Nekromanti Lite frågor om dod trudvang

Doctor_Hell

Veteran
har 2 frågor angående dod trudvang eller det är igentligen min kompis som undrar hur fungerar manatid och vad innebär det och hur funkar det med krigare och stridsvana

om man säger att han har en krigare så har han ju stridsvana som yrke och kan därmed höja det till 12 eller 15 eller vad det är från start sen kan man ju välja en massa tillval som höjer stridsvanan som svärdsbärare lr vad det nu heter säg att man kanske slutar på en stridsvana på 30 ...

fine sålångt e jag med och jag e med på att visa poäng från stridsvana som man får från tillvalen bara får användas till vissa saker som svärd eller sköld eller parera osv...

men vad är maxet man får lov att läga på en parering eller attack finns det nått maxtak tex att man inte får läga mer än 20 på en attack eller parewring eller kan jag lägga alla 30 poängen på en attack och sen inte ha nån stridsvana kvar till pareringar eller fler attacker ?

St. Brunibald

Veteran
Se stridspoängen som en manapool du använder för att höja chansen att lyckas med dina attacker och pareringar. Om du har en krigare med 30 stridspoäng betyder det att du har trettio poäng totalt att fördela på alla attacker och pareringar under en stridsrunda. Bestämmer du dig för att sätta 20 på en attack så har du alltså 10 poäng kvar att spendera på andra saker, till exempel en till attack/parering på 10.

Det finns så vitt jag vet inget övre tak på hur många poäng man kan spendera på en attack/parering. Vill du sätta 30 poäng på en handling så får du det, men det är ganska värdelöst då man ändå fumlar om man slår en 20 på tärningen. Visserligen kan man ibland behöva spendera mer än 20 poäng på en handling (om man har mastiga minusmodifikationer att tampas med) men vanligtvis räcker det med betydligt mindre.

Hoppas att jag svarat bra nog på din fråga.