Nekromanti Lite gnäll om PS3

Krille

Super Moderator
En del av er minns säkert hur jag ondgjorde mig över PS3an för några år sedan och hur den inte hade några selling points för mig utöver att vara en bluray-spelare, eftersom jag hade i princip alla funktionerna i min HTPC. Nå, jag hittade till slut något utöver det som tippade över (Valkyria Chronicles, om ni undrade), så jag skaffade en.

Det finns fortfarande en massa saker som den inte klarar (inspelning av TV, till exempel), men det är OK, för jag har en klase andra burkar som gör det åt mig.

Men det finns en klase saker som PS3an gör bra - spela spel och spela film, till exempel - och några saker som den gör mindre bra.

<ul style="list-style-type: disc">[*]Minnespinnar. Burken visar "Det finns inte några spår" när man stoppar in en minnespinne med musik i USB-porten. Men se, det gör det visst, men man är tvungen att klicka trekant och Visa alla. Sen visas musiken/bilderna/filmerna på pinnen.
Lösning: Behandla en USB-pinne som en isatt skiva. Till och med Windows gör det bättre.[*]DLNA-felkoder. Titt som tätt får jag DLNA-felkoder. Felkoderna 2601 och 7531 är de vanligaste. Internet innehåller ingen beskrivning som jag kan finna som talar om vad felet är, så jag har läbbans svårt att felsöka den.
Lösning: Släpp en lista med felkoder. Alternativt, fixa skiten så att den inte behövs. Alternativt, stöd annan nätverkskoppling än DLNA, och ge användaren möjlighet att behandla en NAS som en NAS och inte som en mediaserver.[*]Nätverksenheter. Vilken knarkad utvecklare fick för sig att man behöver gå in på Musik, sedan nätverksenheten, sedan Music på nätverksenheten och först därefter få lyssna på musiken - och dessutom kräva att mappen med musik ska heta MUSIC för att DLNA ska kunna visa musikfiler? Om den nu måste heta MUSIC för att DLNA ska hitta musik så är det väl rätt uppenbart att det är dit jag vill om jag väljer Musik? Och om det inte är så uppenbart, varför ens bry sig om att mappen måste heta MUSIC så att DLNA hittar rätt?
Lösning: Fullfölj tanken. Väljer man nätverkgrejen under musik ska man hamna rakt i MUSIC-mappen.[*]DHCP. Det är säkert en bugg, men min burk sket högaktligen i mitt trådlösa nätverks DHCP. Antingen norpade den en IP-adress från grannens nätverk, eller så sket den helt enkelt i att hämta något IP alls och körde på sitt hårdkodade. I vilket fall som helst så var jag tvungen att manuellt stoppa in de där siffrorna.
Lösning: Fixa. [*]Åsså det vanliga köret med regionkodning, förstås. Det kan knappast ha varit skivindustrins avsikt att främja piratkopiering, men det är ju i praktiken det som blir resultatet av regionkodning. När en titel som man vill se inte finns annat än som en regionskodad film som man inte kan se eftersom den är i fel region, så finns det tre val: knäck regionsskyddet, knäck regionskoden eller ladda ner filmen utan regionskod över huvud taget. Eftersom det första kräver hårdvaruingrepp och det andra kräver en massa jobb så är det oftast enklast att göa det tredje, dvs piratkopiera. På nåt sätt känns det som att Hollywood inte tänkte tillräckligt långt.
Lösning: Krossa BDA och DVDA. Så länge som BDA finns så kommer Sony aldrig att tillverka en PS3 utan regionskod, och skulle de göra det så kommer BDA helt enkelt återkalla licensen från PS3orna där ute, vilket gör dem oanvändbara för Blu-ray.[/list]

Anyway, på det stora hela är jag väl rätt nöjd med PS3an, men det finns definitivt områden för förbättring om det ska bli den ultimata multimediamaskinen. Just nu är det en bra spelmaskin och apparat i hemmabioanläggningen, men inte mycket mer.

krank

Går ondskans ärenden
Själv får jag väl säga att PS3:ans bakåtkompatibilitet med PS1 och PS2 (eller brist på sådan kompatibilitet, snarare) i kombination med att man såvitt jag vet inte kan chippa den ordentligt än är de största anledningarna jag har att inte skaffa en.

//Krank, som mår lite dåligt över att han inte chippat sin Gamecube än

ripperdoc

Myrmidon
Jag har upplevt i stort sett samma fel. All heder åt PS3-folket för de ger massor av funktioner i nya firmwares, men det är skumt att de samtidigt ignorerar att fixa en del andra, förmodat enklare, saker.

DLNA och NAS-problemen har jag förstått beror på att standarden inte direkt är en standard, och hur det funkar beror helt på kombinationen av uppspelare och källa, d.v.s. PS3 och NAS eller PS3 och dator. Jag tror ex. att foldrarna Music, Videos, etc som kommer när man gått in på en nätverksenhet är där på grund av DLNA-standarder. Men Sony borde kunna gömma undan det som är skrangligt i DLNA.

Regionskodning är en plåga, särskilt eftersom jag har Hong Kong-PS3, men det är tveksamt att någon tar bort det. Där får jag tyvärr bara foga mig - å andra sidan ser jag mest Blu-ray och där går det att hitta bra filmer i rätt region.

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Själv är jag nybliven PS3-ägare. Konsolen köptes för att vi skulle kunna spela Fl0wer. Men jag har spelat en hel del Killzone2 som kom bundlat också (Ni kan kalla mig General Wilper från och med nu. :) )

Tack för tipset om minnespinnar. Jag trodde att det inte funkade alls, men då skall jag testa med pyramiden när jag kommer hem.

Vad gäller DLNA så har mitt problem varit att när jag kommer 60% in i en fil så börjar det hacka och frysa och ha sig. Det hade varit käckt att kunna montera rakt av över NFS eller Samba istället.

Christoffer

It's all pig.
Lösning: Behandla en USB-pinne som en isatt skiva. Till och med Windows gör det bättre.
Bifall i det mesta, men för någon som jag, som inte har annan hårdvara i närheten av tv:n, så är inte mina krav speciellt höga.

Men, för att visa usbstickors innehåll direkt, lägg dem i MUSIC, VIDEO, eller PHOTO foldrar direkt i roten, då fungerar det tipptopp. Eller om det är MUSIC, VIDEOS och PHOTOS. Minns inte.

krank

Går ondskans ärenden
En fråga: Om man har en PS3:a, finns det några rationella anledningar att hålla sig med Sonys bajsmjukvara snarare än att bara installera Linux med typ XBMC? Liksom, XBMC har ju inbyggt stöd för samba och NFS och allt möjligt, och man kan ju ganska lätt fixa automatisk montering av grejer i Linux även om man väljer nåt mer lättviktigt än Ubuntu...

Jag har ingen PS3:a själv, så jag vet inte hur mycket krångel det egentligen är med installationer etc.

Christoffer

It's all pig.
Anledningen är väl att det ännu inte finns stöd för ps3:ans hårdvara på annat sätt än genom sonys egen mjukvara, så linuxdistar klarar knappt av att spela upp videofiler. Så var läget när jag orkade bry mig för ett halvår sen, men kanske har förändrat sig?

krank

Går ondskans ärenden
ChristofferL said:
Anledningen är väl att det ännu inte finns stöd för ps3:ans hårdvara på annat sätt än genom sonys egen mjukvara, så linuxdistar klarar knappt av att spela upp videofiler. Så var läget när jag orkade bry mig för ett halvår sen, men kanske har förändrat sig?
Say what?

OK, nu straffade de ut sig ordentligt, kändes det som. En PS3:a känns mer avlägsen än någonsin... =)

Christoffer

It's all pig.
Ska väl tillägga att jag inte brytt mig i att installera linux själv, men efter lite läsning kändes det allt för begränsat för att vara värt besväret. Kan hända det var 720 filer den inte fixade att spela upp, men vad jag vet så är det fortfarande så att alternativa os inte kommer åt hela hårdvaran direkt, vilket är orsaken till att linux känns lite menlöst att installera från första början...

MEN, som sagt, det var vad jag läste mig till för ett halvår/år sen, kan hända det är någon som kan informera om någon storslagen förändring?

wilper

Mmm, de har strypt Linux möjligheter att utnyttja hårdvaran. Så det blir inte riktigt så ballt som man hade kunnat tro.

krank

Går ondskans ärenden
Wilper said:
Mmm, de har strypt Linux möjligheter att utnyttja hårdvaran. Så det blir inte riktigt så ballt som man hade kunnat tro.
Och därmed blir PS3:an för mig bara en dyr spelmaskin. Blueray skiter jag ju fullständigt i, och det lär ju finnas bättre interfaces än Sonys för att spela musik, och mediaspelare som fixar fler videoformat, och operativsystem med bättre nätverksmöjligheter...

//Krank, som nog satsar på en väldigt lätt HTPC istället

wilper

Ja, vill man inte ha en spelmaskin eller BluRay-spelare så är nog inte PS3 någe vidare val.

Själv behövde jag ingen BluRay-spelare, men konsolvalet föll på PS3 ändå, för att kunna spela Fl0wer.

Siktar på att spela Valkyria Chronicles också, men det får vänta tills det har trillat ner lite i pris. 500-700 kronor tycker jag är väl dyrt för ett tvspel.

krank

Går ondskans ärenden
Wilper said:
Ja, vill man inte ha en spelmaskin eller BluRay-spelare så är nog inte PS3 någe vidare val.
Jag vill ha en spelmaskin, men inte till det priset. Inte om den saknar bakåtkompatibilitet. Som Final Fantasyspelare lär jag väl skaffa skiten förr eller senare ändå, men det lär dröja några år.

