Nekromanti Lite allt möjligt (mest skada)

MovinGalt

Warrior
Satt här och funderade lite bara, och kom att tänka på en grej, (två grejer om man ska vara petnoga :gremwink:)

För det första; Hur mycket är egentligen 1 smärta? Får man 1 i smärta om man slår lilltån i ett bordsben eller är det typ som att ställa sig på en stol och falla handlöst? eller värre? :gremlaugh:

Och blödningstakt, när man blöder näsblod, vad har man för blödningstakt då? (antagligen 4+ eftersom man får det av extraskadan: Näsa på krosskadetabellen)

Sedan en grej till, hugger man av någon handen får han 5 i T och 5 i S, hugger man av någon underarmen får han 10 T och 10 S (logiskt), men, hugger man av någon armen vid armbågen, får han också 10 T och 10 S. Då kan man se det på två sätt ( enligt mig), antingen är skadan hur mycket som yxan förstör i sitt hugg (armbågen och underarmen är ungefär lika tjocka, och handleden lite mindre), eller, hur mycket "kött" man förlorar. Hugger man av någon vid armbågen tappar han ju handen och underarmen i fallet. Hmm...

Så jag har ett litet förslag här, att om man får armen avhuggen vid axeln så förlorar man armbågen, underamren och handen(det kanske ni redan visste :gremgrin:). Alltså, man lägger ihop alla T man skulle fått, dvs 5+10+10+10. fast, det kanske blir lite konstigt om man tänker efter...Knepigt :gremwink:

Och så en liten grej också, man kan dö av att någon står och hamrar på ens hand,vilket jag tycker låter lite....mystiskt. Själv vet jag inte hur det är i verkligheten, om man faktiskt kan det, men...ja... Så, därför, borde man inte kunna få mer T i tex handen än vad det står i amputationstabellen,(eller det dubbla kanske). Då borde det väl bli mer verkligt? Jag menar, när man stått och bankat på handen i en halvtimme, finns det inget mer att "döda" där. Bara mos. Då räknas handen som amputerad, även fast delar av den hänger kvar :gremgrin:. Mums! Men man kan ju fortfarande få smärta (vilken ska vara oändlig), och således svimma. Blödningstakten har jag inte riktigt funderat på än, men den borde väl också vara oändlig...

Så, det var väl allt för mig, ovanstående text kan vara lite svårförståelig...

Baron Marak

Swordsman
Näsblod i dess normala form är inte ens 1 i BT. Då näsan är krossad forsar blodet ut. Vid näsblod har ett blodkärl spruckit. Stor skillnad där.
1 i BT är så mycket du blöder av att skära dig djupt i handflatan med en kniv samtidigt som du kramar om kniven.
Smärtan som uppkommer liknar även 1 i smärta.
Det är "min" defenition som accepteras av åtminstone 1 SL...

GrottrolletNaug

Swashbuckler
För det första; Hur mycket är egentligen 1 smärta? Får man 1 i smärta om man slår lilltån i ett bordsben eller är det typ som att ställa sig på en stol och falla handlöst? eller värre?

1 Smärta är vad som inte gör ont längre efter exakt 1 timme. Det står i regelboken :gremwink:

Då kan man se det på två sätt ( enligt mig), antingen är skadan hur mycket som yxan förstör i sitt hugg (armbågen och underarmen är ungefär lika tjocka, och handleden lite mindre), eller, hur mycket "kött" man förlorar. Hugger man av någon vid armbågen tappar han ju handen och underarmen i fallet.

Det har inte och göra med hur mycket kött man förlorar, utan traumat man får av att man tappar en lem.

Och så en liten grej också, man kan dö av att någon står och hamrar på ens hand,vilket jag tycker låter lite....mystiskt. Själv vet jag inte hur det är i verkligheten, om man faktiskt kan det, men...ja... Så, därför /.../

Jag tror det är Krille som alltid drar något exempel om en fullt frisk damn i medelårsåldern som ramlade, slog i höften och dog av det. Så skumma saker händer.
Även fast jag kan se att hand-exemplet är lite extremt ja, men kroppen kan råka ut för en fysiologisk chock som gör den läggar av.
Vissa djurarter kan t.ex. dö av att bli rejält skrämda. Men SL får väl konstatera efter ett antal omgångar med släggan att "nu är handen så pass söndrad så nu räknar vi ingen ny skada i den", eller nåt.

