Nekromanti Lite för den okunniga som pluggar Requiem

solvebring

Superhero
Ja, jag pluggar Requiem, sakta men säkert. Jag har inte så mycket tid övers till rollspelsläsning just nu och dessutom gör min dygnrytm mig så trött att jag oftast somnar så fort jag försöker lägga mig och nöjesläsa.

... Så, jag tänkte skynda på processen genom att skapa en tråd som jag kan stödja mig på - där jag helt enkelt kommer att ställa alla de frågor och funderingar jag har. Jag är kort sagt en jävligt osäker person och nu när läsningen inte går så bra så dubbelkollar jag hellre än chansar.

solvebring

Superhero
Rollpersonens skapelse...
Så, till problemet. För att skapa en Requiem-karaktär, och för att hantera regelmekansiska saker överhuvudtaget, måste man ju utgå från nWoD's grundbok. Det var längesedan nu som jag läste på nya Worlds Of Darkness grundbok, och jag har ingen större lust att läsa mer än det absolut nödvändigaste i den, än mindre släpa på den också. Jag menar, jag har problem bara att läsa Requiem-boken just för att det är trög, seg och lång läsning.

Men som jag ser det behövs ju nWoD inte alls bara man har en uppfattning om grunderna från den? Tittar man på karaktärskapelsesidorna i Requiem skriver de ju faktiskt ut allting, steg för steg - även om de försöker hålla det kort och låtsas som att man "måste ha" nWoD. Så, vad säger ni med mer erfarenhet på den här fronten. Måste jag skapa karaktärerna först utifrån nWoD och sedan komplettera med Requiem? Som jag ser det finns allt redan i Requiem, även om det förklaras rätt snabbt. Jag tycker det verkar som att man kan skapa direkt från mallarna och exemplen där, för de inkluderar faktiskt de första stegen där också - hur man ordnar med poäng för attributes och traits, osv.

cogitare

Swashbuckler
Kan man grunderna från blå boken så behövs den inte. Men alla regler för strid, färdighetsapplikationer, vad grundegenskaper styr (såsom hur länge man kan hålla andan eller hur tunga grejor man kan lyfta) osv. osv. står inte duplicerat där.

Inte heller är Merits duplicerade så för att botanisera bland dem krävs blå boken.

Men för upplägget för RP-skapande, alltså hur många dottar du har på färdigheter eller grundegenskaper klarar du dig utan den.

Cog.

Jag skulle nog vilja påstå att du kommer att behöva nWod när du lirar framöver. Jag har spelat nWoD länge och jag behöver ibland gå tillbaka och kolla upp saker och ting.

Requiem innehåller ju enbart hälften av reglerna för att spela och kan du hålla hela nWoD i huvudet så är väl det anmärkningsvärt men jag skulle nog rekommendera att du skaffar nWoD eller behåller den. Jag tror inte att du kommer ångra dig.

solvebring

Superhero
Draugen said:
Jag skulle nog vilja påstå att du kommer att behöva nWod när du lirar framöver. Jag har spelat nWoD länge och jag behöver ibland gå tillbaka och kolla upp saker och ting.

Requiem innehåller ju enbart hälften av reglerna för att spela och kan du hålla hela nWoD i huvudet så är väl det anmärkningsvärt men jag skulle nog rekommendera att du skaffar nWoD eller behåller den. Jag tror inte att du kommer ångra dig.
Jag har nWoD, så det är ingen fara med det. Det hade jag sedan förut, innan jag skaffade Requiem. Det är därför jag kan en del av det, för att jag läst det förr. Det handlar mer om att jag tänkte spara tid genom att bara bemöda mig med en bok. Förutom karaktärsskapandet, resolutionen och stridssystemet är det väl egentligen inte så mycket man behöver från grundboken... Tänkte jag. Men du har erfarenhet och säger annorlunda så det bör jag så klart ta till mig.

Du kanske sitter på lite allmänna tips kring detta i övrigt? Djupt tacksam i så fall.

Nu minns jag inte hur man gör med Virtue & Vice när man lirar Vampire, men jag har för mig att det finns kvar.
Det är tex en sådan grej som kan vara bra att ha boken till. Men annars så har du rätt, man behöver inte hårdläsa boken om man kan den, men man kan behöva den under karaktärsskapandet trots att alla värden står längst ner på formuläret. Det uppstår trots allt nästan alltid någon fråga och man kan inte minnas ALLT så då är det bra att ha boken till hands.

Men om det är Vampire du ska spela så skulle jag fokusera min läsning där om du kan nWod bra. Det är ju trots allt det ni ska spela.

solvebring

Superhero
Min erfarenhet av White Wolf är förövrigt:

x Vampire: The Masquerade - varit spelare i en mindre kampanj.

x (nya) World of Darkness - varit spelare under ett par-tre äventyr. Läst grundboken lite till och från.

x Vampire: The Requiem - har nyss börjat plugga på skiten.

solvebring

Superhero
Draugen said:
Nu minns jag inte hur man gör med Virtue & Vice när man lirar Vampire, men jag har för mig att det finns kvar.
Det är tex en sådan grej som kan vara bra att ha boken till. Men annars så har du rätt, man behöver inte hårdläsa boken om man kan den, men man kan behöva den under karaktärsskapandet trots att alla värden står längst ner på formuläret. Det uppstår trots allt nästan alltid någon fråga och man kan inte minnas ALLT så då är det bra att ha boken till hands.

