Nekromanti Lite frågon om magi i Mundana

Glasgow_kiss

Veteran
Jag håller på med att läsa igenom magi delen i spelledarens guide och får upp massvis med frågor jag hoppas ni kan besvara:)

1) Under rubriken flera besvärjelser samtidigt så står det "Det är inte möjligt att väva en ny temporär besvärjelse av samma sort innan den gamla har slutat verka. På samma sätt är det inte möjligt att väva flera besvärjelser av samma sort (med provisorisk varaktighet) innan den tidigare slutat att verka." Min fråga här är ifall den går att väva samma magi men kasta den på en annan fiende istället?

2) Här tar jag Fiat flamma som exempel. Magin Fiat flamma ser ut såhär:
Fiat flamma (1)
Även känd som: Diodactus Konflagratiska invokation, Dansande rödflamman.
Färdigheter: Alstra termotropi (Ob1T6), Transformering (Ob2T6)*, Besvärjelse (Ob1T6).
Tidsåtgärd: Två rundor.
Räckvidd: Beröring.
Varaktighet: En minut (Temporär).

* Transformering av ett filament till pyrotropi.

Fiat flamma (betyder ungefär 'varde eldslåga') är en enkel besvärjelse som skapar en eldslåga som dansar å magikerns hand. Lågan som skapas motsvarar en liten fackla och har antändningsvärde på 4.

Min fråga nu är ifall det är möjligt att alstra pyrotropiska filament direkt istället för att först alstra termotropiska och transformera dessa?

3) Kan någon mata en medans man utför en ritual?

4) Det går att dubbla tidsåtgången för varje handling i en ritual så den handlingen man dubblar tidsåtgången blir Ob1T6 lättare att utföra. Men kan man halvera tidsåtgången så handlingen blir Ob1T6 svårare?

5) Är det lättare att läsa en text som ens RP själv har skrivit?

Tack i förhand!

Fienden

Hero
1. Nej. En magiker kan bara hålla en effekt av samma typ levande samtidigt. Så, om du besvärjer effekten Eld (t.ex. genom Diodactus Pyrotropiska Sfäroid) kan du inte göra en till innan Sfäroiden försvunnit.

2. För att göra detta måste du skriva ner en ny formel. :gremsmile: Fiat Flamma är designad att skapas med termotropiska filament av magikern, möjligtvis för att lindra skador vid dissipation. Eftersom formeln är skriven på så vis, är det bestämt. Men självklart är du fri att skriva en liknande besvärjelse utan transformationen.

3. Ouch, nästa fråga.

4. Korrekt.

5. Om personen som skrivit en bok läser boken, så (om jag minns rätt) gör han så automatiskt. Detta för att han lyckades med språk-slagen när han skrev boken. Tror jag.

//Kraetyz

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Kraetyz said:
2. För att göra detta måste du skriva ner en ny formel. :gremsmile: Fiat Flamma är designad att skapas med termotropiska filament av magikern, möjligtvis för att lindra skador vid dissipation. Eftersom formeln är skriven på så vis, är det bestämt. Men självklart är du fri att skriva en liknande besvärjelse utan transformationen.
Det vore därtill ganska onödigt, då man för att alstra pyrotropi helst bör ha något brinnande till hands. Du skulle alltså använda en eld du redan har till att skapa en magisk eld, och då är det ju vettigare att bara tända eld på någonting direkt. Som Fiat Flamma är skriven nu behöver du bara värme för att skapa eld, vilket är avsevärt mer användbart.

Det här är en av de viktigaste principerna i Eons magisystem, som jag minns att jag blev förvirrad av i början: aspekterna handlar om vad du hämtar kraft från, inte vad du skapar. Om du vill frammana eld när du inte har det till hands ska du inte använda pyrotropi (som ju hämtar kraft från en befintlig eld), utan något annat, så att du hämtar kraft från till exempel värme eller ljus och omvandlar det till eld.

Poseur

Swashbuckler
Orka Bump:a en tråd ifrån igår ??? [Ot] [NT]

NT - No Thought

Geredan Thalama

Veteran
1.)Endast en magi av samma magiskola kan vävas åt gången. ( Tex alsta 2 hydro tropiska fillament så kan du inte alstra 2 till innan du disiperat de tidigare 2. )

2.) Varför ändra en färdig besvärgelse? det finns effecter som du kan göra billigare att alstra utan att behöva använda transformera. Skaffa mystik och magi det kommer att underlätta oerhört.

3.) Själv klart dom kan alsta åt dig medans du transformerar det till diverse aspecter du behöver för att kunna utföra ritualen.

( Effekt / Iprovisations magi är det ända rätta. ^_- )

duncan_UBBT

Swordsman
3.) Själv klart dom kan alsta åt dig medans du transformerar det till diverse aspecter du behöver för att kunna utföra ritualen.
Det är endast inom Sanaris magitradition som det är möjligt att passera filament från en person till en annan. Resterande skolor har inte upptäckt den möjligheten än. Den som alstrar måste även transformera och väva samman sina filament. Dock så finns det två undantag. Man kan låta en kristall eller ett aggregat fullständigt ersätta alstringen. Det andra undantaget är ceremonier. Om en gud eller en demon skänker dig filament (för de vet hur man gör) så kan du nyttja dessa i ceremonin eller till någonting annat.

Geredan Thalama

Veteran
Å andrasidan så va det allment svar att ja folk kan alsta åt en annan som transfomerar, som tex daak eller en san druid får du inte ha transformera bara ceremoni och då måste guden alstra men om dom bara hadde provat alstra åt en annan och försökt så hadde det fungerat. det är inte direkt ett kompliserat system att komma på så, det är bara ingen som provar det, men det är fullt möjligt med tanke på alla hög rangs ritualer och ceremonier som görs.

duncan_UBBT

Swordsman
Jag tror bara inte att det är bra att du beskriver ett fenomen som normallt sett inte sker i magiutövandet som om det gjorde det. Det kan leda till missförstånd där sådana inte nödvändigtvis behöver uppstå.