Nekromanti Lite funderingar angående magi

xienwu

Veteran
"Ingen reaktion. Nåja, tänkte hon, om inte artighet fungerar så... Hon vävde i snabb följd ihop en rad besvärjelser, en som tände ljusen framför hennes elever så att de skulle se att skriva, ..."
-Mystik och Magi, s 5

Nu kan man undra hur detta gick till. För att detta skall funka bör man ha en besvärjelse med effekterna eld samt avstånd. Eftersom ingen eld fanns att tillgå i exemplet så antag att den är ataxatropisk. Denna är en ganska enkel besvärjelse som har Alstra ataxatropi 3t6, transformering 3t6, besvärjelse 1t6, besvärjelse 1t6. Men ha nu i åtanke att denna utförs tyst, samt att det är så pass uppspeedad så att man kan slänga 35 st (antalet närvarande elever i exemplet) så blir svårigheten alstra 10t6, transformering 10t6, besvärjelse 8t6, besvärjelse 8t6. Ganska enkelt, va? Nu skall hon bara klara 35 sådana på raken!

"Rafali tog bort handen från handtaget och lade den på min axel. "Det är där konsten i 'magins konst' ligger. Man måste ha kreativiteten i blodet för att improvisera de besvärjelser som behövs för stunden - vilket du, om du har följt med på lektionerna, borde veta vid det här laget inte bara är möjligt utan också vanligt." Rafali öppnade dörren med en improviserad besvärjelse, vilket fick mig att hoppa till. "Jag själv använder dem nästan jämt" sade hon och gick in i bostaden."
-Ur Rafalis dialoger, www.foxtail.nu/eonraf.html

Om vi nu bortser från uttalandet om att detta skulle vara en improviserad besvärjelse (då det är omöjligt att modifiera en improviserad besvärjelse med effekten "avstånd") så skulle det krävas en besvärjelse med effekterna avstånd och animera föremål. Antag nu att dörren väger 10 kg, detta kräver effekten animera föremål med 10 filament, vilka i sin tur kräver effekten avstånd med 10 filament. Dessutom gjordes den tyst och på en runda. Detta ger Alstra Ataxatropi 21t6, besvärjelse 12t6, besvärjelse 12t6. JAMEN JE!! Det klarar min magiker också!!!

Allvarligt talat, har jag missuppfattat magisystemet helt, eller vad är det frågan om? Är det hela en efterhandskonstruktion (för att uttrycka mig snällt) av Magister Rafali? Missförstå mig inte nu, jag tycker om eons magisystem, det är bara det att vissa saker borde vara enklare, främst med avseende på effekter som har räckvidden beröring eller personlig. Att teleportera sig själv 100 m är en besvärjelse som kräver alstra 3t6 och besvärjelse 3t6, medans att hämta en bok som ligger 3 meter bort utan att behöva resa på sig kräver alstra ataxatropi 5t6 , transformering 3t6, besvärjelse 1t6, besvärjelse 1t6, besvärjelse 2t6 (innehållande effekterna levitation 1, rörelse 1, avstånd 2).
Inte många magiker som klarar ett 5t6-slag. Nej, nu har jag svamlat på alldeles för länge. Synpunkter välkomnas, men först skall jag sova...

p.s. Det jag egentligen ville komma fram till var att jag inte tycker om att det är omöjligt att modifiera improviserade besvärjelser med effekterna beröring och avstånd, om man inte använder sig av Krilles regel (eller vem det nu var som kom på den) om den tomma effekten (som emrå borde kunna vävas av vilka filament som helst, annars skulle ju alla extemporatörer vara nomomantiker), men då blir allting så förbålnat svårt, då man hela tiden måste väva en >4:e rangens tomma effekt för att göra nåt vettigt . Oj oj, detta inlägg kommer inte att vinna några sammanhangs-SM.... nåja.... d.s.

p.p.s. Död åt teomantiker!!

GrottrolletNaug

Swashbuckler
"Nu kan man undra hur detta gick till. För att detta skall funka bör man ha en besvärjelse med effekterna eld samt avstånd. Eftersom ingen eld fanns att tillgå i exemplet så antag att den är ataxatropisk. Denna är en ganska enkel besvärjelse som har Alstra ataxatropi 3t6, transformering 3t6, besvärjelse 1t6, besvärjelse 1t6. Men ha nu i åtanke att denna utförs tyst, samt att det är så pass uppspeedad så att man kan slänga 35 st (antalet närvarande elever i exemplet) så blir svårigheten alstra 10t6, transformering 10t6, besvärjelse 8t6, besvärjelse 8t6. Ganska enkelt, va? Nu skall hon bara klara 35 sådana på raken!
"

Först och främst så vet vi inte att det fanns eld att tillgå, men det fanns säkerligen dagsljus att tillgå. Alla lektioner bör hållas i dagsljus så man kan se ordentligt.

Så låt oss anta att man improviserar följande besvärjelse
alstra 4 filament fototropi.
väv 'ljus' med 1 filament, med en 6 meters areaeffekt och 3 överblivna filament för att sänka svårigheten.
Vilket räcker gott och väl för att lysa upp för eleverna.

Viola du har en 1 magnituds besvärjelse som ser ut
Fototropi (Ob4T6), Besvärjelse (Ob4T6)

Det kan faktiskt Magister Rafali hantera, tror jag :gremwink:

"Om vi nu bortser från uttalandet om att detta skulle vara en improviserad besvärjelse (då det är omöjligt att modifiera en improviserad besvärjelse med effekten "avstånd") så skulle det krävas en besvärjelse med effekterna avstånd och animera föremål. Antag nu att dörren väger 10 kg, detta kräver effekten animera föremål med 10 filament, vilka i sin tur kräver effekten avstånd med 10 filament. Dessutom gjordes den tyst och på en runda. Detta ger Alstra Ataxatropi 21t6, besvärjelse 12t6, besvärjelse 12t6. JAMEN JE!! Det klarar min magiker också!!!"

Prova effekten 'rörelse' på dörren istället. Det blir enklare så :gremwink:

/Naug, vars karaktär faktiskt tycker att vissa av dom sabriska teomantikerna är lite söta

PS
En vanlig dörr väger runt hundra kg

xienwu

Veteran
"Prova effekten 'rörelse' på dörren istället. Det blir enklare så"

Nu räknas väl knappast gångjärn+låsmekanism som nollfriktion va? Dessutom så har även rörelse avståndet beröring, vilket fortfarande inte går att improvisera som en avståndsbesvärjelse...

Och angående ljusbesvärjelsen så tände hon ju faktiskt elevernas ljus, inte bara lyste upp deras bänkar med effekten ljus, som dessutom bara håller i sig i en minut. Och eld med areaeffekt är en DUM DUM DUM ide. Dessutom kastade hon rundan senare ljus på sig själv, vilket skulle negera den föregående ljusbesvärjelsen.

Denna diskussion handlar väl förmodligen mer om texternas orimlighet, snarare än magisystemets otymplighet, men jag vill bara inte att min magiker skall framstå som en sån jävla mes jämfört med magister Rafali. Eller Vitsippa på introduktionssidan för kapitlet om improviserad magi, där hon med enkelhet stänger en fönsterlucka liggande i sängen med en improviserad besvärjelse. Varifrån hon sedan alstrade kryotropi i ett soluppvärmt sovrum kan man ju också fråga sig....

GrottrolletNaug

Swashbuckler
"Nu räknas väl knappast gångjärn+låsmekanism som nollfriktion va? Dessutom så har även rörelse avståndet beröring, vilket fortfarande inte går att improvisera som en avståndsbesvärjelse..."

Vem har sagt att det ska vara nollfriktion?
I texten till effekten rörelse så står det att [i"]ingen nämnvärd friktion får förekomma (föremålet måste sväva, vara försett med hjul, flyta eller liknande)."[/i]
Så jag tycker definitivt att om man kan göra rörelse på någonting med hjul, så borde ett par välskötta gångjärn fungera alldeles utmärkt.

Däremot så kommer det ta 12 sekunder att väva en sådan improviserad besvärjelse även om man gör det snabbt.
Då är det nog enklare att bara ge dörren en knuff. :gremwink:

"Och angående ljusbesvärjelsen så tände hon ju faktiskt elevernas ljus, inte bara lyste upp deras bänkar med effekten ljus, som dessutom bara håller i sig i en minut. Och eld med areaeffekt är en DUM DUM DUM ide. Dessutom kastade hon rundan senare ljus på sig själv, vilket skulle negera den föregående ljusbesvärjelsen."

Tja... Jag skulle kunna komma med krystade förklaringar om magiska artefakter, ljus som aldrig brinner upp och effekten 'signal'.
Men vi kan väl bara konstatera att Carl-Johan Ström ville ha en charmig introduktionsberättelse till M&M och tummade lite på magins gränser.

"...men jag vill bara inte att min magiker skall framstå som en sån jävla mes jämfört med magister Rafali."

Ja då har du problem :gremlaugh:
Rafali var Krister Sundelins testkaraktär till Eon och hon fick vara med om en del, och bland annat så använde dom henne för att buggtesta magisystemet. Lite om Rafalis spelvärden.
Med tanke på att hon blev blason vid 17 års ålder (min uppskattning), så får vi anta att hon är någon slags magikernas Mozart.

"Denna diskussion handlar väl förmodligen mer om texternas orimlighet, snarare än magisystemets otymplighet ..."

Ett magisystem som Eons skriver man inte från början till slut. Man skriver bitar på olika ställen, länkar ihop dom, ändrar på dom, ändrar tillbaka, kastar bort, tappar bort, hittar igen, skriver om. Till slut så börjar det hela likna någonting som påminner om ett system.
Det är väl kanske möjligt att Introduktionsberättelserna skrevs under utvecklingsfasen (kanske effekten rörelse hade avstånd någon gång under systemets framväxt?), och sedan så har det troligtvis sluppit igenom korrläsning som "artistisk frihet i framställande av historia för introduktion av kapitel" :gremwink:

Hur som helst. Lita på reglerna, inte på berättelserna.
Jag menar, historien om Kharzim Renk Ghor som ensam försvarar sina förfäders bro mot en hord av Tiraker är minst lika osannolik och regelvidrig. (utmattningen skulle bli för hög, även för en dvärg)
Men det är en schysst historia, så folk köper det.

Introduktionsberättelserna är kuriosa, inte regler.

/Naug, går ut med hunden