Nekromanti Lista på filmer att se

Lukas

Mannen i Gult
Jag fick nyligen en spännande uppgift av en kompis, hen ville att jag skulle göra en lista på filmer hen borde se.

Jag har valt att göra en mer allmänlista på tio filmer som jag tycker man bör ha sätt om man vill kunna diskutera film på en lite högra nivå (klart man kan göra det utan att ha sätt de här filmerna, men jag tänker mig att det kan vara bra att ha några klassiska referenspunkter)

Kommentar om urval: Jag har valt filmer som jag tycker man skall se ur ett västerländskperspektiv, filmer som är omtalade och såpass kända att man kan ha en nytta av den i en film diskussion med "the common man" Det gör listan väldigt Amrikansk så om du vet med dig att du är en person som blir irriterad av det så avråder jag dig att läsa den.

Det här är bara ett första utkast men jag är intresserad av att höra era kommentarer.

Listan står inte i någon särskiljer ordning.

1. Star wars trilogin
Få filmer ha så fundamentalt förändrat filmmarknaden så mycket som Star wars filmerna, Hela fenomenet med effektfulla blockbusters går att spåra tillbaka till de här filmerna. Enkla filmer ur ett bärretande perspektiv men fantastiska filmer ur en teknisk aspekt.
2. Skönheten och Odjuret
Det är svårt att inte ha med minst en Disney film för att repesentera de animerade filmerna, och vilken film är bättre en den kritikerhyllade skönheten och odjuret? Den bästa filmen av alla som följer det klassiska Princess strukturen. Inte bara en bra animerad film utan också en bra film.
3. Fargo
Varje gång Bröderna Coen släpper en film så är det en stor grej, och jag tror att man måste ha sätt en av deras filmer för att förstå hur de skiljer sig från resten. Det här är den filmen som jag tycker bäst representerar vad deras filmer står för, enkla personer med stora planer. Värd att se bara för dialogen
4. Citizen cane
Av många filmvetare ansedd att vara den bästa filmen någonsin, stämmer det? Se den och ge dig in i diskussionen.
5. Spirit away
De som känner mig vet mina personliga problem med den här filmen, men samtidigt så är den en fantastisk upplevelse man måste se för att förstå. En film som inte bara får stå för Österländskfilm utan också får stå för det otroligt vackra i människors fantasi
6. Pans labyrint
Det är svårt att inte älska denna film, det är en europeisk konstfilm med en amerikansk budget. En film vars visuella intryck aldrig kommer lämna dig
7. Schindler's List
Det hade varit ett brott mot västerländsk filmkultur att inte ha med en film av Steven Spielberg. Han har varit modernsfilms populäraste filmskapare och har ofta kritiseras för att vara bättre på den tekniska aspekten än den känslomässiga aspekten. Det här är filmen där han för engångskull lägger focus på människorna och levererar en film om andravärdskriget inte likt något annat.
8. Gudfadern
Det spelar ingen roll vad det här är för film, utan snarare att den förmodligen är världens mest omtalade film. Har man inte sätt den så kommer man ha riktigt svårt att kunna prata med filmvetare om film och bli tagen seriöst.
9. Gökboet
Den filmen som gick längst på svenska biografer. Man skulle kunna tro att en film som handlar om kritik mot 70talets psykvård borde kännas föråldrat men det gör den inte, mycket på grund av att focus i den här filmen ligger på människorna bakom psykiska problem, och ställer frågor om vem som egentligen hör hemma på ett psykhem. En film som kommer få dig att skratta och gråta utan att något känns framtvingat.
10. Dr. Strangelove eller: Hur jag slutade ängslas och lärde mig älska bomben
Stanley Kubrick var utan tvivel en knäppgök, men han gjorde ett gäng filmer som än idag är riktigt bra. Det var svårt att bara välja en av hans filmer till den här listan men tillslut valde jag den här komedin om krig. Se den och förundras över Kubricks galenskap.

Jocke

Man med skägg
Cykeltjuven, sunset boulevard, Till Sista andetaget och Avlysningen tycker jag att borde klämmas in också. Samt nån episk western, nån Akira Kurosawa rulle och en musikfilm i technicolor.

krank

Går ondskans ärenden
Jag kan nog ställa upp på det mesta, men givet att vi diskuterar allmänbildning såväl som kvalitet så tycker jag nog att Matrix bör finnas med.

På rent kvalitetsmässiga principer tycker jag man borde kunna hitta plats för Fight Club, Fear and Loathing in Las Vegas och Groundhog Day ("Måndag hela veckan"). Alla är ypperliga utgångspunkter för diskussion om film, betydelse, etc. Tycker jag.

Lukas

Mannen i Gult
Jocke Kofot said:
Cykeltjuven,
Jag vet, den här filmen låg på min utagningslista, men jag hyser ett personligt hat mo neorelism så jag valde att inte ta med den.
Men jag skall väll kanske vara lite proffsig och inte låta mina personliga referenser styra.

Jocke Kofot said:
sunset boulevard, Till Sista andetaget och Avlysningen tycker jag att borde klämmas in också. Samt nån episk western,
Jag håller inte med om de här, eller alltså om jag kunde göra listan hur lång som helst så visst. men jag vill hålla listan kort, max 20filmer, och jag måste dra gränsen någonstans.

Jocke Kofot said:
nån Akira Kurosawa rulle
Intressant, förmodligen har du rätt, om det är någon japansk regissör folk hört talas om så är det Akira, men jag tror jag måste göra lite efterforskning på hur många det faktiskt är som känner till honom.
Jocke Kofot said:
en musikfilm i technicolor.
bra poäng, vilken av följande filmer tycker du repsenterar genren bäst "trollkaren från OZ","Sound of music" eller "Gentlemen prefers blondes"

Lukas

Mannen i Gult
krank said:
Jag kan nog ställa upp på det mesta, men givet att vi diskuterar allmänbildning såväl som kvalitet så tycker jag nog att Matrix bör finnas med.
men Matrix är ingen bra film...
men du har en poäng med att den kanske bör vara med.
fast jag tycker det mest speciella med den filmen var marknadsföringen och den aspekten ser man ju inte i filmen

krank said:
Fight Club,
Var med på min utagningslista, men jag vågade inte ta med den eftersom det kändes fånigt eftersom jag själv inte sätt den :gremwhistle:
Jag få ta och se den så att jag an sätta upp den på min lista
krank said:
Fear and Loathing in Las Vegas och Groundhog Day ("Måndag hela veckan").
Om listan skulle vara 100filmer lång så skulle jag hålla med, bra filmer men jag tycker inte de utmärker sig tillräckligt för att förkänna en plats på listan.

ha i åtanke att det inte räcker med att en film skall vara bra för att få vara med(då hade lstan blivt väldigt lång)

Jocke

Man med skägg
Jag håller inte med dig, jag försöker förklara lite hur jag har tänkt

Till sista andetaget är den mest lättförståeliga franska nya vågen filmen om man inte kollat på mycket film tidigare, och franska nya vågen gör ju tex Tarantio och all amerikansk independentfilm begripligare.

Sunset Blvd är typ den bästa filmen som någonsin gjorts, så det var mest en personlig åsikt, men jag såg den första gången när jag läste filmvetenskap A på SU för massor av år sen, så jag tänkte helt enkelt att de säkert hade tänkt...

Avlysningen är ett lysande exempel på amerikansk spänningsfilm av en typ som inte görs längre, går absolut att ersätta med ex Marnie, Mardrömmen eller nån annan sån film.

Alla är enligt mig intressantare och mer bildande för någon som inte kolalt på mycket film än Skönheten och odjuret, Spirited Away och Pans labyrint (som såklart också är väldigt bra filmer, men jag kan inte säga att jag tycker att nån av dem är "viktig").

Western tycker jag har en historisk vikt, efter som det var den genre som under väldigt lång tid vara absolut populärast och idag är nästan helt utdöd.

Jag känner ingen som inte känner till Akira Kurosawa, och i alla fall har klämt yoyimbo eller de sju samuraierna.

Min favorit technicolormusical är Singin' in the rain.

Lukas

Mannen i Gult
Jocke Kofot said:
Jag håller inte med dig, jag försöker förklara lite hur jag har tänkt

Till sista andetaget är den mest lättförståeliga franska nya vågen filmen om man inte kollat på mycket film tidigare, och franska nya vågen gör ju tex Tarantio och all amerikansk independentfilm begripligare.

Sunset Blvd är typ den bästa filmen som någonsin gjorts, så det var mest en personlig åsikt, men jag såg den första gången när jag läste filmvetenskap A på SU för massor av år sen, så jag tänkte helt enkelt att de säkert hade tänkt...

Avlysningen är ett lysande exempel på amerikansk spänningsfilm av en typ som inte görs längre, går absolut att ersätta med ex Marnie, Mardrömmen eller nån annan sån film.

Alla är enligt mig intressantare och mer bildande för någon som inte kolalt på mycket film än Skönheten och odjuret, Spirited Away och Pans labyrint (som såklart också är väldigt bra filmer, men jag kan inte säga att jag tycker att nån av dem är "viktig").

Western tycker jag har en historisk vikt, efter som det var den genre som under väldigt lång tid vara absolut populärast och idag är nästan helt utdöd.

Jag känner ingen som inte känner till Akira Kurosawa, och i alla fall har klämt yoyimbo eller de sju samuraierna.

Min favorit technicolormusical är Singin' in the rain.
Bra det är pricis den här formen av debatt jag vill ha.

jag sitter inte med något facit utan allt är bara mina åsikter.
och jag tycker du lyfter fram viktiga punkter, efter din motivation är jag till exempel bärred att ta med till sista andetaget på min lista direkt.

men de andra är jag fortfarande tveksam till, sunset blvad är en jätte bra film, MEN jag tycker inte den hör hemma på listan eftersom den är en ganska ointressant film idag för "the common man", det är ett guldkorn som jag utan tvivel kommer ha med om jag någonsin gör en "så du film fördjupa dig i film" den här listan är riktad på en ytligare och enklare nivå.

Western tycker jag är intressant ur ett historisk perspektiv men om man tar ur ett "vad som är intressant idag "perspektiv så känns det ganska onödigt.

Som sagt så tror jag akira skall vara med, men jag tänkte ta och fråga massa personer jag träffar i kväll om de hört talas om honom, och låta det resultatet vara avgörande om han är känd nog.

angående spänningsfilm så gäller det lite samma sak om western. är ett historiskt perspektiv tillräckligt viktigt och intressant för en sådan här lista.

Som sagt så anser jag att kändhet är en otroligt viktig punkt för en sådan här ytlig lista. Men du kanske inte håller med?

Storuggla

Champion
Oj. Hmmm. Jag tycker att om man inte sett minst en film vardera av Frank Capra, Takeshi Kitano, John Landis eller Hal Needham inte får uttala sig om något, alls. I något ämne.

Storuggla, de flesta har det nog

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Lade märke till att det saknas skräckfilmer på din lista (möjligtvis kan Pans Labyrint kvala in, men den är nog snarare fantasy, imo).

I vilket fall så tycker jag nog att The Shining i så fall borde bara med på listan, men det kanske är tråkigt med två Kubrick-rullar?

Evil Dead är en annan ganska ikonisk film inom sin genre, som jag tycker kan vara läge att se om man ska förstå den tidens skräckfilm. Eller varför inte Motorsågsmassakern eller Exorcisten?

En lite modernare skräckfilm, som dels är intressant i sig själv, och dels är genrebildande är Blair Witch Project som startade handheld-eran.

Ymir

Liten kantbaron
Ymirs lista på tio filmer man bör se

Kommentar om urval: Jag har valt filmer som jag tycker man skall se ur ett västerländskperspektiv, filmer som är omtalade och såpass kända att man kan ha en nytta av den i en film diskussion med "the common man" Det gör listan väldigt Amrikansk så om du vet med dig att du är en person som blir irriterad av det så avråder jag dig att läsa den.
Bra consideration; jag avstår därmed från att kommentera din lista. Men...jag kanske kan bidra lite konstruktivt istället, genom att göra en alternativ lista? Detta är "Ymirs lista på tio filmer man bör se som introduktion till icke-angloamerikansk film":

