Nekromanti Lish?

Nid

Veteran
Först måste jag säga att jag aldrig har spelat EON eller läst något av dess material, men jag blir mer och mer sugen på att börja lira det.

Jag satt och läste recensionen i Codex 020 om Vandöda & nekromanti. Recensenten pratar om en varelse som är som en vampyr men kallas något annat. Varför krångla till det tycker han. Vad tycker ni?

Sen har man tydligen en varelse som är precis som en Lich - känd från Dungeons&Dragons - alltså själen av en mäktig magiker i en odöd kropp med fruktanvärda förmågor, på ett ungefär. För att passa in varelsen i EON:s unika värld så ger man den det originella namnet...Lish! Jag menar hallå. Är det inte ett slö flört med kidsen som tröttnat på D&D? "Vi kallar den Lish så kidsen fattar vad det är utan att behöva läsa så mycket."

Nu ska jag kanske lägga in en brasklapp eftersom jag inte vet ursprunget till Lich. Den kanske har ett ursprung i nordisk folklore, kallades för Lish och senare blev amerikaniserad?

Tja vad tror ni, är jag ute och cyklar? :gremsmile:

Tja du, vad jag vet så är Lamia ett annat ord för vampyr. Ordet vampyr används vad jag vet också om den.
Själv tycker ajg att det fungerar alldeles utmärkt, och lamia var redan fastställt sedan religioner kom ut.

Lishen, jo du, det är helt enkelt den svenska varianten av ordet Lich. Går också bra, även om jag nog inte skulle använda mig av den.

Du är väll inte helt ute och cyklar, men du som inte har spelat EON vet säkert inte allt för mycket om det. Det är trots allt High Fantasy, och vi ahr trots allt redan drakar, alver och dvärgar, så en lish hit eller dit, vad gör det för orginaliteten?
Ta snarare en titt på bakgrundsarbetet med lishen, den kostsama och mycket riskabla ritual som används för att transformera sig till in lish (du måste begå självmord bla.)

Lamiorna är också rätt orginella, större delen av dom är förkämpar för en vampyrernas gudinna, dock inte nödvändligtvis ond, bara med sin egen agenda.
Det kan vara riktigt roligt att spela en fanatiskt troende tempelriddare som är 800 år gammal och har ett lätt problem med soljus och udda kostvanor, tro mig :gremwink:

Quan'talis

Swashbuckler
Lite etymologi och sånt

Tja, det engelska 'lich' är egentligen samma ord som svenskans 'lik' (antagligen har de haft samma uttal också en gång i tiden). Ordet kommer troligen från något gammalt germanskt språk som var föregångare till både engelska och svenska. Från början betydde det 'kropp' i största allmänhet, men så småningom övergick det till att betyda 'död kropp'. Ordet 'lich' har inte använts aktivt sedan 1400-talet.

Så vitt jag förstår finns det inte någon varelse i varken nordisk eller anglosaxisk folktro som kallas för 'lich', utan det var nog någon rollspelskonstruktör som behövde ett namn på ett moster och bläddrade i en ordbok.

Så ordet lich (eller lish om man så vill) kommer väl inte nödvändigtvis från Dungeons & Dragons, men konceptet gör det nog.

Angående den vampyrliknande varelsen antar jag att du menar 'lamia' (jag spelar inte eon och besöker bara det här forumet sporadiskt, så rätta mig om jag har fel). Lamian är en blodsugande varelse ur grekisk folktro, som mer eller mindre svarar mot den bild vi har av vampyrer i dag (vampyrer var fram till 1800-talet ett slags ganska förfallna zombieliknande blodsugare i centraleuropeisk folktro). Diverse engelska 1800-talsförfattare (Polidori, Stoker &c) tog vissa drag från lamian när de skapade den bild av vampyren vi har i dag. Så 'lamian' i stället för 'vampyr' är inte på något sätt fel och inte särskilt långsökt heller.