Men om det är Vampire du ska spela så skulle jag fokusera min läsning där om du kan nWod bra. Det är ju trots allt det ni ska spela.
Jag kan kanske inte nWoD bra, men någorlunda. =)
Förövrigt tycker jag att din åsikt verkar mejka sense. Tror jag ska utgå från din mening i den här frågan.

Tack. =)

cogitare

Swashbuckler
Draugen said:
Ja, de finns kvar. Vice/Virtue är en allmän grej som finns i alla spel och (om man inte väljer att ändra på det) är den främsta mekaniken för att återfå Willpower och därmed ett sätt att även driva rollspelande samt även den ständiga nedåtgående spiralen.

Du återfår WP enklare och oftare genom att spela ut dina Vices kontra Virtue som *kan* ge tillbaka mera men bara en gång per chapter. Alltså lockas du till att låta din RP falla för sin Vice gång på gång vilket kan leda till nedgång av Morality (eller Humanity eller liknande).

Draugen said:
Det är tex en sådan grej som kan vara bra att ha boken till.
Jepp, helt klart. Det mesta, i min erfarenhet, man använder regelböckerna till är som uppslagsverk. "Hur funkade nu "foot chase" reglerna?", "Vad gör Merit X?", "Hur funkar Obfuscate 3?", "Gav all out attack +2 på slaget och kan den kombineras med WP?" osv. osv.

Men för karaktärsskapande just (förutom möjligen Merits) så kommer man sällan referera särskilt mycket till den blå boken.

Jag skulle inte i längden kunna spelleda något nWoD spel utan den blå boken!

Cog.

solvebring

Superhero
Okej, vad fint. Bra poänger och bra input. Det gör att jag känner mig mer hemma med bokhanteringen.

Dock, efter kvällens introduktionsmöte inför kommande spel, så kom vi överens om att varva lite DoD eller något annat klassiskt med berättarspel för att låta nykomlingarna bli varma i kläderna.

Det betyder att jag får mer tid på att mig att plugga Requiem - vilket är bra eftersom jag också - förutom sjävla VtR - bör plugga igen allt från nWoD som jag glömt. Dock är det skönt med tidspressen lyft från axlarna.

Kommer dock säkerligen återkomma med frågor eller påståenden i den här tråden inom kort - för att se att jag står på rätt köl med alltsammans.

... Jag kanske är för van att spela klichéfantasy och dylika, men jag tycker trots allt att White Wolf - som såklart är väldigt bra och skoj - ändå kräver ett noggrant grepp för att bli framgångsrikt. Det kräver sin spelledare, kort sagt. Det är mycket detaljer. =)

cogitare

Swashbuckler
Jag tycker att Requiem Chronicler's Guide är en utmärkt bok för att få tips på olika sorters kampanjer. Att välja att spela enligt någon av de formerna som står där kan begränsa vad som annars blir en väldigt öppen och stor kampanjvärld med väldigt stora förberedelser.

När jag spellett WoD (både gamla och nya) så brukar jag börja ganska smått (dvs. inte skapa varje NPC som kan tänkas stötas på i en stad) och sedan använt spelarna och deras Merits/Backgrounds som ett sätt att expandera NPC-basen. För är det något som jag tycker gör WoD kampanjer bra så är det en intressant NPC-bas för spelarna att interagera mot och att den är dynamisk. I mångt och mycket så var många ... by Night böcker i oWoD alldeles för statiska för min smak. Supermäktiga karaktärer satt på de högsta posterna och spelarna (eller några andra) kunde inte göra något direkt åt det utan fick harva nere i farmarligan. nWoD ger bättre möjlighet för spelarna att faktiskt ta sig an äldre vampyrer och vara en match för dem EMM.

Cog.

solvebring

Superhero
Soft, känns schysst när någon kan få ens nerver att tagga ned lite. Jag menar, jag har blivit så van att spela spel jag är så oerhört van vid att jag verkligen blivit dålig på att ta in nya och känna mig bekväm med pluggandet av andra, "främmande", omfattande spel.

Du har nämnt Chronicler's Guide förut och den verkar helt klart som en lämplig bok, ja. Jag köpte The Blood med grundboken i hopp om att kunna få lite mer på fötterna från spelarnas perspektiv. Så jag jag ska försöka anamma den också men ja, jag är helt klart väldigt sugen på Chronicler's Guide härnäst - just för att du sade en hel del intressant om den sist.

solvebring

Superhero
Hur som haver... Jag tänkte nu passa på att höra lite med folk om vad man i allmänhet bör plugga vad gäller nWoD och (främst) Requiem. Alltså vilka delar av grundböckerna som är särskilt nödvändiga, som ni upplever att man måste kunna särskilt bra utantill, osv?

Kort sagt - vad anser du är mest väsentligt att läsa in till en början, och vad är vitalt för spelet att ha tryggade kunskaper att förstå? Och varför?