<ul style="list-style-type: disc">[*]Den yttersta domen
En ikonmålares existentiella kriser, konstnärliga utveckling och märkliga äventyr i ett mongolhärjat medeltida Ryssland; en djup, vacker och episk film, och bland de främsta medeltidsskildringarna någonsin. En milstolpe i Rysslands filmhistoria, av legenden Andrei Tarkovskij. [*]Den röda lyktan
En ångestfilm om haremsintriger i en kinesisk patriarks hushåll under perioden för kejsardömets fall; sällsamt vacker och trollbindande välspelad, satte en ny ribba för filmfotografi, och är fantastiskt diskussionsmaterial i feministiskt hänseende. En milstolpe i Kinas filmhistoria, av Zhang Yimou, som senare skulle bli Kinas mest berömda regissör. [*]Kampen om elden
Tre neanderthalare blir av med sin eld och måste hitta ny, eftersom de inte vet hur man gör upp eld. På vägen stötar de på mammutar, homo erectus och cro magnon, och lär sig ett och annat om världen. En mycket udda och mycket engagerande film, helt på påhittade neanderthal/cro magnon-språk. Ett unikt projekt, otroligt inspirerat och välgjort. Ingen milstolpe per se, mer en dold pärla, av en regissör (Jean-Jaques Annaud) som senare skulle gå vidare till att göra mer berömda filmer. [*]Aguirre - Guds vrede
Spanska conquistadorer irrar sig djupt in i Amazonas på jakt efter Eldorado, men på vägen går de också allt djupare ner i mörker och vansinne, tidlöst gestaltat av den sjuka intensitet som var skådespelaren Klaus Kinski. Det här var den primära inspirationskällan till 'Apocalypse Now', och måttstocken för alla framtida tolkningar av Heart of Darkness; även amerikanska kritiker som Ebert tycker att det är en av de bästa filmerna någonsin. Av Werner Herzog, som senare flyttade till USA och började göra banbrytande dokumentärfilmer ('Grizzly man', 'Mein liebster fiend'). [*]Universums sista dagar
Stämningsfullt och lätt surrealistiskt om två trasiga men väldigt olika individer som mot alla odds hittar varandra och är deprimerade ihop medan bekymmer från det förflutna knackar på dörren. En av de bästa sydostasiatiska filmerna, av Pen-Ek Rataranuang, som gick i bräschen för 'new wave' i thailändskt filmskapande. [*][REC]
Ett praktexempel på europeiska filmskapares hämningslösa förmåga att renodla och överträffa amerikanska filmskapare, även i traditionella publikfriargenrer. [REC] är essentiellt en spansk dekonstruktion av found footage och zombie-genrerna, med sällsynt tajt stämning och närvarokänsla och hårresande läskig klimax. [*]Sjöjungfrun i Shanghai
En kinesisk film noir-saga i ett smogigt och dimmigt Shanghai; den första stora rollen för fantastiska skådespelerskan Zhou Xun, som senare skulle komma att synas i varenda kinesisk blockbuster, och numera håller på att komma ikapp Sean Bean i termer av att vara bäst på att dö på film. 'Sjöjungfrun i Shanghai' är filmen som mot alla odds lyckas ta fram skönheten i grå betong, och likt många andra kinesiska filmer från 90-tal/tidigt 2000-tal gick regissören, Lou Ye, senare vidare till att göra betydligt mer berömda högprofil-filmer. Det är svårt att sätta finger på varför, men något med stämningen, fotot och skådespelet i den här filmen är fullständigt trollbindande; jag har nästan aldrig mött någon som inte älskar den, och jag håller den för kanske den bästa filmen någonsin. [*]Atanarjuat - the fast runner
En inuitisk film om stamintriger, schamanism, och mannen som kunde springa fortare än någon annan. Inget tidlöst mästerverk, snarare en unik pärla, ett fönster in i en kultur nästan ingen europé vet mycket om, och ett strålande bevis på att nästan vem som helst med rätt ambitioner kan samla kompetensen och resurserna för att göra en kvalitetsfilm. [*]Mononoke hime
Jag tycker att studio Ghiblis filmer är svårt överskattade, men syrran tvingar mig att ha med den här, och jag har med den med gott samvete; det är en unik film, en milstolpe i termer av stämningsfullt berättande och otrolig animation och fantasifyllda visioner, ett bevis på att japanerna nu och för alltid till syvende och sist kommer att överträffa jänkarna i att göra grandios animerad film; kanske i hög grad för att de inte drar sig för att blanda in vuxna och svåra teman. [*]Monsunbröllop
En indisk film, men utan den kaotiska och dansanta Bollywood-stil som gör mycket indisk film svårsmält för ovana västerlänningar (därmed inte sagt att Monsunbröllop inte innehåller sång och dans, men det är mer naturligt inbyggt i handlingen). 'Monsunbröllop' blir tyvärr den enda filmen på min lista av en kvinnlig regissör, Mira Nair, men hon är berömd i sin egen rätt, och filmen är ett otroligt genuint hantverk. Som titeln antyder handlar det hela om (intrigerna kring) ett bröllop; en stor familj där medlemmar från diasporan världen över samlas i Dehli för festligheterna, men massor av dolda hemligheter kommer sakta i dagen, allt medan monsunen öser ner. [/list]