JPS

Klon

Hero
"Jag satt och läste recensionen i Codex 020 om Vandöda & nekromanti. Recensenten pratar om en varelse som är som en vampyr men kallas något annat. Varför krångla till det tycker han. Vad tycker ni?"

samma sak skulle mycket väl kunna sägas om exempelvis Tiraken...
(även om jag förstår att det behövs fler namn är bara orch då det blir till tre olika raser, gûrderna tirakerna och trukherna)
det är bara en fråga om namn, Lamia är i princip samma sak som en vampyr (kommer från grekiskan och motsvarar ungefärligt vår bild av vampyren, som någon redan sagt)

lish är det långt ifrån bara D&D som använder, de finns i bla heroes, warhammer (vet inte om det finns i frgp dock) och så vidare.

vart det kom först kan jag inte säga, men jag ser det inte som helt otroligt att det kan ha kommit redan med något av sällskapsspelen (eller äventyrsspel, vad man nu vill kalla det)

GrottrolletNaug

Swashbuckler
"Sen har man tydligen en varelse som är precis som en Lich - känd från Dungeons&Dragons - alltså själen av en mäktig magiker i en odöd kropp med fruktanvärda förmågor, på ett ungefär. För att passa in varelsen i EON:s unika värld så ger man den det originella namnet...Lish! Jag menar hallå. Är det inte ett slö flört med kidsen som tröttnat på D&D? "Vi kallar den Lish så kidsen fattar vad det är utan att behöva läsa så mycket.""

Jag håller med. Namnet Lish är tämligen fantasilöst. Dessutom så är lishens skapalserritualer svårt buggiga. Dessutom så blir Lisharna mäktigare än allt man kan föreställa sig. Inte ens gudars inkarnationer kan tävla med en "vanlig" lish. Nej, just kapitlet om Lishar i V&N ger jag betyget 2 av 10, och räknar således bort det från min Eonvärld.

"Jag satt och läste recensionen i Codex 020 om Vandöda & nekromanti. Recensenten pratar om en varelse som är som en vampyr men kallas något annat. Varför krångla till det tycker han. Vad tycker ni?"

Jag tycker att man kunde försökt vara lite mer innovativ än bara ge dom ett nytt namn. Men just vampyrer kanske är lite svåra att vara innovativa med. White Wolf har liksom trasat sönder konceptet på minst ett hundratal olika sätt. Det enda som jag finner roligt med Lamiorna är den bondageinspirerade teckningen som finns av Lamia skapelseriten i V&N :gremwink:

/Naug

Ymir

Liten kantbaron
Re: Fall-from-grace

Du är väll inte helt ute och cyklar, men du som inte har spelat EON vet säkert inte allt för mycket om det. Det är trots allt High Fantasy, och vi ahr trots allt redan drakar, alver och dvärgar, så en lish hit eller dit, vad gör det för orginaliteten?

Tja...grejen är ju just den; Eon gjorde vissa anspråk på originalitet, kvalitet och grundläggande trovärdighet innan Legender och Hemligheter kom. Och sedan kompletterades det hela ytterligare med den bitvis direkt pinsamma 'Demoner och vandöda'...

Att lisharna är hur töntiga som helst i V&N-utförandet håller jag för övrigt med om. Hade dock redan haft med liknande varelser i min värld, och det utan att reducera det hela till menlöst standard-fantasy dravel. Så det så.

- Ymir, förknippar inte Eon med slumpmässig high fantasy

Ymir

Liten kantbaron
Jag håller med dig fullständigt. Att ha med lish-liknande koncept är en sak, det hade Robert E Howard långt innan D&D kom, ja, innan Sagan om ringen kom, och det hade jag i mitt Mundana innan Vandöda & Nekromanti kom. Men jag gjorde iallafall något intelligent av det...

...till skillnad från Neogames, som lät reducera härket till standard-fantasy-dravel och slänga på ett tuuufft amerikaniserat namn och lite meningslös regelmekanik.

...men det, förstås, är ju bara min enkla åsikt.

- Ymir, har gott om sådana

Nid

Veteran
Re: Lite etymologi och sånt

Ahaa, så det är Lamia dom heter, samma som den "förföriska" blodslinjen av vampyrer i Warhammer. Kul att få så många insatta svar! Lamia är ett jättebra namn, bättre än vampyr faktiskt, det framgick inte i recensionen vad dom hette.

