Nekromanti Listor i regler

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Jag kommer ha listor med trauman, egenskaper, vapen, yada. Nu funderar jag på att lägga dem i en pdf eller i slutet av boken som en referens.

1) Därför att man samlar alla långa listor med valbara saker på ett och samma ställe.

2) Spara en massa plats i regelboken för färre sidor och ser snyggare ut.

Låter det som en bra idé?

Jarl

Hero
Niklas73 said:
Jag kommer ha listor med trauman, egenskaper, vapen, yada. Nu funderar jag på att lägga dem i en pdf eller i slutet av boken som en referens.

1) Därför att man samlar alla långa listor med valbara saker på ett och samma ställe.

2) Spara en massa plats i regelboken för färre sidor och ser snyggare ut.

Låter helt ok, så länge åtminstone kortare listor också finns i regeltexten. Att alltid behöva bläddra till Appendix 1-3c när man läser regler blir nog lite störigt i längden. Fast även utrustning borde vara inne i boken när jag tänker efter.

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Tack, jag funderar på effektiviteten i karaktärsskapandet. Flera personer kan botanisera i olika egenskaper samtidigt, även utrustning. Utrustning har dock en del beskrivande moment i sig så de behöver hamna i boken (också).

Jarl

Hero
Niklas73 said:
Tack, jag funderar på effektiviteten i karaktärsskapandet. Flera personer kan botanisera i olika egenskaper samtidigt, även utrustning. Utrustning har dock en del beskrivande moment i sig så de behöver hamna i boken (också).
Kan man tänka att man skapar ett "rollpersonsskaparhäfte" som innehåller de tabeller som behövs för att göra karaktärer och en checklista? Är det inte för omfattande så kan ju alla skriva ut ett sånt häfte om det finns i pdf-format.

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Intressant idé. Att skapa en rollperson kan nog rymmas på en sida i komprimerat format bortsett från listor så varför inte?

Ögat

Hero
Spontant låter det som en mycket dålig idé att lägga dem i appendix längst bak[1]. När man refererar brukar det heta att man ska använda slutnoter om man inte vill att någon ska läsa dem. Så tycker jag det är med appendix-konstruktioner också.

En mycket bra lösning vore däremot att listorna låg både i text och i en särskild list-del (antingen i boken eller i pdf på internet).

[1] Med reservation för en sak: om listorna inte behövs för att spela/göra gubbe för att all info lika gärna kan inhämtas i brödtext, då är det inte en så dålig idé.

Mukwa

Swashbuckler
EON hade ett tabellhäfte med alla viktiga tabeller och utrustningslistor. Det var riktigt smidigt. Listorna stod förstås i regelboken också, men det blev mer lättillgängligt med häftet. Matiné har sitt 'Rollpersonshäfte' som dels beskriver hur du skapar en karaktär, men sammanfattar dessutom alla regler spelarna behöver hålla koll på. Det häftet är den enda boken man behöver ha med sig till spelmötet, eller det är så det är tänkt iallafall.

Niklas73

Skapare av Starchallenge
1) Listorna behövs för att göra en gubbe.
2) Jag skulle inte ha de i regelboken alls, jag vill ha dem på en pdf du kan kolla i telefonen eller skriva ut för att fler ska kunna ögra fler saker samtidigt så tiden för spel ökar och tiden för val minskar.

Max Raven

T12-kultist
Jag tycker det spontant låter som en bra idé. Det hjälper att ha det i bokens löpande text - men bara om man inte får det andra man behöver med dem.

Kort sagt, RP-skapar-häften? Kan vara en god idé.