Nekromanti Lite hjälp på traven kanske? [långt]

Honken

Hero
Joined
19 May 2000
Messages
906
Location
Umeå
Min spelare är hyrda av ett bolag, och detta bolag har just haft dator intrång. Spelarna får en adress där det ska dit kolla vem som liggar bakom det här dator intrånget och eventuellt förstöra eventuell information de kan ha fått med sig.

Vad spelarna inte vet är att bolaget de jobbar för är en bank och att det är en fiende från ett tidigare äventyr som gör lite eftersökningar om dem och deras arbetsgivare.

När spelarna kommer till platsen hittar de en övergiven lägenhet med spår av att den är nyligen använd. De hittar tidskrifter med adresslapp och de har fått tag på ett namn. Skulle de kolla ägaren av lägenheten är hon en äldre kvinna som sedan 3 år tillbaka ligger inlagd på ett vårdhem för psykiskt sjuka. Skulle spelarna kolla henne, och eventuellt även intervjuva henne kan de upptäcka att det inte något fel på henne. Hon har bara lyckats hamna på fel ställe vid fel tidpunkt. Och att hon nämner ett namn på en ung charmerande pojke som hjälpte henne rätt mycket just före hon vart inlagd. Namnet instämmer med namnet på adresslappen. Boenden i den här lägenheten är alltså den manen som har gjort intrånget, och han har märkt att han är upptäckt och har därför lämnat platsen.

Nu tänkte jag fråga er om ni har något förslag på vidare handling och komplikationer i handligen?

Tack på förhand!
/Honken
 

smaffy

Hero
Joined
24 Jun 2000
Messages
950
kanske något i stilen med:

personen som gjorde intrånget gjorde det för att komma åt ett par kryptonycklar som användes för att skicka *hemlig data* mellan två datorer som låg långt ifrån varandra. den andra datorn används för att beräkna *saker* och ägs av ett företag som säljer rå processorkraft.
med andra ord: rollpersonernas företag köper processorkraft av ett annat företag. eftersom nyckeln är kopierad kan hackern använda sig av företagets inköpta processorkraft och göra det han själv vill..

fast det vet inte rollpersonerna. allt de vet är att det har skett ett inbrott i en av deras datorer.

anledningen till att hackern har stulit kryptonyckeln är att han behöver MER kraft än den som han har i sitt cyberdäck. anledningen till att han behöver mer processorkraft är att en liten AI akut måste väckas ur sin slummer.
AIn har nämligen hamnat i seriösa bråk med turing-znuten, varpå de klippte bort stora delar av de datorer som den "bodde" i. numera är AIn bara en liten skärva av vad den en gång i tiden var, och ligger dessutom i djup "sömn" eftersom det är det enda läge den kan ligga i när den har så lite processorkraft som den har för tillfället.

anledningen till att hackern har snott kryptonyckeln är att han vill att AIn ska vakna, eftersom den håller inne med en hel massa hemlig information från företaget som den arbetade åt innan den frigjorde sig. Hackern är hyrd av ett av det företagets mindre konkurenter.
Naturligtvis är AIns förra ägare (AlphaLine, ett mjukvaruföretag som specialiserat sig på industrirobotar. AIn arbetade dels som programmerare och dels som ekonomisk rådgivare) också ute efter AIn, som de vill återinföra i företaget. alla som får nys om AIn kommer BÅDA företagen att försöka avrätta, och eftersom de båda har FETA resurser så... hehehe! :gremgrin:

rollpersonerna hittar på NÅGOT sätt en ledtråd som säger att han kommer att befinna sig i en klub (Club Bizard) i Berlin om ett par dagar...

väl i klubben spelas det ÖVERJÄVLIGT hög crapcore (http://www.shitwank.com), halv- och hel-nakna dansöser och dansörer (hehe) "dansar" rytmiskt i stora, färgade glasbollar. cluben består av två våningar, i en gammal fabrikshall. på övervåningen finns det en massa soffor, som står på ett (tjockt och hållbart) gallergolv av stål. genom golvet ser man folket som hoppar upp och ner till musiken...

någonstanns där hittar de Samuel D'Gardi (hackern)... han sitter tillsammans med en svartklädd kostym med genomskildig slipps, och ska precis lämna över holo-skivan med kryptonyckeln.

1) rollpersonerna ser *kostymen* plocka fram en pistol under bordet (på ett sätt som inte hackern ser det) och skruva på en ljuddämpare. sedan skjuter han hackern i magen 3-5 gånger och vandrar därifrån... rollpersonerna följer efter. (?)

