Nekromanti Lite funderingar kring regler

Archer

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
1,999
Location
Mölltorp, Sverige
Har lite funderingar kring olika regler i D&D och skulle uppskatta både idéer, tankar och förslag kring dessa.

1. Det verkar som om cleric har spells för att countra varenda spell en wizard eller sorcerer kan kasta? är clericen verkligen såpass mycket mäktigare med sina besvärjelser? Hittar inget som en magiker kan utnyttja då en cleric har både god fortitude och will save. Hur skulle en wizard kunna slå ut en cleric (förutsatt att de båda är ganska mäktiga på lvl 10 till 12)?

2. Är inte chansen för att överleva en coupe de grace lite väl stor (DC 10 + Damage dealt)? Visst, det finns alltid SL rätt att bestämma att någon som råkar ut för det dör knall och fall, men ändå... :)

3. Saknar verkligen möjligheten till att parera anfall. En krigare utan rustning är så gott som totalt utelämnad. Visst han kan anfalla och träffa som bara den (på högre levels), men utan rustning (och även med hög Dex bonus) så kan han knappt försvara sig. Skulle gärna se några förslag på hur man kan införa en möjlighet att parera i reglerna, utan att för den skull ta bort systemet med AC (som faktiskt fungerar snabbt). Den möjlighet jag ser är att man får välja om man ska förlita sig på sin rustning och förmåga att ducka (AC), eller välja om man ska parera (vilket kräver någon form av regler).

Hmm, hade mer funderingar tidigare, men det är alldeles för send och min hjärnas växellåda har gått i kras. :gremsmile:
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>

1. Det verkar som om cleric har spells för att countra varenda spell en wizard eller sorcerer kan kasta? är clericen verkligen såpass mycket mäktigare med sina besvärjelser? Hittar inget som en magiker kan utnyttja då en cleric har både god fortitude och will save. Hur skulle en wizard kunna slå ut en cleric (förutsatt att de båda är ganska mäktiga på lvl 10 till 12)?


<hr></blockquote>


Tja, man kan ju alltid ösa på med ren skada - clerics har ofta rätt sunkiga reflex saves. Om trollisen ger (level) d6 i skada mot prästens (level) d8 hit points så gör det på det hela taget rätt ont på prästen. Dessutom har trollisen antagligen lite fler och coolare magiska prylar än vad prästen har och/eller fler feats som hjälper upp DCn.

Notera att även "bra" saves bara håller jämna steg med save-DC för de tuffaste spellsen som slängs runt. Båda ökar med 1 per två klass-levlar. Dessutom är det lättare att specialisera sig på att öka sina save-DC än för sina save-bonusar - DC kräver bara en grundegenskap, medan save-bonusar kräver totalt tre. Dessutom kan anfallaren välja vilka spells han tänker använda och fokusera sig på en eller två magiskolor, och dra nytta av Spell Focus och Greater Spell Focus. I min Return to the Temple of Elemental Evil-kampanj slänger partyts trollkarl rutinmässigt runt Slow och Polymorph Other med en DC på runt 20, vilket även präster oftast bara har en 50/50-chans att klara av - framför allt Polymorph som är Con-baserad snarare än Wis-baserad.
<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>

2. Är inte chansen för att överleva en coupe de grace lite väl stor (DC 10 + Damage dealt)? Visst, det finns alltid SL rätt att bestämma att någon som råkar ut för det dör knall och fall, men ändå... :)


<hr></blockquote>


Tja, glöm inte att en CdG automatiskt är en crit. Vi snackar en DC på runt 20 för ett feset långsvärd utan några bonusar, och om man går och nackar med en greataxe så rasslas det nog upp i DC 40 eller så (om man räknar med en någorlunda Str-bonus).
<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>

3. Saknar verkligen möjligheten till att parera anfall.

<hr></blockquote>


En viss mängd parering ingår i en normal AC. En annan mängd parering är abstraherad in i hit pointsen. Om man vill spegla att någon går på defensiven så kan man slåss defensivt (+2 AC, -4 anfall) och/eller använda featet Expertise (ger +1 AC per -1 i attack man tar, max det lägsta av BAB och 5).
En möjlighet om man vill ha en "aktiv" parering a la Drakar och Demoner är att tillåta att man "sparar" attacker för att parera med. När man parerar slår man då ett normalt attackslag, och om man hamnar högre än sin AC så ersätter man ACn med slaget mot en attack.
 

Archer

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
1,999
Location
Mölltorp, Sverige
Tackar för svaren. Jag hade missat det här med saves och att Coupe De Grace är automatiskt en Crit.

Älskade ditt förslag för att hantera aktiva pareringar, kommer att använda det. Tack så mycket :gremsmile:
 

Jaak

Warrior
Joined
17 Aug 2001
Messages
281
Location
sthlm
1. jo clericen e jävligt bra... men om man räknar ort healing spellsen har wizarden bättre....

2. jo de e regeln. men tänk på att du får in en critical så på en orcs grateaxe blir saven ungefär 19-52 ((1d12 + str mod) * 3 + 10 )

3. ta +15 istället för de vanliga 10
 

Feliath

Swashbuckler
Joined
28 Nov 2000
Messages
1,905
3. Saknar verkligen möjligheten till att parera anfall. En krigare utan rustning är så gott som totalt utelämnad. Visst han kan anfalla och träffa som bara den (på högre levels), men utan rustning (och även med hög Dex bonus) så kan han knappt försvara sig. Skulle gärna se några förslag på hur man kan införa en möjlighet att parera i reglerna, utan att för den skull ta bort systemet med AC (som faktiskt fungerar snabbt). Den möjlighet jag ser är att man får välja om man ska förlita sig på sin rustning och förmåga att ducka (AC), eller välja om man ska parera (vilket kräver någon form av regler).

Se Defense Roll, DMG sidan 64. Anar att det inte är vad du är ute efter, men kände ändå att det var värt att nämna.

/Feliath
 
Top