Bakåtkompatibilitet och möjlighet att hacka/homebrew:a är de saker jag premierar högst när jag köper konsoll. Spel kommer sekundärt. Allt annat kommer tertiärt.

PS3:an har en del spel jag vill ha, men... i dagsläget känns plattformen alldeles för låst.

ripperdoc

Myrmidon
Att DLNA ger upp efter 60% beror med stor sannolikhet på nätverk, att filen är tokstor, eller på källuppspelaren.

Det enda som är låst i hårdvara för Linux är såvitt jag vet grafikkortet, men det hindrar rätt rejält. Alla Linuxdistar som klarar PowerPC går dock att köra.

Själv är jag mkt tacksam för PS3ans operativssytem, eftersom det är så lättanvänt. Linux vill jag ogärna släppa i närheten av TVn eftersom jag föredrar att saker funkar.

krank

Går ondskans ärenden
RipperDoc said:
Linux vill jag ogärna släppa i närheten av TVn eftersom jag föredrar att saker funkar.
Lustigt, det är därför jag använder Linux. För då funkar de.

Jag vet inte, du låter som att du inte riktigt haft nån koll de senaste 5-6 åren av Linuxutveckling. Det går liksom inte att jämföra gamla distros från 2003 med, säg, Ubuntu. Ubuntu är som OSX, fast man dumförklarar inte användaren. 99% av typ allting "just works" - samtisigt som man har möjligheter att, om man vill, gröta ner sig. Men man måste inte. Har du inte jäkligt knepig hårdvara funkar det.

krank

Går ondskans ärenden
Dimfrost said:
Final Fantasy ska ju dessutom släppas till XB360 också, om jag inte alldeles tar miste.
...OK, jag ska köpa en 360. Mass Effect, Halo 3 och Final Fantasy. Fuck yeah. Den där nyheten var vad jag behövde för att det skulle väga över.

Jag klarar mig faktiskt utan Metal gear Solid 4 och det fåtal andra PS3-spel jag varit lite sugen på...

Embergem

Veteran
Wilper said:

Själv behövde jag ingen BluRay-spelare, men konsolvalet föll på PS3 ändå, för att kunna spela Fl0wer.

Siktar på att spela Valkyria Chronicles också, men det får vänta tills det har trillat ner lite i pris. 500-700 kronor tycker jag är väl dyrt för ett tvspel.
Du kan ju få det från CDON.COM för typ 350kr med frakt inräknat.

Krille

Super Moderator
krank said:
Bakåtkompatibilitet och möjlighet att hacka/homebrew:a är de saker jag premierar högst när jag köper konsoll. Spel kommer sekundärt. Allt annat kommer tertiärt.
Tja, det låter ju som att du skulle må bäst av en PS2, helt enkelt. Mer bakåtkompatibel än så är det svårt att bli, och billig är den ju också.

Sen, på ett personligt plan så är möjlighet att homebrewa långt ner på min lista. Sånt har jag ju min dator till. Spelkonsollen vill jag tvärtom ha så ärkestabil och officiell som det bara går. Det vore ju högst fjantigt om den inte funkade med spelen som jag köpte den för, eller hur?

krank

Går ondskans ärenden
Krille said:
Tja, det låter ju som att du skulle må bäst av en PS2, helt enkelt. Mer bakåtkompatibel än så är det svårt att bli, och billig är den ju också.
Har PS2, X-box och Gamecube. X-boxen är helt klart den överlägsna konsollen - bästa homebrewen, bästa hårdvaran. Och bra stöd för schyssta emulatorer för både PSX och SNES och NES och allt möjligt.

PS2:an vinner på bakåtkompatibiliteten och spelutbudet men, som sagt, förlorar STORT vad gäller homebrewscenen.

Krille said:
Sen, på ett personligt plan så är möjlighet att homebrewa långt ner på min lista. Sånt har jag ju min dator till. Spelkonsollen vill jag tvärtom ha så ärkestabil och officiell som det bara går. Det vore ju högst fjantigt om den inte funkade med spelen som jag köpte den för, eller hur?
Tja, kanske. Jag vet bara att jag tycker att det är genuint skitroligt att försöka pressa ur mina elektroniska prylar så mycket det går - X-boxen t.ex lever ju först ordentligt när man chippat och stoppat in XBMC. Samma sak med PSP:n, där den inbyggda mp3-spelaren suger rumpa och hela manicken saknar både skrivmöjligheter (fixas med PSPWrite) och möjligheter att kolla på Youtubevideos (precis lagom storlek på skärmen för Youtubes kassa upplösningar, fixas med PSPTube) och en massa annat.

Jag känner mig alltid lite lurad när jag köper en pryl jag inte kan få att göra mer än vad den ursprungligen är tänkt att göra...