2) kostymnissen är hackerns lite småmesiga polare, och är han som har varit i kontakt med AIn under tiden som sin polare skaffade dem den utökade processorkraften för att kunna väcka AIn.. nu ska han iväg och väcka den...

A) det är inte bara rollpersonerna som har fått nys på hackerns lilla äventyr. en agent från turingsnuten/AlphaLine/konkurenten är också där och fotograferar ALLA.. hackern, kostymnissen OCH rollpersonerna.. (föreslagsvis är det AlphaLine som agenten är anlitad av.. vilket betyder att företaget sätter in sina resurser för att "plocka ut" eller kanske anlita/muta rollpersonerna om de uppför sig bra..

AIn i sig "sover" som sagt för tillfället, och eftersom stora delar av den slitits sönder kommer det ta lång tid innan den reparerat sig. som tur är, så har AIn (som heter Eurkledes, Deadalus, Carnivore, DelphiOne, ZiLog, BLOB eller något liknande) en modulbaserad design.. den består med andra ord av en mängd små delar som agerar självständigt, men som samtidigt kommunicerar med varandra som om de vore ett enda stort medvetande. ungefär som vänster/höger-hjänhalva, fast byggd på ett sätt som gör det möjligt att plocka isär halvorna utan att den dör (ett par minnen & färdigheter försvinner "bara").. detta gör att den är extremt schizofren & ambivalent av naturen, men eftersom det är dess naturliga tillstånd är det ingen fara med det. det hör liksom till att den ska kunna tänka på flera saker samtidigt.
AIns kommunikationsmöjligheter med människor är förresten lika med noll. den fattar inte ett skit av hur den verkliga världen fungerar (3D??? den fattar inte att saker kan vara mjuka/hårda/tunga/lätta eller att de går att flytta på *saker*. den saknar dessutom ett väldefinerat JAG-begrepp - trotts att den är självmedveten.)

för tillfället består AIn av två moduler och en demon.

modul #1. en Core-modul, där den har sitt bas-medvetande. ett neuralt nätverk som hålls uppe av ett adaptivt expertsystem. det neurala nätverket kan dessutom skriva om expertsystemet.. en självförbättrande heuristisk intelligens med andra ord.
denna modul kommunicerar med interface-demonen samt den andra modulen.
PSY 8, VIL 14, BIL 2. kunskaper: Programmering 26, Hacking 13, Fysik 8, Kemi 9.

modul #2. en enkel neural AI med enda mål att förutsäga aktievärden utifrån tidigare värden. modulen tänker AS-SNABBT, fast dess själsliga horrisont sträcker sig lika långt som för en diskbänk. dess reaktionsförmåga gör den dock oslagbar på aktiemarknaden eftersom den hinner köpa/sälja snabbare än de flesta andra.
kopplad endast till modul #1.
PSY 2, VIL 1, BIL 0. kunskaper: Aktiehandel 23

demon #1. ett expertsystem som agerar som interface mot människor. expertsystemet är menat att omformulera de löjligt underliga tankarna till text/ljud som en annan, förlorad del i AIn är menad att tänka. för att kunna komunicera med demonen på rätt sätt så måste AIn bygga en ny modul, avsedd för just det.

för att AIn ska kunna prata med omgivningen måste den växa till sig (skapa en modul som ska kunna prata med interface-demonen), och det gör den bäst genom att få tag på kryptonyckeln. när den får tag på nyckeln så kommer den att skapa massor av nya moduler (och en rad nya core-moduler!) i de nya (super)datorerna, vilket gör att den kommer att vakna ur sin slummer och återigen bli en Ängel.


...väldigt difust äventyrsuppslag. jag ber om ursäkt. men hur som hellst, det kanske ger dig en ide i alla fall :gremtongue: :gremcrazy:


förresten, det jag skrev ovan är en del av de ideer som jag snart kommer att skriva ner i en EGEN liten modul om cyberrymden.. vad tycks?

vad vill ni att en sådan modul ska innehålla förresten??
 

Honken

Hero
Joined
19 May 2000
Messages
906
Location
Umeå
Iden var bra, jag får tackar, men tyvärr inget jag kan använda. Jag kör än så länge ganska "kort fokus". Det innebär att hela äventyret kommer att utspelas i Stockholm med omnejd. Själv gillar jag inte äventyr är spelarna flänger över hela världen.

Mina spelare är alltså anstälda av en säkerhetschef från en bank. Säkerhetschefen har dessutom trocklat in spelarna i "rullarna" så att enligt papperna är de anställda som kassa personal. Detta innebär att spelarnas arbetgivare inte kan erbjuda spelarna annat än en fast inkomst.

/Honken
 
Top