Re: Paradigm, meta-paradigm och regler
"I Mage så är det bytet av paradigm som resulterar i att verkligheten uppfattas annorlunda, som i sin tur resulterar i magi. Det är detta som är meta-paradigmet och det är också det som magiker använder sig av och talar om (läs introståryn, så talas det tämligen öppet om det). De som är medvetna om meta-paradigmet och använder sig av det är de som kallas "mages". Ovanpå meta-paradigmet ligger sedan en regelprocedur, som är något som spelarna använder sig av för att använda magi i spelet."
Här håller jag inte med alls! Om du läser hela boken så inser du tydligen att långt ifrån alla mages använder någon form av "meta-paradigm", utan det är istället notoriskt få magiker som gör det (i alla fall i Mage-revised). Det krävs väldigt höga nivåer i Arete för att kunna gå utanför sitt egna paradigm i Mage. En mage använder magi ja, men han gör det utifrån sitt egna paradigm, som är en modell av verkligheten. Utifrån denna verklighetsmodell definierar sedan mage:n sin egna magi (eller Vetenskap, för teknokrater).
"I Eon finns det inget paradigm (och inget skifte av det) på samma sätt. Paradigmet är i stället det sätt på vilket den lokala traditionen tror att magi fungerar. Det handlar inte om att uppfatta verkligheten annorlunda, utan att forma en verklighet enligt givna regler. Paradigmet behöver inte ändras, och därmed finns det inget behov av en meta-paradigm. Faktum är att Mages "metaparadigm" närmast motsvaras av de olika traditionernas uppfattningar om hur magi fungerar, dvs deras paradigmer. Ovanpå det finns det en regelprocedur som spelarna använder sig av för att använda magi i spelet."
Okej, så folk tror att magi fungerar på olika sätt? Men det är ju att uppfatta verkligheten på olika sätt! Hur skulle det inte kunna vara det? Magi är en ju en faktiskt del av Eons verkligheten, alltså måste olika former av magiteorier vara ekvivalent med olika verklighetsuppfattningar.
Dessutom tycker jag att du blandar ihop paradigm med regler en smula. *no offence* Ett paradigm är ju baserat på en verklighetsmodell, som är baserad på tron hur verkligheten uppträder. Verkligheten i Mage formar sig ju efter den allmänna tron, ja, men det är ju den övergripande metafysiken, d.v.s. den övergripande regeln som säger "tro skapar verklighet". Därefter skapar ju de mindre paradigmen avvikelser i det stora paradigmet. När jag tänker efter så finns det ju inte alls något meta-paradigm i Mage! Det finns en övergripande metafysik som säger att "tro ger verklighet" (plus en hel del till), men därunder finns det ju endast olika paradigmer. Det finns dominernade paradigmer, men inget meta-paradigm. Med detta vill jag alltså ha sagt att det finns övergripande regler i Mage, som säger hur verkligheten fungerar. Dessa är inte paradigm, utan regler för hur verkligheten faktiskt fungerar, precis som i Eon. Däremot formas ju en magikers magi betydligt starkare av dennes verklighetsuppfattning i Mage än i Eon (eller?). Men den begränsningen ligger ju endast hos magikern. Potentialen för all magi finns ju där. Likaså måste det ju vara i Eon! Om en magiker verkligen tror att denne inte kan använda nekrotropi, borde han väl (i praktiken) inte kunna göra det? Ja, teoretiskt sett kan han det, men inte praktiskt sett.
"I och med att det i Eon finns flera olika paradigmer, som var och en faktiskt verkar att fungera i enlighet med verkligheten, så måste man sluta sig till att det inte finns ett meta-paradigm på samma sätt som i Mage.
För det första, det finns ju inget meta-paradigm i Mage (som jag kommit fram till ovan), och för det andra; men det är ju precis så magi fungerar i Mage! Olika traditioner har olika paradigm, som fungerar i enlighet med verkligheten! (däremot finns det ju ett dominerande paradigm, som gör magi lättare, men alla paradigm fungerar ju faktiskt i Mage, så länge som magikern tror på det). Jag ser inte riktigt skillnaden, faktiskt?
Detta är för övrigt en svaghet med magisystemet i Eon som jag försökt påpeka förrut, eller snarare en svaghet i beskrivningen av systemet; magi i modulen och M&M handlar nästan enbart om regler. Det vore intressant att veta hur magikern i praktiken går till väva för att väva magi. Sjunger han magiska sånger? Åkallar andar? Ritar symboler, osv, osv? Det som i Mage går under beteckningen foci. Det vore sannerligen intressant att få veta mer om Eons magikers motsvarighet till foci i en eventuell andra upplaga av M&M.
Jaja, hoppas jag fått fram vad jag ville ha sagt. Det kanske blev en smula virrigt...
Drakvrede
"Mother nature is a bitch!" - Murphys lagar