Nekromanti Licenser

solvebring

Superhero
Jag har en god vän som är väldigt nyfiken på prisklasserna kring rollspelslicenser. Är det någon som vet vad priserna legat på då lincenser på till exempel Target Games prylar från Paradox sålts vidare, till exempel Mutant eller DoD? Iof köpte Riotminds efter en tid hela ägarskapet av spelet, fast om någon hört något om det är det också intressant. Hur står det förövrigt till med Mutant i nuläget, det borde ju säga en del om priserna i allmänhet?

CapnZapp

Myrmidon
Problemet lär vara att de enda som verkligen vet är de som inte berättar det...

NilsK

Ligist
Priserna beror nog till stor del också vem som vill köpa dem. Skulle tro att Paradox inte säljer några licenser till små nykomlingar i första taget, speciellt inte efter hur det gick med Cog Games satsning.

CapnZapp

Myrmidon
Helt rätt.

Och nu när jag påmint dig ta svaren med en nypa salt ska jag inte längre stå i vägen.

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Lite kort och förenklat, CoG förvärvade licensen att ge ut Mutant Chronicles igen som rollspel och började arbeta på det. Och arbeta. Och arbeta. Och arbeta. Tills deadlinen gick ut och spelet inte var färdigt och släppt ännu. Eftersom de inte prestera resultat blev inte licensen förnyad.

Jarre

Swordsman
solvebring said:
Hm, känner inte till den historien...
I korta drag så fick de licensen 2006, skulle ha släppt spelet 2007, missar releasen, projektet drabbas av interna problem, folk hoppar av och nya kommer till, inget släpp i sikte. I september förra året meddelas det att Paradox dragit in licensen på grund av att de misslyckats leverera.

Om jag minns det hela rätt var det en person kvar från början till slut av en ganska stor projektgrupp. Tråkigt när sådant händer, och inte alls förvånande att de inte lyckas släppa ett spel då de olika designernas kreatörer lämnar projektet. De betor av reglerna som lades upp efter spelet avvecklats var inte ens färdiga (nästan då, men nästan är inte färdigt...)

Arfert

Facit
Det är en förhandlingsfråga. Dock ej så dyrt som man kan tro, eftersom Fredrik M vet hur marknaden i Sverige ser ut just nu.

Du får väl höra av dig till honom och fråga, om du har en vettig affärsplan, och en idé hur man utvecklar varumärket Mutant.

DoD äger ju Riot, som sagt. Och de lär inte sälja just nu.

solvebring

Superhero
Okej, jo, det låter ju rimligt. Det är klart att de inte vill kasta varumärket i sjön. Fast när du säger att det inte är så dyrt som man tror, handlar det om fyra eller fem nollor? :gremtongue:

Arfert

Facit
solvebring said:
Okej, jo, det låter ju rimligt. Det är klart att de inte vill kasta varumärket i sjön. Fast när du säger att det inte är så dyrt som man tror, handlar det om fyra eller fem nollor? :gremtongue:
Jag skulle försöka få ett lågt pris, men procent på intäkterna... men jag vet inte hur de ställer sig till det. Fem nollor tror jag inte det handlar om numera (för en startkostnad).. kanske förr. Men jag gissar.

Beror väl på om de tänkt använda varumärket till nåt annat.