Nekromanti Library Thing

Dimfrost

Special Circumstances
Re: Snokade lite på nätet...

Ja, när det gäller svenska böcker är det absolut nödvändigt att inte bara kunna lägga in böcker som finns på lämplig nätbokhandel. Det är ju en sådan försvinnande liten del av alla svenska böcker som finns i tryck. Library Thing var ju kopplad till bland annat Libris, och något sådant känns klart vettigt. Eller att lägga in böckerna själv, då.

Annars kanske man kan hålla till godo med just Library Thing, och se det som att man enbart listar sina 200 bästa eller mest intressanta böcker? På så vis dyker det upp en spännande gallringsprocess så fort man skaffat sig något nytt som man vill lägga in. :gremlaugh:

/Dimfrost

Dimfrost

Special Circumstances
Reader2

Det som slog mig med Reader2 är att siten verkade så liten. 9 aktiva läsare senaste dygnet, liksom? En bokcommunity måste tjäna mycket på att vara verkligt massiv, så att det alltid finns något som har läst samma obskyra böcker som en själv.

Jag tycks kunna klara mig utan dessa listningar, faktiskt.

/Dimfrost

Dilandau

Myrmidon
Re: Exempel

Då går den bort ganska rejält för min del. Har många böcker på svenska.

Dessutom har jag redan hittat ett par av mina böcker som inte har ISBN-kod öht. Sugigt att inte kunna ha med dessa.

Dilandau

Myrmidon
Re: Snokade lite på nätet...

hah. lite roligt. då förvandlas listan till en "top 200" hehe. :gremsmile:

Olle Linge

Snigel
Nu blev jag trött på det här...

...och skrev ihop en egen lista i väntan på att vi hittar något vettigt. Jag skrev den i Excel, vilket ger möjlighet att exportera den antingen som tabavgränsad unicode eller CSV, vilket bör gå att konvertera till vad man nu vill ha senare. Det borde också vara ganska lätt att implementera listan på hemsidan om man vill det. Dessa saker valde jag att ha med i listan:
<ul type="square">
[*] Datum läst
[*] Efternam
[*] Förnamn
[*] Titel
[*] Årtal
[*] Betyg
[*] Status (Lånad, tryckt, ljudbok, etc.)
[*] Länk till obslagsbild
[*] ID i databasen på Snigel.nu
[*] Recension
[/list]
Jag får se vad jag kommer att använda det till, men det känns i alla fall bra att ha det gjort nu. Det var dessutom rätt kul att minnas böcker jag läst och recenserat för rätt många år sedan :gremsmile:

Dilandau

Myrmidon
å en sak till....

Det behöver inte ens vara svenska böcker för att de inte ska hittas i amazon eller dylikt. Alla mina gamla Corgi-Pratchett-pocketar fanns ingenstans att finna. Förutom i BURK-sök.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Re: Nu blev jag trött på det här...

Hur är det med LT - kan man lägga in böcker själv? Krävs ISBN?

Börjar känna mig lite sugen efter de där som mest verkade till för folk som uteslutande köpte böcker på Amazon.com eller så...

Dilandau

Myrmidon
Re: Nu blev jag trött på det här...

man kan lägga in själv, hur man vill typ. inget isbn krävs. finns massor av sökmotorer från alla möjliga olika länder.