"
"Nu är du väl lite mer än väl trycksatt?"
"Har du ätit för mycket hákarl*?"
"Du är ju helt rostig."
"Din jävla surströmming!"

* Torkad jäst giftig haj, isländsk delikatess

Sänke, bottennapp, stiltjeseglare, mörtfiskare, havstulpan, må du bli kölhalad, sötvattensskeppare , fummelknop

Genesis

Ni dés ni maître
Asså, om religion är tabu så är det väl en alldeles utmärkt källa till svordomar? Det är ju just från tabu som svordomar får sin kraft. Jag skulle köra på rätt mycket religion, men om all religion är tabu så behöver man ju inte ha ord som "fan" och "djävlar", utan till och med ord uttryck som "välsigne dig", "himla" eller "gubevars" kan bli väldigt grova och inte yttras i propert sällskap. Och även plockat från andra förbjudna religioner, såklart. "Buddha också! Nu slog jag i tån. Ont så in i Mecka!"

Fiskar och undervattensgrejer är ju sån't man snackar om varje dag. Det känns väldigt osannolikt att svordomar ska utvecklas därifrån. Svordomar kommer nästan uteslutande från det man inte pratar om.

Robert Jonsson

krank;n191296 said:
Svordomsvisan är, liksom nämnde Haddock, en god förebild. =)
Svordomsvisan var ny för mig, men Haddock är ju gammal goding. :)

krank;n191296 said:
OAnnars tror jag ju mycket på att titta på sociala mönster och maktojämlikheter i spelvärlden, vad som anses fult etc. Jag myntade ju till exempel "kanalpaddlare" baserat på aningslösa, överklassungdomar som lever priviligerade, skyddade liv.
Inte en dålig idé alls. Får fundera lite på vad som kan passa.

krank;n191296 said:
Skulle man kunna göra svordomar som var kopplade till det som är fult och dåligt, dvs religion i det här fallet?
Korskramare och knäslitare ligger väldigt väl i munnen. Gillart!

krank;n191298 said:
Jag funderar också lite på de för spelvärlden specifika omständigheterna; att man ständigt är under vatten, utsatt för tryck. [...] Saltbadare" kan funka som "dumhuvud" enligt samma premisser.
Saltbadare var definitivt något som klickade för mig! Jag gillar tänket i det här av det enkla anledningen att det förstärker världskänslan, vilket borde vara en del av det hela.

Robert Jonsson

Robert;n191304 said:
Ja men precis! Jag får erkänna att jag inte tittat på Leviathan men utgå från vad som är riktigt dåligt i din spelvärld. [...] Däremot bör väl någon finnas på botten (hö hö) och använd dem som utgångspunkt.
Bara att arbeta vidare på det området med andra ord. Det finns ju tre utmålade fraktioner som kan klassas som onda i världen:
  • Skuggstaten: Terroristorganisation som stoppades i samband med religionen förbjöds. Utdöd nu dock.
  • Maharerna: Den mystiska makt som tog ytvärlden från människorna. De stora elakingarna.
  • Eye of Providence: Terrorister/motståndsrörelse som ser GEMA som latarslen som inte attackerar maharerna och återtar ytan. Tills dess att GEMA börjar återta ytan attackerar de GEMA-mål, dvs. oskyldiga baser och skepp.
"Ditt mahariska kräk!" känns ju rimligt att slänga efter någon.

Robert;n191304 said:
Någon religiös finns kanske kvar och att kalla någon för kristen kanske är oerhört nedsättande?
Du har absolut en poäng i att kalla någon för kristen eller buddhist vore en ganska grov förolämpning. Det indikerar ju indirekt att de är brottslingar.

Robert Jonsson

Rymdhamster;n191308 said:
pissmört, skitfisk, rövål, krabbknullare och kanske rent av algslickare (nedlåtande term som hänvisar till de allra fattigaste som nätt och jämt lyckas överleva genom att slicka alger från läckande vattenledningar).
Love theese! :)

Rymdhamster;n191311 said:
Visst ja, det kan ju också vara kul att ta nutida uttryck men ändra deras innebörd utifrån de ändrade förutsättningarna:

En solskenshistoria skulle ju exempelvis kunna ha börjat betyda att något är helt poänglöst (eftersom det inte finns något att hämta ovanför ytan längre) eller kanske rent av något är totalt skitsnack (precis som alla de där påhittade sagorna de gamla berättar om livet ovanför ytan som knappast kan ha funnits på riktigt).
Också en bra poäng. Alla era tankar som ni kommer med börjar få igång min sega hjärna. Här ska det nog börja tuffas på med svordomar - förhoppningsvis blir de i riktiga livet mer kreativa som bonus. ;)

Robert Jonsson

Genesis;n191331 said:
Asså, om religion är tabu så är det väl en alldeles utmärkt källa till svordomar?
Jag tycker i grunden att det är tråkigt och rationaliserar därför att det inte blir så. En del av rationaliteten är att världen är så oerhört mycket mer sekulariserad. Den stora skalan av troende mördades ju för över 30 år sedan, så när lagen kom blev det ju efter en tid mer som en axelryckning. Det är inte edgy att vara troende, även om det är olagligt.

Den vanligaste sortens spontana svordomar är väl idag könsorden? Och det är ju vardagsgrejer som man snackar om varje dag (nåja), så jag gillar tanken på att använda det som finns som ram kring världen för att bygga vidare på svordomarna.

Genesis

Ni dés ni maître
Robert Jonsson;n191378 said:
Den vanligaste sortens spontana svordomar är väl idag könsorden? Och det är ju vardagsgrejer som man snackar om varje dag (nåja), så jag gillar tanken på att använda det som finns som ram kring världen för att bygga vidare på svordomarna.
Sex är ju väldigt känsloladdat och på många sätt tabu i vårt samhälle. Jag vill påstå att det finns få ämnen som är så laddade som sex. Och det är därifrån könsorden hämtar sin kraft. Religion är däremot inte alls lika laddat längre, så de kraftuttryck som relaterar till det är inte alls så grova längre.

Men ja, om religion mest möts med en axelryckning så är det ju knappast troligt att man utvecklar svordomar därifrån. Så vad du borde fokusera på, tycker jag, är vad man inte pratar om. Vilka ämnen är laddade och känsliga? Vilka är tabu? Därifrån kommer folk att hämta sina svordomar, för sådana uttryck har mest kraft att uppröra och förskräcka.