Nekromanti Lite frågor

Ziir

Veteran
Jag är spellegare i vår spelgrupp, och jag har konstruerat ett mkt svårt äventyr. Belöningen hade jag tänkt att den skulle vara en stav. Inte vilken stav som hällst utan en ca. 150cm lång stav med kärna av siluna och hölje av alvglas.

Och nu till frågorna.

1) Värde (i silver)
2) Värden (skada, SI, vikt m.m.)

Och sen undrar jag allmänt hur stora belöningar brukar ni som är spelledare ge och ni som är spelare få?

Var kan man hitta steriotypiska spelledarpersoner av olika folk och med olika yrken?folk oc

dream

Hero
belöningar mm.

angående stavens värden, så kan man väl utgå från en vanlig stav och modifiera lite? det är nog inte så svårt...
värdet på glittret är, förutom materialkostnaden, förstås helt beroende på hur vacker/praktiskt/skickligt gjord den är, man kan dessutom tänka sig att den har speciella innebörder för vissa kulturer, om det är ett exeptionellt föremål, varvid den förstås blir ovärderlig. I vilket fall är det nog inget man går och säljer, och de som givit staven till rp blir nog inte glada om de hittar den på torsdagsmarknaden nästa vecka... ;)

Belöningar så, jag ger dem nog för sällan. ofta när jag spelar tycker jag att det är grymt trevligt att få belöningar nämligen, men som sl vill jag så hjärtans gärna att de ska komma naturligt, och att belöningarna ska vara i annat än materiell form, tex. land (tja, materiellt iofs, men med mycket speciell betydelse i ett medeltidslikt eller forntidslikt samhälle...), kontakter, personlig utveckling, kunskap osv osv... men som sagt, jag ger belöningar för sällan.

Anson

Veteran
Nja, fel teknik

Jag skulle ge dem belöningar efter bedrifter under äventyret och inte i slutet för det skulle vara ganska skumt om man fick allt rakt upp och ner. Men i sultet kan man tänka sig som spelledare ge ut lite fördighets kryss för eventuellt bra rollspel. Det skulle jag göra.

// Greve Anson Maddocks av Talon /images/icons/dragon.gif

Darkly Noom

Veteran
Jag tycker personligen att du bör göra dina RPCer själv. Blir mycket roligare och personligare så. Kom dock ihåg att de bör ha lika mycket poäng som dina övriga Rps har...

Och en stav i alvglas bör vara värd ca 10-15 tusen silver beroende på var man befinner sig...

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Ska försöka svara så gott jag kan...

1) (Värde?) Siluna och alvglas, säger du. Det är egentligen bara en helt vanlig glitterpinne, så en 10-15'000 skulle jag utgå från. Säg 10'000, så har du en stabil siffra att modifiera. Är den vackert dekorerad med typ runor/mönster, eller vad som helst, kan den helt plötsligt bli värd 15'000. Är den perfekt dekorerad så säg minst 20'000. Om du pratar om något grovt hemmabygge så är det egentligen bara materialet som kostar... kanske... 3'000? Ren gissning. Dessutom kan du minska alla priser med ungefär 50%-75%, om du tar i eftertanke att folk faktiskt är lögnaktiga, snikna, giriga, elaka skurkar som försöker lura en på alla ens pengar. Den sista modifikationen bör du dock bara ta i eftertanke om staven var lättförtjänt. Om det är typ: Gå in i grottan -> Slakta ett troll -> Hitta staven, bör den inte gå att sälja för mer än 5'000. Max. Skyll på brister i materialet, saknar dekorationer, et cetera. Om de däremot verkligen gjort sig förtjänt av den, låt dem råka på en gammal snäll (och framför allt skitrik) alv som jättegärna vill köpa den för ~20'000 (motsv. 10'000 sunuvai). Den kanske till och med har ett speciellt personligt värde för honom...? Nej, nu kom jag in på sidospår.

2) Tag en vanlig stav, slå upp vad alvglas har i BRYT och använd den siffran. SI bör vara precis som en stav. Skadan kan du öka med 2 från 'Stav'. Vikt... det var svårt... kanske 2 till 3 gånger så mycket som en vanlig stav, ungefär. Vill du veta exakt kan du ta 'trä' som rustningsdel och räkna ut vad trä väger "per stav" i % av vikten per träffområde, för att sedan ta vikten av alvglas och siluna och räkna ut hur mycket den skulle väga per delområde. Kort sagt, räkna ut hur många delområden en trästav skulle täcka, rent viktmässigt. Tag antalet delområden och multiplicera med vikten av siluna + alvglas / 2.

3) Brukar ge belöningar som grundas helt på spelarnas rollspelande (om någon till exempel har en missla med två unika stridskonster och helrustning, som dessutom är magiker, skulle jag inte ge honom ett skit), deras insats (problemlösande och dylikt, om de tar till svärdet för att lösa alla problem bör man skära ned på belöningen) samt hur mycket de mutar SL. Ja, och hur svårt och stort äventyret var, förstås.

Hoppas jag var till nån hjälp.

Freelancer

Warrior
Just det här med SLP's är en rätt stor fråga hos oss. När vi blev bättre så blev dom bättre. Vilket är helt klart. Motståndet måste öka när man är bättre själv. Men det får inte gå till överdrift. Varenda en som vi mötte hade pilbågar och/eller armborst. Det var helt omöjligt att undkomma dom, även om man gömde sig. SL var lite för hård mot oss. En gång stötte vi på sextio (60!) dvärgar med Krell-Kharz (eller vad dom heter). Dom bara pumpa skäktor mot oss... men vi kom undan.
Så du bör göra SLP's som är likvärdiga med dina spelares RP's. Inte för bra o inte värdelösa.
(Rövare kan ha 12 i vinit)

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Nja... det är lite MUD eller Diablo över det, anser jag.

Om man blir bättre ska man känna det också. Annars är det mycket möjligt att Den Onda Cirkeln tar form: "Oj, SLPerna blir svårare att spöa - behöver nog fler stridskonster..." Om spelarna tänker så och du tänker att du måste höja motståndet... så har du kommit in i den onda cirkeln.

/images/icons/wink.gif