Nekromanti Lite gratis godis NeoGames??

lave

Warrior
är det alls aktuellt för neogames att lägga ut så mycket godbitar avseende magi och religion och kanske en smula om mundana på internet så att man faktiskt har nytta av dessa avsnitt i grundboken? som det är nu så skulle man faktiskt kunna ta bort dem utan att det gjorde något, då de är så tunna att man måste komma på allt själv i vilket fall som helst om man vill vara magiker eller religiös. det skulle vara trevligt att få ett delvist komplett rollspel med grundreglerna...

<P ID="edit"><FONT SIZE=-1><EM>Edited by lave on 2001-06-01 14:34.</EM></FONT></P>

Krille

Super Moderator
"är det alls aktuellt för neogames att lägga ut så mycket godbitar avseende magi och religion och kanske en smula om mundana på internet så att man faktiskt har nytta av dessa avsnitt i grundboken?"

"En smula" om Mundana och om magi finns redan på Neogames webbsida.

"som det är nu så skulle man faktiskt kunna ta bort dem utan att det gjorde något, då de är så tunna att man måste komma på allt själv i vilket fall som helst om man vill vara magiker eller religiös."

Där håller jag inte med en centimeter. Magikapitlet är såpass omfattande att man kan göra en jefla massa med det, även utan Mystik&Magi. I det formatet är det på ungefär samma nivå som normala icke-magifokuserade fantasyrollspel - dvs man kan kasta besvärjelser och få en någorlunda balanserad magiker. Jämför mängden magi med till exempel DoD (valfri version utan expansionsbox/bok) elelr GURPS och se hur mycket magi du hittar. Med Mystik&Magi får man allt det som man kan förvänta sig av ett rollspel som är totalt fokuserat på magi, exempelvis Mage eller Ars Magica.

Vad gäller religioner så får man generella regler som gör det möjligt att göra en troende rollperson och en exempelreligion (typ den största). Så länge man nöjer sig med att en präst är en präst och inte en magiker som hämtar sina besvärjelser från gudarna så räcker det kapitlet tämligen långt.

- Krille
"Never position a rock near a hard place"
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>

Flash Back

Warrior
Religionerkapitlet...

...kommer man inte långt med. Har inte införskaffat gudarnas kamp än, men den står högt upp på önskelistan just eftersom det knappt finns någon som helst information om de olika religionerna. Visst kan man hitta på själv, men lite mer info skulle man vilja ha från grundregelboken.

Det Förglömda: tillbaka på ny adress:
<A HREF="http://rollspel.20m.com" target="_new">http://rollspel.20m.com</A>

Krille

Super Moderator
Hur har du kunnat spela...

"...kommer man inte långt med. Har inte införskaffat gudarnas kamp än, men den står högt upp på önskelistan just eftersom det knappt finns någon som helst information om de olika religionerna. Visst kan man hitta på själv, men lite mer info skulle man vilja ha från grundregelboken."

Hur har du kunnat spela rollspel tidigare? Jag kan inte påminna mig att det har stått något om religion i DoD5 eller tidigare, och det är tämligen sällsynt i övrigt också. Pendragon är ganska omfattande, men Ars Magica nämner det mest i förbifarten med hur olika riken påverkar magikastande, inte hur religionen fungerar. Dungeons&Dragons brukar vara förtegna om det, utom vilka spells en cleric kan kasta, och så vidare.

- Krille

Drakvrede

Swordsman
Tja, det finns ju trots allt en anledning till varför magikapitlet i DoD är så begränsat. För det första beror det ju på att dom i det endast gett den information som behövs för att väva besvärjelser och några få magiskolor. Och i ärlighetens namn är det exakt samma som det som anges i Eons grundbox. Det andra skälet till att det inte skrivs så mycket är ju för att magiker är så ovanliga i DoD. Alla kan inte lära sig magi, och av de få som verkligen kan det, så är det ändå en väldigt liten andel som lär sig använda magi.