/Naug

Dr Ikusha

Veteran
Tja, skadesystemet är väl troligen det i n2 som kräver mest improvisation av spelledaren (och det är inget fel med det, det kan t.o.m. vara bättre än alltför detaljerade regler enligt mig.).
Situationer som "Dubbelskott.... *rullrull* Hmm.... en träff i varje hand.... *rullrull* .44 magnum hydrochock.... *rullrull* OK, hans tur. Han skjuter tebax..." kan lätt te sig som löjliga, hur mycket smärtblokerare och blodförlust kompensatorer man än har. Som vanligt gäller alltså SL:s (förhoppningsvis) sunda förnuft.

ripperdoc

Myrmidon
För det första; Hur mycket är egentligen 1 smärta?

Folk har redan gett dig många intressanta definitioner på den. Det låter vettigt med definitionen att 1 smärta är den smärta som helt har försvunnit efter en timma. Den definitionen haltar dock, för det är uppenbart att man kan ha ont utan att för den delen få smärta (det finns många småsår som gör ont men inte täcks upp av skadesystemet...ex. skrapa upp ett knä...gör ont, men knappast tillräckligt för att det skulle ge 1 smärta). Enligt en frivillig regel så kan dessutom 1 smärta ta hela 24 timmar eller mer att bli av med, om man först måste läka trauma för att bli av med smärtan.

Som andra påpekat, vanligt näsblod är långt från 1 i blödningstakt. Lusläser man texten (sidan 148) kan man se att en rad blodförlust (6 kryss för en normal person) är samma som 5% av blodmängden. På samma ställe står det att en normal människa har mellan 4 och 6 liter blod, så medlet får vara 5. Alltså är ett kryss bloförlust det samma som 5000ml * 0,05 / 6 =40 ml. Då kan vi beräkna blödningstakten n (för n mellan 1 och 9 ) som 40n ml/minut. För n över 9 är takten istället ca n ml/s (40n ml / 10 rutor / 4 sekunder).
40 ml är nästan en halv deciliter. Jag har aldrig någonsin blött så mycket, så näsblod är långt från blödningstakt 1...

När det gäller avhuggna kroppsdelar: skadan som erhålls är inte ett mått på mängden kött man förlorat. Själva handen som blivit avhuggen kan ju inte bidra med någon skada, eller hur? Vem bryr sig om handen mår dåligt, när den inte längre är en del av kroppen? Skadan som man får beror alltså på det sår som uppstår. Ett sår vid handleden är mindre och lättare för kroppen att läka än ett sår mitt uppe på armen.

En intressant detalj med systemet du föreslog (att man skall lägga ihop alla amputationer). Om man får ett amputerande hugg över armen, amputerar man då handen och underarmen, eller resten av kroppen? :gremwink:

Sist men inte minst: hamrandet. Att ställa sig och hamra på någons hand är ett väldigt extremt fall. Det går inte att fastställa några regler för sådana fall vare sig i verkligheten eller rollspel. Å andra sidan, om någon hamrar på ens hand (och ger 1 i smärta och 1 i trauma varje gång) så innebär det att bara själva handen efter ett bra tag dragit på sig väldigt mycket trauma. Jag ser det inte som underligt att en människa kan dö av ex. chock när någon förvandlat ens hand till rödfärgad äppelmos. Men om all skada träffat handen så kan man ju amputera den och på så sätt slippa skadan (är nästan helt vetenskapligt korrekt...den tar dock inte med chock, som drabbar hela kroppen, i beräkningen.

/RipperDoc

Ezzy

Warrior
1smärt kryss är att bli skjuten av en soft airgun. prova själv hur ont det gör. :C)

DAKRilla

Hero
"Om man får ett amputerande hugg över armen, amputerar man då handen och underarmen, eller resten av kroppen?"

Om man med de vanliga reglerna istället först får ett amputerande hugg vid handen, sedan vid underarmen, sedan vid armbågen och till sist vid axeln, får man då trauma, smärta och BT från samtliga amputationer?

Jag själv skulle nog säga att man behåller den värsta enskilda trauman och blödningstakten, men behåller all smärta.

"Jag ser det inte som underligt att en människa kan dö av ex. chock när någon förvandlat ens hand till rödfärgad äppelmos"

Ungefär detta har nyss diskuterats på Eon-forumet, och det verkar faktiskt vara möjligt. Ett mycket bra exempel finns här.

swazze

Swordsman
Om man med de vanliga reglerna istället först får ett amputerande hugg vid handen, sedan vid underarmen, sedan vid armbågen och till sist vid axeln, får man då trauma, smärta och BT från samtliga amputationer?

Nej för i offensiv så står det att man kan bla återuppliva med amputation. Har man fått en viss mängd skada t ex i armen så kan man hugga av armen (och därmed erhålla den skada man får av det) och sen får man ta bort all skada man har fått av de gamla skadorna.

ripperdoc

Myrmidon
Korrekt

Helt korrekt. En amputation tar bort all skada som redovisats på kroppsdelar som försvinner i och med amputationen. Detta kräver ju dock att man antecknar detaljerade skador, så man vet precis på vilken kroppsdel man har alla skador.

Att det sedan inte är helt realiskt med en sådan regel är något annat. Jag är ingen läkare, men det är ju troligt att delar av de skador man får av ex. ett sår i handen kan betecknas som skador på hela kroppen. Trauma kan till liten del gälla hela kroppen, Smärtan till relativt stor del gälla hela kroppen och blödningstakten är helt lokal.

/RipperDoc

DAKRilla

Hero
En liten knasighet bara

Har inte hört talas om denna regel, men det kan ju bero på att varje gång jag öppnar Offensiv så börjar bara drägla över det vida utbudet av vapen, ammunition, bomber, granater och vattenpistoler.... *drägel*

Nåja. Jag finner att en sak är aningen knasig med denna regel. Låt oss ta det i ett exempel:

Gösta blir anfallen av Per som är beväpnad med ett katana, hobby-samurai som han är. Per har även studerat diverse japanska stridskonster i snart 38 år, så han är något av en mästare när det gäller att hugga av kroppsdelar. Hur som helst, han börjar lite lätt med att tillfoga en extraskada i Göstas högra underarm, och det blir en artärblödning med 22 i blödningstakt. Han fortsätter med att beta ut Göstas båda ögon, vilket är ganska oväsentligt i exemplet, men i alla fall. Sedan så samlar han alla sina krafter för en kraftfokusering nivå tre. Skadan blir till Göstas besvikelse endast 29, och således får Per två extraskador, ett köttsår (B+1) och en benpipa (B+1). Gösta misslyckas med slaget för att få behålla sin arm, så den flyger all världens väg. Hans totala blödningstakt blir nu 1 + 1 + 10 = 12, d.v.s. 10 mindre än de 22 han tidigare fått från artärblödningen. Och är jag galen då jag tror att samma artär borde vara av i detta fall med? Eller har jag missuppfattat något?

Om jag har rätt så borde man kunna korrigera det genom att höja blödningstakten för amputation av armar. Frågan är dock till vad eftersom blödningstaken vid en artärblödning varierar med antalet extraskador.

Och så lite Off Topic... vad betyder den böjda pilen för t.ex. en fjärde eller femte gradens extraskada för en arm? Att man ska använda de av samma grad från hals, eller att det stannar där?

MovinGalt

Warrior
Re: En liten knasighet bara

Att den stannar där har jag tolkat det som (att man inte kan få fler extraskador i armen eller benet) Därför att...typ..armen..är så tunn, till skillnad från Bröstkorgen, och det finns således inget mer att träffa... Men då kan man ju tolka det som att armen har gått av! För det finns ju inget mer att träffa..skumma!

DAKRilla

Hero

"(att man inte kan få fler extraskador i armen eller benet)"

Om det är så tycker jag valet av en böjd pil var högst ologiskt och knappast pedagogiskt.

ripperdoc

Myrmidon

Det exemplet du beskriver är inte felaktigt. Visserligen kan det vara lite orealistiskt vid vissa resultat, men det är inte helt uppåt väggarna. Vid en ren amputation av en kroppsdel så blir snittet på artären såpass rent att artären själv kan dra ihop sig. Detta är ett faktum, annars skulle medicinska amputationer vara alldeles för farliga. Att en blödning kan vara mycket värre kan alltså bero på ex. att artären är smått söndertrasad på flera ställen, vilket gör det mycket svårare för kroppen att hindra blödningen. Blodet kommer då fortsätta forsa genom hela artären och läcka ut med stort tryck genom alla hålen.

22 i artärblödning är väl det maximala för en arm, och 12 är väl nästan det minimala vid ett amputerande hugg. Du har valt ganska extrema värden. Så jag ser inga direkta problem i reglerna. Ett annat problem som jag kom på kan ju dock vara att man blir huggen i samma artär igen (eller ännu fler gånger), och på så sätt få 44 eller mer i blödningstakt som sprutar ut ur armen.

/RipperDoc

DAKRilla

Hero

"Vid en ren amputation av en kroppsdel så blir snittet på artären såpass rent att artären själv kan dra ihop sig."

Sant, men det är ju inte alltid så att amputationen blir "ren". Hugget kan ju komma lite snett över artären t.ex. Nu är jag inte någon expert inom anatomi direkt, men jag skulle tro att om man helt amputerar en arm så öppnas dessutom fler artärer, för det är väl inte bara en enda artär som löper ut i armen, utan det är väl en stor och flera mindre, eller?

"22 i artärblödning är väl det maximala för en arm, och 12 är väl nästan det minimala vid ett amputerande hugg. Du har valt ganska extrema värden. Så jag ser inga direkta problem i reglerna."

Hupp-upp-upp! Jag fösöker absolut inte vrida och vända på reglerna så att de ska bli fel, så därför valde jag 22 i blödningstakt för en artärblödning eftersom det är den minsta blödninstakten för en artärblödning i en arm. Lisom att ett amputerande huggs minimala blödning egentligen är 11, och inte 12 som i mitt exemepl, men där är ju skillnaden marginell.

Om vi däremot gör skadan extremare genom att lägga till fler extraskador så blir blödningstakten för artärblödningen ännu mer högre, särskilt om flera extraskador utfaller som artärblödningar. Amputationen blir däremot knappt nå högre, förutsatt att det inte blir en artärblödning där också (en på tio att det blir så, och det kräver minst två extraskador eftersom en benpipa är obligatorisk).

Om amputationen även får en artörblödning så skulle man ju kunna säga att den stora artären blev så pass skadad vid amputeringen att den inte kan dra ihop sej som den gör i normala fall. Eller nå.

GrottrolletNaug

Swashbuckler

Och så lite Off Topic... vad betyder den böjda pilen för t.ex. en fjärde eller femte gradens extraskada för en arm? Att man ska använda de av samma grad från hals, eller att det stannar där?

Det kallas för överpenetration. Kika på när Krille är söt och förklarar för mig hur det funkar med start i detta inlägg.

/Naug

ripperdoc

Myrmidon

Hupp-upp-upp!

Okej, jag ger mig. Regeldisskussioner är ändå inte min grej :gremwink:.

En amputation borde kanske variera mer i skada, för att förbättra realismen.

/RipperDoc

Imoze

Veteran

Det är väl inte svårare än att har man blivit av med händerna kan man inte lyfta upp kaffe koppen. :gremwink: Som SL tycker jag att reglerna inte redigt räcker till överallt.Men så *pip* farligt är det väl inte. :gremsmirk: Det är ju ändå inte värklighet. Även om man kan villa ha realism ibland. :gremlaugh: