Nekromanti Lite förutsättningar

Bunny

Crazy like a fool
Jag har nämnt min kampanj här tidigare. Några kanske kommer ihåg att konceptet är att spelarna är makthungriga personer i Ciremelo, Melorions huvudstad. Några kanske till och med fått intrycket att kampanjen är intressant, smart och rolig. Det är den inte. Den är dötrist, och jag känner mig som en dålig spelledare när jag spelleder den. Jag har hela tiden fått slåss mot min egen kampanjs koncept samt spelarnas svårigheter att greppa sagda koncept. Nu har jag i alla fall samlat kraft för att ta tag i det hela (vi har lagt ner ganska mycket energi på karaktärsskapande, så det vore synd att lägga det hela på hyllan). Som vanligt är mitt främsta instrument yttre omständigheter, en metaplot utanför spelarnas räckvidd.

(Ungefär här blir det hela spoilerande att läsa för deltagare i min grupp) Jag har tänkt mig ett scenario där cirefaliernas världsberömda rasförakt (det är rasförakt utifrån deras synvinkel) utnyttjas av potentater för att nå sina mål. Där deras nedärvda och kyrkligt sanktionerade förakt rinner över, och att kunna ta upp rasism genom Eon tilltalar mig. Särskilt då spelarna är bland dem som blir utsatta för det. Ett koncept som rasism är nära att ta till hands i våran egen historia, men i rollspel tas det mest upp med hjälp av klyschor (tiraker (orcher) gillar inte alver eller dvärgar, alver gillar inte dvärgar eller tiraker, dvärgar gillar inte tiraker eller dvärgar osv).

Till saken - följande ska utspela sig:

Steg 1: ett öppet Riktoz (stadsråd) annonseras i Ciremelo. Är du cirefalier så är du välkommen att delta (det endast husfurstar som fortfarande har det reella inflytandet dock). Det ryktas om att Kurfursten av en eller annan orsak sitter löst, och att han kanske till och med blir tvingad att avgå. Snacket går friskt på stadens allmänna mötesplatser. Det hela lär röra sig om anklagelser om korruption och mot samväldet ickegynnande verksamhet mot stadens styrande, mycket grövre än så kan det inte bli.
När mötet sätts igång bes en man berätta sitt vittnesmål från en tirakattack. Han var besättningsman på en av totalt tre cirefaliska fartyg som förliste för två månader sedan. En tirakisk lots, som godkänts och rekommenderats av hamnmyndigheterna i staden, ledde helt sonika fartygen rakt på ett rev. Inte långt senare så var lotsen som bortblåst, och bazirkpirater i grunda fartyg i antågande. Av dem som valde att försvara sig sparades inte ett liv, resten togs som slavar. Mannen som bär vittne om detta berättar att han troligtvis var den enda som undkom tirakerna, samt att de två månaderna som gått sedan dess bestått av en idel strapatsrik hemresa.

Steg 2: det är viktigt att ni förstår det politiska allvaret i det här nu. Att en man som rekommenderats av hamnmyndigheterna visar sig vara en förrädare är ingenting annat än en skandal. Ansvaret för de tre skeppsbesättningarnas öde vilar tungt på stadens styrande. Poster kommer att ersättas, men vilka? Endast de handlingskraftiga får vara kvar, så pressen på kurfursten och hans administration är stor. Han måste bevisa att han är rätt man för posten.
Inför rådsmötets församling verkar detta gå bra. Kurfursten håller ett uppskattat brandtal där han manar till uppslutning och lojalitet, för att tillsammans ta hand om skadliga, utländska, element. Han verkar också ha både kyrkan och stadens handelshus i ryggen, ett stöd som gör att han inte har några problem att behålla sin post. Utåt sett verkar det skedda snarare stärka hans position.
Det finns dock två faktorer som gör att kurfursten snarare förlorat greppet över skeendet än återtagit det. Det ena är att flera av hans formuleringar under talet var olyckliga. Han talade om att det är icke-cirefaliska element inom samväldet som korrumperar samt arbetar för den som för tillfället erbjuder mest pengar. Han uttryckte att dessa inte hade samma känsla för lojalitet som cirefalier, och att de därför inte kan erbjuda samma trygghet. Han tyckte att det var på tiden att en gemensam aktion (alltså en som innefattar alla ståndkraftiga cirefalier) kartlägger och röjer upp bland dessa element. Sammantaget erbjöd han ett smörgåsbord för den som kallar sig patriot att ta lagen i mer eller mindre egna händer. Resultatet av detta kommer visa sig under de närmaste dagarna.
Faktor nummer två består i att en hel del trugande ligger bakom kyrkan och handelshusens uppbackning av kurfursten. Det hela var i själva verket dyrköpt. Cirzaorden gavs de utökade befogenheter de länge velat ha för att ta itu med vad de ser som verksamhet som inte gynnar Cirzatemplet – definitionen är godtycklig och befogenheterna ger dem fria händer. Handelshusen fick tillfälle att klämma åt sina icke-cirefaliska konkurrenter, något de kommer att göra genom mycket fult spel.

Steg 3: det är viktigt att beakta en sak om cirefalierna – de är en minoritet i sitt eget land. De går inte att slå blint mot utländska gästarbetare, slavar och liknande, för de är de som gör grovarbetet och ser till att samhället fungerar. Det är inte heller det som är intresset, utan på Ciremelos gator samlas gäng av cirefaliska kvinnor och män. De säger sig vilja se ett slut på den korruption de menar kommer utomlands. Syndabockstänkandet är stort, och leder till vad som verkar vara spontana attacker mot de utländska delarna av hamnkvarteren, utländska handelshus byggnader och intressen, inte heller deras hem lämnas ifred. Än så länge sträcker de sig till att skrika ut slagord, kasta sten samt märka vissa byggnader som ”oönskade”. Stämningen är dock het, och blir hetare.
Egentligen är det inget slumpmässigt alls med mobbens attacker. Ciremelos handelshus är inte bara de som hyrt in män att bilda det ledarskap som håller samman grupperna, samtliga mål följer deras agenda och det talas med rätta om en ”svart lista”. De vill få bort sina konkurrenter, och genom att bistå med ledarskap samt sprida falsk information till blir Ciremelos ”patrioter” deras instrument.
Cirzatemplet å sin sida har egna cyniska intressen att se efter. De lägger stora begränsningar på andra trosyttringar än till Cirza, samt bevakar noggrant hur annat prästerskap rör och beter sig. Cirzaorden utför en serie razzior mot misstänkta infiltratörer (några egentliga bevis verkar inte krävas), samtliga med någon icke-cirefalisk bakgrund. Bland mobben tillräknar man sig av kyrkans handlande att även ha religionen i ryggen.
Hos en person som har överblick över vad som sker är det uppenbart att kurfursten förlorat kontrollen över sin stad, han är för tillfället inte mer än en marionett.

I detta skeende tänker jag alltså låta rollpersonerna få handla. En del får välja sida, andra får vidta mått och steg för att skydda liv och egendom. I den fortsätta utvecklingen så kommer en organisation grundas för att propagera för att hålla utlänningar ute från många av posterna i den cirefaliska administrationen, som lotsar, skrivare, ämbetsmän, magiker, professorer samt förbjuda andra än cirefalier ta tjänster som livvakt, huskrigare och liknande inom stadens murar. Förbudet innefattar även utländska handelshus i staden, som då förlorar sitt naturliga skydd i form av medbragda utländska soldater. Föga förvånande är organisationen, som är närmast militaristisk, ett initiativ från de cirefaliska handelshusens representanter och styrs av dessa. Organisationen kan användas för att klämma åt spelarna lite extra.
Vill jag starta en större konflikt kan jag låta mobbens våld bli okontrollerat och gå över styr, kanske lynchar de en utländsk representant för ett handelshus, med stora diplomatiska komplikationer som följd. Hur jag ska blanda in rollpersonerna i allt detta tar jag upp senare.

Jag skulle dock behöva lite hjälp. Det är mycket som skulle behövas finputsas i det här, och jag har ännu inte gått till böckerna för att hitta lite mer exakta uppgifter om saker och ting. Låt mig ställa lite frågor:

[*] Kurfursten – vad är han för typ. Jag vet att han både har ett namn och att det står lite om honom i böckerna, men jag vill också att du spånar själv runt vad han kan tänkas vara för lirare. Han är också en nyckelfigur för metaplotten, så hur tror du han handlar när han hamnar i ett läge som det här. Spelar med och ler lite extra för kyrkan och handelshusens män? Försöker han så snabbt som möjligt återta kontrollen? Blandar han in andra som kan hjälpa honom? Vilka i sådana fall? Vilka mått och steg.
[*] Tirakerna – det var länge sedan jag hade chans att läsa i tirakmodulen. Först och främst behöver jag fundera ut vart de tre fartygen var på väg, vad syftet med resan var och vart det vore passande för en tirakisk lots att leda fartygen på grund. Kanske du kan hjälpa mig? Sedan till piraterna – vilka grunda båtar kan de tänkas ha använt sig av? Hur stor ska deras organisation vara - med gömda hamnar, många skepp och mannar, köpta lotsar och kontroll över tjänstemän i flera olika hamnar?
[*] Hur ska vittnet på rådsmötet ha undkommit? Hur lyckades han ta sig hem? Har du några idéer?
[*] Handelshusen – vilka är det? Jag har inte läst på om vilka som kan tänkas vara verksamma i Ciremelo. Vilka kan tänkas styra där? Hur är de knutna till varandra och hur tätt är deras sammarbete i detta? Finns det några meningsskiljaktigheter dem emellan – sprickor som hotar deras förbund? Vem är det egentligen som leder dem (är det någon som leder dem?), och vilken sorts person är det?
Vilka är det de utsätter för sina provokationer? Speciellt för mitt Ciremelo är att pyaralverna har en ganska stor falang verksam där, men vilka andra utländska handelshus finns där?
[*] Cirzatemplet – vilka är deras motiv? Vilka metoder kan de tänkas använda sig av? Drar de sig för otäcka saker som tortyr? Jag skulle också vilja veta ren fakta om hur templet är organiserat i en stad som Ciremelo. Vem kan tänkas styra, och hur är dessa personer?
[*] Organisationen som bildas för att försöka hindra icke-cirefalier att ta viktiga positioner. Vad ska den heta? (Zvarta Zkuggan låter väl koolt?) Hur ska den vara organiserad och hur pass militant är den?

Jag skulle verkligen vara tacksam om några offrade lite tankar på min idé. :gremsmile:

GlueBall_UBBT

Warrior
Jag har inte fler svar än ett och det är kanske inte riktigt vad du tänkt dig, vilket jag är fullständigt ointresserad av då du bad om andras synpunkter och idéer.

Hur ska vittnet på rådsmötet ha undkommit? Hur lyckades han ta sig hem?
Givetvis släpptes ingen fri eller levande av piraterna. Nu är det så här att piraterna är anställda av ett Bazirkskt (utala det om du kan!) handelhus som mer än gärna sätter käppar i hjulen för de cirefaliska konkurenterna. De har lyckats att skona/muta/hota (?) en fånge till att ta sig tillbaka och vittna falskt. Han kan lämna information som lockar bort delar av handelshusens försvar, båtar eller vad man nu kan tjäna på. Detta kommer senare Tirakerna att utnyttja på bästa (för Cirefalierna värsta) vis. Fler kapningar, rån och kanske till och med en storskalig belägring av en viktig handelshamn?

Där har du min synpunkter angående överlevande.

Hjalle

Swashbuckler
Låter riktigt intressant. Jag ska försöka att svara på dina frågor:

1), Kurfursten: Skulle gissa att man enbart blir kurfurst över Ciremelo genom intrigerande, kontakter, intrigerande, rikedom och intregerande. Han gör helt enkelt det som är mest fördelaktigt.

2), Tirakerna: De tre båtarna var antagligen påväg till Ciremelo. De leddes på grund i Castuzan. Tirakerna seglade snabba kagor eller gaffor. Deras organisation tror jag mest rör sig om kanske någon enstaka gömd hamn, däremot gärna många köpta lotsar. I övrigt är doch deras inflytande i städerna obefintlig.

3), Vittnet: Vittnet blev tagen som slav, men friköpt av en cirefalier i Tiban. Där fick han vänta länge på ett skepp som skulle till Ciremelo. Tillslut lyckades han komma på ett, med pengar som han tjänat ihop på en provisorisk anställning på cirefalierns handelskontor.

4), Handelshusen: Cirrancaze är det dominerande i Ciremelo, tillsammans med Temiranz och ett flertal mindre. alla konkurrerar aggressivt med varandra - samarbetena är bräckliga.
Av de utländska handelshusen märks främst jargiska, västländska, alviska som sagt och även en hel del dvärgiska. Generellt kan man nog säga att i princip varje land har filialer här. Jag skulle tro att det främst är tirakerna man utsätter. Säkerligen också de sabriska som vågar sig hit. Västländska handelshus är man inte heller alltför förtjust i. Dvärgarna låter man förmodligen bli, då dessa är otroligt viktiga handelspartners och man vet att dessa håller hårt på sin heder och är otroligt långsinta och stolta - att bränna upp ett av dvärgarnas handelskontor eller utsätta dessa för våld och sabotage skulle kunna vara förödande.

5), Cirzatemplet: Dessa drar sig inte för speciellt mycket, så länge det inte handlar om att gå emot cirefalierna - och i det här fallet så är det ju tvärtom...

6), Organisationen: Cirefalirimra är ett alternativ. Det betyder ungefär "cirefaliernas vårdare".

-Hjalle, måste grädda pannkakor nuuuuuuu....

Ymir

Liten kantbaron
Re: Gemensamma intressen

Västländska handelshus är man inte heller alltför förtjust i.
Well, jag tror inte man vågar stöta sig för mycket med just mûhadinerna. Av cirefalierna uppfattas de inte som några stora konkurrenter om handeln i österled och centrala Mundana, samtidigt som Västlanden är en väldigt värdefull marknad för cirefalierna själva. Inte minst anmärkningsvärt att att Melorions egen ärkefurste Tzar Balozin såväl som många andra intressen i Samväldet när en stark önskan om en kanal över Ziu. Mûhadinerna själva skulle förstås kunna profitera oerhört på det projektet, men då som nu kommer de att kontrollera den bästa handelsrutten till Gordrion, och det är skäl nog för cirefalierna att försöka hålla sig väl med dem. Både Tzar Balozin och Mhîm Matruk Wolani lobbyar ju för ett samarbete mellan Cirefaliska Samväldet och Mûhad.

Momolanerna lär man däremot inte dra sig för att jävlas med. Det har man ju gjort förr.

- Ymir, påpekar

Hjalle

Swashbuckler

Mjokej, det du skriver och tycker får man väl klassa som officiellt. Vad jag grundade mitt antagande på var just Tzar Baolzin, faktiskt.Han är ju Samväldets mäktigaste person och också delägare till Temiranz, vilket i sin tur är Samväldets största. Temiranz' fiender är bl a västländska handelshus. Eftersom Tzar Balozin som sagt är Samväldets mäktigaste, och Temiranz största handelshuset så tänkte jag att deras åsikter borde återspeglas i många cirefalier. Så var det.

-Hjalle, förklarar.

Ymir

Liten kantbaron

Skiljs på Handelshus och nationer. Tzar Balozin har en uppgift som Termiranz boss, en helt annan som Ärkefurste. Alltså, att han har fiender i mûhadinska handelshus gör inte att han nödvändigtvis har lust att stöta sig med den mûhadinska statsmakten. Tvärtom har han alla anledningar att hålla sig väl med den, och av modulen 'Cirefalier' att döma har han rentav någon form av personliga kontakter med Mhîmen, som rent teoretiskt har all makt i Mûhad. Så ett enskilt handelshus som Temiranz kan självklart vara öppet fientliga med västerländska konkurrenter, men om det cirefaliska folket som helhet eller den cirefaliska statsapparaten går till angrepp mot samma mûhadinska handelshus finns det stor risk att det tar hus i helvete, så att säga.

En uppretad cirefalisk mobb hade å andra sidan med all sannolikhet bekymrat sig föga om mûhadinska reaktioner på lite plundring. Eller lynchning, för den delen. En intressant diplomatisk kris för Melorion? Det hela kan kompliceras ytterligare av att en av mûhads absolut rikaste och mäktigaste ätter, kefalsläkten Jaakoh av Jen, är föga förtjust i cirefalierna.

- Ymir, förtydligar

Marukusu

Hero
"1), Kurfursten: Skulle gissa att man enbart blir kurfurst över Ciremelo genom intrigerande, kontakter, intrigerande, rikedom och intregerande. Han gör helt enkelt det som är mest fördelaktigt."

Tja, som furste så måste man ju också ha några sätt att tillfredställa populasen på, med bara mutor, rävspel och dolkar i ryggen kommer man inte särskilt långt (inte på Melorion i alla fall, skulle jag tro). Cirefaliernas furstar har nog en hel del krav på sig, och om de missbrukar sin post så kan det ju sluta med att han ställs inför rätta och avrättas, alternativt skamset får se på medans hans konkurrent tar över hans plats som furste (vilket ungefär är lika illa i en cirefaliers ögon).
Det är nog ett stort missförstånd att alla cirefalier är ohederliga. Cirza förespråkar ju faktiskt "individens hederlighet", och ve den som går emot Cirzas ord!
Jag skulle tippa på att i alla fall en klar majoritet av cirefaliernas politiker har läst "Il principe" av Machiavelli under sina dagar, där det bland annat står att en furste bör skydda och belöna sina "underlings".

MVH
Marukusu, som däremot anser att cirefalierna är kapitalister, och därmed onda.

rax

Swordsman
Andra förutsättningar (superlångt)

Låt mig ställa lite frågor:

Visst. Nu äger jag dock inte Cirefalier-modulen och svarar därför ur allmän vinkel och förutfattade meningar.

Kurfursten – vad är han för typ. Jag vet att han både har ett namn och att det står lite om honom i böckerna, men jag vill också att du spånar själv runt vad han kan tänkas vara för lirare. Han är också en nyckelfigur för metaplotten, så hur tror du han handlar när han hamnar i ett läge som det här. Spelar med och ler lite extra för kyrkan och handelshusens män? Försöker han så snabbt som möjligt återta kontrollen? Blandar han in andra som kan hjälpa honom? Vilka i sådana fall? Vilka mått och steg.

Enligt Geografica Mundana utses kurfursten i första hand av ärkefursten, vilket jag utgår ifrån fortfarande stämmer? Kurfursten sitter alltså kvar så länge det är politiskt bekvämt för ärkefursten att stötta honom. Kurfursten lär alltså ha kommit till makten i Ciremelo av en av följande anledningar:

1) Ärkefursten ser honom som handlingskraftig men lojal. Han är alltså ärkefurstens handgångne man i Ciremelo.

2) Ärkefursten ser honom som lättmanipulerad och följsam. Graden av lojalitet är då mindre intressant eftersom ärkefursten ändå kan styra honom.

3) Ärkesfursten har tvingats tillsätta kurfursten som belöning för politiskt stöd från kurfursten själv eller dennes allierade. Kurfursten kan fortfarande vara en marionett, bara inte ärkesfurstens marionett.

4) Kurfursten var för stark för att ignoreras när det blev dags att tillsätta posten. Han är en uppenbar rival till ärkefursten som måste hålla god min och förlita sig på devisen "keep your friends close, but your enemies closer".

Hur och varför kurfursten har uppnått sin position ger alltså fyra (minst) olika personlighetstyper. Detta kommer naturligtvis att styra hur han reagerar på den uppkommna situationen, men lika viktigt är varför denna händelsekedja dragit igång:

1) Kurfursten och ärkefurst Bzar Balozin har länge varit rivaler (eller så har kurfursten börjat moppsa sig på senare tid). Händelsekedjan är Balozins försök att bli av med kurfursten eller iaf sätta honom på plats. Balozin har organiserat piratöverfallet, gärna i samarbete med någon han hellre ser som kurfurste än den nuvarande. Ärkefurstens partner blir därmed också hans bulvan och i nödfall syndabock (tänk Dune för ett tydligt exempel).

Lotsen och piraterna jobbar alltså åt Balozins bulvan, kanske tillhörde även de överfallna skeppen bulvanen (vem skulle misstänka någon som förlorat tre skepp med värdefull last för att själv ligga bakom överfallet). "Vittnet" står i Balozins/bulvanens sold och har de senaste månaderna gömt sig hos tirakerna, i väntan på rätt tillfälle att dyka upp och framlägga sitt vittnesmål.

Balozin beskrivs i GM som öppet föraktfull mot andra folkslag. Om han inte lyckas bli av med nuvarande kurfursten så har han ändå tvingat honom att inta en hårdare postion mot utlänningarna och därmed gå i ärkefurstens politiska ledband (vilket blir snyggast om kurfursten egentligen är en tolerant typ).

2) Detta scenario funkar lika bra utan ärkefursten - då har bulvanen handlat själv eller i maskopi med flera handelshus som vill bli av med kurfursten (förmodligen det senare).

3) Kurfursten har själv iscensatt piratöverfallet för att han tror sig kunna stärka sin position. Målet är då att piska upp en hotfull stämning där han först släpper lös mobben mot utlänningarna för att sedan låta sina egna agenter/agitatorer börja rikta in mobbens ilska mot hans rivaler. Dessa kommer då lägligt att avslöjas som förrädare som genomfört attackerna tillsammans med utländska intressen för att själva stärka sin makt. Tänk Mao och kulturrevolutionen!

Detta är dock ett ganska desperat tilltag, alltså bör kurfursten ha varit under väldigt starkt tryck eller vara dumdristigare än man kan tro för att försöka något sådant. Alternativt kan man återigen blanda in ärkefurst Balozin - det hela kan ha sket på hans initiativ/med hans goda minne/är ett försök från kurfurstens sida att ställa in sig hos Balozin.

Hur reagerar då kurfursten? Det enda konstanta torde vara att han under alla omständigheter försöker behålla/återta kontrollen. Är han en viljelös marionett så kommer de som står bakom honom att försöka styra upp situationen.

Vad han gör för att återfå kontrollen beror helt på vilket av scenarier ovan som faller dig på läppen. Om du går helt på linjen du själv skissat upp så verkar dock kurfursten vara en något valhänt kille som klart tagits på sängen av situationen, och sedan gjort ett oöverlagt politiskt utspel för att rädda ansiktet. Frågan är om en sån man ens en gång fattar att mobbens raseri inte är spontant utan beror agitatorer från andra handelshus? Å andra sidan så lär han inte ha blivit kurfurst utan att ha iaf några politiska allierade och dess kommer nog att göra vad de kan för att hålla "sin" man kvar på posten.

Undantaget är då om han är en politisk kompromiss som fått posten för att han inte utgör ett hot mot någon av fraktionerna som har den egentliga makten. Isf lär han inte överleva krisen vad han än gör - han lär sakna både egen handlingsförmåga (han är en mes, helt enkelt) och tstöd från någon med resurser och vilja att hålla kvar honom (eller det kanske RP kan/vill?).

Uj, det här blir långt, men över till nästa fråga:

Tirakerna – det var länge sedan jag hade chans att läsa i tirakmodulen. Först och främst behöver jag fundera ut vart de tre fartygen var på väg, vad syftet med resan var och vart det vore passande för en tirakisk lots att leda fartygen på grund. Kanske du kan hjälpa mig? Sedan till piraterna – vilka grunda båtar kan de tänkas ha använt sig av? Hur stor ska deras organisation vara - med gömda hamnar, många skepp och mannar, köpta lotsar och kontroll över tjänstemän i flera olika hamnar?

Tiraker har jag inte heller, så återigen kan jag ha helt fel uppfattning. Jag tycker, som jag skrev ovan, att detta ska handla om en riktad attack i syfte framkalla en politisk kris i Ciremelo. Skeppen kan som sagt mkt väl ha tillhört en av de personer som ligger bakom det hela och lasten får gäran ha varit värdefull - eller påstås vara det på manifestet! Kanske var lasten bara en bluff? Kanske finns det en överlevande som kan berätta/bevisa det om man bara kan köpa loss honom från sin nuvarande ägare?

Piraternas organisation kan vara så stor som du vill. Är det en engångsföreteelse kan de t o m vara tillfälligt inhyrda för detta enda överfall (fast de som hyrt in dem kanske har arbetat lite med dem förut). Några hemliga hamnar lär väl inte tiraker behöva - Takalorr är väl "gömställe"/frihamn tillräckligt?

Om tirakernas organisation är stor lär detta dock inte vara första gången ett sånt här överfall har inträffat - den hysteriska cirefaliska reaktionen blir dessutom trovärdigare om överfallet bara är den senaste i en lång rad, som också ökat i antal på senare tid.

En viktig justering som jag tycker du iaf bör göra är att göra lotsen till något annat än en tirak. Detta för att öka effekten av att det verkligen är "alla" utlänningar som utgör ettt hot mot cirefalierna och inte bara tirakiska vildar (som man ju dessutom kan förvänta sig ett sådant beteende av).

Hur ska vittnet på rådsmötet ha undkommit? Hur lyckades han ta sig hem? Har du några idéer?

Om han ingår i en konspiration - se ovan. Om han verkligen är ett oskyldigt offer så kan han ha lyckats gömma sig när tirakerna genomsökte skeppen. Kanske hade han en allvarlig skada och spelade död/slogs medvetslös? När han vaknade till så stod skeppet i brand men han lyckades komma över en livbåt/klänga sig fast vid vrakspillrorna. Det har sedan tagit honom två månader att hitta hem - kanske blev han upplockad av ett cirefaliskt skepp när han var nära döden?

Kanske har han redan varit i Ciremelo i ett par veckor. Där har han vårdats tills att han var stark nog att berätta vad som hänt? Under tiden har rykten om den skurkaktiga (icke-cirefaliska lotsen) börjat spridas - vittnet mumlar kanske något om detta under sina feberdrömmar - vilket bidrar till att piska upp stämningen.

Ett annat alternativ är ju att han togs som slav av tirakerna men lyckades fly eller blev friköpt av en cirefalier som fick syn på honom på slavmarknaden? Kanske blev han slav i Mûhad el Ziu, vilket ju är en bit att resa om man sen ska hem till Ciremelo?

Handelshusen – vilka är det? Jag har inte läst på om vilka som kan tänkas vara verksamma i Ciremelo. Vilka kan tänkas styra där? Hur är de knutna till varandra och hur tätt är deras sammarbete i detta? Finns det några meningsskiljaktigheter dem emellan – sprickor som hotar deras förbund? Vem är det egentligen som leder dem (är det någon som leder dem?), och vilken sorts person är det?
    Vilka är det de utsätter för sina provokationer? Speciellt för mitt Ciremelo är att pyaralverna har en ganska stor falang verksam där, men vilka andra utländska handelshus finns där?

Här hänvisar jag till mina konspirationsteorier ovan, som ger en ’naturlig’ uppsättning allianser. Vilka de utsätter för förföljelser beror ju på målet med konspirationen, men det är klart att det är lättast att ge sig på de som utseendemässigt eller kulturellt är mest annorlunda ur cirefalisk synvinkel.

Pyaralver, som dessutom har en oärlig konkurrensfördel (m tanke på hur långlivade de är), uppfyller ju dessa krav ganska väl. Sen vet man ju att pyaralver sitter i maktpositioner i såväl Asharien (Lemendien Silverfjäder) som Soldarn (drottningen) och Consaber (Admiral Morollan, bl a), dvs fientliga stater/konkurrenter allihopa.

Cirzatemplet – vilka är deras motiv? Vilka metoder kan de tänkas använda sig av? Drar de sig för otäcka saker som tortyr? Jag skulle också vilja veta ren fakta om hur templet är organiserat i en stad som Ciremelo. Vem kan tänkas styra, och hur är dessa personer?

Cirzatemplets motiv är nog det jag har svårast för i din handlingsbeskrivning. Det är väl ingen missionerande religion och (såvitt jag vet) är väl inte heller dess ställning i samhället hotat av utländska gudomar?

Deras motiv för att delta i dessa händelser bör nog främst ha med andra cirefalier att göra. Som det är nu är ju religionen redan en maktfaktor, och därmed blir dess stöd åtråvärd för samtliga konkurrerande fraktioner - man vill ju inte gärna bli exkommunicerad, t ex. Blott templets ogillande kan nog göra det svårt att driva någon verksamhet öht.

En intressant grej skulle vara om Cirzatemplet inte är inblandad i händelserna från början. Efterhand som mobben växer sig allt starkare och kurfursten tappar kontrollen behöver han dock något sätt att få styr på läget och han vänder sig då (som sista utväg) till det förment opartiska Cirzatemplet. Deras offentliga stöd gör att mobben lugnar sig även om handelshusens agitatorer försöker provocerar fram nya aktioner. Nu är dock kurfursten i templets våld och de kan begära vad de vill av honom - vilket leder oss till din sista fråga:

Organisationen som bildas för att försöka hindra icke-cirefalier att ta viktiga positioner. Vad ska den heta? (Zvarta Zkuggan låter väl koolt?) Hur ska den vara organiserad och hur pass militant är den?

Oavsett anledningen så har det piskats upp en hatstämning mot utlänningar/andra folkslag i Ciremelo. Detta har lett till ett tillfälligt mobbvälde. Mobben lär dock inte lugna sig på kommando och särskilt inte utan garantier att de förhatliga utlänningarna kommer att straffas.

Vad göra om man är kurfurst eller konspiratör? Jo, man utlovar en permanent övervakningsstyrka som kommer att begränsa utlänningarnas inflytande/korrumperande inverkan på det cirefaliska samhället. Och vem är mest lämpad att hålla i en sån styrka - såklart är det Cirzatemplet/Cirzaorden, den organisation som redan idag i det närmaste är synonymt med renrasig, renlärig cirefaliskhet!

Innan du vet ordet av har du sedan en Nightwatch-liknande situation (från Babylon 5), där den religiöst inspirerade polisen är ute och håller koll på att alla uppför sig som det anstår en cirefalier, klär sig som cirefalier, låter skägget växa till rätt längd, också vidare. Har gruppen väl skapats och blivit en del av Cirzatemplet så lär inte prästerskapet släppa sitt maktmedel så lätt igen.

Om man som ärkefurst Balozin ogillar utlänningar har man helt plötsligt fått till ett drömläge, särskilt om det hela skett genom att ens tolerante rival har tvingats vända sig till Cirzatemplet för att få styr på mobben. Han har därigenom skapat en organisation vars mål han inte håller med om men som han inte kan vara utan (can you spell irony?).

Är man konspirerande handelshus så har man iofs tappat mobben som redskap, men har nu en ny situation där konkurrenterna ändå kommer att trakasseras/begränsas och dessutom av en "officiell" grupp. Dessutom finns nu den finfina möjligheten att angripa cirefaliska rivaler genom att ifrågasätta hur rent deras cirefaliska blod egentligen är?

Är man kurfursten så har man antingen precis klarat sig igenom krisen, till priset av att nu vara ännu mer i templets våld. Är man å andra sidan en kurfurst som själv skapat situationen så har man nu fått det man egentligen ville ha - ett mer permanent verktyg att sätta dit rivaler med, så länge man kan bibehålla ett visst inflytande över det. Kanske låg man rentutav i maskopi med Cirzatemplet (eller en reaktionär falang inom templet) hela tiden?

OK - nu har nog bägaren runnit över för länge sedan, så ja släpper tangentbordet ifrån mig här! :gremwink:

/Rax

Hjalle

Swashbuckler
Mja. Självklart behövs det även en stark karisma för att bli kurfurst. Men han missbrukar inte sin post om han använder intrigerande, mutor eller varför inte lönnmord.... Han försöker bara behålla den. Om han däremot skulle utnyttja sin post, genom att kräva hänsynslöst mycket pengar eller dylikt, så är risken klart överhängande att han avsätts. Men rävspel är det nog inget fel med, så länge han håller det hyfsat dolt.

"Individens hederlighet" kan diskuteras. De flesta kurfurstar är nog tillräckligt intelligenta för att kunna intrigera och muta utan att direkt gå emot denna grundpelare i det cirefaliska samhället. Alla ska ju sträva efter att nå så stor framgång som möjligt...

Samvädet är väl faktiskt hyfsat knas på den punkten. Så länge man dessutom strävar efter det egna folkets välstånd och att nå framgång så är det mesta tillåtet.

<table><tr><th><font size="-1">Spoiler below:</font></th></tr><tr><td bgcolor="#DDDDDD">[color:"#DDDDDD"] Ta till exempel Rametzior Kracks skapelse... </font></td></tr></table>

-Hjalle, mysko.

Bunny

Crazy like a fool
Tiden rinner ifrån mig...

Först av allt: tack till er som hittills skrivit i tråden, eran hjälp och idéer är mycket välkomna.

Bara så att ni ska veta att jag inte har glömt er så vill jag bara säga att jag tänkt att svara er alla i ett samlat inlägg, men tiden rinner ifrån mig och nu tar jag helg. Ett svar kommer, men tidigast på måndag.

Fortsätt ifrågasätt och slakta mina idéer så länge. :gremsmile:

(Känner ni förresten till att denna tråd har en tvilling? Märk väl både trådens namn och tidpunkten då den postades)

GlueBall_UBBT

Warrior
Då jag slutar sommarjobba imorgon så kan jag unna mig lite mera tid vid forumet bara av ren glädje. Då denna tråden visar sig vara både seriös och användbar för egen del (hade inte så mycket koll på det diplomatiska) skänker jag min tid till att spåna om idéer angående tirakerna.

Dessa tiraker är antagligen Bazirkska (ja, där har vi uttalet igen :gremsmile:). Detta för att det är allmänt känt att Bazirk har god syn på havet och dess tillgångar, iform av byten och, ja vad det nu finns mera värt att sno. Nu är det dock så här att tirakerna inte är de som tjänar mest på att kicka cirefalisk rumpa, cirefalierna anställer ju tirakisk arbetskraft i stor mängd. Det är snarare ett annat land längre österut. Givetvis syftar jag på Consaber, den stigande stjärnan och snigeln i ögat på det cirefaliska handelsimperiumet.

Consaber har gjort en sammanslutning med lokala Marnakh-tiraker, vilka i sin tur kontaktat sina mycket goda vänner Bazirk-tirakerna. Nu börjar det likna något. Nu är man tre mot en. För att ytterligare pressa på våra goda vänner cirefalierna ansluter sig Ebhronitiska handelshus till Consaber-tirak sidan och bildar ett Consaber-tirak-Ebhron. Dessutom har det ebhronitiska handelskompaniet betydande kontakter inom kabalaorden, vilket inte direkt klassas som värdelöst.

Vad har då denna sammanslutning för individuella skäl? Jo, Consaber vill helt enkelt sätta käppar i hjulet för Cirefalierna, så de kan bli det absolut mäktigaste sjöfartsriket. Tirakerna på sin sida ser det från varsin synvinkel, en från vardera stam. Marnakh ser chansen att öka i värde sett från sabriska ögon. De kan bli mer tolererade, ja kanske rent utav respekterade som "riktiga" sabrier. De ökar sin samhällsstatus och politiska makt helt enkelt. Bazirk ser det lite lättare. Fina cirefaliska byten med stöd från Consaber. Kanske de kan sno åt sig sabriska sjökartor under tiden för att senare sälja till cirefalierna eller behålla själva och på det sättet vinna maximalt på sammanslutningen. Men vad i hela fridens namn gör ebhroniterna där?! Ja, egen vinning och diplomatiska påtryckningar från Consaber. Vad kan de då vinna? Jo, den lilla ön söder om Urma Bréann. Inte Danbréann, mer söder ut. Just det, Colm! Men ockuperas inte den av cirefalierna med hjälp av komplexa dvärgiska helvetesmaskiner? Jovisst gör den det, men det sa aldrig sabrierna till ebhroniterna, inte mer än "ni får kolonisera en befäst ö tillhörande oss men intagen av cirefalier, så fort den blir under vår kontroll". Ett erbjudande som smakade Ebhroniterna mycket bra.

Givetvis kan vi inte kalla denna sammanslutning "zvarta zkuggan". Den kallas, så officiellt som det är, "Den Turinska anslutningen", då avtalet mellan parterna slöts här i hemlighet.

Äro denna grupp militant? Fråga tirakerna. Har den diplomatiska kontakter och välutvecklat sjöteknik? Fråga Consaber. Har den även tillgång till diverse resurser och magi? Fråga dem allihopa, men mest snubbarna som representerar Kabala orden.

Hoppas du fick någon idé eller inspiration av mina avskyvärda planer att stötta detta rika, ja, detta folkslag vars bok är på sin höjd minst lika välskriven som V&N. Hur slutar denna spännande historia, missa inte nästa speltur av Bearnie spelleder EON!!!1