Nekromanti Light-cantrippen och Goodberry

2097

deleta mitt konto tack
Pratar ju ofta om hur D&D är mitt favoritspel, hur kompatibelt det är med 0e / B/X / 1e / 2e / 3e-grejer osv… men en varning. Det kryllar av infravision (typ alla utom humans har det), Light-cantrips, Goodberries som kan mätta tio pers om dagen per slott osv osv.

Logistikspelet är inte riktigt där på samma sätt. Synd.

anth

Vetefan
2097;n236260 said:
Det kryllar av infravision (typ alla utom humans har det),
Hur skiljer sig det från gammel-DnD?

2097;n236260 said:
Light-cantrips
Continual Light är en level 2 spell i gammel-DnD och inte speciellt svårt att komma över.

Men jag förstår vad du försöker säga och håller med.
Man har försökt förenkla och göra spelet roligare (jämfört med DnD3/DnD4) och då har vissa av de logistik-saker som vi OSR-spelare tycker om försvunnit.

Jag retar mig på liknande saker, som att man återfår alla hp efter en natts sömn och att energy level drain inte finns längre - men jag förstår designbesluten bakom (även om jag inte tycker om dem).

2097

deleta mitt konto tack
I gamla D&D har demis levelcaps och annat för att kompensera för infravisionen men om vi tar LotFP och Torchbearer så har dom inte denna typ av mörkerseende. Men även i LotFP finns ju Continual Light som andra-grads-besvärjelse.

Men det verkar som om vi ändå förstår varandra.

Tror detta är ett led i det här med "Det ska inte vara nåt tjafs, självklart kan man dra vapnet i samma runda som man anfaller", liksom "smidighetsgörandet" som femman har. Generellt tycker jag det är bra att dom har gjort så (vissa av dom andra "försmidningarna" gör ju det betydligt lättare att spela utan minis vilket jag tycker är bra).

Men resurshantering var ju, visst, bökigt, men också intressant. Just buffen på Goodberry känns som den tillintetgör stora delar av faran och utmaningen i spelet.

Staffan

Myrmidon
Goodberry har funnits sedan Unearthed Arcana. Den började som en level 2-spell som skapade 2d4 bär (eller snarare, gjorde dem magiskt mättande och helande), och fick fortsätta likadant till 2e. I 3e flyttade den ner till level 1, och i 5e har den ordnat 10 bär i stället för 2d4 - förmodligen för att helande i allmänhet har blivit lite starkare..

Så visst, goodberry är bättre nu, men den är inte direkt någon nyhet.

anth

Vetefan
Staffan;n236345 said:
Så visst, goodberry är bättre nu, men den är inte direkt någon nyhet.
Den är inte bara bättre, den är överlägset bäst.
En level 1 cleric med WIS 16 läker i snitt 6,5 hp med cure wounds.
En druid läker 10 hp och får sprida ut de 10 hp som hen vill mellan skadade, eller bjuder hela partyt på mat.

Om Goodberry skulle vara för bra låter jag dock vara osagt. Den skalar ju inte med level som Cure Wound gör.

2097

deleta mitt konto tack
HP:n bryr jag mig inte ett skvatt om. Att trolla fram mat som totalt neutraliserar svält-hotet är däremot konsekvensen av Goodberry på ett sätt som jag undrar om den var redan i 1eUA? Och, man måste ha bär enligt vad du skriver, vilket inte finns ute på havet eller djupt inne i öknen.

I 3.5 är den en måltid och man får i medel fem stycken och den kan därför mätta två pers per casting + man måste ha den preppad. I femman kan den mätta tio personer per slott och man behöver inte ha den preppad.

Men visst om tidigare versioner av spelet också saknade logistikspelet som OSR mytbildat så mkt om, så är det inte så mkt att orda om. Då är femman bäst på alla sätt?

Men jag får intrycket av att detta är något som gör att femmans enda riktiga utmaningar är dungeons och fights och sociala konflikter. Vildmarken blir bara något att spola förbi :(

Bolongo

Herr Doktor
Men det är väl bara druider som kan lösa detta på riktigt låga nivåer?

I så fall tycker jag det är ett legitimt val under grupp-optimeringen. Om spelarna fyller en av sina PC-slots med en druid så betyder det att de gör vildmarksresor lättare för sig, i utbyte mot andra sorters funktionalitet de kunde haft istället.

Staffan

Myrmidon
anth;n236348 said:
Den är inte bara bättre, den är överlägset bäst.
En level 1 cleric med WIS 16 läker i snitt 6,5 hp med cure wounds.
En druid läker 10 hp och får sprida ut de 10 hp som hen vill mellan skadade, eller bjuder hela partyt på mat.

Om Goodberry skulle vara för bra låter jag dock vara osagt. Den skalar ju inte med level som Cure Wound gör.
Du har en liten felräkning: d8+3 har ett snitt på 7,5. Men det missar poängen, som är handlingsekonomi. Goodberry må läka 10 hp, men den kräver 11 handlingar för att göra det (en för att lägga spellen, och en per bär). Cure wounds läker 7,5 hp på en enda handling. Healing word är ännu bättre: 5,5 hp på en bonushandling.

Och om handlingsekonomin inte spelar någon roll är man ur strid och kan antingen ta en kort vila och använda sina hit dice, eller lägga prayer of healing (på level 2) som läker 2d8+3 på hela partyt, upp till sex personer. Det är 48-72 poäng i snitt (4-6 pers).

2097

deleta mitt konto tack
Bolongo;n236373 said:
Men det är väl bara druider som kan lösa detta på riktigt låga nivåer?

I så fall tycker jag det är ett legitimt val under grupp-optimeringen. Om spelarna fyller en av sina PC-slots med en druid så betyder det att de gör vildmarksresor lättare för sig, i utbyte mot andra sorters funktionalitet de kunde haft istället.
Besvärelsen finns på många av listorna är jag rädd. Druider, utbygdsjägare och jag tror även… paladiner? Men också diverse domains och lore secrets osv kan få den.

Men jag har haft en liknande filosofi, om en spell eller feature kan sidesteppa en stor del av spelet, ja då är det så.

Staffan

Myrmidon
2097;n236395 said:
Besvärelsen finns på många av listorna är jag rädd. Druider, utbygdsjägare och jag tror även… paladiner? Men också diverse domains och lore secrets osv kan få den.

Men jag har haft en liknande filosofi, om en spell eller feature kan sidesteppa en stor del av spelet, ja då är det så.
Druider och rangers är de enda som har goodberry i "normalfallet" i D&D5 - och jag ser inget fel i att just de klasserna har en spell som trivialiserar överlevnadsaspekten av vildmarksäventyr. Det är inga under-klasser i PHB som har den - jag vet inte om det är några i Unearthed Arcana, men det räknas i så fall som undantagsfall. Annars kan man få den genom featet Magic Initiate eller genom att fuska till sig den med Magical Secrets som bard - och det är i båda fallen en väldigt hög kostnad för att få den.

2097

deleta mitt konto tack
Ska förtydliga tråden: det är inte ett argument mot femman eller ett upprop att nerfa Goodberry. Utan bara en caveat emptor till DMs så att dom vet om att det här finns. Jag pratar ofta om hur jag tycker femman är det bästa systemet att använda till OSR-moduler och hemgjorda sandboxes (om sen femman i sig är ett OSR-spel eller inte bryr jag mig inte om. Det finns många OSR-spel som är mindre dödliga ex vis Scarlet Heroes och Searchers of the Unknown). Men då måste man veta detta, att ljus och mat kan ibland bli trivialt.

.113

Swashbuckler
Jamen måste de inte ha bär först? Man skapar väl inte goodberries ur intet? Minns inte riktigt. Men är det så måste man ju ändå hitta bär före och då krävs ju lite engagemang innan man har maten iaf. Plus att alla ställen inte har bär.

Light, ja, det påverkar. Men å Andra sidan, lika många monster som alla raserna utom human ser ju oxå I mörker, så ljuset hjälper människor ja, men å Andra sidan syns de längre bort än om de smög I mörker som varenda liten muppalv :p

Menar alltså att det Finns ju nackdelar ändå så det behöver egentligen inte bli mer begränsningar

2097

deleta mitt konto tack
I femman skapar dom dom ur intet så det är också en skillnad.

Fuck att jag lade tusen inlägg på den här skiten
Varför bryr jag mig.

2097

deleta mitt konto tack
Ska förtydliga: blev mer sur på mig själv över att jag nitpickade och quibblade med dig och jag insåg att jag behövde en paus från WRNU. Var stressad över sömnbrist och deadlines. Jag kan lätt bli addicted till forum. Dessutom är jag vidskeplig kring inläggsnumren och hade tänkt avvakta m mitt inlägg 1000 men så glömde jag det och brände det på en regelquibble.
Insåg efter ett par dagar att det verkade säkert som om jag var sur på dig. Jag ber om ursäkt för det, jag uttryckte mig klumpigt, hänsynslöst och själviskt. Jag ska försöka lära mig av det.

Flanellkatt

Veteran
Ambitiösa tusende forumposter är ändå överskattat! Pah! Att tajma sitt ettusenförsta inlägg så att det handlar om en kampanj i al-Qadim ger helt klart mer stilpoäng.

2097

deleta mitt konto tack
Har löst Goodberry problemet genom att ge dom 15 henches + att long rest tar en vecka