Detta kan också vara ett utmärkt tillfälle att diskutera äldre och förbisedd fantasy, för någonting måste väl ha funnits före Tolkien?
Förbisedd av vem? Vissa av oss är fullt medvetna om den
Ja, alltså. Massor av fantasy före Tolkien. Svårigheten ligger väl egentligen främst i att avgöra vad som räknas som fantasy, eftersom genren i sig nästan definieras som sagor post-Tolkien; man skulle säkert kunna argumentera rätt övertygande för att, säg, The Lady of Shallot eller Beyond the Looking-Glass är fantasy, men det förstås ju inte i regel så.
[Abridged version: Krånglig fråga.]
Med det i åtanke rekommenderar jag Leibers Lankhmarhistorier, som började publiceras innan Sagan om Ringen, och liksom Dimfrost Dunsanys diverse verk, som predaterar hela jävla Tolkien. (Dunsany dog samma år som Fellowship gavs ut, om jag inte tar fel. Det är svårt för mig att inte se något symboliskt i det.)
Conan predaterar faktiskt också Tolkien.
(Även om det här är böcker jag själv gillar är det inte på den grunden jag rekommenderar dem utan på en ren inflytandebasis. Det är mer Lankhmar än något annat i D&D, till exempel.)
George MacDonald brukar annars, tillsammans med William Hope Hodgson, ofta ses som den moderna fantasyns fader; Phantastes från 1858 påstås då vara den första av alla fantasyromaner, följd av At the Back of the North Wind och The Princess and the Goblin samt nämnda Lilith. Hodgsons böcker gavs ut under 1900-talets första decennium, och de mest kända är de två första, The Boats of the »Glen Carrig« och House of the Borderland.
Så, öh, nu vet du mer meningslös skit än du gjorde nyss, I guess.
/Feliath — Jorkens Borrows Another Whiskey