Nekromanti Lights! Cameras! Action!

kalcidis

Hero
Min vän, som går filmkunskap, fick häromveckan ett oerhört intressant papper. På pappret står det om de 36 olika grundsituationerna i en film. Huruvida det är alla som finns eller de primära vet jag inte, men oavsett vad så är det 36 punkter som kan vara intressanta för oss äventyrsskapare och spelledare.

Så här lyder listan:
1. Bön om hjälp
2. Befrielse
3. Brott och hämnd
4. Blodshämn
5. Förföljelse
6. Hemsökelse
7. Offer för olycka och illdåd
8. Revolt
9. Djärvt företag
10. Bortrövande
11. Gåta
12. Att nå sitt mål
13. Familjehat
14. Rivalitet inom familjen
15. Äktenskapsbrott med mord
16. Sinnesjukdom
17. Ödesdiger obetänksamhet
18. Omedvetna kärleksbrott
19. Mord på okänd frände
20. Att offra sig för ett ideal
21. Att offra sig för en närstående
22. Allt offras för en lidelse
23. Nödvändigheten att offra en älskad
24. Rivalitet mellan en överlägsen och en underlägsen
25. Äktenskapsbrott
26. Brottslig kärlek
27. Upptäckt av en älskads vanära
28. Förhinder av kärlek
29. Älska en fiende
30. Ärelysnad
31. Konflikt med Gud
32. Oberättigas svartsjuka
33. Misstag (felbedömning)
34. Ånger
35. Återfinnande av en förlorad
36. Förlust av en älskad

Antagligen lär väl ngn annan här på listan ha filmkunskap som ämne och sett listan. Så om den varit uppe tidigare ber jag om ursäkt, om inte så säger jag varsågod. :gremgrin:

Genesis

Ni dés ni maître
Tja, listan säger väl egentligen ingenting? Vad är den bra för? Jag menar, jag skulle antagligen kunna göra en likadan lista med 40 situationer genom att dela upp "djärvt företag" i undergrupper, eller en på 30 genom att slå ihop ett antal grupper. Så antalet behöver inte vara just 36, eller hur?

Fast... den kanske kan fungera som inspiration? Eller som en checklista för längre kampanjer ("Nä, nu har jag kört 'äktenskapsbrott med mord' fyra gånger, dags för lite 'sinnessjukdom'")?

Nåja, den är på inget sätt definitiv, i alla fall, men kanske användbar. Jag tror jag sparar den...

Morgoth

Swashbuckler
Nå, den är till för just filmer och punkterna ska köras i den ordningen (eller helst köras) som de är presenterade. Det är det som är det fiffiga med en teaterlista.

Pale Imp

Swordsman
36 rpg plots (eller det var väll 36??)

Det finns även en lista över rpg plots, som kanske är lite mer inriktad på just rollspelande, om det var det du tänkte använda film-listan till.
Killen som gjort listan har tagit den abstrakta plotten (om man kan säga så) i jättemånga skrivna och publicerade äventyr, och lagt ut den.

Jag har lagt ut addressen till den här sidan förrut, men här kommer den igen ifall någon missat den;

http://www.io.com/~sjohn/plots.htm

Impen - Som är för lat för att göra den till en länk...

kalcidis

Hero
the big list of RPG plots

jo visst har man sett den. Grymt bra är den också och det var ngt i den stilen jag tänkte man skulle använda listan. Det intressanta skulle vara om man kunde komma på exempel till de 36 olika plotsen precis som tbloRPGp.

kalcidis

Hero
plots och beskrivningar

pale imp fick mig att tänka på en intressant sak iomed att han länkade till the big list of RPG plots (som är GRYMT bra, kolla in). Man kanske borde försöka ge alla 36 olika plots en beskrivning och ett exempel på hur det kan se ut. Dvs. en enkel förklaring på hur det kan se ut.

Jag återkommer lite senare ikväll med exempel.