Nekromanti Lidda, rogue and master tumbler

Shaggy

Swordsman
WotC gillar förmodligen inte att jag lägger upp frågor till RPGA Master-Level GM Test, man jag skulle vilja veta vad ni har för uppfattning om denna. Kom fram till ett svar; läs sedan "Favorable and Unfavorable Conditions" på sidorna 64-65 i PH 3.5 och se om det påverkar er uppfattning.

Lidda, rogue and master tumbler, is about to attempt to tumble at full speed through the threatened areas of three different opponents over a wet natural cavern floor and avoid provoking attacks of opportunity from all three. What DC checks does she face?

a. DC 32, 34 and 36 respectively
b. DC 15, 17 and 19 respectively
c. DC 20, 22 and 24 respectively
d. DC 22, 24 and 26 respectively
Är det bara jag eller är detta en rejäl slamkrypare? Det känns som att det hade varit betydligt bättre att istället fråga vad Lidda behöver slå med tärningarna för att klara det.

Staffan

Myrmidon
D: 22, 24 och 26, fast med -10 på slaget.

Och jag ser det faktiskt som lite smårelevant. DC påverkar hur svårt något är, medan modifikationen på slaget är något du själv gör. Notera att samma sak gäller för Climb (fast med -5 i stället för -10), Balance (också -5), Diplomacy (-10 för att snacka med någon i en runda i stället för en minut), Move Silently (-5 för full hastighet, -20 när man springer), rida barbacka (-5), och säkert för något annat också som jag missat. Grejen är att "tumbla snabbt" gör dig sämre, medan "vått golv" gör handlingen svårare.

Shaggy

Swordsman
Vad WotC har för uppfattning...

Det verkar inte vara någon mer som vill lufta sin mening.

Jag har fått två svar. Ett här och ett på annat håll. Båda var rörande eniga om att d är det korrekta svaret. Det är ju bra, för det var precis vad jag svarade också. Då är det alltså inte bara jag som är förvirrad.

Jag resonerade exakt som du gör. Problemet är bara att WotC anser att det rätta svaret på frågan ska vara a (se bifogad bild). Jag har skickat att brev till dem och påtalat att jag anser frågan vara felaktig.

Förhoppningsvis omformulerar de den helt. Jag skulle gå i taket om jag, när jag får göra om testet igen om tre månader, får precis samma fråga och det rätta svaret då är ändrat till d.

anth

Vetefan
Re: Vad WotC har för uppfattning...

det är inte första gången Wizards bevisar att de inte kan sina egna regler :gremsmile: