Nekromanti LinCons hoppande datum

MrG

Swashbuckler
Jag tycker om att skriva och arrangera rollspel på konvent. Jag har en traditionell förkärlek för konvent i städer där jag bott/bor (och SydCon) och summan blir att jag senaste åren kört saker på GothCon och LinCon. Men så kommer problemen, SydCon har sedan länge hamnat på den kluriga helgen i slutet av sommaren när det är hopplöst att få ihop folk. Det hamnade där för att inte krocka med LinCon och nu har LinCon valt att flytta runt och hamnat i slutet av april... vilket gör att det är tokigt nära GothCon om man vill arra på båda konventen.

Så vet någon varför eller har någon bra tanke på hur man ska kunna hinna med att arra på fler konvent? För jag skulle gärna se att LinCon åter får gott om rollspelsscenarion, utan att något annat konvent ska tappa det...

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Man ändrar sina ambitioner. Jag var på väg att skriva "sänker", men det stämmer inte riktigt med vad jag tänkte.

Det går ju massor med rollspelskonvent i landet förutom GothCon, LinCon och tidigare SydCon. Om man skippar kraven på att scenariot skall vara nyskrivet så finns det ju en jätteskatt med speltestade scenarion från andra konvent med befintliga spelledare och andra bonusar. Kör det bästa från andra konvent helt enkelt.

På första Halmicon så fanns det inte några "planerade" rollspelsarr som jag minns det, utan spelledare och spelare samlades vid fasta tider och delade upp sig och gick ut i salarna och hade kul. Blev ett sådant förfarande sämre än att ha sju fasta arrangemang, jag tror inte det.

Nu senast på SnöKon så spelade jag ett arr som hette Gott och Blandat, där man som grupp fick spela två-tre kortare scenarion under fem timmar. Nu hade säkert arrangören gjort ett jättejobb med att skriva de sex olika spelen man kunde välja på, men vart och ett av dem var inte speciellt betungande, vare sig att läsa in sig på (spelledaren spelledde mer eller mindre direkt ur texthäftena) eller att förbereda. Gå samman med några vänner, skriv ett miniscenario var och kör ett minikonvent i konventet, med mindre tyngd på spelledarna så är det säkert lättare att rekrytera sådana också.

MrG

Swashbuckler
*skäms något* klart det finns andra konvent, och även om några pockat på har det inte blivit av (och andra har jag pockat på och fått nobben av). Kruxet har varit att det tar extra tid oftast att skapa kontakten och har varit bekvämt att arrangera för de konvent där man kunnat fråga om allt gäller som vanligt (och i vissa fall som man kunnat hitta sovplatser i närheten av). Men skäms på mig, ut och hitta andra konvent att arra för och hoppas på att LinCon gräver fram nya (bättre) arrangörer än en stofil som jag :gremlaugh:

Reprisscenarion har vi kört tidigare som större beställnignar i "baren", vi tröttnade lite på det, drog inte så ycket folk, krävde att någon/några var pålästa och på plats när intresserade dök upp, eller så var kruxet att vi hade fokus på att testa nya och udda system.

...Gott och Blandat, där man som grupp fick spela två-tre kortare scenarion under fem timmar...
Hmmm... vi har lekt med tanken ett par gånger att göra sånna upplägg, men skulle kännas konstigt att skippa impron och annars är det just det vi brukar göra i Rollspelsbaren. Men har prövat sånt (arragemanget "Huset" av Frispel och Nisse Nytt) och varit grymt impad! Men med tanke på kvaliteten på de scenariona så tror jag de hade tagit mig lika lång tid att skriva som ett vanligt.

Känner mig som en gnällig gammal gubbe :gremtongue:

Johan K

Gammal & dryg
Så vet någon varför eller har någon bra tanke på hur man ska kunna hinna med att arra på fler konvent?
Humm, en tanke kansek kan vara om man köra "one size, fits everyone".. Alltså att man har samam grej & kör det på alla konvent. Så slipper man plugga in så mycket & vinna tid på det. kanske inte den bästa grejen, men det är iaf en tanke.
Om du menar rent tidsmässigt att det är mer krävande att åka på mpnga konvent på kortare tid så kan det vara klurigare.. Då har jag nog tyvärr inget bra svar.. :gremsuck:

/ Johan K, som inte är fullt så konventskomig längre..

EchonCique

Hero
Enkelt

Dissa LinCon.

Det var längesen det var bra scenarion där. Dessutom har de passlängder som motverkar rollspelsscenarion om man inte vill spela maratonscenarion.

Strunt i LinCon och åk till andra, mindre konvent, där rollspelen får mer fokus. Då får du nog mer besökare till Rollspelsbaren också :gremsmile:.

MrG

Swashbuckler
Re: Enkelt

Dessutom har de passlängder som motverkar rollspelsscenarion om man inte vill spela maratonscenarion.
Fast de har väll skippat sina åttatimmars pass? Det var härligt kämpigt... I och med att LinCon var mitt första konvent, har jag minnen av att kommit till GothCon och känt stress av att rappa ihop scenarion på blotta fem timmar, men vant mig vid det nu mer. Femtimmarsscenarion känns också enklare att hinna speltesta.

Strunt i LinCon och åk till andra, mindre konvent, där rollspelen får mer fokus. Då får du nog mer besökare till Rollspelsbaren också
Mindre konvent, check!
Fast baren har flytit ok, lite dött senaste året, men kändes mest som det berodde på att det nu finns så många drop-in. Vad jag förstod på Arvid så hade vi rätt lyxigt bra med folk i baren jämfört med Staden... Men summa sumarum är egentligen att vi nu stöper om rollspelsbaren till GothCon hur som helst. Tio år av i princip lika dan aktivitet räcker. Även om omstöpningen inte är så världsomställande, vi skippar drop in och prövar fasta tider för improrollspel.

Att köra Rollspelsbaren som drop-in på mindre konvent var det visserligen länge sedan vi provade, men var marigt och sällan bra trafik.

Dissa LinCon.

Det var längesen det var bra scenarion där.
Förutom mina hoppas jag du menar :gremwink:

EchonCique

Hero

Fast baren har flytit ok, lite dött senaste året, men kändes mest som det berodde på att det nu finns så många drop-in. Vad jag förstod på Arvid så hade vi rätt lyxigt bra med folk i baren jämfört med Staden... Men summa sumarum är egentligen att vi nu stöper om rollspelsbaren till GothCon hur som helst. Tio år av i princip lika dan aktivitet räcker. Även om omstöpningen inte är så världsomställande, vi skippar drop in och prövar fasta tider för improrollspel.

Att köra Rollspelsbaren som drop-in på mindre konvent var det visserligen länge sedan vi provade, men var marigt och sällan bra trafik.
Jo. Ni har fått mycket folk, då det inte varit mycket folk som spelat alla dessa drop-in arrangemang. Ni har väl ett bra rykte? :gremsmile:

Ni kan också arrangera småscenarion på mindre konvent, eller som Wilper skrev - arrangera två-tre korta scenarion under ett och samma pass. Det är inte något som görs vanligen och skulle vara roligt testa på någon gång i alla fall.

Och era scenarion är bra ja, det är ju en självklarhet! :gremlaugh:

MrG

Swashbuckler

Småscenarion kanske ska vara vår nya skrud... ska ta upp tanken igen... fast vet inte hur jag skulle göra för att skriva ett bra kort sceanrio med mindre jobb en ett något längre... eller kanske var det vi gjorde med San Andreas förresten.

Och tackar för komplimangen!