Nekromanti Library Thing

Dilandau

Myrmidon
Jag har just återupptäckt LibraryThing - en sajt där man kan katalogisera alla sina böcker, så tips om böcker man borde gilla (och ej gilla) och en massa sånt. Typ som Filmtipset fast för böcker. Och på engelska.

Nu undrar jag om det är någon annan här som hänger där? Min katalog (nyss påbörjad) kan hittas här.

Jag undrar även om någon känner till något bra windowsprogram som gör att man kan använda sin webkamera som streckkodsläsare? Jag vet att det finns ett utmärkt sådant till mac, men till pc har jag bara hittat blahha. Det skulle nämligen bli ganska mycket lättare att lägga in sina böcker på LibraryThing om man bara kunde läsa av streckkoden.

Troberg

Sinister eater
Jag undrar även om någon känner till något bra windowsprogram som gör att man kan använda sin webkamera som streckkodsläsare? Jag vet att det finns ett utmärkt sådant till mac, men till pc har jag bara hittat blahha. Det skulle nämligen bli ganska mycket lättare att lägga in sina böcker på LibraryThing om man bara kunde läsa av streckkoden.
Varför krångla? Man kan köpa en streckkodsläsare för en tusenlapp, och det du scannar med den kommer in som om det skrevs på tangentbordet. Smidigare, säkrare och elegantare.

Hellzon

Långsamma Vargen
Nu undrar jag om det är någon annan här som hänger där?
Inte än, men jag ska definitivt. Tack för tipset.
(Jag har beslutat mig för att inte bli fet... börja läsa böcker igen.)

Hellzon

Långsamma Vargen
Hellzon där med...

Reggade mig precis. Det gick ohyfsat snabbt. :gremshocked:
Har inte lagt in några böcker än, men jag har kikat runt lite och hittar ingen "buddylist". Vad sägs om en wrnu-grupp om vi blir fler än två som härjar där?

EDIT: Här är mina böcker, när jag får ork att lägga in dem: http://www.librarything.com/catalog.php?view=Hellzon

Dimfrost

Special Circumstances
Jag reggade mig men lyckades sedan stänga fönstret innan jag var tvungen att ge efter för lusten att omedelbart lägga in samtliga mina böcker. En vacker dag kommer jag säkert att göra det ändå.

Det jag hann se var att åtminstone svenska böcker (som jag sökte efter i Libris) står upptagna i en hemsk massa utgåvor eller upplagor, så att man inte vet exakt vilken bok man ska välja för att någon annan ska kunna ha just den. Det kanske är ett mindre problem, dock.

Klart mycket intressantare än Filmtipset för mig i alla fall, eftersom jag aldrig ser på film men läser ett gäng böcker i veckan. :gremlaugh:

(För övrigt hör den här tråden hemma på kulturforumet. Jag meddelar moderator nu.)

/Dimfrost

Dilandau

Myrmidon
Re: Hellzon där med...

bappsolut. wrnugrupp låter helt ok.

finns nått som heter "watchlist". vet inte riktigt vad det innebär.

upptäckte just att man max får lägga in 200 bkr utan att pröjsa. lite trist.

Hellzon

Långsamma Vargen
Forumsgrupp skapad

Om intresset finns så har jag nu gjort en grupp åt oss. Hoppas att det går att delegera moderatoransvaret bara. :gremelak:

http://www.librarything.com/groups/rollspelnu

Watchlist funkar väl halvt om halvt som buddylist. Jag har Dilandau på min nu, men tydligen kan man inte se vilka som har en på listan. Bättre då med en grupp om vi vill ha korsreferenser.

Dilandau

Myrmidon
Re: Forumsgrupp skapad

Jag har lagt till dig och dimfrost på min "watchlist". Samt gått med i den ypperliga rollspel.nu-gruppen. :)

Olle Linge

Snigel
Avgift

Skillnaden på den här sidan och Filmtipset är att den senare är gratis. Bara att leta vidare efter en annan sida som erbjuder samma sak.

Dilandau

Myrmidon
Re: Avgift

jo, jag upptäckte det. trist. men det var inte så tokdyrt för ett lifetime membership. Fast gratis ät bättre. Har du hittat något?

Hellzon

Långsamma Vargen
Snokade lite på nätet...

...och hittade:
<ul type="square">[*]Douban ser lite småskumt ut. Framförallt har de väldigt tunt med information om sidan innan man registrerar sig. (Och jag tänker inte regga mig bara för att se hur det ser ut "under huven".)
[*]Bibliophil klarar inte böcker utan ISBN-nummer och saknar importfunktion (enligt FAQ). Synd, såg vettig ut annars.
[*]Reader2 har också lite klent med information, men den verkar vettigast av de tre.[/list]
Gratis allihop, vad jag kan se.

Olle Linge

Snigel
Bibliophil

Jag registrerade mig och testade lite. Det är nog sant att den inte kan ta in böcker utan ISBN, men å andra sidan har nog samtliga böcker jag läst de senaste åren ett ISBN-nummer. Det sköts ju dessutom automatiskt, så man behöver förstås inte leta upp ISBN-numret själv. Import stör mig inte så mycket att den saknar, för den har helt okej export.

Jag skickade ett mail till utvecklaren och fråade om det gick att fixa valfria fält till böckerna och om man kunde få med review i exporten. Det är två ändringar som skulle göra sidan användbar för mig. Det vore också kul med en tiogradig betygsskala, men det kan jag leva utan. Det kanske rentav vore roligt att tvingas vara mer kategorisk.

Olle Linge

Snigel
Exempel

Så här ser min användarprofil ut. Jag har testat lite fram och tillbaka och det verkar göra ungefär det jag vill. Det är inte lika trevligt UI som LibraryThing och har inte riktigt samma tipsfunktionalitet som filmtipset, men det gör mig inte så mycket. Jag har tillräckligt med böcker och är inte ute efter att få tips på nätet av det slaget i vilket fall.

Dilandau

Myrmidon
Re: Exempel

Hur går det med svenska böcker? Om tjänsten är kopplad till amazon kan det väl vara lite klurigt att lägga in sådana?

Olle Linge

Snigel
Trådflytt [ANT]

Det här tycker jag är kultur i högsta grad, eller i alla fall metakultur, vilket borde passa bättre på det här forumet.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Re: Exempel

Det verkar inte fungera att ta in svenska böcker, såvitt jag kan se.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Re: Snokade lite på nätet...

Bibliophil verkar relativt vettig - hittade flera Gurpsböcker och även Etherscope, som jag nyss köpt. Däremot är det ju lite fattigt att den inte klarar svenska böcker alls och att amazon.com knappast är en bra källa om man t.ex har äldre böcker eller böcker i udda utgåva eller så. Jag använder programmet BookCollector lite sporadiskt, och jag kan säga att ibland måste man helt enkelt lägga in manuellt - långtifrån alla mina böcker finns med på större bokhandlar på internet.

Reader2 var lite halvskum, om inte annat iom att man var tvungen att lägga in allt själv - i kontrast med Bibliophil, som ändå hade en sökfunktion.

EDIT: Douban är relativt OK - rätt bra sökfunktion osv - men hade inte svenska böcker alls, och även här utan möjlighet att skriva in egna saker, såvitt jag hittade.

Jag skulle tro att en svensk tjänst kopplad till t.ex AdLibris (som brukar ha allt mellan himmel och jord, både svenska och engelska) och med en möjlighet att skriva in egna böcker egentligen vore bäst.