Nekromanti [LINCON] Bilda lag för att spela rollspel

Björn den gode

Swashbuckler
Efter att ha lyckats få med mig min syster till Lincon så ingår det plötsligt i planen att spela rollspel. Eftersom det fortfarande på svenska konvent är den konstiga traditionen att det inte går att anmäla sig enskilt så söker vi nu efter folk att spela med.

Vi är lite intresserade av allt möjligt, det här är någon slags ungefärlig prioriteringsordning:

Dread Solidiers Island - A strange and debauched proposal - A plot of Lords - Centuria - Cyberworld

Så, finns det fler som ska dit och som har lust att spela med oss?

Cissi

Up to no good.
Björn den gode;n166736 said:
Efter att ha lyckats få med mig min syster till Lincon så ingår det plötsligt i planen att spela rollspel. Eftersom det fortfarande på svenska konvent är den konstiga traditionen att det inte går att anmäla sig enskilt så söker vi nu efter folk att spela med.

Vi är lite intresserade av allt möjligt, det här är någon slags ungefärlig prioriteringsordning:

Dread Solidiers Island - A strange and debauched proposal - A plot of Lords - Centuria - Cyberworld

Så, finns det fler som ska dit och som har lust att spela med oss?

Jag skulle eventuellt vara sugen på att spela med er och nu när GothCon är över och jag orkar tänka längre fram än första veckan i april. :) Jag har dock inte satt mig in i vad de har var rollspels-arr i år. När måste man senast anmäla intresse av att spela?

Björn den gode

Swashbuckler
Det skulle vara jätteroligt att spela något med dig! Men nu verkar det som att Lincon har slopat laganmälan och att en istället anmäler sig som individuell spelare. Jag hoppas det innebär att de sätter ihop lag på plats men jag förutser att det snarare kommer bli ett kaos där vissa tror att de har anmält lag, vissa tror att de anmäler sig som spelare, rollspelsarrangörerna vet inte riktigt vad de ska göra och jag kommer inte få spela någonting....

Men nu kanske jag är lite negativ, hur som helst så är det ju inte laganmälan längre så att skapa lag på förhand (antar?) jag inte är någon poäng med.

Men det vore roligt att spela något med dig, men det kanske blir i indierummet annars.

McAber

Varulv
Jag råkade ut för den förändringen mitt i vår anmälningsprocess. Dvs jag hade anmält vårt lag till de aktiviteter vi ska spela, men alla mina lagmedlemmar hade inte hunnit anmäla sig till laget. Så jag fick ju lite panik när de helt plötsligt ändrade hur vi var anmälda.

Efter lite mailande och telefonpratande redde det ut sig. Saken är att de från början hade en annan bild av vad en laganmälan är, och hur den skulle hanteras av bokningssystemet, vilket varken stämde med verkligheten eller min bild.

Jag tror att om man kommunicerar med dem att man vill spela ihop att de kan hjälpa till. Tydligen har det varit tryck från några deltagare att kunna anmäla sig individuellt. Jag fattar emellertid inte hur de ska få ihop det, speciellt då passen är rätt korta (4 tim). Ska man hålla på att sätta ihop lag på plats blir det ännu mer overhead.

Mitt tips är att ni försöker få ihop ett lag, synkroniserar er anmälan och sedan mailar deras rollspels-mail för att säkerställa att ni får spela ihop. Vårt lag ser fullt ut just nu, möjligen kan det uppstå någon lucka på lördagen. Ska jag säga till i så fall? Vi är ett gäng på 11 till 50 år.

LinCon_Rollspel

Veteran
Björn den gode;n171954 said:
Det skulle vara jätteroligt att spela något med dig! Men nu verkar det som att Lincon har slopat laganmälan och att en istället anmäler sig som individuell spelare. Jag hoppas det innebär att de sätter ihop lag på plats men jag förutser att det snarare kommer bli ett kaos där vissa tror att de har anmält lag, vissa tror att de anmäler sig som spelare, rollspelsarrangörerna vet inte riktigt vad de ska göra och jag kommer inte få spela någonting....

Men nu kanske jag är lite negativ, hur som helst så är det ju inte laganmälan längre så att skapa lag på förhand (antar?) jag inte är någon poäng med.

Men det vore roligt att spela något med dig, men det kanske blir i indierummet annars.
Tog och skapade ett konto på forumet för att kunna kommunicera och svara på frågor som dyker upp här. Vem vet, i framtiden kanske vi rent av kan använda det för att leta upp fler arrangörer till konventet och liknande.

Hur som, frågor var det.

Den vi har här just nu är: "Hur vet jag om jag får spela det jag har anmält mig till?".

För att få reda på det så loggar du in i anmälningssystemet och går till Dina anmälningar och lag.

Där kan du se allt du har anmält dig till. Det finns även ett fält som heter Status där. På varje pass du har anmält dig till står det Antagen eller Ej godkänd.

När du anmäler dig till ett pass så placerar systemet in dig i turordning baserat på när du har anmält dig (inklusive turordning som reserv om det är fullt).

Står det Antagen som status så innebär det att du har fått plats på passet och att en fysisk person har sett det och godkänt det.

Står det Ej godkänd så innebär det antingen att du är på reservplats eller att vi inte har sett din anmälan än (vi tittar till det flera gånger i veckan).

Man kan även se hur många som har anmält sig på de olika passen om man trycker på Ny spelaranmälan (och då även göra en kvalificerad gissning om man är reserv eller bara inte godkänd ännu).

Arrangörerna har full koll på vilka som har anmält sig till passen (eller kan ha), då de kan se i systemet vilka som har anmält sig.

Fotnot vad det gäller laganmälan. Vi hade ett gäng häromdagen som lyckades synka sin anmälan i systemet. Vet inte hur, men någon av dem kan ju förstås ha haft tillgång till de andras inlogg och anmält åt dem. De lyckades göra det på väldigt kort tid i alla fall.

/LinCon- generalen

Björn den gode

Swashbuckler
LinCon_Rollspel: Super, så det betyder alltså att lagen sätts ihop på plats och att om jag är antagen så kommer jag att få spela men jag vet inte med vilka?

Björn den gode

Swashbuckler
McAber;n172237 said:
Jag råkade ut för den förändringen mitt i vår anmälningsprocess. Dvs jag hade anmält vårt lag till de aktiviteter vi ska spela, men alla mina lagmedlemmar hade inte hunnit anmäla sig till laget. Så jag fick ju lite panik när de helt plötsligt ändrade hur vi var anmälda.

Efter lite mailande och telefonpratande redde det ut sig. Saken är att de från början hade en annan bild av vad en laganmälan är, och hur den skulle hanteras av bokningssystemet, vilket varken stämde med verkligheten eller min bild.

Jag tror att om man kommunicerar med dem att man vill spela ihop att de kan hjälpa till. Tydligen har det varit tryck från några deltagare att kunna anmäla sig individuellt. Jag fattar emellertid inte hur de ska få ihop det, speciellt då passen är rätt korta (4 tim). Ska man hålla på att sätta ihop lag på plats blir det ännu mer overhead.

Mitt tips är att ni försöker få ihop ett lag, synkroniserar er anmälan och sedan mailar deras rollspels-mail för att säkerställa att ni får spela ihop. Vårt lag ser fullt ut just nu, möjligen kan det uppstå någon lucka på lördagen. Ska jag säga till i så fall? Vi är ett gäng på 11 till 50 år.
Jag håller med om att det inte är så här det brukar fungera, bäst hade kanske förstås varit om en kunde anmält sig antingen som lag eller som enskild. Men jag tycker att det är mycket bättre att inte behöva fixa lag innan och jag tror också att det gör att fler får möjligheten att spela rollspel på konvent.

LinCon_Rollspel

Veteran
Det har testats att köra anmälan på båda sätten samtidigt tidigare. Dessvärre fungerade det inte så bra i det systemet som används. Det resulterade tydligen i att det vid flertalet tillfällen dök upp för många spelare som ansåg sig vara antagna och godkända (vet inte hur, men det skulle kunna ha varit lag som har lagt till flera spelare efter att de blev godkända samtidigt som det även fanns personer som anmält sig enskilt och blivit godkända).

Till nästa år lär det bli annan lösning på anmälan. Antingen måste alla bristerna i det befintliga anmälningssystemet åtgärdas (eller hela systemet bytas ut) eller så blir det anmälan direkt till de olika arrangörerna (då kan man anmäla både lag och personer utan några problem.... om arrangören sköter sitt förstås). Troligtvis via mejl om det blir det senare (så är det redan på i princip allt på konventet som har föranmälan, bortsett från rollspel).

Jag funderar även på om det inte skulle gå att ordna utskrivna listor på vilka som är anmälda på de olika passen (när konventet börjar) som man kan sätta upp någonstans i rollspeldelen av huset. Då kan de som har anmält sig i förväg enkelt se om det finns några luckor kvar att fylla på sina pass och börja leta spelare på en gång (inte när passet börjar). Och så kan man anmäla sig genom att skriva upp sig på listorna (om det finns tomma platser).

Björn den gode

Swashbuckler
Upprepar frågan då jag fortfarande inte riktigt förstått:

LinCon_Rollspel: Super, så det betyder alltså att lagen sätts ihop på plats och att om jag är antagen så kommer jag att få spela men jag vet inte med vilka?

McAber

Varulv
Jag skulle vilja att det fungerade så här:
  1. Jag skapar ett lag.
  2. Jag anmäler laget till olika arrangemang.
  3. Jag kan se om laget är antaget, ligger som reserv osv.
När laget är antaget så har vi som lag claimat den slotten av det arrangemanget. Nu har jag som lagledare ansvaret att fylla slotten med mina lagmedlemmar. Har jag inte tillräckligt med lagmedlemmar för en slott, så får jag antingen värva någon, eller släppa slotten. Detta ligger emellertid på mig som lagledare.

Det som skulle vara till hjälp om jag var en individuell spelare, eller ett lag som letar spelare, skulle vara en ”looking for group”-tjänst. Dock tycker jag att det inte behöver vara LinCons ansvar, även om det skulle vara praktiskt om det integrerades med anmälningssystemet eller LinCon-sajten. (Eller som det var för ett par år sedan i LinCon-appen.)

Detta bottnar i åsikten att rollspel är en gruppaktivitet och jag således vill anmäla min grupp. Sedan finns det även individuella rollspelarrangemang och drop-in, men de är inte lika intressanta för mig och min grupp.

Björn den gode

Swashbuckler
McAber;n172611 said:
Jag skulle vilja att det fungerade så här:

1. Jag skapar ett lag.
  2. Jag anmäler laget till olika arrangemang.
  3. Jag kan se om laget är antaget, ligger som reserv osv.

När laget är antaget så har vi som lag claimat den slotten av det arrangemanget. Nu har jag som lagledare ansvaret att fylla slotten med mina lagmedlemmar. Har jag inte tillräckligt med lagmedlemmar för en slott, så får jag antingen värva någon, eller släppa slotten. Detta ligger emellertid på mig som lagledare.

Det som skulle vara till hjälp om jag var en individuell spelare, eller ett lag som letar spelare, skulle vara en ”looking for group”-tjänst. Dock tycker jag att det inte behöver vara LinCons ansvar, även om det skulle vara praktiskt om det integrerades med anmälningssystemet eller LinCon-sajten. (Eller som det var för ett par år sedan i LinCon-appen.)

Detta bottnar i åsikten att rollspel är en gruppaktivitet och jag således vill anmäla min grupp. Sedan finns det även individuella rollspelarrangemang och drop-in, men de är inte lika intressanta för mig och min grupp.
Jag förstår absolut att det går att tycka så, själv tycker jag precis tvärtom. (Jag vill att det fungerar så att en anmäler sig själv och så skapas det lag på plats). Detta bottnar i åsikten att rollspel är en gruppaktivitet, och med min egen grupp kan jag lika gärna spela hemma, på konvent vill jag testa på att spela med nya människor. Det gör också det hela mer lättillgängligt och det fungerar jättebra på till exempel Stockholms scenariofestival och jag tror det skulle leda till att fler personer fick möjlighet att spela rollspel på konvent eftersom att bara anmäla sig är mycket smidigare än att någon ska behöva ta ansvar som lagledare och se till att få ihop exakt rätt antal till olika scenarion.

Sen kan jag köpa att det kan finnas en poäng med att kunna göra laganmälan också (mest av historiska skäl, men också för grupper som av olika anledningar inte är bekväma/tycker det är roligt att spela med nya bekantsakper). Men möjlighet till individuell anmälan är det viktiga.

Jag spelar aldrig rollspel på GothCon (annat än indierummet) av just den här anledningen.

LinCon_Rollspel

Veteran
Sorry. Missade den posten.

På sätt och vis så kan man väl säga att lagen sätts ihop på plats. Dock så kan de ju vara färdiga innan dess om alla platser är fyllda och ingen hoppar av. Om du får spela med okända människor så dröjer det tills du kommer dit innan du vet vilka det blir. Om du känner de du spelar med (och ni är tillräckligt många för att fylla passet) så kan ni givetvis få reda på i förväg att det är ni som ska spela tillsammans om ni pratar med varandra och stämmer av.

McAber

Varulv
Björn den gode;n172612 said:
Jag förstår absolut att det går att tycka så, själv tycker jag precis tvärtom. (Jag vill att det fungerar så att en anmäler sig själv och så skapas det lag på plats). Detta bottnar i åsikten att rollspel är en gruppaktivitet, och med min egen grupp kan jag lika gärna spela hemma, på konvent vill jag testa på att spela med nya människor. Det gör också det hela mer lättillgängligt och det fungerar jättebra på till exempel Stockholms scenariofestival och jag tror det skulle leda till att fler personer fick möjlighet att spela rollspel på konvent eftersom att bara anmäla sig är mycket smidigare än att någon ska behöva ta ansvar som lagledare och se till att få ihop exakt rätt antal till olika scenarion.

Sen kan jag köpa att det kan finnas en poäng med att kunna göra laganmälan också (mest av historiska skäl, men också för grupper som av olika anledningar inte är bekväma/tycker det är roligt att spela med nya bekantsakper). Men möjlighet till individuell anmälan är det viktiga.

Jag spelar aldrig rollspel på GothCon (annat än indierummet) av just den här anledningen.
Har man möjligheten att spela regelbundet med sin hemmagrupp så kanske man vill spela med nya människor. För egen del är det i princip bara på LinCon vi spelar, så då vill vi spela med varandra. Sedan har vi barn i gruppen, vilket gör det ännu viktigare att veta vilka vi spelar med.

Även planeringsaspekten är viktig. Vi vill veta när vi spelar vad med vem. Att få spela ett bra scenario med en kompetent spelledare är det vi betalar för.

För de som kan vara på konventet under hela dess tid kan det också vara en skillnad. Då kanske man mer uppskattar flexibiliteten av drop-in och individuella arrangemang. Så jag tycker att alla varianter bör finnas. Fast för lagaktiviteter borde det vara primärt att kunna anmäla lag och att man hanterar kösystem osv på lagnivå. Så fungerar ju till exempel vilken innebandy-turnering som helst. Allt stöd att skapa och hantera sitt lag på ett enkelt och flexibelt sätt uppskattas naturligtvis. Då kan de som vill spela med nya människor lätt få ihop ett lag de med.

?Jag tror egentligen att grundproblemet är att det är för få rollspelsarrangemang på LinCon, så det blir för få varianter att välja på.