Så ordet som liknar lish betyder kanske död kropp på forngermanska. Frågan är om konstruktörerna kände till det. Hursom tvättar det inte bort den unkna strömlinjeformade amerikaniserade känslan av ordet Lich.

Ville man ha en seriös, unik, nordisk profil på sitt rollspel (vilket var det som lockade mig) kunde de väl hittat på nåt som var mera i den stilen. Gravkung? Grymling? :gremsmile:

Drakvrede

Swordsman
Äras den, som äras bör...

Men just vampyrer kanske är lite svåra att vara innovativa med. White Wolf har liksom trasat sönder konceptet på minst ett hundratal olika sätt.
Förbättrat, menar du väl? :gremwink:

Men egentligen så var det väl Anne Rice som först "trasade sönder" (som du kallade det), eller snarare drastiskt omdefinierade, vampyrbegreppet med sina vampyrkrönikor (som började med En vampyrs bekännelse , publicerad 1976). White Wolf´s Vampire - the Masquerade har ju hämtat en väldigt stor del av sin inspiration från de böckerna. Jag skulle t.o.m. våga påstå att de hämtat merparten av sin inspiration från de böckerna (åtminstone om hur vampyrer fungerar; vampyrernas ursprung är ju dock väldigt annorlunda i Vampire och Rices böcker). Och så Bibeln förstås.
:gremgrin:

swazze

Swordsman
Re: Lish? [OT]

Jag tycker Tirakerna faktiskt är riktigt lyckade och ganska långt ifrån standard orchen.

Quan'talis

Swashbuckler
Re: Polidori [Totalt OT]

Heter Polidoris vampyr Lambach Rutven?

Rutven heter han i alla fall, förnamnet är jag inte säker på. Men det borde inte vara så svårt att kontrollera; boken borde finnas på välförsedda biblioetk.

JPS

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Discipliner och klaner [ot]

Fanns dom hos Anne Rice?

Det är nämligen det stereotypa klantänkandet som jag personligen tycker förstör merparten av stämningen. Det är lätt att karaktärerna definieras av deras klan istället för deras personlighet (det händer alltför ofta i min mening).

Dessutom så är blir vampyrerna så snårmäktiga efter några disciplinduttar så man tappar nästan perspektiv på en helt färsk nyomfamnas vampyr till och med. Jag ser inte vampire som ett gothiskt skräckrollspel. Jag ser Vampire som superhjälterollspel med övernaturliga inslag där man spelar vampyrer. Liksom den mystiska vampyrstämningen infinner sig inte riktigt när den där Tzmisjen (hur stavas det egentligen? :gremcrazy: ) går upp i zulushape och har några potence duttar och några celerity duttar och börjar slita ner lyktstolpar och använder dom som kastspjut. Det känns mer som stålmannen än som Dracula i min ögon.

Men det är ju bara jag. Jag vet att det finns gott om folk som finner vampire jätteroligt trots allt det ovannämnda (min bror bland annat vampyrlajvar här i Uppsala).

/Naug, säger vad han menar, och menar vad han säger.

Ymir

Liten kantbaron
Re: Polidori [Totalt OT]

Hoho. Som jag trodde.

Lambach Rutven är en ärke-Tzimisce i WoD, Draculas sire och den ende som vet att Tzimisce himself ligger och ruvar i form av en gigantisk köttklump under New York :)

...och Lambach, världens mesigaste methuselah, är en av de coolaste karaktärerna i hela World of Darkness.

- Ymir, gör ett intressant avslöjande

Re: Discipliner och klaner [ot]

Tzimice heter de.

Själv tycker jag om Vampire rejält, spelleder en egen sk. chronicle.

Men det jag tänkte säga är att det behöver inte bli superhjälteelement. Se på Camarilla bara. Skulle en säg, Brujah få för sig att börja hiva iväg lykstolpar på folk skulle han vara omhändertagen och likviderad inom tre nätter.
Det är vad the Masquerade går ut på, jaga, överlev och skaffa dig mer makt, men se till att människorna inte får reda på något om det.

