Archer
Swashbuckler
Har lite funderingar kring olika regler i D&D och skulle uppskatta både idéer, tankar och förslag kring dessa.
1. Det verkar som om cleric har spells för att countra varenda spell en wizard eller sorcerer kan kasta? är clericen verkligen såpass mycket mäktigare med sina besvärjelser? Hittar inget som en magiker kan utnyttja då en cleric har både god fortitude och will save. Hur skulle en wizard kunna slå ut en cleric (förutsatt att de båda är ganska mäktiga på lvl 10 till 12)?
2. Är inte chansen för att överleva en coupe de grace lite väl stor (DC 10 + Damage dealt)? Visst, det finns alltid SL rätt att bestämma att någon som råkar ut för det dör knall och fall, men ändå...
3. Saknar verkligen möjligheten till att parera anfall. En krigare utan rustning är så gott som totalt utelämnad. Visst han kan anfalla och träffa som bara den (på högre levels), men utan rustning (och även med hög Dex bonus) så kan han knappt försvara sig. Skulle gärna se några förslag på hur man kan införa en möjlighet att parera i reglerna, utan att för den skull ta bort systemet med AC (som faktiskt fungerar snabbt). Den möjlighet jag ser är att man får välja om man ska förlita sig på sin rustning och förmåga att ducka (AC), eller välja om man ska parera (vilket kräver någon form av regler).
Hmm, hade mer funderingar tidigare, men det är alldeles för send och min hjärnas växellåda har gått i kras.
1. Det verkar som om cleric har spells för att countra varenda spell en wizard eller sorcerer kan kasta? är clericen verkligen såpass mycket mäktigare med sina besvärjelser? Hittar inget som en magiker kan utnyttja då en cleric har både god fortitude och will save. Hur skulle en wizard kunna slå ut en cleric (förutsatt att de båda är ganska mäktiga på lvl 10 till 12)?
2. Är inte chansen för att överleva en coupe de grace lite väl stor (DC 10 + Damage dealt)? Visst, det finns alltid SL rätt att bestämma att någon som råkar ut för det dör knall och fall, men ändå...
3. Saknar verkligen möjligheten till att parera anfall. En krigare utan rustning är så gott som totalt utelämnad. Visst han kan anfalla och träffa som bara den (på högre levels), men utan rustning (och även med hög Dex bonus) så kan han knappt försvara sig. Skulle gärna se några förslag på hur man kan införa en möjlighet att parera i reglerna, utan att för den skull ta bort systemet med AC (som faktiskt fungerar snabbt). Den möjlighet jag ser är att man får välja om man ska förlita sig på sin rustning och förmåga att ducka (AC), eller välja om man ska parera (vilket kräver någon form av regler).
Hmm, hade mer funderingar tidigare, men det är alldeles för send och min hjärnas växellåda har gått i kras.