Tycker för övrigt att det är lite felaktigt att påstå att M&M innehåller allt som magirelaterade rollspel, t.ex. Mage och Ars Magica gör. Det är direkt felaktigt, för om så mycket information om metafysik, olika magiska fenomen och varelser, världen i sig, magiska grupperingar och liknande som anges i dessa rollspel kommer inte M&M i närheten av (speciellt i fallet med Mage). M&M känns mera enbart som en regelbok (vilket tyvärr är en nackdel som är återkommande i många av Neogames moduler); dessa magirelaterade rollspel är hela världsbeskrivningar plus regelbok. Men och andra sidan kan man väl inte kräva att M&M ska vara lika omfattande som t.ex. Mage, eftersom M&M endast är ett tillbehör (och har endast hälften så många sidor, ungefär), medan Mage utgör ett eget rollspel.

Drakvrede

"Mother nature is a bitch!" - Murphys lagar

Krille

Super Moderator
"Det andra skälet till att det inte skrivs så mycket är ju för att magiker är så ovanliga i DoD. Alla kan inte lära sig magi, och av de få som verkligen kan det, så är det ändå en väldigt liten andel som lär sig använda magi."

Nu ska man kanske tillägga att magiker är ungefär lika ovanligt i Eon, framförallt av det andra skälet som du lägger fram: även om alla kan lära sig att använda magi så är det ytterst få som får möjligheten. Det är dyrt att bli magiker, det är farligt och det är något som har status förknippat till sig. Således väljs inte kreti och pleti ut som en magikers lärling, utan de som magikern faktiskt tror kan bidra med något.

I senare utgåvor av DoD (DoD4 och senare) så har ju dessutom spärren gradvis försvunnit, så att "alla kan inte lära sig magi" är numera en sanning med modifikation.

"Tycker för övrigt att det är lite felaktigt att påstå att M&M innehåller allt som magirelaterade rollspel, t.ex. Mage och Ars Magica gör."

Jag uttryckte mig kanske lite klumpigt: vad jag menade var att Eon tillsammans med Mystik&Magi innehåller ungefär motsvarande mängd information. Metafysiken i Mage saknas ju till exempel helt i Ars Magica annat än den regeltekniska biten (som även Eon tar upp). Eon tar tvärtom upp alternativa metafysiker, inte en absolut som finns i Mage. I Mage säger man ju att magi fungerar därför att världen är på det här sättet. I Eon säger vi att grupp X anser att magi fungerar på ett sätt eftersom världen är förskaffad på ett visst sätt, medan grupp Y anser att magi fungerar på ett annat sätt eftersom världen ser ut på ett annat sätt. Det finns ingen absolut metafysik och ingen vet allt.

- Krille

Drakvrede

Swordsman
Aha, så magiker är inte så vanliga? När jag läser regelboken (och i viss mån M&M) har jag fått intrycket av att det kryllar av magiker i Eons värld! Men så är inte fallet, alltså. Bra, då vet jag det.

Nu vill inte jag vara någon form av paragrafryttare, men när du säger:
"Eon tar tvärtom upp alternativa metafysiker, inte en absolut som finns i Mage. I Mage säger man ju att magi fungerar därför att världen är på det här sättet. I Eon säger vi att grupp X anser att magi fungerar på ett sätt eftersom världen är förskaffad på ett visst sätt, medan grupp Y anser att magi fungerar på ett annat sätt eftersom världen ser ut på ett annat sätt. Det finns ingen absolut metafysik och ingen vet allt."

Så det andra av dina påståenden köper jag (och tycker dessutom är positivt med Eon), d.v.s. att ni presenterar olika teorier ur olika synviklar, eftersom ingen vet allt.

Men min poäng är denna; det är ju just det som Mage oxå gör! Alla vanliga magiker är ju beroende av sitt egna synsätt, sitt egna paradigm. Magikerns magi beror på paradigmet, så att säga. Så är det väl visserligen oxå delvis i fallet med Eon, men tycker ändå att Mage är betydligt bättre att föra fram det. Visserligen bygger ju Eon och Mage på två helt skiljda typer av metafysik; i Eon finns det (väl?) en objektiv verklighet, med regler som säger att X är möjligt, men inte Y och icke-X, osv. Även om inte den är funnen än, så finns den (väl?) där! I Mage är ju verkligheten subjektiv och formas efter den kollektiva tron.

Med det sista ville jag alltså ha sagt att man i Mage inte ger några absoluta regler för vad som är möjligt, utan sådant formas av den kollektiva tron, Paradox och Unbelief.

Men men, nog om det!

Drakvrede

Krille

Super Moderator
"Men min poäng är denna; det är ju just det som Mage oxå gör! Alla vanliga magiker är ju beroende av sitt egna synsätt, sitt egna paradigm. Magikerns magi beror på paradigmet, så att säga."

Exakt. Det är ju också ett paradigm, eller snarare ett meta-paradigm, ett paradigm ovanför paradigmet. Detta meta-paradigm är det som styr magin i Mage, och alla använder sig av det meta-paradigmet. Något motsvarande finns inte i Eon. Det finns på sin höjd en regelprocedur som reflekterar det sätt som magin uppträder på.

- Krille

Vindhand

Myrmidon
kompletthet

det skulle vara trevligt att få ett delvist komplett rollspel med grundreglerna...

Mjo, ledsamt nog så är "komplett" olika saker för olika personer... Jag hade gärna sett att man slängde ut de mesta av det avancerade stridssystemet och istället haft med improviserad magi, litet om odöda, litet om drakar, litet mer om shamaner, o.s.v... så att man får veta hur världen funkar ungefär utan att behöva vänta på x antal supplement. (Supplementen skulle naturligtvis fortfarande komma ut och innehålla en manssa detaljer för de som är intresserade av dem men grundreglerna skulle ge ett ramverk).
Det skulle vara komplett i mina ögon men många andra skulle säkert tycka att halva regelmassan fattades (då den skulle finnas i en separat bok med utförlig varningsmärkning) och att man slängt in en massa småsnuttar av ofullständig info.

vet inte riktigt vad min poäng var här... är litet trött /images/icons/crazy.gif

Drakvrede

Swordsman
Jodå, okej, det finns ett "meta-paradigm" i Mage. Men den enda skillnaden mellan Mage och Eon är i att i Mage talar man faktiskt om vad meta-paradigmet är (även om ytterst få magiker i Mage är medvetna om detta meta-paradigm), medan i Eon gör man det inte! Alltså tycker jag att det är lite konstigt att påstå att Eon skulle sakna en sådat meta-paradigm, eftersom detta paradigm är hur magin i Eon fungerar på grundläggande nivå (d.v.s. vilka av magins regler som faktiskt är sanna, hur långt man kan bryta ned filament, hur mycket filament som krävs för att väva effekter, osv, osv), ungefär som fysikens mest grundläggande regler (jag säger inte att vi har fysikens alla grundläggande regler, men dom finns där!). Sen det faktum att ni på Neogames i era moduler inte berättar exakt vad som är sant och vad som inte är det, är ju endast ett val från er sida. Det gör ju inte att det inte existerar ett meta-paradigm i Eon.

Drakvrede

Emil

Hero
Re: Religionerkapitlet...

...kommer man inte långt med. Har inte införskaffat gudarnas kamp än, men den står högt upp på önskelistan just eftersom det knappt finns någon som helst information om de olika religionerna. Visst kan man hitta på själv, men lite mer info skulle man vilja ha från grundregelboken.

Varför det? Eon II är en regelbok och innehåller således regler. Regler om t.ex. religion. Vill man ha närmare information om religionerna så är det Religioner: Gudarnas kamp som man bör titta på.

/Emil

Brevis esse laboro, obscurus fio

Eon SE: <A HREF="http://www.alfaweb.nu/eonse" target="_new">http://www.alfaweb.nu/eonse</A>

Emil

Hero
Jag köpte spelet när det kom ut och klarade mig alldeles utmärkt utan modulerna Mystik & Magi och Religioner: Gudarnas Kamp. Visst gör de spelet roligare, men de är absolut inget krav. Och Eon II är ju redan 320 sidor tjock - vilket är mycket för en regelbok. Det får inte plats med mer och det behövs inte mer...

/Emil - Som anser att den enda modulen man egentligen behöver är Mundana

Brevis esse laboro, obscurus fio

Eon SE: <A HREF="http://www.alfaweb.nu/eonse" target="_new">http://www.alfaweb.nu/eonse</A>

Krille

Super Moderator
Paradigm, meta-paradigm och regler

"Men den enda skillnaden mellan Mage och Eon är i att i Mage talar man faktiskt om vad meta-paradigmet är (även om ytterst få magiker i Mage är medvetna om detta meta-paradigm), medan i Eon gör man det inte! Alltså tycker jag att det är lite konstigt att påstå att Eon skulle sakna en sådat meta-paradigm, eftersom detta paradigm är hur magin i Eon fungerar på grundläggande nivå (d.v.s. vilka av magins regler som faktiskt är sanna, hur långt man kan bryta ned filament, hur mycket filament som krävs för att väva effekter, osv, osv), ungefär som fysikens mest grundläggande regler (jag säger inte att vi har fysikens alla grundläggande regler, men dom finns där!)."

Nja, jag håller inte med (varför skulle jag annars skriva det här meddelandet.

I Mage så är det bytet av paradigm som resulterar i att verkligheten uppfattas annorlunda, som i sin tur resulterar i magi. Det är detta som är meta-paradigmet och det är också det som magiker använder sig av och talar om (läs introståryn, så talas det tämligen öppet om det). De som är medvetna om meta-paradigmet och använder sig av det är de som kallas "mages". Ovanpå meta-paradigmet ligger sedan en regelprocedur, som är något som spelarna använder sig av för att använda magi i spelet.

I Eon finns det inget paradigm (och inget skifte av det) på samma sätt. Paradigmet är i stället det sätt på vilket den lokala traditionen tror att magi fungerar. Det handlar inte om att uppfatta verkligheten annorlunda, utan att forma en verklighet enligt givna regler. Paradigmet behöver inte ändras, och därmed finns det inget behov av en meta-paradigm. Faktum är att Mages "metaparadigm" närmast motsvaras av de olika traditionernas uppfattningar om hur magi fungerar, dvs deras paradigmer. Ovanpå det finns det en regelprocedur som spelarna använder sig av för att använda magi i spelet.

Man kan inte säga att regelproceduren är ett meta-paradigm, eftersom ett paradigm (även ett metaparadigm) är ett tankesätt, en uppfattning av verkligheten och/eller en modell av den, och regelproceduren är rollspelets närmaste motsvarighet till hur verkligheten faktiskt uppför sig. Eftersom ingen person i spelet är medveten om hur det faktiskt förhåller sig så finns det ingenting att ha en uppfattning om. Rollpersonerna vet inte att spelarna slår ObT6. Därmed kan regelproceduren inte vara en uppfattning av verkligheten, och därmed kan det inte heller vara ett paradigm. Det är en regelprocedur, helt enkelt, som förhåller sig till paradigmer (och metaparadigmer) på samma sätt som verkligheten förhåller sig till Newtons mekanik, relativitetsteori, kvantfysik och Grand Unified Theory. Newton, Einstein, Bohr, Heisenberg och Hawking har alla lagt fram modeller som verkar visa hur verkligheten är beskaffad. Det krävs bara ett enda experiment för att bevisa att de har fel, men vi kan aldrig bevisa att de har rätt. Däremot har de ställt upp ett antal paradigmer som vi använder oss av, eftersom verkligheten faktiskt verkar uppföra sig enligt modellen.

I och med att det i Eon finns flera olika paradigmer, som var och en faktiskt verkar att fungera i enlighet med verkligheten, så måste man sluta sig till att det inte finns ett meta-paradigm på samma sätt som i Mage.

- Krille

Drakvrede

Swordsman
Re: Paradigm, meta-paradigm och regler

"I Mage så är det bytet av paradigm som resulterar i att verkligheten uppfattas annorlunda, som i sin tur resulterar i magi. Det är detta som är meta-paradigmet och det är också det som magiker använder sig av och talar om (läs introståryn, så talas det tämligen öppet om det). De som är medvetna om meta-paradigmet och använder sig av det är de som kallas "mages". Ovanpå meta-paradigmet ligger sedan en regelprocedur, som är något som spelarna använder sig av för att använda magi i spelet."

Här håller jag inte med alls! Om du läser hela boken så inser du tydligen att långt ifrån alla mages använder någon form av "meta-paradigm", utan det är istället notoriskt få magiker som gör det (i alla fall i Mage-revised). Det krävs väldigt höga nivåer i Arete för att kunna gå utanför sitt egna paradigm i Mage. En mage använder magi ja, men han gör det utifrån sitt egna paradigm, som är en modell av verkligheten. Utifrån denna verklighetsmodell definierar sedan mage:n sin egna magi (eller Vetenskap, för teknokrater).

"I Eon finns det inget paradigm (och inget skifte av det) på samma sätt. Paradigmet är i stället det sätt på vilket den lokala traditionen tror att magi fungerar. Det handlar inte om att uppfatta verkligheten annorlunda, utan att forma en verklighet enligt givna regler. Paradigmet behöver inte ändras, och därmed finns det inget behov av en meta-paradigm. Faktum är att Mages "metaparadigm" närmast motsvaras av de olika traditionernas uppfattningar om hur magi fungerar, dvs deras paradigmer. Ovanpå det finns det en regelprocedur som spelarna använder sig av för att använda magi i spelet."

Okej, så folk tror att magi fungerar på olika sätt? Men det är ju att uppfatta verkligheten på olika sätt! Hur skulle det inte kunna vara det? Magi är en ju en faktiskt del av Eons verkligheten, alltså måste olika former av magiteorier vara ekvivalent med olika verklighetsuppfattningar.

Dessutom tycker jag att du blandar ihop paradigm med regler en smula. *no offence* Ett paradigm är ju baserat på en verklighetsmodell, som är baserad på tron hur verkligheten uppträder. Verkligheten i Mage formar sig ju efter den allmänna tron, ja, men det är ju den övergripande metafysiken, d.v.s. den övergripande regeln som säger "tro skapar verklighet". Därefter skapar ju de mindre paradigmen avvikelser i det stora paradigmet. När jag tänker efter så finns det ju inte alls något meta-paradigm i Mage! Det finns en övergripande metafysik som säger att "tro ger verklighet" (plus en hel del till), men därunder finns det ju endast olika paradigmer. Det finns dominernade paradigmer, men inget meta-paradigm. Med detta vill jag alltså ha sagt att det finns övergripande regler i Mage, som säger hur verkligheten fungerar. Dessa är inte paradigm, utan regler för hur verkligheten faktiskt fungerar, precis som i Eon. Däremot formas ju en magikers magi betydligt starkare av dennes verklighetsuppfattning i Mage än i Eon (eller?). Men den begränsningen ligger ju endast hos magikern. Potentialen för all magi finns ju där. Likaså måste det ju vara i Eon! Om en magiker verkligen tror att denne inte kan använda nekrotropi, borde han väl (i praktiken) inte kunna göra det? Ja, teoretiskt sett kan han det, men inte praktiskt sett.

"I och med att det i Eon finns flera olika paradigmer, som var och en faktiskt verkar att fungera i enlighet med verkligheten, så måste man sluta sig till att det inte finns ett meta-paradigm på samma sätt som i Mage.

För det första, det finns ju inget meta-paradigm i Mage (som jag kommit fram till ovan), och för det andra; men det är ju precis så magi fungerar i Mage! Olika traditioner har olika paradigm, som fungerar i enlighet med verkligheten! (däremot finns det ju ett dominerande paradigm, som gör magi lättare, men alla paradigm fungerar ju faktiskt i Mage, så länge som magikern tror på det). Jag ser inte riktigt skillnaden, faktiskt?

Detta är för övrigt en svaghet med magisystemet i Eon som jag försökt påpeka förrut, eller snarare en svaghet i beskrivningen av systemet; magi i modulen och M&M handlar nästan enbart om regler. Det vore intressant att veta hur magikern i praktiken går till väva för att väva magi. Sjunger han magiska sånger? Åkallar andar? Ritar symboler, osv, osv? Det som i Mage går under beteckningen foci. Det vore sannerligen intressant att få veta mer om Eons magikers motsvarighet till foci i en eventuell andra upplaga av M&M.

Jaja, hoppas jag fått fram vad jag ville ha sagt. Det kanske blev en smula virrigt...

Drakvrede

Drakvrede

Swordsman
Re: Paradigm, meta-paradigm och regler

PS: Tänkte bara lägga till en liten sak.
När jag skrev att du blandade ihop meta-paradigm med regler så menade jag endast i fallet Mage! I övrigt tycker jag att du har god koll på vad ett paradigm är. :)
ds.

Drakvrede

Svarte Faraonen

ром и смерть
Re: Hur har du kunnat spela...

DoD 1-4 hade ingen värld alls beskriven i regelböckerna, och därför var det svårt att beskriva religionen där. I DoD 5 stod det vad jag minns en del om legenden om Kaleb och Karon, och att beskriva samtliga religioner i hela staden skulle vara ett mastodontprojekt. Pendragon och Ars Magica har jag inte spelat, och D&D fokuserar mest på de "nyttoinriktade" delarna av religionen, likt det gör med nästan allt annat.

Livet som hummer är inte så lätt alla gånger...

- Bobby