Ligger "efter katastrofen" i tiden?

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Nyss startades det en tråd om att det planeras en tv-serie beserad på Fallout. Och precis nyss tyckte Netflix att jag ska titta på en ny serie som heter Mother/Android, och beskrivs som "en postapokalyptisk värld". På Netflix kan jag dessutom se Sweet Tooth och Love and Monsters. På HBO finns Station 11. Det finns minst en till sån serie på Netflix, men jag har glömt vad den heter.

Är det något i tidsandan som gör att det dyker upp många tv-produktioner med efter katastrofen-tema, eller är det en slump, eller är det så att det brukar vara såhär många serier, och jag har bara inte tänkt på det?

Mogger

Hipsteranka
Det har väl varit en grej sedan åtminstone 2010. Klimathot, pandemi, bankkris...

Tänker då på TV-serier

Cybot

Mest spelbar
Det har väl varit en grej sedan åtminstone 2010. Klimathot, pandemi, bankkris...

Tänker då på TV-serier
För Tv-serier så kan väl säga att startskottet gick 2006 med Jericho och har sedan dess eskalerat (med en peak 2014-2016).

För filmer och spel (både dator- och rollspel) så har ju post-apocalypse varit en grej sedan Mad Max (1979) med upp och nergångar beroende på vilken kris det är som gäller för tillfället.

Minimoni

Homelander
Spelar precis igenom Horizon Zero Dawn för säkert femte gången, någon gav mig rådet i Corona-tråden då uppföljaren till spelet kommer i februari. Så hemma hos mig är det lustigt nog också post-apokalyps som ligger i tiden.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
För Tv-serier så kan väl säga att startskottet gick 2006 med Jericho och har sedan dess eskalerat (med en peak 2014-2016).
Jag skulle nog säga till och med Jeremiah 2002. Men post-apokalypsserier i olika utsträckning går ju ännu längre tillbaka.