Sen på klantänkandet, så är i vamoyrernas teori det så att klanerna finns kvar på grund av tiden en Sire spenderar med sin Childe efter deras Embrace. Det blir helt enkelt så att den unge tar till sig en del av den äldres personlighet, det är här Clan Weaknesses kommer i gång, helt enkelt pga. av att childe börjar ta efter Sire, även u fysiska mått när man ser till Nosferatu.
Om din Sire lämnar dig direkt blir du en Caitiff, klanlös. Må så vara ett en caitiff med nosferatuursprung är ful, men han ahr inte apperance på 0.

Själv yrkar jag dessutom på att mina spelare ska välja karaktärsidé först, och sedan klan ovanpå det, och inte den klanen som verkar passa bäst heller, vi har en lönnmördare som är Toreador med oss. Han är verkligen inte någon stereotypkaraktär. För utom möjligen att han går omkring i snygga kläder, men vem vill inte göra det? :gremwink:

Re: Discipliner och klaner [ot]

Och så kan vi tilläga dom mer unika Kuei-jin, iaf vad jag vet.
Själar som återvänder från helvetet, bygge rupp sin kropp igen, och fungerar som Vampyrer men med lite annan mekanik, och nu med två själar i kroppen.
Jo, man kan ju använda dom som stereotypa kampsportsasiater, men det finns roligare varianter....

Ymir

Liten kantbaron
Re: WoD är bäst, och nu slutar vi OT:a oss

Vampire är ärkebäst, eftersom det är en del av den mest komplexa, intressanta och mångfacetterade rollspelsvärlden på marknaden. Vampire kan vara hur mystiskt, mytiskt och skrämmande som helst, och hur gotiskt som helst - det finns gott om element i spelvärlden som förstärker de känslorna. Vad jag framförallt tycker om med spelet är att man kan spela i nutiden och ändå alltid ha historien närvarande, eftersom karaktärerna i spelet har upplevt den - något som kan ge upphov till fantastiska, ålderdomliga hemligheter och intriger som tilltalar mitt historieintresse och mina gedigna kunskaper på området mycket. (Phew, vilken mening). Där finns också, speciellt i Kindred of the East, en genuin mystik som är väldigt fascinerande. WWs enastående kompetens vad gäller att utnyttja vår värld som kampanjmaterial upphör aldrig att fascinera, och WoD blir helt enkelt vad man gör det till.

...att det sedan har sina svaga bitar (tex Mage - the Ascension) är en helt annan sak.

Och nu, när moderatorn sagt sitt, avslutar vi den här OT-diskussionen. WoD diskuterar jag gärna på skräckforumet, irc eller ShreckNET, men inte här.

- Ymir, återställer ordningen på sitt eget sätt

Drakvrede

Swordsman
WoD OCH Mage e bäst!

...att det sedan har sina svaga bitar (tex Mage - the Ascension) är en helt annan sak.
Tänkte bara, innan Ymir läser den här tråden ( :gremwink: ) säga att Mage - the Ascension är WoD:s bästa spel...
:gremwink:

Technocratic Union och hela idéen med technomagic rockar såååå fett!
:gremgrin:

Nightowl

Champion
Re: Lite etymologi och sånt

Lamian är en blodsugande varelse ur grekisk folktro, som mer eller mindre svarar mot den bild vi har av vampyrer i dag (vampyrer var fram till 1800-talet ett slags ganska förfallna zombieliknande blodsugare i centraleuropeisk folktro). Diverse engelska 1800-talsförfattare (Polidori, Stoker &c) tog vissa drag från lamian när de skapade den bild av vampyren vi har i dag. Så 'lamian' i stället för 'vampyr' är inte på något sätt fel och inte särskilt långsökt heller.
Den klassiska grekiska lamian kan skifta hamn och bli vad helst en man åtrår; 'hon' har manslem ibland, när hon antar en monstruös form.

Senare lamior är för övrigt inte nödvändigtvis´'odöda'. En annan grekisk vampyr är en häxa som antar uggleskepnad och flyger iväg och suger blod; rumäniskans strigloi för vampyr kommer från strix, uggla.

Så se upp för ugglorna, de är inte vad de verkar vara...

Erik