Nekromanti Lite frågor om Krigarens väg

manowarrior

Veteran
VARNING GROVA GRAMATISKA FEL KAN FINNNAS I TEXTEN KÄNSLIGA PERSONER BÖR EJ LÄSA NEDANSTÅENDE!!!!!!!

hej jag har läst igenom Krigarens väg och har lite frågor:

1. kan man köpa Stridskonster med valfria enheter även om ens yrke inte tillåter det?

2. på sida 44 finns en tabbel för pansartyper så man ska kunna göra sina egna rustningar i inforutan under näms delområdesfaktor vad är det? (vikterna verkar inte stämma heller)

3. i kapitlet som fältslag sår det att beridna trupper har många fördelar tex att dom rör sig snabbare på slagfältet men eftersom det inte finns någon "förflyttningsfas" i fältslagsreglerna så hur ska de kunna vara en fördel?(regeltekniskt)

japp de va allt för mig hoppas på några svar på mina frågor. tack på förhad. jag reserverar mig för felstavningar.

lijat

Swordsman
1. kan man köpa Stridskonster med valfria enheter även om ens yrke inte tillåter det?
2. på sida 44 finns en tabbel för pansartyper så man ska kunna göra sina egna rustningar i inforutan under näms delområdesfaktor vad är det? (vikterna verkar inte stämma heller)
3. i kapitlet som fältslag sår det att beridna trupper har många fördelar tex att dom rör sig snabbare på slagfältet men eftersom det inte finns någon "förflyttningsfas" i fältslagsreglerna så hur ska de kunna vara en fördel?(regeltekniskt)
1. nej inte enligt reglerna.

3. personligen tycker jag att fältslagsreglerna är för förenklade så om jag ska använda dem så kommer jag att modifiera dem.

Marcus J

Hero

1. nej inte enligt reglerna.

Det är först när man pratar ovanliga och unika stridskonster som det blir restriktioner. (Vad jag kommer ihåg ialla fall :gremconfused:) Så svar ja ifall det är en vanlig stridskonst. Efter det så måste man ha ett speciellt yrke eller ha fått vissa resultat på bakrundstabellerna. (kontakt:Vapenmästare, Händelse: Studietid:Vapenskola)

Delområdesfaktor är det som visar att vissa delområden är större än andra t.ex. så behöver du mer material om du ska göra något som passar din bröstkorg än om du gör något som passar din arm. De används genom att du multiplicerar delområdesfaktor med material-, tids- och penga-åtgången.
Det är antagligen därför du tycker att vikten inte stämmer. Sen ska du komma ihåg att de flesta färdiga rustningarna i boken är vaderade och därför få sitt pansarvärde + tjockt tyg lika dant på vikt.

nordan

Swordsman
ang. din tredje fråga:
Leta upp hur lång varje stridsfas är, kontrollera soldaternas/hästarnas genomsnittliga förflyttning, dra eventuellt av något på grund av att de rör sig i formation. Sedan kan du implementera förflyttning om du ritar upp ditt fältslag.

rax

Swordsman

Inte som jag tolkat reglerna, nej. Om det inte står att man har tillgång till en stridskonst under beskrivningen av yrkesfärdigheter är det inte tänkt att man skall börja spela med en stridskonst. Naturligtvis kan du lära dig dessa senare. Vissa resultat på bakgrundstabellerna kan dock medföra att du kan köpa en stridskonst.

Om rustningar och delområdesfaktorer kan du läsa på s.153-154 i Eon II. Som KraggenOog också nämnt bör du beakta att många rustningstyper består av både vaddering och "pansaret". Dessa är märkta med en asterisk i rustningstabellerna.

/Rax

"1. kan man köpa Stridskonster med valfria enheter även om ens yrke inte tillåter det?"

Nej. Inte enligt reglerna, men om du nu spenderar din fritid med att gå på stridsskola så borde det inte vara omöjligt. Prata med SL.

"3. i kapitlet som fältslag sår det att beridna trupper har många fördelar tex att dom rör sig snabbare på slagfältet men eftersom det inte finns någon "förflyttningsfas" i fältslagsreglerna så hur ska de kunna vara en fördel?(regeltekniskt)"

Enligt reglerna ger det ingen skillnad alls, förutom efter slaget. Dock så är fältsslagsreglerna mest trams, så använd dem inte alls. Slå hellre bara ob3T6 för de olika sidorna (eller enheterna) och bestäm hur det går sen.

Just det, en del ihopräknade vikter för rustningar stämmer mycket riktigt inte. :gremsmile: