Nekromanti Lite frågor

Ethrin

Veteran
Hej!

Jag är ganska ny vad gäller EON. Har just läst igenom grundregelboken och det är lite grejer jag inte riktigt greppar. Undrar om det finns någon vänlig själ därute som har lust att svara på följande:

1. Om man väljer försvarsmanövern flykt får ju anfallaren göra ett anfall utan att man kan försvara sig (om jag inte minns helt fel). Om försvararen får en extraskada i rundan, går hans flykt om intet då?

2. Kan man inte dö av blodförlust? Har läst lite i forumet, men tror inte jag kommit fram till något konkret. Som jag fattar det ökas bara svårigheten av dödsslag (o chockslag) med ökad blodförlust, fast dödsslag behöver man inte slå förrän man får tillagd trauma. Stämmer det?

3. Om man använder de grundläggande stridsreglerna (ej avancerade) : A försvarar sig mot B och C. Måste A i redogörelsefasen säga mot vem han ska försvara sig, eller kan han säga typ "första bästa"? Om A skulle få en extraskada av ex B och han har valt försvar mot C (B går före), får A inte försvara mot C då eftersom han fick en extraskada? (ojdå...hoppas ni förstår!) :gremwink:

4. Finns det något sätt en magiker kan försvara sig mot annan magi på? Man kan väl inte undvika magi?

5. Får man svårighetsökning om man ska blockera/parera/undvika om man sitter till häst?

Tacksam för svar!

Perenna

Swordsman
2. Kan man inte dö av blodförlust? Har läst lite i forumet, men tror inte jag kommit fram till något konkret. Som jag fattar det ökas bara svårigheten av dödsslag (o chockslag) med ökad blodförlust, fast dödsslag behöver man inte slå förrän man får tillagd trauma. Stämmer det?

Min egen tolkning av det är att Du endast slår Chockslag då Du får Blodförlust, och då det misslyckas blir Du medvetslös. Därefter slår Du Dödsslag på grund av Blodförlusten.

Lite svar

Hmm, knepiga frågor. Jag ska dock göra mitt bästa för att besvara dom.

"1. Om man väljer försvarsmanövern flykt får ju anfallaren göra ett anfall utan att man kan försvara sig (om jag inte minns helt fel). Om försvararen får en extraskada i rundan, går hans flykt om intet då?"

Det står ganska otydligt, får jag hålla med om, men jag tolkar det som att flykten kan genomföras även om man mottar en extraskada. Annars skulle det stå i samma stycke som "Tänk på att man förlorar initiativet automatiskt i den följande rundan om man får en eller flera extraskador".

"2. Kan man inte dö av blodförlust? Har läst lite i forumet, men tror inte jag kommit fram till något konkret. Som jag fattar det ökas bara svårigheten av dödsslag (o chockslag) med ökad blodförlust, fast dödsslag behöver man inte slå förrän man får tillagd trauma. Stämmer det?"

Enligt reglerna så kan man ju inte dö av bara blodförlust, men det står ju att om man når en löjligt hög nivå på blodförlusten så bör man ändå slå ett dödsslag och med största sannolikhet förklara rollpersonen död.

"3. Om man använder de grundläggande stridsreglerna (ej avancerade) : A försvarar sig mot B och C. Måste A i redogörelsefasen säga mot vem han ska försvara sig, eller kan han säga typ "första bästa"? Om A skulle få en extraskada av ex B och han har valt försvar mot C (B går före), får A inte försvara mot C då eftersom han fick en extraskada? (ojdå...hoppas ni förstår!)"

Jodå, jag förstår vad du menar, men jag är tyvärr inte helt säker på svaret. Om jag ska gissa så säger jag att det räcker med att man säger "jag parerar första bästa anfall", alltså att man inte bhöver välja motståndare. Observera att jag inte är säker här.

"4. Finns det något sätt en magiker kan försvara sig mot annan magi på? Man kan väl inte undvika magi?"

Inte enligt grundreglerna, men köper du M&M (Mystik & Magi) så hittar du det där. Bara för att jag är så gudomligt snäll :gremwink: så lägger jag ändå upp en här:

Motmagi

Alstra nomotropi Ob3t6
Besvärjelse Ob3t6
Tidsåtgång: En runda
Räckvidd: Personlig
Varaktighet: Temporär (1 min)

Denna besvärjelse skyddar magikern mot magi vars magnitud inte överstiger 3. Mot starkare magi erhålls inget skydd alls. Besvärjelsen stoppar bara sådan magi som är avsedd att påverka magikern direkt - exempelvis Diodactus fylgiska urladdning. Den skyddar alltså inte mot indirekt påverkande magi - exempelvis magi som påverkar kläder eller brännskada från eld som skapats med magi. Besvärjelsen varar hela sin varaktighet oavsett om den motstår magi eller om magi bryter igenom.

"5. Får man svårighetsökning om man ska blockera/parera/undvika om man sitter till häst?"

Nope... Inte som det ser ut nu i alla fall. Men regler om detta kommer antagligen dyka upp i den kommande modulen Vapenmästaren.

Mvh Victor Palm...

...Som hoppas att hans inlägg hjälpte något.

Hej, välkommen till forumet. Trevligt att se bra språk och tydliga frågor. Fortsätt på det viset.

1. Jag skulle nog säga att han lyckas komma undan om han inte blir tillbakaknuffad. Det blir man ju hela tiden...så det är svårt att komma undan.

2. Enligt mina egna regler så behandlas blödning ganska annorlunda, men vad gäller dödsslag så funkar det så här: om du fumlar chockslaget så måste du slå dödsslag. Detta gäller även när du återhämtar blodförlust o slår för att vakna. (man slår för att vakna enligt ett visst intervall, för om man slår varje gång en nivå går ner får man inte lättare att överleva med god vård, det går bara fortare att få slå). Om då blodförlusten är hög kommer du att dö...en till sak vi använder är att om blodförlusten inte får plats på pappret längre så är du död.

3. Jag skulle säga att han får försvara sig mot första bästa. Varför skulle man inte få försvara bara för att man tar en extraskada? Det står saker om att tappa anfall, men försvar?

4. Se inlägg ovan.

5. Det borde ju vara svårare att undvika. Ibland omöjligt. Att blockera/parera är väl inga problem.

Ethrin

Veteran
Varför skulle man inte få försvara bara för att man tar en extraskada? Det står saker om att tappa anfall, men försvar?

Jag frågade Neogames för ett tag sen om hur det var med initiativförlust i innehavande runda. Jag har nämligen spelat ett rollspel innan där en liknande regel fanns.

Jag ställde min fråga såhär till Neogames:

Om en anfallare träffar en anfallare i en annan strid som ej har gjort sin anfallsmanöver för rundan ännu, går anfallarens manöver "om intet"? Om man får ett hugg i armen man ska hugga med, får man iväg sitt hugg? Eller kanske ett slag i sidan, klarar man att få iväg någon anfallsmanöver?

Frågan var kanske konstigt skriven, men tror de fattade vad jag menade. Svaret jag fick var följande:

Ja, fast bara om man orsakar en extraskada. Man förlorar då initiativet både innehavande runda och automatiskt den kommande. (se sidan 107 i grundboken)

Jag har tittat på sid 107, men där står enbart om initiativförlust i nästa runda och inte för en manöver som inte blivit genomförd i aktuell runda.
Men man kanske inte kan tappa försvar, utan enbart anfall på detta sätt?

Big Marco

Läskig
Det korrekta svaret är att du alltid får utföra dina manövrer så länge du är involverad i striden - oavsett extraskador osv.

Det enda en extraskada automatiskt medför att att man inte får slå för VINIT i kommande runda.

(Jag borde veta - jag skrev systemet ,-)

"Det korrekta svaret är att du alltid får utföra dina manövrer så länge du är involverad i striden - oavsett extraskador osv."

Så spelar vi också, men anfall får en extra tärning svårare om man blev tillbakaknuffad.

"Det enda en extraskada automatiskt medför att att man inte får slå för VINIT i kommande runda."

Eh? Jag hade för mig att det gjorde att man förlorade initiativet också. För annars kan en person hade det o blev skadad av ett motanfall, behålla initiativet, han ska ju ändå inte slå...hmm?

Yvian

Warrior
Min borg i Consaber, på Uriens högland nära Narekh
"Kan man inte dö av blodförlust? Har läst lite i forumet, men tror inte jag kommit fram till något konkret. Som jag fattar det ökas bara svårigheten av dödsslag (o chockslag) med ökad blodförlust, fast dödsslag behöver man inte slå förrän man får tillagd trauma. Stämmer det?"

Detta är nog bara en miss av NeoGames. I min spelgrupp brukar vi spela med att man slår dödsslag om man får svårighetsökning av trauma eller blodförlust (eller båda). Annars kan man ju "fuska" och det står i reglerna något i stil med att "om rollpersonen ligger medvetslös så behöver man inte slå dödsslag förän någon kommer och tittar till en." Då kan man ju låta stackarn ligga tills han läkt all trauma och smärta, eftersom enligt reglerna behöver han inte slå något slag, han har ju ingen trauma (men likväl +Ob9T6 i svårighet på allt han gör från blodförlusten)... En av mina spelare försökte med det här, och jag anser att det är upp till varje spelledare att avgöra hur man ska behandla det...

Hoppas att du förstår något av vad jag skrev, skriver inte alltid så tydligt ;-)

Phelan

Hero
Nja, dödsslaget om man har legat och blött länge får svårighet BARA från Blödningstakten och inget annat. Om personen ligger länge utan vård kan man också (enligt reglerna, faktiskt) slå ett Dödsslag bara för att kolla när svårigheten för Dödsslaget börjar bli löjligt högt.

Ett tips är att läsa igenom stridsexemplen i slutet av Eon II, de är tydligare än själva regeltexten för skador.

Mvh / Phelan

Big Marco

Läskig
Du har rätt - jag uttryckte mig klumpigt. En extraskada medför också att man blir försvarare (=förlorar initiativet).

Förlåt för eventuella missförstånd.

GrottrolletNaug

Swashbuckler
"1. Om man väljer försvarsmanövern flykt får ju anfallaren göra ett anfall utan att man kan försvara sig (om jag inte minns helt fel). Om försvararen får en extraskada i rundan, går hans flykt om intet då?"

Det är korrekt. Det är helt enkelt väldigt svårt att fly om man inte har initiativet i striden. Man får helt enkelt vänta snällt på "rätt" tillfälle för att sticka, om man vill vara helt säker. Alternativt så kan man säkert använda sina omgivningar för att sätta lite distans mellan sig själv och sin kombatant. Typ hoppa ut genom ett fönster, eller upp på ett bord, eller ned i en flod (om motståndaren inte kan simma, men man själv kan det :gremwink: ) osv.

/Naug