Nekromanti Lite för den okunniga som pluggar Requiem

solvebring

Superhero
Ja, jag pluggar Requiem, sakta men säkert. Jag har inte så mycket tid övers till rollspelsläsning just nu och dessutom gör min dygnrytm mig så trött att jag oftast somnar så fort jag försöker lägga mig och nöjesläsa.

... Så, jag tänkte skynda på processen genom att skapa en tråd som jag kan stödja mig på - där jag helt enkelt kommer att ställa alla de frågor och funderingar jag har. Jag är kort sagt en jävligt osäker person och nu när läsningen inte går så bra så dubbelkollar jag hellre än chansar.

solvebring

Superhero
Rollpersonens skapelse...
Så, till problemet. För att skapa en Requiem-karaktär, och för att hantera regelmekansiska saker överhuvudtaget, måste man ju utgå från nWoD's grundbok. Det var längesedan nu som jag läste på nya Worlds Of Darkness grundbok, och jag har ingen större lust att läsa mer än det absolut nödvändigaste i den, än mindre släpa på den också. Jag menar, jag har problem bara att läsa Requiem-boken just för att det är trög, seg och lång läsning.

Men som jag ser det behövs ju nWoD inte alls bara man har en uppfattning om grunderna från den? Tittar man på karaktärskapelsesidorna i Requiem skriver de ju faktiskt ut allting, steg för steg - även om de försöker hålla det kort och låtsas som att man "måste ha" nWoD. Så, vad säger ni med mer erfarenhet på den här fronten. Måste jag skapa karaktärerna först utifrån nWoD och sedan komplettera med Requiem? Som jag ser det finns allt redan i Requiem, även om det förklaras rätt snabbt. Jag tycker det verkar som att man kan skapa direkt från mallarna och exemplen där, för de inkluderar faktiskt de första stegen där också - hur man ordnar med poäng för attributes och traits, osv.

cogitare

Swashbuckler