Nekromanti Lite frågor om Calevan och Albion

Osbjer

Warrior
Joined
7 Jan 2007
Messages
356
Location
Inflyttad till Göteborg
Eftersom beskrivningen av Albion och Calevan i Sagaboken skriker efter en kampanj med bitter strid mellan länen och dess baroner ämnar jag fila på en dylik. Jag har än så länge inga långtgående planer men det brukar lösa sig. Dock har jag (just nu) två frågor.

Det första gäller namnen på personer. De som beskrivs i avsnittet om Calevan tycks alla sakna efternamn. I vissa fall, främst då det gäller de olika riddarna har de ett efternamn efter vilken stad de bor i. Min fråga är således hur det fungerar? Byter de namn om de flyttar? Flyttar de aldrig? Är familjen (dvs blodsbanden) oviktiga? Tänkte eventuellt sno lite idéer från den nu så populära Game of Thrones, och då är ju hierarkiska familjer en bra hjälp på vägen.

Min andra fråga gäller kungen (Breannons) önskemål och förehavanden. Vad anser han om någon av baronerna börjar rusta? Hur ser han på krig mellan de olika länen (som det 1144 som nämns i boken)? Är länsgränserna definierade av kronan, eller är länen "så stora som baronerna kan hålla"? Kommer kungen lägga sig i ett eventuellt inbördeskrig?

Tacksam för svar och funderingar.

/j
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
I Albion är man fortfarande outvecklade när det gäller efternamn. Majoriteten har namn som bygger på plats eller yrke. Att döpas erfer sin far förekommer ibland också. Och de festa flyttar aldrig, antingen för att det aldrig slagit dem att göra det, eller för att de inte får av olika anledningar. Men skulle man flytta gäller födelseort.

Men man kan tänka sig att den saken snart kommer ändra sig, och att andra typer av namn snart kommer slå igenom.

Länens gränser har blivit som de är av maktbalans, till och med kronans domäner. Och Breannon kommer inte gilla om en baron rustar så mycket att han skulle hota kronan. Hotas inte domänen lägger han sig inte så mycket i baronernas förehavaden och gränstvister (även om det blir blodsvite), men urartar det till krig mellan flera baroner kommer han ingripa.
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,821
Arfert said:
I Albion är man fortfarande outvecklade när det gäller efternamn. Majoriteten har namn som bygger på plats eller yrke. Att döpas efter sin far förekommer ibland också. Och de festa flyttar aldrig, antingen för att det aldrig slagit dem att göra det, eller för att de inte får av olika anledningar. Men skulle man flytta gäller födelseort.
Det kan låta konstigt för oss, men de allra flesta i Albion bor i byar där man vet vilka alla är. Då behövs inga efternamn förrän man har många med samma förnamn.

Jag har kört med klassiskt nordiska -sson och -dotter för nordmännens ättlingar i östra Albion, och skulle nog köra med lite fler namn för de som är adliga och sina rötter i pannonska familjer då jag trivs bra med stereotypen att vikingar och romare tycker det är lite extra viktigt med familj och släktband (om än av olika anledningar).

För »kändisar« är det ju alltid rätt med tillnamn efter bedrifter och sånt. Breannon hade ju knappast hetat Drakklo om det bara hade varit ett vildsvin han var berömd för att ha tampats med. :gremsmile:
 

Osbjer

Warrior
Joined
7 Jan 2007
Messages
356
Location
Inflyttad till Göteborg
DeBracy said:
Jag har kört med klassiskt nordiska -sson och -dotter för nordmännens ättlingar i östra Albion, och skulle nog köra med lite fler namn för de som är adliga och sina rötter i pannonska familjer då jag trivs bra med stereotypen att vikingar och romare tycker det är lite extra viktigt med familj och släktband (om än av olika anledningar).

För »kändisar« är det ju alltid rätt med tillnamn efter bedrifter och sånt. Breannon hade ju knappast hetat Drakklo om det bara hade varit ett vildsvin han var berömd för att ha tampats med. :gremsmile:
Jag har inga problem med att grisodlare saknar släktnamn, utan det jag undrar om det är korrekt att säga "Familjen X som styr och ställer i byn Y". Det är ju inga problem så länge landplätten ägs av en enskild riddare, men uppstår om man vill referera till en hel släkt.

Men det kanske är så att land inte går i arv hos riddare och baroner utan tillfaller kronan vid eventuella dödsfall. Detta betyder ju i så fall en väldigt svag adelsklass (inte för att det är något fel med det, men det bör avspeglas i stämningen i spelet).

/j
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Rent principiellt tillfaller det kronan, men praktiskt baronen, som i sin tur oftast den tidigare riddarens son/dotter ta över..
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,821
osbjer said:
Men det kanske är så att land inte går i arv hos riddare och baroner utan tillfaller kronan vid eventuella dödsfall. Detta betyder ju i så fall en väldigt svag adelsklass (inte för att det är något fel med det, men det bör avspeglas i stämningen i spelet).
Det där tycker jag är en rätt ball grej, att marken formellt sett går tillbaka till kronan men att det praktiskt sett ser annorlunda ut.

Eftersom det inte är säkert att ens arvinge kommer få jorden så ser man till att tidigt knyta band mellan arvingen och baronen/kronan genom att arvingen visa att man kommer vara fortsatt trogen.

Boken Tusen år i Europa 1000-1300 (första bandet i serien) innehåller rätt bra material om just sånt här. Kika om den finns på ditt bibliotek! :gremsmile:
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
jag skrev "principellt tillfaller det kronan", praktiken är dock en helt annan sak...

...landet byggs upp av otaliga lojaltetsband, med mark som följer med "på köpet". Och det är inte något som kronan rotar i i onödan. Om den kunde. Det skulle få oförutsägbara konsekvenser. Och förmodligen leda till inbörderskrig.
 

Osbjer

Warrior
Joined
7 Jan 2007
Messages
356
Location
Inflyttad till Göteborg
En annan sak jag småfunderar över är om kartan över Selinor är felaktig eller om det angivna invånarantalet (~500 st) är fel. På kartan finns ca 300 hus mellan tummen och pekfingret. Kartan över Dunbar med 530 invånare förefaller mycket mer rimlig.

Håller på med en karta över Lorim. Med drygt 100 invånare siktar jag på ca 30 hus, med mestadels olika hantverkare, värdshus, kyrka och rådhus. Några funderingar?

/j
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Det är invånarantalet som är för lågt. Det ska vara typ det dubbla. Ca 930. Det är för övrigt bara vuxna som räknas. Vet inte vad sjutton jag tänkte. :gremwink:
 

Osbjer

Warrior
Joined
7 Jan 2007
Messages
356
Location
Inflyttad till Göteborg
Fint, har du några funderingar angående andra stycket? Jag tänkte mig att byn skulle ligga uppe på en höjd eftersom det är en gruvby, och den bör ha anlagts på ett hyfsat strategiskt ställe från början.

/j
 
Top