Det finns många, många fler filmer jag skulle velat ha med, men jag begränsade mig till tio som jag anser täcker ett brett spektrum av genrer och länder och epoker; normalt sett är jag framförallt en sucker för europeiskt och asiatiskt drama och skräck, och det märks. Jag har nästan aldrig sett bra afrikanska och arabiska filmer, dessvärre, vilket dock -inte- betyder att de inte finns; Iran är däremot berömt för sin film och har producerat massor av bra grejer, men nästan alltid diskbänksdraman. Sydamerikansk film är också bra, men återigen, nästan alltid diskbänksdraman. Här är utan inbördes rannordning runners-up, en hög otroligt bra icke-amerikanska/engelska filmer som alla borde ses, somliga av dem har kvinnliga regissörer:

Krigarens själ (top choice), Whale rider, Les yeux sans visage. Xiu Xiu - The Sent Down Girl (top choice), Gå och se!, Aftershock (kinesisk), Back to 1942, Helgon i Neon, Chungking Express (top choice), In the Mood for Love, Vi barn från Bahnhof Zoo, Gespenster, De feta åren är förbi, Ronja Rövardotter (top choice), Fanny och Alexander, Låt den rätte komma in, Fucking Åmål (top choice), Lust caution, Troll Hunter, Hotel Rwanda (top choice), Der Untergang, Sennentuntschi: Curse of the Alps, Riket I och II, Ran, Blodets Tron, Kagemusha - Spökgeneralen, De Sju Samurajerna, Sagan om en blek mystisk måne efter regnet, Seppuku, Dark Water, Kamikaze Girls, Som and Bak - Bangkok for Sale, Painted Skin: The Ressurrection, Musa - The Warrior, Bangkok Dangerous, Infernal Affairs, Svart katt vit katt, 4 månader 3 veckor och 2 dagar, Hero, A Chinese Ghost Story (top choice), Festen, Brända av solen, Vägvisaren (Kurosawa), Vägvisaren (Norsk), Agora, Maria Full of Grace, Den fria viljan, Spirit of the Beehive (inspirationen till Pans labyrinth), Kejsaren och mördaren (top choice), Lake Mungo, The Message (kinesisk), Cykeltjuven, Innocence (fransk), Inside (fransk), Järn-3:an, Mother (koreansk), The Solitude of Prime Numbers.

frulling

Veteran
The gamers, för att få en bild av vad du som rollspelare håller på med(förutsätter att du är en rollspelare då du postar på detta forumet) eller förstår precis och då skrattar enu mer. Jag tycker även filmen visar att liten budget kan bli bra.
Hero, storslaget och bra, känns som den ger en insikt i vad en hjälte kan vara.
The Great Dictator är den bästa riktigt klassiska filmen jag sett så det skulle jag också lägga in på listan. Vill även säga att imdb top 100 tycker jag ger en lite fingervisning över bra amerikans film. Såklart beroende på definition av bra.
Avslutningsviss tycker jag du har gjort en bra och genomtänkt lista.

God45

#PrayersForBahakan
Medan jag ogillar film cannon listor av den här typen... Måste jag hävda Blade Runners plats på listan :gremlaugh:

Radioaktiv

Hero
Men attans, Pulp Fiction tycker jag att du kan ha med på listan. Såklart. Även Forrest Gump, Casablanca, Psycho och Some like it hot. För att ha med en riktigt bra feelgoodfilm, släng in Pleasantville.

Möjligtvis även en av följande mastodontfilmer: Ben Hur, Cleopatra eller Lawerence of Arabia.

Lukas

Mannen i Gult
Vitulv said:
Lade märke till att det saknas skräckfilmer på din lista (möjligtvis kan Pans Labyrint kvala in, men den är nog snarare fantasy, imo).

I vilket fall så tycker jag nog att The Shining i så fall borde bara med på listan, men det kanske är tråkigt med två Kubrick-rullar?

Evil Dead är en annan ganska ikonisk film inom sin genre, som jag tycker kan vara läge att se om man ska förstå den tidens skräckfilm. Eller varför inte Motorsågsmassakern eller Exorcisten?

En lite modernare skräckfilm, som dels är intressant i sig själv, och dels är genrebildande är Blair Witch Project som startade handheld-eran.

Du har rätt i avsaknaden av skräckfilm, och det har mycket att göra med att jag personligen inte finner den genren specielt intresannt. Skulle någon som gllar skräckfilm protestera om jag väljer Exorcisten som representation för skräck film (för den är väll bra?)

