Nekromanti lite frågor om snösaga.

Bastjeman

Veteran
Tjenare jag funderar på vad jag ska köpa för nått Vildhjarta eller Snösaga. Jag vill köpa Snösaga för att Blodughadda finns med och den verkar bättre. Men vildhjarta är ju boken innan och man måste väll ha den för att det ska bli bra?

Renfield

Swordsman
Man måste inte ha Snösaga för att spela Vildhjarta, man måste inte ha Vildhjarta för att spela Snösaga, men om man vill ha allt så bra som möjligt, då köper man båda.
Jag rekommenderar starkt att du köper båda..!

Zaphod_UBBT

Swordsman
Jag rekommenderar att du börjar med Vildhjarta. Förutom att det är ett fruktansvärt bra äventyr ger det en bra upptakt till Snösaga.
Man måste absolut inte ha spelat Vildhjarta för att spela Snösaga, men jag skulle rekommendera det.

Vidare kan jag rekommendera att spela Vinterskogens Hemlighet innan man spelar Vildhjarta, då även detta är ett utomordentligt mysigt äventyr.

Ja, som sagt är Vildhjarta en bra upptakt till Snösaga. Men valet behöver ju inte bara gå på det, för det är ganska olika produkter. Vildhjarta är ett halvstort, småputtrigt och mysigt äventyr med mycket dimma och mystik. Snösaga är en oerhört pompös kampanj som säkert kan ta tjugo till trettio spelsessioner om det vill sig.

Börja med Vildhjarta, säger jag.

Zaphod

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Vildhjarta såklart [Vildhjarta spoiler]

Faktum är att jag skulle avråda dig från att köpa Snösaga om du inte är en gansa erfaren spelledare. Snösaga är oerhört krävande att spelleda och det tar lång tid att spela. I min spelgrupp så tog det oss femton till tjugo spelsessioner á 4-5 timmar. Räkna med att ni måste spela åtminstonde en gång i månaden (helst oftare) för att spelarna skall ha någon som helst chans att komma ihåg Snösagas handling. Den är rejält komplex och det är horder av SLP:er som de måste hålla reda på för att få ut max av kampanjen.

Kolla mitt inlägg om Snösaga här .

Vildhjarta däremot är ett mycket trevligt äventyr som är perfekt för både erfarna och oerfarna SL. Äventyret har skön sagostämning och kan klaras av på ett par, tre spelsessioner. Det innehåller dessutom vissa saker som gör att Snösaga blir en naturlig fortsättning. Och du, Blodughadda finna med på ett hörn i Vildhjarta.

Eksem

Champion
Alla har förstås missat det enda viktiga argumentet. Vildhjarta är bättre än Snösaga. Faktum är att Vildhjarta är bland det bästa jag läst i rollspelsväg. Snösaga är förstås också himla bra, så helst av allt bör du äga båda. Men ska du bara ha en, välj Vildhjarta!

Renfield

Swordsman
Det är iofs ett såpass partiskt uttalande att det inte äger något egenvärde utan konstruktiva upplysningar om anledningen bakom åsikten.

Eksem

Champion
Partiskt är det väl ändå inte? Måhända att jag inte understödjer min åsikt med argument, men partiskt?

Dåså, då skall det ges argument:

Det finns många saker man kan kommentera på i en modul. Först och främst vill man att det ska vara en idé som suger tag i en, det är nog allas främsta prioritet vad det gäller rollspelsmoduler. Sedan vill man nog ha välskriven textmassa, en fungerande layout och inspirerande typografi och stämningsingivnade illustrationer.

Folket på Riotminds kan inte direkt anklagas för att vara särskilt bra på att skriva texter, men de har inspirerande idéer så det räcker och blir över. De har dessutom anlitat suveräna illustratörer och en suverän layoutare.

Det mesta de släpper håller mycket hög kvalitet, framförallt på de områden som är viktigast, och framförallt vad det gäller äventyr och bakgrundsmoduler. Framförallt äventyr.

Vad vi har att jämföra här är alltså två äventyr av toppklass. De är fantasifulla, utnyttjar till fullo det rika materialet i nordiska och grekiska myter och framförallt känns det fräscht och eget. Och det ingjuter ett sjujäklars spelsug. Form och illustration lyfter fram materialet ännu mer.

Men jag hävdar också att det ena äventyret är bättre än det andra. Och nu kommer vi äntligen fram till det intressanta:

Snösaga är större. Mycket större. Det gör det svårare att hantera för författarna och spelledarna. Det kryllar av alldeles för många SLP som blir en jämntjock gröt, om SL ens klarar att minnas dem allihop!
Vildhjarta har däremot bara unika och spännande SLP i lagom hanterlig mängd.

Snösaga är inledningsvis mycket väl dokumenterad och noggrant planerad. Under delar av första kapitlet beskrivs händelser för nästan varje dag. Mot slutet är det nästan renutav skissartat.
Vildhjarta håller samma stil hela vägen.

Snösaga är rätt så rälsad, även om den överlever att man lämnar ramen.
Vildhjarta är rätt så rälsad den med, men äventyret skapar utan tvekan en effektiv illusion av att det inte är så.

Snösaga använder en mycket klassisk idé, lite väl klassisk kanske.
Vildhjarta känns rätt ny, men på ett klassiskt vis.

För att sammanfatta, det finns en hel del saker där jag tycker att Snösaga brister (mycket i de platta personporträtten och könsfrågan) medan Vildhjarta är nära på fläckfritt. Båda är förstås mycket bra (anledningarna till det har jag gått igenom tidigare i inlägget). Men Vildhjarta är bättre.

Bastjeman

Veteran
Har köpr Vildhjarta idag. Men man måste ju ha 6 till 7 spelare med. Kan man ha typ 4 till 5 istället ni som spelat det?

Zaphod_UBBT

Swordsman
Det går alldeles utmärkt på färre än fyra spelare. Enda haken är att man kanske får reglera svårighetsgraden litegrann. Det enda som verkligen är farligt är ju om blotresarna vaknar, för enligt reglerna är de rejält farliga. Om blotresarna vaknar rekommenderar jag dig att låta rollfigurerna klara sig undan, för det är ett supertråkigt sätt att avsluta ett så bra äventyr på. Låt spelarna lösa hela skogens gåta. Det är mycket roligare än att de blir ihjälslagna av några elakartade träd.

/Z

Renfield

Swordsman
Jag har kört det med så lite som tre spelare och ändå gjort det lite svårare [alla åtta gåtor, samt svårare fiender], och det gick.

Renfield

Swordsman
Klara sig undan och klara sig undan..
Mina tre spelare utgjorde en makaber syn när de störtade in i barkebulls sovfäll, två bärandes på den tredje, nästan döda av utmattning efter att ha sprungit jagade av blotresar i ett halvt dygn! :gremsmile: De fick springa omkring hela äventyret med dem efter sig, eftersom de inte klarade att ha ihjäl dem. Bitvis fick de en liten paus, när de kom till ställen där blotresarna inte kunde följa efter, men annars var det vild panik hela vägen, tills de var smarta nog att locka ut Blodughadda så att han hade ihjäl dem.

Bastjeman

Veteran
Har läst Vildhjarta nu och det verkar väldigt bra. Dock måste jkag vänta ett tag för att kunna spela det då mina spelare är fötr dåliga en så länge...

Bastjeman

Veteran
Har köpt Snösaga nu också. Har inte lsät den men håller på och hitills verkar den lite seg. Men den blir väll bättre när man kommer en bit är bara på sida 21. Okej men jag funderar på att göra ett eget äventyr mellan Vildhjarta och Snösaga. För det var någon som sa att han hade gjort det och att det blev mycket lyckat. Är det en bra ide?
Sen en fråga till någon rollerson ska ju tydligen känna Oktar väldigt bra hur ska man göra det?

Vitulv

Är det en bra ide?
Ja. Det är det. Jag körde lite slörollspelande i Paatr. Typ lite rumlande på krogar och jakt på ficktjuvar och rånare. Det blev en bra inledning.

Sen en fråga till någon rollerson ska ju tydligen känna Oktar väldigt bra hur ska man göra det?
Vad är problemet? Det är bara att komplettera någon av rollpersonernas bakgrundshistoria.

/Vulf

Bastjeman

Veteran
Asså ska man tvinga någon person att skriva att han bla bla ja det där med oktar i sin bakgrund?

Bastjeman

Veteran
Re: Ja [NT]

ok...
Men du som ahr spelat det hur svårt som spelledare är det? Jag har spelat Eon i ungefär ett år och nyss börjat med Dod 6. Klarar jag det om ett halvår eller år?

Vitulv

Re: Ja [NT]

Det är svårt. Men jag hänvisar till ett tidigare inlägg i frågan eftersom det inte är första gången Snösaga diskuteras här i forumet. Inlägget hittar du här.