Nekromanti Lista på filmer att se

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
God45 said:
Alla utom bio versionen med voice-overn fungerar :gremsmile: Sedan kan vi som bryr oss bråka om enhörningar :gremtongue:
Ooo, jag gillar voice overn =) Jag skulle vilja ha bioversionen med voiceovern, fast klippa efter att de går in i hissen. Och möjligen ta bort voiceoverrepliken som är direkt efter Roys lilla tal på taket i regnet (nu borde jag inte ha spoilat men alla borde fatta vilken jag menar =).

Ah... man borde kunna beställa customklippningar av filmer tycker jag =) Fast lycka till att disskutera dem efter att det blir möjligt :gremtongue:

God45

#PrayersForBahakan
Rymdhamster said:
God45 said:
Alla utom bio versionen med voice-overn fungerar :gremsmile: Sedan kan vi som bryr oss bråka om enhörningar :gremtongue:
Ooo, jag gillar voice overn =) Jag skulle vilja ha bioversionen med voiceovern, fast klippa efter att de går in i hissen. Och möjligen ta bort voiceoverrepliken som är direkt efter Roys lilla tal på taket i regnet (nu borde jag inte ha spoilat men alla borde fatta vilken jag menar =).

Ah... man borde kunna beställa customklippningar av filmer tycker jag =) Fast lycka till att disskutera dem efter att det blir möjligt :gremtongue:
Vad gillar du med voice-overn? Regisören ville inte ha någon voice-over men penga folket insisterade så han och Harrison Ford konspirerade för att göra den så dålig som möjligt. Penga folket ville ändå ha med den i filmen :gremsick:

Den förklarar saker som är fullständigt uppenbara för alla som ser filmen. Det är det enda den gör. Det är som när folk har en skål med frukt som det står "frukt" på.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
God45 said:
så han och Harrison Ford konspirerade för att göra den så dålig som möjligt.
Harry hävdar motsattsen :gremlaugh: men han kanske ljuger :gremwink: Själv gillar jag den. Skön pulp-deckar-noir-känsla. Den livar upp lite vilket gör att jag kan se filmen även om jag inte är på jättebra humör (annars blir den lite väl tung för mig).

Om det bara inte var för det där påklistrade, plastiga, töntamerikanska gullegullslutet... Man får sitta med fjärkontrollen så man kan stänga av där den "egentligen" slutar :gremsmile:

God45

#PrayersForBahakan
Rymdhamster said:
God45 said:
så han och Harrison Ford konspirerade för att göra den så dålig som möjligt.
Harry hävdar motsattsen :gremlaugh: men han kanske ljuger :gremwink: Själv gillar jag den. Skön pulp-deckar-noir-känsla. Den livar upp lite vilket gör att jag kan se filmen även om jag inte är på jättebra humör (annars blir den lite väl tung för mig).

Om det bara inte var för det där påklistrade, plastiga, töntamerikanska gullegullslutet... Man får sitta med fjärkontrollen så man kan stänga av där den "egentligen" slutar :gremsmile:
Jag litar på Ridley Scott :gremwink:

Det är verkligen inte en film som ska lättas upp med pulp-känsla i min mening. Det känns handhållande för publiken, som om de inte klarar sig utan en mumlande Ford som berättar allt för dem.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
God45 said:
Det är verkligen inte en film som ska lättas upp med pulp-känsla i min mening.
Det är det som är det fina med smak: den kan vara olika utan att det är fel. Så det är helt okej att du inte gillar den =)

Själv har jag sett för mycket missär i verkligheten för att finna det lika eftersträverlig som vissa filmmakare tycks anse att det är =)

God45

#PrayersForBahakan
Oh, och här är Ford om Voiceovern:

"When we started shooting it had been tacitly agreed that the version of the film that we had agreed upon was the version without voiceover narration. It was a f**king [sic] nightmare. I thought that the film had worked without the narration. But now I was stuck re-creating that narration. And I was obliged to do the voiceovers for people that did not represent the director's interests." "I went kicking and screaming to the studio to record it."
"What I remember more than anything else when I see Blade Runner is not the 50 nights of shooting in the rain, but the voiceover ... I was still obliged to work for these clowns that came in writing one bad voiceover after another."
Så Ford hatade också voiceovern.

God45

#PrayersForBahakan
Själv har jag sett för mycket missär i verkligheten för att finna det lika eftersträverlig som vissa filmmakare tycks anse att det är =)
Det är skillnad på att göra en lättsam film och att i efterhand tvinga en regisör att lägga in någonting som förstör filmen.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
God45 said:
Det är skillnad på att göra en lättsam film och att i efterhand tvinga en regisör att lägga in någonting som förstör filmen.
Eller förbättrar den :gremgrin:

God45

#PrayersForBahakan
Rymdhamster said:
God45 said:
Är det här en sådan där grej där folk gillar scat-porr fast det är objektivt vidrigt? För vocieovern är objektivt vidrig. :gremtongue:

krank

Går ondskans ärenden
Rymdhamster said:
God45 said:
Nu är jag inget jättefan av voiceovern ifråga (är tämligen apatisk faktiskt), men helt riktigt. Det är långtifrån alltid regissören har nån speciellt perfekt vision. Vissa filmmakare behöver hållas i skinnet.

Det är samma sak som inom spelbranschen. Endast en idiot skulle ge Richard Garriot fria tyglar. Det kan bli bra spel, men bara om han hålls hårt.

Samma sak gäller ju George Lucas. Han hade mycket friare tyglar och färre som sade emot honom och hindrade honom från att göra dumheter i den nyare trilogin. Han ska också ha ordentliga jäkla tyglar om det ska funka.

Radioaktiv

Hero
Awsome filmer som jag önskar att alla hade sätt, men de känns inte så relevanta idag.
What, hur är de inte relevanta? Guldåldern för film liksom? o_O

Äh, om jag ändå skall rekommendera "irrelevant" film så tycker jag att Metropolis borde få vara med också. :gremsmile:

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
God45 said:
där du bara har fel
Med hänvisning till min egen regel nr 2 så struntar jag nog i att fortsätta den här diskussionen nu, men påminner God45 om hans egen regel nr 2 :gremsmile:

Troberg

Sinister eater
Några till

* Apocalypse Now! Face it, den är en klassiker som få kan matcha.

* Brazil. Terry Gilliams kolsvarta humormästerverk. Den brukar alltid finnas med bland filmkritikers 5-i-topp, och det är väl förtjänat.

* En spaghettiwestern. Jag skulle gå mot strömmen här och välja Once Upon a Time in the West, en film som ofta är förbisedd i skuggan av sina föregångare, men som fulländade genren.

* Någon porrfilmsklassiker, typ Fäbojäntan eller Långt ner i halsen. Varför? Därför att porren står för en omsättning i samma klass som icke-porren, och den har en viktig inverkan på samhället, både positiv och negativ. Det hade varit oärligt att inte ha med någon representant för den.

Lukas

Mannen i Gult
Radioaktiv said:
Awsome filmer som jag önskar att alla hade sätt, men de känns inte så relevanta idag.
What, hur är de inte relevanta? Guldåldern för film liksom? o_O
Alltså det är filmer som inte så många idag har sätt, och att kunna referara till dem ger inte så mycket om man pratar med vanliga personer.
Om man skall tala med filmnördar så visst, men det är inte riktigt vad listan handlar om

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Casablanca är väl relevant än idag? Mest citerade (och felciterade) filmen genom tiderna liksom =)