Nekromanti Lite hjälp önskas?

Luna_Luciferi

Veteran
Tjena.
Jag satt och skrev på min lilla fina kampanj här hemma mitt i ingenstans och helt plötsligt slogs jag av något jag skrivit ihop och jag kan fan inte komma på hur mina stackars små spelare ska kunna övervinna detta överhuvudtaget.
Tänk er en trång gång. Den mynnar ut i en 10 meter bred resp 8 meter långt rum taket är ca 4 meter upp. i ena änden finns en avsats (8 meter ifrån) med tre spakar som efter lite kruxande mynnar ut i att en liten pusselbit ramlar ner.
Whatever
Grejen är... Har ni något smart sätt att ta er över 8 meter lava? Magi som kan förflytta finns inte i spelgruppen.
Själv kan jag precis just nu inte komma på något bra sätt.
Glöm inte ange Skill och DC om ni vill ge nån bra rekomendation för skill eller något.

Troberg

Sinister eater
Grejen är... Har ni något smart sätt att ta er över 8 meter lava?
Så mycket lava i ett så litet rum och de är antagligen redan döda, av värmen eller av syrebrist.

Byt ut det mot en snabbt strömmande underjordisk flod så blir det mer lagomt svårt.

Luna_Luciferi

Veteran
Så mycket lava i ett så litet rum och de är antagligen redan döda, av värmen eller av syrebrist.
Jag tror faktiskt inte det. Har du sett på konstnärer som arbetar i lava och glas? De verkar klara sig relativt bra - bara de inte kommer i kontakt med tingesten i fråga - vad jag vet så brinner inte lava direkt om de inte kommer i kontakt med någon form av antändningsbart material. Dock är det varmt så in i helvete och de kommer inte kunna stanna många minuter därinne.

Troberg

Sinister eater
Har du sett på konstnärer som arbetar i lava och glas? De verkar klara sig relativt bra
Jag har sett dem. De klarar sig bra för att de är utomhus och värmen kan blåsas bort och stiga uppåt. I ett relativt litet, stängt rum så kommer temperaturen att stiga väldigt fort och de kommer inte att kunna andas luften.

Prova att stoppa fläktarna i en dator och se hur länge det dröjer innan den brinner. Får man inte bort värmen så blir det fort varmt.

Warduke

Warrior
Om de inte kan ta sig över det, slopa det, det är ingen mening att ha med omöjliga hinder i ett äventyr.

Men några förslag är en eldskyddsring nånstans innan det där rummet så att nån får simma över, nån magisk ritual, eller sak man ska aktivera nån annan stans innan rummet så att en magisk bro materialiseras över lavan, eller nån omledningskanal för lavan så man kan gå över på botten när lavan runnit bort.

Pom

Swashbuckler
Okej, de kan ingen magi som förflyttar saker. Jag antar att de inte heller kan frammana någon litet kräk som tål värme tillräckligt bra för att hinna meka lite med spakarna?

Annars kanske man kan skjuta prick på spakarna och gradvis få dem i rätt läge.

Eller de kanske har magi som gör dem starkare och/eller större så att de kan klara av världsmästarsprånget med lite sats och lite tur och lite skada?

Eller de kanske har möjlighet att i ett tidigare skede komma över något magiskt föremål med engångsanvändning som kan ge dem möjlighet att göra vad de behöver.

I värsta fall får man väl låta någon som kan hjälpa dem passera förbi av någon anledning. Det är ju beigefärgat, men om det är viktigt för äventyret att hindret är precis som du beskriver kan det ju vara förlåtligt. :gremwink:

Shaggy

Swordsman
Tja. Det går ju att helt enkelt hoppa över, åtminstone för den som har hög Jump skill eller är Monk med någorlunda hög nivå (och därmed har Fast movement).

Tillägg: Annars kan man kanske använda besvärjelsen Longstrider eller något liknande.

Oldtimer

Slava Ukraini!
Så du menar att de inte har någon magi alls, eller?

Annars kan ju en bard, präst, magiker eller trollkonstnär av första graden frammana (med frammana monster I) en satanisk hök (fiendish hawk) som lätt tar sig över (den har 5 poäng eldmotstånd och flyger). Även en normal hök skulle kunna klara sig om det nu finns en druid eller jägare i gruppen (frammana naturens allierade I, glöm inte att druider kan spontankasta denna). Om det finns en andra gradens brad, magiker eller trollkonstnär med magikerhand så når den över till andra sidan (30' med de amerikanska reglerna, 8 meter med de metriska). Eller om han har osynlig tjänare borde det också fungera (samma räckvidd).

Menar du verkligen att det inte finns någon formelkastare i gruppen med tillgång till dessa enkla formler? Jag kan förstå om de inte har sväva, flyga, dimensionsdörr eller teleportation, men de ovanstående förslagen är bara 1:a gradens formler (och en 0:e gradens formel).

Hoppa är förmodligen inte att tänka på. Svårighetsgraden blir ju 30 (32 med de metriska reglerna) om man kan ta 6 meter sats. Annars det dubbla. Missa testet med 5 eller mer och du är snabbrostad. Du beskrev inte väggarna, men Klättra på murade väggar (utan bra grepp) är svårighetsgrad 25 och det lär bli minst fyra tester av Klättra innan man är framme. Samma sak som för Hoppa - missa med 5 eller mer och man är en sotflaga.

/Mikael

Staffan

Myrmidon
Nitpick

Annars kan ju en bard, präst, magiker eller trollkonstnär av första graden frammana (med frammana monster I) en satanisk hök (fiendish hawk) som lätt tar sig över (den har 5 poäng eldmotstånd och flyger).
I den arketypiska gruppen kan det vara lite svårt med denna, eftersom rätt få rollpersoner lär sig summon monster I som arkanister, och goda präster inte kan ta fram onda varelser.

Oldtimer

Slava Ukraini!
Re: Nitpick

I den arketypiska gruppen kan det vara lite svårt med denna
Men den är en möjlighet (vi har faktiskt flera i min kampanj som har tillgång till denna) och jag ville visa på lite möjligheter.

Svårt att komma med mer träffsäkra förslag utan att veta vilka rollfigurer som ingår i gruppen.

/Mikael

Shaggy

Swordsman
Att hoppa

Varför skulle man inte kunna hoppa? DC för 8 m borde väl bli 26 enligt originalreglerna? Kör man med meteranpassade regler blir det kanske lite värre.

Nu blandade jag visserligen ihop Longstrider och Expedious Retreat. Den förstnämnda är förstås lite otillräcklig. Man kan inte heller ta 10 på det, med tanke på faran, men möjligt borde det ju vara. En munk på nivå 18 får en bonus på +24. Då blir det rätt enkelt att hoppa över. Nu finns det väl förmodligen ingen sådan i sällskapet, men en munk på lägre nivå och viss färdighet i Jump borde också kunna få någonstans uppåt +20 på kastet.

Men som sagt skulle det ju minst sagt underlätta att veta vilka klasser och nivåer som gäller för sällskapet.

Oldtimer

Slava Ukraini!
Re: Att hoppa

Ursäkta mig, 27 blir ju svårighetsgraden, inte 30, (8 m är omkring 26,5 fot) med amerikanska mått.

Jag tror fortfarande det är bortom rollfigurernas förmåga, men vi vet ju inte vilka klasser och grader vi har att göra med. En 1:a gradens barbar med Styrka 18 hamnar ju på +12 (+17 om han är människa och villig att slösa bort båda sina knep på att kunna Hoppa grymt bra) om han maxar färdigheten. Han behöver alltså 15 på en t20. På 10 eller lägre blir han en sotflaga...

Jag tror inte att höggradiga munkar är någon idé att räkna på.

/Mikael

Shaggy

Swordsman

För att vara petig: 8 meter är ungefär 26,24672 fot. Det bör väl rimligen avrundas till 26 fot och inte till 27?

För rollpersoner på nivå 1 är det rätt kört att hoppa, ja; det håller jag helt med om. Men nu menade jag det lite mer generellt än så.

Oldtimer

Slava Ukraini!

För att vara petig: 8 meter är ungefär 26,24672 fot.
"Ungefär"?? :gremlaugh:

Det bör väl rimligen avrundas till 26 fot och inte till 27?
Om avståndet är "ungefär" 26,24672 fot, hjälper det ju inte mycket att hoppa 26 fot. :gremwink:

Detta är definitivt en situation där man bör avrunda uppåt.

För rollpersoner på nivå 1 är det rätt kört att hoppa, ja; det håller jag helt med om. Men nu menade jag det lite mer generellt än så.
Visst, för höggradiga rollfigurer går det kanske an. Men problemet verkade ju inte omfatta några höga grader med tanke på bristen på magi.

/Mikael

Shaggy

Swordsman

"Ungefär", ja. Är det inte exakt så är det "ungefär", och det värdet var inte exakt.

Om avståndet är "ungefär" 26,24672 fot, hjälper det ju inte mycket att hoppa 26 fot.

Detta är definitivt en situation där man bör avrunda uppåt.
Jag skrev att 8 m var ungefär 26,24672 fot. Jag skrev inte att avståndet var det. Att säga att avståndet är ungefär 26,24672 fot vore löjligt. Jag förutsätter att avståndet inte var 8 m på millimetern. Det kanske egentligen var 8,22 m eller 7,69 m.

Jag håller vidare inte alls med. Det här är en situation där man bör avrunda antingen neråt (enligt vanlig D&D-praxis) eller till närmaste heltal. Syftet är nämligen att få en ungefärlig DC för svårigheten. Att klara DC 26 innebär inte att man hoppar exakt 26 fot, eller att man faller om avståndet visade sig vara 26,01 fot. Det innebär förmodligen att man klarar avstånd på sisådär 25,5 till 26,5 fot, inom vilket det exakta avståndet 8 m faller.

Visst, för höggradiga rollfigurer går det kanske an.
För de någonstans i mitten borde det också fungera, men i hög grad beroende på vilka klasser som finns representerade förstås.

Oldtimer

Slava Ukraini!

"Ungefär", ja. Är det inte exakt så är det "ungefär", och det värdet var inte exakt.
Öhhh, jag bara log lite åt ordet "ungefär" samtidigt som du använde 7 gällande siffror. Jag trodde du vitsade till det avsiktligt. Tydligen inte.

Själv använder jag att 1 fot är ungefär 3 dm (istället för 3,048 dm), vilket gav mig ungefär 26½ fot.

Jag håller vidare inte alls med. Det här är en situation där man bör avrunda antingen neråt (enligt vanlig D&D-praxis) eller till närmaste heltal. Syftet är nämligen att få en ungefärlig DC för svårigheten.
Det spelar ju inte så himla stor roll, men jag skulle absolut avrunda svårighetsgraden uppåt i det här fallet. I de flesta fall faktiskt. Jag ser det som att ett hopp med resultatet 26 gjort att du klarat dig över 26 fot med nöd och näppe. Om avståndet är mer än 26 fot, klarade du det inte.

Men, som sagt, 1 SG högre eller lägre spelar oftast ingen större roll.

/Mikael

Shaggy

Swordsman

Jaha? Varför det nu då? När det gäller definitioner av längdenheter så är 7 gällande siffror "ungefär"; då finns det bara "exakt" och "ungefär". I verkligheten tillkommer mätfel också, och då är det en helt annan sak.

Det spelar ju inte så himla stor roll
Förvisso inte, men när vi nu kom in på principfrågan så... Jag trodde inte att det skulle bli så stor diskussion om det.

Det finns ju inget som helst stöd i reglerna för att "26 fot" skulle betyda "26 fot med nöd och näppe", och med tanke på att (som sagt) det normala i D&D är att avrunda neråt, så kan jag inte begripa varför du väljer att avrunda uppåt av alla sätt. Avrundning neråt eller till närmaste heltal hade jag förstått bättre.

Oldtimer

Slava Ukraini!

Jaha? Varför det nu då?
Jag kom att tänka på ett gammalt teknikerskämt från räknestickans tid. Jag missförstod dig helt enkelt. Sorry.

Det finns ju inget som helst stöd i reglerna för att "26 fot" skulle betyda "26 fot med nöd och näppe"
Jo, det tycker jag. Det är inte frågan om avrundning, det är frågan om intervallangivelser. Från 25 fot (exklusive) till och med 26 fot (inklusive) är svårighetsgraden 26. Om avståndet är 26,4 fot, hamnar man på nästa intervall. Precis som när man anger att ansatsen måste vara minst 20 fot. Det duger inte med 19,8 fot.

Naturligtvis är detta helt akademiskt. På amerikanska kartor är ju angivelserna i multiplar av 5 fot. Och om man ritar sina kartor i meter är det enklare att använda de metriska reglerna istället.

/Mikael

Shaggy

Swordsman

Ingen fara; jag begrep bara inte vad som var så konstigt med att jag skrev "ungefär". (Däremot är det givetvis helt rätt uppfattat att jag medvetet överdrev antalet decimaler.)

Jo, det tycker jag.
När det gäller ansats håller jag helt med, men i det här fallet gäller det att sätta en svårighetsgrad, och då bör man sätta en som är så "rätt" som möjligt, istället för en som är "tillräckligt hög". Då tycker jag att det är för hårt att sätta DC 27 för ett avstånd som är knappt över 26 fot, när regeln är att DC ska motsvara avståndet i fot.

Nå. Vi lär väl inte kunna enas om det här. Var och en på sitt sätt...

Troberg

Sinister eater
Men alla som har haft båt kan ju...

...det urgamla skämtet när man ska lägga till:

"Hoppa! Du klarar det i två hopp!"