Nekromanti [Lincon] Indierummet

Vicotnik

Den onde
Staff member
Jag kommer tyvärr inte kunna stå som ansvarig för Indierummet på Lincon i år pga en smått osäker livssituation. Så finns det någon annan som kan tänka sig att vara ansvarig för Indierummet på Lincon och anmäla det? Sista anmälnings datum för arr på Lincon är om jag inte kommer ihåg fel 13/2.

RasmusL

Champion
Jag kan tänka mig att göra't. Ska kolla kalendern, återkommer innan veckan är slut med deffo-svar.

RasmusL

Champion
Vilka är sugna på att haka?

Ping Rickard, Johan, kloptok, Recca, Hellzon, Genesis, m fl

RasmusL

Champion
Finns det riktlinjer för vad indierummet "måste vara"? Vad är heligt och vad är ruckbart? Hur är det med namnet (ni vet att jag hatar "indie"-ordet men jag förstår givetvis att det finns en historik att ta hänsyn till här)?

Jag är sugen på att experimentera lite med form och koncept, typen av spel etc så om et finns några hårda ramar så skulle det vara najs att veta!

Vicotnik

Den onde
Staff member
Min önskan är att namet Indierummet får vara kvar, detta eftersom jag har för avsikt att fortsätta arra det även i framtiden. Anledningen till att jag inte kan arra det på Lincon i år är för att jag inte riktigt vet hur min livssituation ser ut just då, det kan till och med vara så att jag dyker upp och hjälper till som spelledare.

I övrigt så driver jag Indierummet hyfsat öppet och tillåtande, kommer det folk som vill spelleda egna spel och kan få ihop en grupp till det så ser jag inte ett problem med det hela. Överlag när det gäller spel så har det oftast varit så att vi (Indierummet) tillhanda håller de spel som någon eller några kan spelleda.

Sen har det varit lite av en tradition av att vi tillhanda håller te.

Den text som jag brukar använda mig av i foldern är denna:
Indierummet är dit du går för att testa på nytt och gammalt från mindre spelproducenter. Mycket av det vi spelar är story-games. Är du ny till spelgenren? Indiespel har under det senaste årtiondet utmanat hur rollspel spelas och kräver normalt minimalt med förberedelser ? något som lämpar sig ypperligt för one shot-spel. Vi står för duktiga spelledare, du står för ett öppet sinne. Indierummet arrangeras av Föreningen WRNU, baserad på Rollspel.nu.

RasmusL

Champion
Aight, då får det väl heta "indierummet" då :p

Om det är något jag kan ställa mig bakom rörande begreppet så är det den progressiva delen i "indie" och det är något jag gärna jobbar vidare på. De typiska Post Forge Story Now-spelen med konfliktresolution och välkända tekniker är inte längre cutting edge och även om jag älskar den ser jag mest variation på variation helt utan revolution och där skulle jag gärna försöka blanda upp de gamla skåpmatspelen (som jag förvisso älskar) med nytänkande grejer.

Vad fan snackar karln om!? Hur då!? Vadå!? Jo, jag snackar lekexperiment som Thom Kiralys A Drift...

...eller Rickard Elimääs Imagine (http://erebaltor.se/rickard/imagine_RickardElimaa.pdf ) som lite utmanar vad ett spel eller rollspel kan vara! Lägg till det klassikerna samt en bunt progressiva JeepForm/friformsscenarion/tejplajv så tror jag att vi närmar oss knivens egg igen!

RasmusL

Champion
...och för att förtydliga: Det är asfett om så många som möjligt vill komma med så många olika typer av spel som möjligt och bidra till en feeet stämning!

Jag är även för efterfest när spelen närmar sig sitt slut för natten och kan nog ordna lokal i Ryd för samtliga kvällar!

Vicotnik

Den onde
Staff member
Låter skysst. :)
Om jag nu dyker upp, så testar jag gärna att spela med dig.

Pilzefrau

hon/henne
Jag hoppas på att dyka upp, men vill tyvärr inte heller lova något. Hoppas det blir av, hoppas det blir awesome, och hoppas att jag kan vara med!

RasmusL

Champion
Pilzeman;n66707 said:
Jag hoppas på att dyka upp, men vill tyvärr inte heller lova något. Hoppas det blir av, hoppas det blir awesome, och hoppas att jag kan vara med!

Givet! Har du kört vidare något på teater/spex-grejen? Finns det kanske saker att ta med därifrån att köra?

chrull

Stockholm Kartell
RasmusL;n66715 said:
Skulle det inte vara fett med mer OSR i indierummet?
Det blir OSR i indierummet på GothCon, om jag kommer iväg till LinCon kör jag det där också om jag är välkommen.

Pilzefrau

hon/henne
RasmusL;n66708 said:
Givet! Har du kört vidare något på teater/spex-grejen? Finns det kanske saker att ta med därifrån att köra?

Jag spexar fortfarande för fullt, men har inte kombinerat det med rollspelandet mer än att jag spelar AW med några spexare. Tyvärr!

RasmusL

Champion
Pilzeman;n66721 said:
Jag spexar fortfarande för fullt, men har inte kombinerat det med rollspelandet mer än att jag spelar AW med några spexare. Tyvärr!

To do it, do it!

RasmusL

Champion
(du var väl med när vi körde The Daughters of Verona också va? Kanske något sådant med lite drama coaching? :) )

Hellzon

Långsamma Vargen
RasmusL;n66544 said:
Ping Rickard, Johan, kloptok, Recca, Hellzon, Genesis, m fl
Ja blir jag nämnd vid namn så... Jag kommer på Lincon och lär ju bo i Indierummet som jag gjorde förra året. Men jag är väl mer en konsument än spelledare i såna sammanhang.