Nekromanti lite frågor om äventyrsskapande

dverg-hest

Veteran
Tänkte försöka göra ett äventyr till EON som ska ha sin inspiration från Sagan om Ringen. Tänkte kolla här på forumet om ni har några tips på hur man bygger upp ett bra äventyr (detta blir mitt första som jag bygger).
Äventyret ska vara ganska så nybörjarvänligt, men inte för lätt. Hade även en tanke om att karaktärerna ska dras runt över större delen av Mundana, detta ska då göras med ngt som kan liknas vid mini-quests (äventyr i äventyret helt enkelt). Dessa små mini-quests är inte jätteviktiga för själva äventyret i sig, men om rollpersonerna skulle ådra sig alla skulle de få ut både erfarenhet(most likely) och värdefull information av detta. Är detta en bra idé?

Jag vill ha rollerna till äventyret halvklara, dvs. att större delen av karaktären är klar, men det finns vissa saker (som tex.namn) som ska väljas av rollspelaren. Vilka andra egenskaper bör man kunna välja själv?

tänkte köpa mig lite böcker nu efter jul också, men vet inte riktigt vilka som är mest användbara. Hade tänkt mig att köpa dessa:
Alver, Tiraker, Misslor, Dvärgar & Mystik och Magi
Är dessa bra val av startböcker?

Kropotkin

Warrior
Inte för att vara petig, utan för att vara hjälpsam så skulle jag kalla det övergripande äventyret för kampanj (flera spelmöten) och det du kallar mini-quests för äventyr (var och en 1-2 speltillfällen eller mindre). Det är lite en vanesak.

Om nu spelarna också är nya med eon finns det såklart både för- och nackdelar med att skapa rollpersonerna åt dem. Det kan ta lång tid att skapa dem från början, men samtidigt kan spelarna lära sig lite om hur reglerna fungerar genom att skapa rollpersoner. Kanske enklast om du väljer deras yrke och ras och lite sådant så får de sedan välja färdigheter själv. Spelare brukar bli glada om de får bestämma en del saker själv.

Mystik och Magi är inte nödvändigt för att spela magiker och kan nog upplevas som rätt svår för nybörjaren. Om du inte tvunget vill ha med magiker bland spelarna kan du nog skippa den och magi överhuvudtaget. Alver skall förhoppningsvis snart ersättas av en ny version, så av den anledningen kan det vara lite onödigt att köpa den.

Vapenmästaren skulle jag nog sätta rätt högt upp på listan, speciellt om ni är lite yngre spelare som vill slåss en del och lära er stridskonster. Bestialiska folk om du som SL vill ha lite häftiga monster.

En idé för din kampanj skulle kunna vara att alla rollpersonerna arbetar för samma organisation som ger dem uppdrag, på så sätt blir det enkelt att få spelarna från ett äventyr till ett annat. Legender och Hemligheter torde vara en bra inspirationskälla både för kampanjen i sin helhet och vilken organisation som rollpersonerna kan arbeta för; passar bra ihop med sagan om ringen-temat.

Dark Lotus

Warrior
Det låter roligt det där.
Ett tips är ju att glo på lite fantasyfilmer och samla inspiration.

Men det som kan vara bra ideer till äventyr kan ju vara ,Fällor/Problemlösning? Konflikter mellan människor ,pengar (silver) ,monster så spelarna får känna sig lite mäktiga efter dom slagit ned ett monster och ska vidare på sina nästa äventyr, osv...

Tiraker är bra eftersom det står mkt om deras kultur för dom är endå en större del av mundana..
Misslorna är bra och är mkt användbara till hjälp.
Mystik & magi är bra för mer expansion av det mystiska i eon..

Men vad är det för sorts kampanjer det ska vara då framöver?
Är det mkt mörk fantasy? eller vanlig fantasy?

Sodivra

Champion
dverg-hest said:
Jag vill ha rollerna till äventyret halvklara, dvs. att större delen av karaktären är klar, men det finns vissa saker (som tex.namn) som ska väljas av rollspelaren. Vilka andra egenskaper bör man kunna välja själv?
Kön! Det blir ganska intressant att inte fästa en karaktär i ett speciellt kön. Men det spelar ju förstås inte så stor roll om man spelar i en grupp med bara killar som bara spelar män, som ofta är fallet.

dverg-hest

Veteran
@ Kropotkin: Tack för tipset on karaktärsskapande, kände att jag inte ville sätta ut för mycket i förväg då jag kommer ihåg mitt första äventyr då allting var färdigt. Det var svårt att rolla något där man själv inte haft något med skapandet att göra. Kommer definitivt använda detta.

Vapenmästaren är nog inget jag vill ta med eftersom jag själv inte använt dem som spelare/spelat med ngn som använt sig av stridskonster. Detta är dessutom ett element som jag tror kan bringa ytterliggare förvirring till spelarna (som precis som jag inte är "yngre" om nu inte 17-18 räknas dit :o).

Jag tänkte precis som dig att mystik och magi kan vara överkurs men samtidigt är det en bok som jag (som då kommer SL:a) kan använda mig av till fiender och SLP.

Jag vet att det är en ny alvbok på g, men finns det ngt releasdatum färdigt på den? Vill inte behöva vänta allt för länge då jag tänkt att vissa delar av kampanjen ska befinna sig i alviska samhällen och (årmisnstånde) en av karaktärerna ska vara en alv.

Försaget om organsiationen ska jag nog använda då jag (precis som du) tycker att det passar till LotR temat.
Däremot tänker jag inte ge en av mina misslekaraktärer (ska banne mig ha 1-2 misslor med i gruppen xD) objektet (vad det nu ska vara) i början. Detta ska "lottas ut" till en av rollpersonerna lite senare i spelet. Detta kommer göra denna karaktär viktig för resten av gruppen, men denne kommer även få svårigheter i stil med VIL-slag för att kunna hålla sig för att inte använda objektet samt PSY-slag för att se hur pass bra denne klarar de viskande röster (eller vad det nu ska vara) som drar honom/henne till att använda objektet. Ett misslyckat PSY-slag kan innebära att rollpersonen blir våldsam eller liknande.

dverg-hest

Veteran
[Dark_Lotus said:
Det låter roligt det där.
Ett tips är ju att glo på lite fantasyfilmer och samla inspiration.
Why do you think I'm watching LotR på trean? :gremwink:

[Dark_Lotus said:
Men det som kan vara bra ideer till äventyr kan ju vara ,Fällor/Problemlösning? Konflikter mellan människor ,pengar (silver) ,monster så spelarna får känna sig lite mäktiga efter dom slagit ned ett monster och ska vidare på sina nästa äventyr, osv...
Problemlösning hade jag tänkt skulle avra ett stort element bland mina små äventyr och även i själva kampanjen. Men vissa ska helt enkelt bara vara rough'em up beat them monsters silly with a baseball bat :gremwink:

[Dark_Lotus said:
Men vad är det för sorts kampanjer det ska vara då framöver?
Är det mkt mörk fantasy? eller vanlig fantasy?
Det ska vara mycket mörk fantasy. Det ska vara väldigt mycket Middle Earth (sagan om ringen världen för er som glömt) över detta mundana.

En sak som jag tänkt på är att ha lite rasrestriktioner så som:
- Människor får bara tillhöra rasen Vanar. (länderna har fortfarande sama namn och de ser i utseendet ut som de andra raserna, men inga modifikationer kommer att ges ut för att du ser ut som en darken)

- Inga gûrder/trukher och tiraker får endast vara av Marnakh släktet.

- Alver får ej vara av Henea eller Tism (detta eftersom de inte är särskilt kompatibla alls med dvärgar och andra raser/delar av alvrasen förutom sin egen)

Är detta en bra idé?

dverg-hest

Veteran
Jag kom förövrigt att tänka på ett ganska bra sätt (tror jag) att öppna kampanjen på.
SL NOTEA ALLA SAMMA SAK! :gremtongue:

exempel said:
En högt uppsatt person i sällskapet (whichever that may be) har stät träff med dig och några andra ur sällskapet på värdshuset "Den Halvdräpta Draken". Han har ett uppdrag i åtanke till dig och de andra. Fråga värdshusvärden efter Erika Trast, så kommer han att tala om vart du sedan ska ta vägen.
något i den stilen typ :gremsmile:

Poseur

Swashbuckler
Jag skulle nog förbjuda sanari och Drezin också[NT

NT = Nickel tolerans (ingen text)

dverg-hest

Veteran
Re: Jag skulle nog förbjuda sanari och Drezin också[NT

jo Sanari fuderade jag också på att lägga in där, men nu tog jag bara de som jag var säker på. Men drezin? (är ej jätteinsatt hur det ligger till bland dvärgarna)

DesertRain

Hero

Drezin är ju dvärgarnas motsvarighet till sanari, så om du vill slänga ut sanari för att de är intrigerande och "småonda" (inte alla) så kan du nog kicka drezin av samma anledning. Fast de är iofs inte lika själviska.

dverg-hest

Veteran

ah, ok. Men de kan se sig själva som kickade then :gremtongue:

kom på att rasrestriktioner dock kommer vara näst intill onödigt då de kampanjen redan har fyra karaktärer (man kan såklart lägga till en eller två till, men kampanjen är främst utformad för dessa fyra roller) vars raser redan är satta.

dverg-hest

Veteran
första tankar kring äventyret

Jag har kommit fram till att detta äventyr ska präglas mycket av vandöda och nekromantiker.
Personen i fråga som har planer (likt Sauron/Saruman) att ta över Mundana ska vara en Nekromantiker med en här av vandöda. Han ska vara klädd helt i vitt och att vara vitklädd i vissa delar av landet är förbjudet då man ser vitklädda människor som underhuggare till denne Nekromantiker. Objektet som ska förstöras (or whatnot) ska vara ett objekt som har med nekromantik att göra. Om man använder objektet (vilket rollpersonen som vaktar det kan göra) ska någon slags fördel förekomma, nackldelen är att X-antal dödsväktare kommer få vittring om vart rollpersonerna befinner sig och ta sig dit (något man helst inte vill råka ut för ;)). Att använda objektet kommer därför att vara mycket riskabelt och när man en gång använt objektet kommer man att få slå PSY/VIL slag för att se om man kan motstå frestelsen för att använda det (slaget är olika svårt beroende på situation. Men det blir svårare ju mer man använt objektet).