Ska försöka svara så gott jag kan...
1) (Värde?) Siluna och alvglas, säger du. Det är egentligen bara en helt vanlig glitterpinne, så en 10-15'000 skulle jag utgå från. Säg 10'000, så har du en stabil siffra att modifiera. Är den vackert dekorerad med typ runor/mönster, eller vad som helst, kan den helt plötsligt bli värd 15'000. Är den perfekt dekorerad så säg minst 20'000. Om du pratar om något grovt hemmabygge så är det egentligen bara materialet som kostar... kanske... 3'000? Ren gissning. Dessutom kan du minska alla priser med ungefär 50%-75%, om du tar i eftertanke att folk faktiskt är lögnaktiga, snikna, giriga, elaka skurkar som försöker lura en på alla ens pengar. Den sista modifikationen bör du dock bara ta i eftertanke om staven var lättförtjänt. Om det är typ: Gå in i grottan -> Slakta ett troll -> Hitta staven, bör den inte gå att sälja för mer än 5'000. Max. Skyll på brister i materialet, saknar dekorationer, et cetera. Om de däremot verkligen gjort sig förtjänt av den, låt dem råka på en gammal snäll (och framför allt skitrik) alv som jättegärna vill köpa den för ~20'000 (motsv. 10'000 sunuvai). Den kanske till och med har ett speciellt personligt värde för honom...? Nej, nu kom jag in på sidospår.
2) Tag en vanlig stav, slå upp vad alvglas har i BRYT och använd den siffran. SI bör vara precis som en stav. Skadan kan du öka med 2 från 'Stav'. Vikt... det var svårt... kanske 2 till 3 gånger så mycket som en vanlig stav, ungefär. Vill du veta exakt kan du ta 'trä' som rustningsdel och räkna ut vad trä väger "per stav" i % av vikten per träffområde, för att sedan ta vikten av alvglas och siluna och räkna ut hur mycket den skulle väga per delområde. Kort sagt, räkna ut hur många delområden en trästav skulle täcka, rent viktmässigt. Tag antalet delområden och multiplicera med vikten av siluna + alvglas / 2.
3) Brukar ge belöningar som grundas helt på spelarnas rollspelande (om någon till exempel har en missla med två unika stridskonster och helrustning, som dessutom är magiker, skulle jag inte ge honom ett skit), deras insats (problemlösande och dylikt, om de tar till svärdet för att lösa alla problem bör man skära ned på belöningen) samt hur mycket de mutar SL. Ja, och hur svårt och stort äventyret var, förstås.
Hoppas jag var till nån hjälp.