Nekromanti Lite hjälp på vägen... [Conan]

G

Guest

Guest
Har varit SL åt 6 spelare i en väldigt intensiv och underhållande kampanj till Conan... Mycket blod har spilts, onda trollkarlar dräpts, vackra kvinnor räddats under de 14 månader vi spelat, men nu har jag gått in i väggen...

Senast vi spelade så var rollpersonerna karavanvakter åt ett gäng Kothiska köpmän som var på väg mot Messantia [Argos]. Mot slutet av resan, under natten när karavanen stannat för nattvila i närheten av The Road of Kings ser en av RP´na hur en maskerad man kommer ut ur en vagn med en blodig dolk. Flera maskerade män springer från platsen. Gruppens Nordheimer Rusar fram mot den mystiska mannen och fäller honom med ett välriktat hugg i skallen med sitt Greatsword, mannen skalle klyvs och han dör innan han hinner falla till marken [Conan är blodigt och dödligt].

Resten av gruppen följer efter resten av "rånarna" Efter en stund kommer dom in i en liten skog,.. Dimman ligger tät och det är bäcksvart. Plötsligt kommer dom in i en liten glänta, där ser dom 2 av rånarna, 6 knektar med svärd, sköldar och ringbrynjor. Mellan sig står en vacker kvinna i utmanande kläder och rotar i en kista som självfallet är rånarnas byte.

Gruppens Nobel stiger nu fram och beordrar kvinnan att lägga ifrån sig bytet om hon vill överleva natten. Hon säger då till rollperonerna att inte lägga sig i affärer dom inget vet om och återvända till karavanen om dom leva... några sekunders tystnad och spänning. Plötsligt kommer Norheimer barbaren ikapp resten av spelgruppen och rusar mot fienden.

[Eftersom han är legosoldat och följer sin Mercenary Code of Honour och fått betalt för att skydda karavanen och dess rikedomar så spelar han korrekt]

Jag ska inte göra detta för långrandigt, men vad som händer är att kvinnan som är lvl 6 tempresses använder sin skönhet och oskuldsfulla blick och får gruppens nobel att bli Flat-Footed av hennes undersköna utseende och direkt sneakad av de 2 rånarna, han faller! Barbaren blir flankad och omringad av 4 soldater, han klarar 2 ronder, trots att han är 4 levlar över fienden [återigen, Conan är DÖDLIGT och man pallar inte många ronder om man möter fler än 2 fiender]. Gruppens Ishtarpräst försöker värja sig genom att kasta sin Entrance besvärjelse, vilket faktiskt räddar honom i 3 SR innan han faller. Slutligen så dör även den modige Bossoniske bågskytten som hållt sig i bakgrunden, men träffas av en av rånarnas förgiftade dolk...

4 SR senare är hela gruppen förintad [utom de 2 spelare som inte kunde delta i den kvällens spelomgång]. Räddningen för gruppens Ishtarpräst är hans sista Fatepoint som han använder och klarar sig "left for dead"

Nåväl, inga sura miner där, en del utav spelet är att man dör om man inte planerar sina attacker väl.... Nya gubbar görs och vad som skapas är lvl 8 gubbar av följande klasser: En Cimmerian Barbar, En Aquilonisk vapenmästare som varit i Khitai i många år [Theif/Soldier] och en Sheild Maiden [Soldier/Tempresses].

Vad jag behöver hjälp med är: Vad händer nu???

Min första tanke som jag tänkte använda, och troligtvis kommer att köra på är att rollpersonerna [inkluderat Ishtarprästen] startar som fångar i ett fängelse i Messantia, en bra start på ett klassiskt Conansenario...

Men kan någon hjälpa mig med en nice twist om vad som kan hända? Någon ska rädda rollpersonerna, men givetvis mot en mot prestation, men vad? Vem kan det vara? Vad vill han?

Jag har för tillfället helt slut på ideér, och ska vara SL på Fredag...

Hjälp, snälla!

Tack på förhand...

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Jag fläskar på med lite Conan-klyschor …

I ett spel som Conan tycker jag det passar ypperligt att använda så mycket klyschor man bara orkar. Därför föreslår jag följande:

Rollpersonerna köps ut ur fängelset (som slavar, eller bara genom mutor till de korrumperade fångvaktarna – alla fångvaktare är korrumperade) av en rik köpman som sedan erbjuder dem frihet mot en liten halvolaglig gentjänst.

Gentjänsten består i att stjäla tillbaka något svindyrt konstföremål som köpmannen blivit bestulen på av en illasinnad konkurrent. (Köpmannen kan tyvärr inte bevisa att föremålet är hans, annars hade han förstås vänt sig till stadsvakten.)

Konkurrentens hus är självklart fullt av vakter (som dock bara dyker upp en och en eller två och två) och mystiska (magiska?) fällor. Konkurrenten själv visar sig vara en hejare på att trolla och gör allt för att försöka hindra rollpersonerna från att lägga beslag på konstföremålet.

Den rika köpmannen är förstås en ond Set-präst.

Konkurrenten är egentligen en godhjärtad präst (vad heter den där ibis-guden som hatar Set?) och dessutom givetvis den rättmätige ägaren till föremålet.

Konstföremålet är självklart en Set-artefakt som absolut inte bör hamna i en Set-prästs händer.

Som sagt, klyschigt men Conanigt.

J_L_Seagull

Veteran
Re: Jag fläskar på med lite Conan-klyschor …

Konkurrenten är egentligen en godhjärtad präst (vad heter den där ibis-guden som hatar Set?) och dessutom givetvis den rättmätige ägaren till föremålet.
Inte så insatt i Conan universumet men menar du Thoth?

Hunk

Hero
Ibis

I Conanuniversat heter han väl just Ibis, även om inspiration garanterat har tagits från Thot.

Även Mitra är ju en Sethatande gud, men han har väl ingen ibissymbol?

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Så var det …

En ibis-gud som heter Ibis. :gremsuck:

Lite pinigt att jag missade den enkla …