Lukas

Mannen i Gult
frulling said:
The gamers, för att få en bild av vad du som rollspelare håller på med(förutsätter att du är en rollspelare då du postar på detta forumet) eller förstår precis och då skrattar enu mer. Jag tycker även filmen visar att liten budget kan bli bra.
Jag gillar the gamers mycket jag skrev tillochmed om den i en skoluppgift när jag läste filmvetenskap på svenska filminstitutet
men den är nog inte med i top20 av filmer jag tycker man skall se.
(den ligger dock först på listan över filmer jag tycker rollspelare skall se)

frulling said:
Hero, storslaget och bra, känns som den ger en insikt i vad en hjälte kan vara.
Har jag inte sätt och får återkomma med svar om

frulling said:
The Great Dictator är den bästa riktigt klassiska filmen jag sett så det skulle jag också lägga in på listan.
Jag har funderat på att ta med någon Chaplin rulle eftersom jag tycker at han känns relevant idag genom att han hela tiden blir refererad. och jag tror att om jag tar med någon av hans filmer så blir det den här.
frulling said:
Avslutningsviss tycker jag du har gjort en bra och genomtänkt lista.
Tackar, hoppas jag inte låter för arrogant när jag säger nej till de förslag jag får in.

Lukas

Mannen i Gult
God45 said:
Medan jag ogillar film cannon listor av den här typen...
Jag förstår det, det är faktiskt lite arrogant av mig att säga att de här filmerna skall man se.
Men nu gör jag det endå och hoppas att ingen tar illa vid sig.

God45 said:
Måste jag hävda Blade Runners plats på listan :gremlaugh:
du har förmodligen en poäng här, men det besvärliga är att den filmen finns i så många olika klippningar och då måste man specisera vilken man menar.
är det direktors cut som är den bästa?

Lukas

Mannen i Gult
Radioaktiv said:
Pulp Fiction
borde såklart vara med (pinsamt att jag mssade den :gremblush:
Radioaktiv said:
Forrest Gump,
Funderade jag på, men komfram till att jag inte tycker den är riktigt platsar

Radioaktiv said:
En av mina favorit thillers borde upp på listan om inte annat för att den är regisserad av Hitchcock som måste få vara med på listan.

Radioaktiv said:
För att ha med en riktigt bra feelgoodfilm, släng in Pleasantville.
Jag kan säga att jag var possetivt överaskad av den här filmen, men jag tycker att den känns lite för ny faktiskt.

Radioaktiv said:
Möjligtvis även en av följande mastodontfilmer: Ben Hur, Cleopatra eller Lawerence of Arabia.
Awsome filmer som jag önskar att alla hade sätt, men de känns inte så relevanta idag.

Anchorman

Swashbuckler
Pans labyritnh är bra, men skulle inte vara på min topp tio måste se lista.
Samma sak med spirit away men den har jag ju inte sett så antagligen därför.

Skönheten och odjuret är bra, vet inte om jag skulle tagit den eller Lejonkungen.

Goodfellas(maffiabröder) före gudfadern, i min smak i alla fall :gremtongue:

Den gode den onde den fule måste vara med!

Shawshank Redemption(Nyckeln till frihet) måste vara med!

Sagan om ringen trilogin måste vara med.

E.T. kanske?

Gladiator eller Braveheart om du ska ha med en svärdsfilm.

Och sen självklart Anchorman...

God45

#PrayersForBahakan
Lu-kaazh said:
God45 said:
Medan jag ogillar film cannon listor av den här typen...
Jag förstår det, det är faktiskt lite arrogant av mig att säga att de här filmerna skall man se.
Men nu gör jag det endå och hoppas att ingen tar illa vid sig.

God45 said:
Måste jag hävda Blade Runners plats på listan :gremlaugh:
du har förmodligen en poäng här, men det besvärliga är att den filmen finns i så många olika klippningar och då måste man specisera vilken man menar.
är det direktors cut som är den bästa?
Directors cut är ett bra val. Alla utom bio versionen med voice-overn fungerar :gremsmile: Sedan kan vi som bryr oss bråka om enhörningar :gremtongue:

Rörande Exorsisten föresten, den är en extremt bra film men på grund av att den väldigt tydligt är en kristen skräckfilm är den i något av en sub-genre. Jag hade nog satt antingen Psycho eller The Shining på listan som representant för skräck genren.

Sedan borde man göra en B-films lista också med filmer som absolut inte är bra men som man refererar till ofta i film diskutioner. Som tex The wickerman med Nic Cage eller Space mutiny :gremlaugh: