Nekromanti likt eon / avancerat?

Marcus_UBBT

Warrior
tja, surfade över från eon-forumet för att se hur ni har det här, tja.

ok. jag diggade verkligen DoD '9 på den tiden men har ända sedan Eon publicerades hållit mig till det, eftersom jag tycker att dess regler är tusen gånger bättre än i DoD (så det känns nästan pinsamt att spela det...), trots att jag egentligen tycker bättre om spelvärlden och stämningen i det än i mundana.

Vad jag undrar e hur likt eon / hur avancerat dod 6's regelsystem, och hur likt gamla dod världen är.

äventyrsbanken - länkar till 42 1/2 eon-äventyr!
<A HREF="http://hem.passagen.se/pratchet/eon/" target="_new">http://hem.passagen.se/pratchet/eon/</A>

Riddaren

Swashbuckler
"Vad jag undrar e hur likt eon / hur avancerat dod 6's regelsystem, och hur likt gamla dod världen är."

Så långt ifrån du nästan bara kan komma...dvs, finns inga direkta beröringspunkter.

Världen i DoD v.6. finns inte så mycket om just nu, men du skall tänka på nordiska folksagor främst, med lite influenser av nordisk mytologi.

Riddaren

Det enda sättet att vinna en diskussion är att undvika den.
Dale Carnegie

Vindhand

Myrmidon
Nope

men har ända sedan Eon publicerades hållit mig till det, eftersom jag tycker att dess regler är tusen gånger bättre än i DoD

Då bör du nog fortsätta med det... DoD6 system är inte på långa vägar lika "avancerat" som Eon och skulle nog vara en besvikelse för dig.

Personligen tycker jag att DoDs starka sidor kan sammanfattas rätt bra av att det inte är likt Eon. Det prioriterar enkelhet över komplexitet, snabbhet över detaljrikedom och sagostämning över realism... IMHO är det väl valda prioriteringar för ett fantasyspel.

Hasse

Hero
Har inte spelat Eon men kikat lite i regelboken. jag instämmer med övriga, de är inte avancerade.

En annan stor skillnad är att D&D 6 numer innehåller yrkesnivåer(yn) och det är genom att stiga i yn som rollpersonen utvecklas. Det finns 5 yn så det är inte som AD&D.

Världen är mer "sagolik" det lilla som hittills släpps får mig att tänka på en värld i John Bauer-miljö.

Hasse

So you think you can tell heaven from hell, blue skies from pain.
Pink Floyd

Riddaren

Swashbuckler
"En annan stor skillnad är att D&D 6 numer innehåller yrkesnivåer(yn) och det är genom att stiga i yn som rollpersonen utvecklas. Det finns 5 yn så det är inte som AD&D."

Finns fler yrkesnivåer, Legend 1, Legend 2 etc...

Kort och gått, DoD 6 är levelbaserat.

Riddaren

Det enda sättet att vinna en diskussion är att undvika den.
Dale Carnegie

Hasse

Hero
"Finns fler yrkesnivåer. legend 1, legend 2 etc.."

Stämmer fast frågan är om det fortfarande är roligt att spela då, iofs inte nått än men antagligen är det dax att gå i äventyrarpension och skapa en rp.

Hasse.

So you think you can tell heaven from hell, blue skies from pain.
Pink Floyd

MrChina

Veteran
varför spelar du inte med Eons regler i Drakar och Demoners värld då?? Det lär ju inte kräva så mycket arbete att anpassa dem dit??

//MrChina

"you are the silly reasons in a goldfish laugh"

Dart

Warrior
Inte speciellt likt eon alls och det tackar vi gudarna för.

"Cowards die many times before their deaths;
The valiant never taste of death but once."