1. Har lite problem med att definiera var i världen alla olika folkslag kommer ifrån. Om vi säger så här, så är inte t.ex. Asharier och Darkener samma sak. Darkener är ett folkslag medan Asharier är en nationalitet (?). Men, Cirefalier finns som både-och. Detta är lite förvirrande... Hade nästan varit bättre om dom gjort då Asharier, Soldier etc. till de olika folkslagen istället. Någon som haft samma funderingar som mig, eller som kanske rent utav gjort en lista med tillgängliga folkslag i varje land?
2. Då man skapar en rollperson, visst går det att välja exempelvis Alstra <aspekt> som en Övrig färdighet om man vill? Det finns inga riktiga restriktioner på färdigheterna i spelet, som det är (en SL kan ju alltid modifiera som han eller hon känner för).
3. Avståndsvapen... är inte dom lite skumma? Mina spelare tycker att pilbågar som är starkare än ett svärd är lite dumt. Har inget bra argument att sätta emot. En av dom tycker också att pilbågar borde ha en fast skada och göra den skadan oavsett hur stark/rörlig man är. Där håller jag dock inte med honom eftersom det faktum att jag kanske kan spänna en båge bättre än en annan person kommer att betyda att min pil går hårdare.
Kanske en idé vore att införa ett system där det är pilarna som står för skadevärdet, och bågen för STYK, Räckvidder o.s.v., och så kan man kanske få en liten bonus på skadeslaget (i form av +1 upp till +Ob1T6 för de som är otroligt skickliga) baserat på RÖR och kanske PSY, och kanske till och med SYN?
2. Då man skapar en rollperson, visst går det att välja exempelvis Alstra <aspekt> som en Övrig färdighet om man vill? Det finns inga riktiga restriktioner på färdigheterna i spelet, som det är (en SL kan ju alltid modifiera som han eller hon känner för).
3. Avståndsvapen... är inte dom lite skumma? Mina spelare tycker att pilbågar som är starkare än ett svärd är lite dumt. Har inget bra argument att sätta emot. En av dom tycker också att pilbågar borde ha en fast skada och göra den skadan oavsett hur stark/rörlig man är. Där håller jag dock inte med honom eftersom det faktum att jag kanske kan spänna en båge bättre än en annan person kommer att betyda att min pil går hårdare.
Kanske en idé vore att införa ett system där det är pilarna som står för skadevärdet, och bågen för STYK, Räckvidder o.s.v., och så kan man kanske få en liten bonus på skadeslaget (i form av +1 upp till +Ob1T6 för de som är otroligt skickliga) baserat på RÖR och kanske PSY, och kanske till och med SYN?